Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.506.2024.1.AJB

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem utworzenia ekopracowni.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem utworzenia ekopracowni w ….

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.1.Uwagi ogólne

… - Miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek), rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107, dalej - ustawa o samorządzie powiatowym), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609, dalej - ustawa o samorządzie gminnym), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu realizacji powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, poza funkcjonującym Urzędem Miasta (będącym swoistą jednostką budżetową obsługującą gminę), Miasto może tworzyć podległe mu jednostki organizacyjne:

a)samorządowe jednostki budżetowe,

b)samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostki te nie posiadają odrębnej od Miasta osobowości prawnej, a realizowane przez nie działania - w tym dostawa towarów i świadczenie usług oraz nabywanie towarów i usług do celów prowadzonej działalności - odbywają się zawsze w imieniu i na rzecz Miasta (kierownicy powyższych jednostek organizacyjnych posiadają stosowne umocowanie od Prezydenta Miasta). Co więcej, Miasto wraz z jednostkami i zakładem budżetowym stanowią jednego, scentralizowanego podatnika VAT. Niemniej jednak, poszczególne transakcje sprzedaży lub zakupu i faktury je dokumentujące wykazują, która konkretnie jednostka organizacyjna Miasta jest odpowiednio faktycznym wykonawcą lub odbiorcą danego świadczenia.

1.2.Utworzenie ekopracowni …

W związku z realizacją ww. zadań własnych, Miasto, za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej - …, (dalej także jako: … lub Ośrodek), ma zamiar przystąpić do konkursu z zakresu edukacji ekologicznej.

Projekt utworzenia ekopracowni w … (dalej: Projekt, Zadanie) ma na celu promocję ekologii. Projekt ten w szczególności będzie skierowany do uczniów ….

Miasto ma zamiar realizować Zadanie w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - „…”.

Na ten moment Miasto nie poniosło jeszcze żadnych wydatków związanych z Projektem.

Opis istniejącego pomieszczenia, w którym ma powstać szkolna pracownia.

Pracownia zajmuje powierzchnię 60 m2. Podzielona jest na część lekcyjną o powierzchni 44,4 m2 i zaplecze magazynowe o pow. 15,6 m2. Ostatnie większe doposażenie pracowni w sprzęt i pomoce dydaktyczne miało miejsce wiele lat temu. Obecnie pracownia wymaga remontu, wymiany mebli i zaaranżowania funkcjonalnych przestrzeni do różnych aktywności.

Na ścianie E (wejściowej) ustawione są dwie kilkudziesięcioletnie gabloty, w których umieszczono okazy bezkręgowców (stawonogi, mięczaki, szkarłupnie). Nad gablotami wiszą dwie półki kuchenne w stylu zakopiańskim. Obok gablot przy wejściu na stole stoi duże akwarium, w którym hodowany był żółw wodny. Z drugiej strony gablot ustawione zostały pojemniki do segregacji odpadów. Ściana pomalowana jest na kolor musztardowy i wymaga renowacji.

Na całej długości ściany S zamontowane są okna. Zasłaniają je uszkodzone pionowe rolety, które sięgając do parapetu uniemożliwiają ustawienie na nim roślin doniczkowych. Nasłonecznienie pracowni w okresie od kwietnia do października przy niedziałających roletach jest bardzo duże. Pracownia silnie się wtedy nagrzewa i wymaga schładzania przy użyciu wentylatora, co utrudnia skupienie uczniów i nauczyciela. Do okien dosunięte są ławki i biurko nauczyciela. Ławki mają estetyczne stelaże, natomiast ich blaty z płyty wiórowej wymagają wymiany na nowe. Są zniszczone, ukruszone, wielokrotnie przykręcane do stelaża w coraz to nowych miejscach. Biurko nauczyciela jest rozeschnięte z wypadającymi szufladami, nie nadające się do naprawy.

Do ściany W przymocowane są dwie zielone tablice kredowe oraz podwieszony jest ekran z mechanizmem elektrycznym. Brzeg ekranu wskutek awarii rozdarł się, co uniemożliwia jego zwijanie. Przy dolnej krawędzi ściany poprowadzony jest niezabezpieczony przewód internetowy do komputera na stanowisku nauczyciela. Ściana w kolorze musztardowym wymaga odświeżenia.

Od strony północnej N pracownia jest przedzielona przepierzeniem wydzielającym zaplecze. Od strony sali lekcyjnej ustawione są przy nim 4 częściowo przeszklone regały z pomocami dydaktycznymi i sprzętem laboratoryjnym. Ustawiono tu również 32-calowy telewizor, odtwarzacz DVD oraz mikroskopy świetlne: 2 tzw. biologiczne i 1 stereoskopowy.

Środek pracowni zajmują zsunięte ławki w jeden duży stół, służący do pracy zespołowej uczniów. Podobnie jak w przypadku ławek stojących przy ścianie S blaty ławek wymagają wymiany. Przed stołem od strony tablicy ustawiono stanowisko z powiększalnikami elektronicznymi do pracy dla uczniów słabowidzących, którym nie wystarcza korzystanie z dostosowanych do ich potrzeb podręczników w powiększonym druku.

Zaplecze magazynowe to część pracowni, w której zgromadzone są pozostałe pomoce dydaktyczne, urządzenia, materiały i odczynniki nie mieszczące się w sali lekcyjnej oraz podręczniki do przyrody i biologii w brajlu i powiększonym druku, które zajmują bardzo dużo przestrzeni (np. 1 tradycyjny podręcznik to kilka tomów w powiększonym druku i kilkanaście tomów w brajlu). Na ścianie E w części zaplecza doprowadzona została woda. Znajduje tu się zlew z ociekaczem i „przypadkowe” szafki kuchenne. W zbyt bliskiej odległości od wylewki założone zostało gniazdko elektryczne.

Posadzka pokryta jest wykładziną PVC w dobrym stanie.

Na suficie w części lekcyjnej pracowni zamontowanych jest 6 lamp jarzeniowych starego typu. Jedna z nich ma pękniętą oprawę. Część zaplecza oświetlana jest 3 tradycyjnymi lampami kuchennymi. Do sufitu przykręcony jest uchwyt w stylu DIY na projektor multimedialny. Na suficie widoczne są pęknięcia, wymagające naprawy a cała powierzchnia do odmalowania.

Opis pomysłu na pracownię i istotnych założeń co do jej funkcjonowania, zastosowane rozwiązania przestrzenne, funkcjonalne, elementy innowacyjne wyposażenia

Nowa pracownia została zaprojektowana z myślą uzyskania kilku funkcjonalnych przestrzeni do różnego typu aktywności uczniów, tj. pracy zespołowej, pracy indywidualnej oraz zajęć laboratoryjnych. Nauczyciel otrzyma swoje centrum dowodzenia.

Do pracy zespołowej w środkowej części sali lekcyjnej są przewidziane trzy mobilne stoły o blatach w kształcie sześciokąta, umożliwiające łatwą zmianę ich położenia i aranżację ustawienia w zależności od potrzeb. Korzystając z kreatywności nauczyciela stoły sześciokątne mogą być wykorzystywane również jako pomoc dydaktyczna ilustrująca cząsteczki np. glukozy, pirymidyny, benzenu i innych węglowodorów aromatycznych lub fragment plastra miodu. Uczniowie mogą „grać” atomy węgla, tlenu, azotu. Blaty stołów będą zielone, co kolorystycznie ma korespondować ze stelażami ławek prostokątnych i krzeseł ustawionych pod oknami, a jednocześnie będą wyznaczały oddzielną strefę w pracowni. Stelaż stołów będzie w odcieniach szarości. Do stołów sześciokątnych planowany jest zakup 8 sztuk ergonomicznych krzeseł z tworzywa sztucznego z siedziskami w kolorze zielonym z funkcjonalną podstawą w kolorze szarym umożliwiającą maksymalne wykorzystanie przestrzeni pod krzesłem na torbę lub plecak.

Do pracy indywidualnej lub w dwójkach służyć będzie pięć ławek prostokątnych ustawionych przy ścianie S pod oknami. Takie ustawienie zapewni uczniom dostęp do naturalnego oświetlenia padającego z lewej strony. Stosując zasadę „zero waste” zielone stelaże obecnych ławek pozostaną te same, natomiast blaty zostaną zastąpione nowymi w kolorze buka. Na ławkach ustawione zostaną powiększalniki elektroniczne dla osób bardzo słabo widzących oraz maszyny brajlowskie dla dzieci niewidomych. Krzesła z zielonymi stelażami z oparciem i siedziskiem w kolorze buka do kompletu z ławkami są w dobrym stanie i będą nadal wykorzystywane.

Stanowisko pracy nauczyciela to przestronne biurko wraz z komodą w kolorze buka ustawione w NW części pracowni. Nauczyciel do dyspozycji będzie miał zestaw komputerowy, mikroskop biologiczny i stereoskopowy wyposażone w kamerę, wizualizer oraz zawieszony na ścianie W monitor interaktywny 86”. Do urządzeń elektrycznych przy biurku zostanie doprowadzona sieć elektryczna i zamontowane gniazdka. Do biurka nauczyciela zostanie zakupione ergonomiczne krzesło z podłokietnikami z tworzywa sztucznego z siedziskiem i oparciem w kolorze zielonym. Ze starego wyposażenia zachowana zostanie zielona tablica kredowa oraz telewizor i odtwarzacz DVD.

Pomoce dydaktyczne będą przechowywane w regałach i komodach. Pięć częściowo przeszklonych regałów 4-półkowych ustawionych zostanie przy ścianie N w części lekcyjnej pracowni. Korpusy i fronty regałów w kolorze buka, natomiast część przeszklona obramowana listwą aluminiową będą kolorystycznie współgrały z blatami ławek prostokątnych, biurkiem i komodami oraz stelażem stołów sześciokątnych i podstawą krzeseł. Dwie komody z dwoma szafkami staną przy ścianie E. Nad nimi zaplanowano przymocowanie systemu galeryjnego do zawieszania obrazów. Posłuży on do zawieszania pięciu ram o wymiarach 100 cm x 70 cm, w których zaprezentowanych zostanie 5 królestw organizmów wg klasyfikacji Whittakera, obowiązująca w programie nauczania biologii. Ściana zyska nie tylko walor dekoracyjny, ale również będzie stanowić pomoc dydaktyczną. System galeryjny umożliwia dowolną zmianę aranżacji, może służyć także do zawieszania prac uczniów lub plansz edukacyjnych.

Część laboratoryjno-biblioteczna

Miejsce do przygotowania „mokrych” doświadczeń lub z użyciem odczynników chemicznych zaplanowano za przepierzeniem pracowni. Wcześniejsze zaplecze magazynowe zyska dzięki temu nową funkcję laboratoryjną. Przy ścianie E z dostępem do wody bieżącej staną szafki pod zlewozmywakiem z ociekaczem oraz blatem, na którym znajdzie się miejsce na kuchenkę elektryczną, czajnik, blender i wagę, a wewnątrz szkło laboratoryjne. Do ściany północnej, pod świetlikami dostawione zostaną trzy ławki prostokątne z wymienionymi na nowe blatami. Stanowić one będą dodatkowe miejsce do wykonywania doświadczeń i obserwacji przyrodniczych. W okolicę ławek doprowadzona zostanie instalacja elektryczna i zamontowane zostaną gniazdka. Obok ławek oraz na przeciwległej ścianie ustawione zostaną regały na podręczniki, książki i filmy edukacyjne. Będzie tu również miejsce na sejf na odczynniki chemiczne, lodówkę turystyczną i apteczkę pierwszej pomocy.

Oświetlenie

Dostęp do światła naturalnego w części lekcyjnej pracowni zapewniają okna na ścianie S. Aby zapewnić optymalne nasłonecznienie części lekcyjnej pracowni zamontowane zostaną na nich podgumowane rolety w płaskich kasetach. Oprócz możliwości zaciemnienia sali podczas prezentacji materiałów na monitorze interaktywnym w słoneczne dni, będą stanowiły ochronę przed nadmiernym nagrzewaniem się pracowni. Montaż rolet umożliwi udekorowanie parapetu podokiennego roślinami doniczkowymi, stanowiącymi żywe pomoce dydaktyczne. Oświetlenie sztuczne będzie stanowiło sześć natynkowych plafonów sufitowych LED 28W w kolorze białym o średnicy 50 cm. Pozwoli to na oszczędność energii w porównaniu z dotychczasowymi lampami jarzeniowymi. Aby doświetlić miejsce pracy na wyposażeniu pracowni znajdują się dwie lampy biurkowe.

Wydzieloną część laboratoryjno-biblioteczną pracowni doświetlają naturalnym światłem świetliki zmocowane na ścianie N. Światło sztuczne zapewnią trzy natynkowe plafony sufitowe LED 24W w kolorze białym o średnicy 40 cm, które zastąpią zniszczone lampy kuchenne.

Kolorystyka pomieszczenia

Wystrój wnętrza utrzymany będzie w stonowanych jasnych barwach. Białe sufity i ramy okienne oraz jasnoszare ściany i rolety na oknach będą stanowić delikatne tło dla mebli w kolorze buka. Wykończenie dopełni zieleń obecna na stelażach ławek i krzeseł, siedziskach i oparciach krzeseł ergonomicznych, blatach stołów sześciokątnych i krawędziach wykładziny PVC.

Aspekt społeczny planowanego do realizacji projektu

Projekt będzie służył społeczności szkolnej i internackiej ... Specyfiką Ośrodka jest edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży posiadającej orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność wzrokową, a w ostatnim czasie także spektrum autyzmu. Wychodząc poza ideę inkluzji w szkolnictwie, Ośrodek stawia za cel włączanie osób niepełnosprawnych do życia społecznego począwszy od uzyskania przez nich samodzielności, aż po aktywność zawodową. Wśród wychowanków Ośrodka znajduje się grupa dzieci, która doświadczyła wykluczenia w środowisku szkoły ogólnodostępnej. W Ośrodku odzyskuje ona pewność siebie oraz nadrabia zaległości edukacyjne. Część dzieci ma skomplikowaną sytuację rodzinną. Inni borykają się z trudną sytuacją materialną swoich rodzin. Kolejną grupą są uchodźcy z objętej wojną Ukrainy. Poza edukacją przyrodniczą, wynikającą z obowiązkowej do realizacji podstawy programowej, wychowanie ekologiczne jest wpisane w Program Wychowawczo-Profilaktyczny, którego celem jest m.in. uświadomienie wychowankom sensu i wagi ochrony środowiska naturalnego człowieka, wytworzenie nawyków szacunku dla wszystkich form otaczającej nas przyrody, rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego i estetykę otoczenia, uświadomienie wychowankom przyczyn, mechanizmów i skutków powstawania niepożądanych i szkodliwych zmian w środowisku naturalnym, wytwarzanie w uczniach nawyków aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ekologicznej odnowy zniszczonego lub zanieczyszczonego środowiska naturalnego. Realizacja projektu wydatnie przyczyni się do osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych w zakresie ekologii i promowania zdrowego stylu życia wśród wychowanków. Wychowankowie zyskają przyjazną przestrzeń do rozwijania swoich zainteresowań, wyrównywania braków i poszerzania wiedzy i umiejętności.

Efekt ekologiczny - 94 uczniów, którzy będą uczestniczyć w realizacji Projektu

Wychowankowie zyskują funkcjonalną przestrzeń do pracy indywidualnej, parami, grupowej oraz laboratoryjnej. Monitor interaktywny, wizualizer i kamera mikroskopowa będą pomocne w codziennej realizacji podstawy programowej z przyrody i biologii, programu koła ekologiczno-przyrodniczego oraz programu profilaktyczno-wychowawczego Ośrodka w zakresie ekologii.

Miasto/Ośrodek nie będzie pobierać żadnych opłat w związku z realizacją Zadania (w szczególności nie będzie pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli). Udział w Projekcie (zajęciach, warsztatach) będzie dla jego uczestników bezpłatny.

Zakupione towary i usługi w związku z realizacją Zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji Zadania wykonywanego w ramach zadań publicznych. Zadanie związane będzie z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta.

Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Zadania zostaną wystawione na Miasto jako nabywcę ze wskazaniem NIP Miasta.

Z uwagi na powyższe, Miasto powzięło wątpliwość, czy będzie miało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Zadania.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Miasto Zadania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższa regulacja wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

a)wydatek został poniesiony przez podatnika VAT,

b)nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku lub w ogóle niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest ściśle związany z zasadą neutralności VAT. Opiera się ona na założeniu, że podatek ten powinien być neutralny dla podatnika, a jego ciężar powinien ponosić konsument danego towaru lub usługi. Z tego powodu, podatnik ma możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez co podatek przestaje stanowić dla niego ekonomiczne obciążenie. W ten sposób, system podatku VAT ma gwarantować neutralność obciążeń podatkowych dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą.

W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Zadania związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Miasto nie będzie także pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli. Udział w Projekcie (zajęciach, warsztatach) będzie dla jego uczestników bezpłatny. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności uprawniających do odliczenia, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00