Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.534.2024.1.RS

Możliwość opodatkowania dochodów z hodowli psów rasowych w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z hodowli psów rasowych prowadzonej w ramach gospodarstwa rolnego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2014 r. prowadzi Pani gospodarstwo rolne o powierzchni (...) ha w miejscowości X gmina (...) oraz użytki rolne w miejscowości Y o pow. (...) ha. W gospodarstwie posiada Pani maszyny rolnicze takie jak traktor i kombajn. Podlega Pani pod ubezpieczenie w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

W ramach posiadanego gospodarstwa rolnego, hoduje Pani psy rasowe z udokumentowanym pochodzeniem rasy (...). Od (...) 2021 r. jest Pani członkiem Związku Kynologicznego w Polsce i ma nadany przydomek hodowlany „(...)”. Od (...) 2021 r. jest Pani w posiadaniu psa rasowego – reproduktora od (...) 2023 r. z udokumentowanym pochodzeniem i zakupioną w (...) 2022 r. rasową sukę hodowlaną z udokumentowanym pochodzeniem od (...) 2023 r. Posiada Pani również szczenięta – (...) sztuki, które po osiągnięciu wieku 2 miesięcy zostaną sprzedane.

W przyszłości hodowlę psów zamierza Pani powiększyć o kolejne egzemplarze, z których będzie posiadała szczenięta i uzyskiwała dochód z ich sprzedaży. Hodowla znajduje się w miejscu zamieszkania, gdzie znajdują się maszyny rolnicze wykorzystywane w gospodarstwie rolnym.

Pytania

1)Czy hodowla psów rasowych stanowi działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli prowadzona jest w ramach gospodarstwa rolnego, zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy powinna Pani zgłaszać fakt sprzedaży psów do urzędu skarbowego i rozliczyć się w PIT-36, czy składać PIT-6? Czy wg art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może kwalifikować dochód ze sprzedaży psów do dochodów z gospodarstwa rolnego i nie odprowadzać podatku dochodowego?

3)Czy w przyszłości, gdy powiększy się hodowla, będzie Pani mogła dochód ze sprzedaży psów kwalifikować jako dochód z gospodarstwa rolnego, niezależnie od ilości posiadanych psów?

Pani stanowisko w sprawie

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne o pow. (...) ha i do celów zarobkowych jak i również jako hobby, hoduje Pani psy rasowe na swojej posesji, kwalifikuje je Pani do gospodarstwa rolnego, a dochód ze sprzedaży odchowanych, co najmniej 8 tygodniowych szczeniąt powinna Pani zaliczyć do dochodów w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 2 ust. 3a ww. ustawy i załącznika nr 2, tj. „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” ustawy, działem specjalnym produkcji rolnej jest między innymi hodowla i chów zwierząt prowadzona poza gospodarstwem rolnym.

W Pani ocenie, prowadzona przez Panią hodowla nie powinna być zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej w związku z tym, że prowadzona jest na terenie gospodarstwa rolnego, tam gdzie maszyny rolnicze.

Mając powyższe na uwadze, nie powinna Pani zgłaszać faktu sprzedaży szczeniąt z Pani hodowli do urzędu skarbowego na PIT-36, jak i również nie powinna Pani składać PIT-6. Nie powinna Pani odprowadzać podatku dochodowego do urzędu skarbowego, nawet przy zwiększeniu rozmiaru hodowli.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc - w przypadku roślin,

2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym przepisów ww. ustawy nie stosuje się (co do zasady) do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Należy przy tym zauważyć, że wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 cytowanej ustawy ma charakter wyczerpujący.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333):

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W myśl art. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro'', fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Załącznik ten, tj. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej. Z wyjaśnień do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że tabela z załącznikiem nr 2 jest obecnie publikowana przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia. Ww. rozmiary norm szacunkowych na rok 2024 zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. z 2023 r., poz. 2335).

Jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a cytowanej wyżej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”. Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy dany rodzaj działalności ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że od 2014 r. prowadzi Pani gospodarstwo rolne o powierzchni (...) ha oraz posiada użytki rolne o pow. (...) ha. W ramach posiadanego gospodarstwa rolnego, hoduje Pani psy rasowe z udokumentowanym pochodzeniem rasy (...). Od (...) 2021 r. jest Pani w posiadaniu psa rasowego – reproduktora od (...) 2023 r. z udokumentowanym pochodzeniem i zakupioną w (...) 2022 r. rasową sukę hodowlaną z udokumentowanym pochodzeniem od (...) 2023 r. Posiada Pani również szczenięta – (...) sztuki, które po osiągnięciu wieku 2 miesięcy zostaną sprzedane. W przyszłości hodowlę psów zamierza Pani powiększyć o kolejne egzemplarze, z których będzie posiadała szczenięta i uzyskiwała dochód z ich sprzedaży.

W związku z hodowaniem psów w opisanym wyżej rozmiarze i odpłatnym zbywaniem szczeniąt powzięła Pani wątpliwości w kwestii opodatkowania hodowli podatkiem dochodowym z działów specjalnych produkcji rolnej.

Odnosząc się do powyższego, należy wskazać, że w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniono m.in. pod poz. 15: hodowlę i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym, pod lit. k) – hodowlępsów rasowych. Oznacza to, że hodowla tych zwierząt – psów rasowych stanowi dział specjalny produkcji rolnej, ale tylko wówczas, gdy jest prowadzona poza gospodarstwem rolnym.

Należy zauważyć, że hodowla psów rasowych we własnym gospodarstwie rolnym nie występuje w ww. tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że przychody uzyskane z hodowli psów rasowych prowadzonej w Pani gospodarstwie rolnym stanowią przychody z działalności rolniczej. W takim przypadku, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody te wyłączone są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, nie jest zobowiązana do składania deklaracji PIT-36 ani PIT-6. W sytuacji zaś, gdy w przyszłości powiększy się hodowla, będzie Pani mogła nadal uzyskane z niej dochody kwalifikować jako dochody z gospodarstwa rolnego – niezależnie od ilości psów.

Reasumując, w sytuacji przedstawionej przez Panią, hodowlapsów rasowych nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej, ponieważ jest prowadzona w ramach Pani gospodarstwa rolnego.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym.

Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodne ze stanem rzeczywistym, wydana interpretacja nie będzie Pani chronić w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

·Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00