Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.348.2024.2.ALN

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy działki. Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki. Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu nabycia działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, które dotyczy:

·opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 1 jest prawidłowe;

·zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 2 jest nieprawidłowe;

·prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu nabycia działki nr 1 jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 1;

·zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 2;

·prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu nabycia działki nr 1.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2024 r. (data wpływu 18 lipca 2024 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: B. (…)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:A.(…)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

B. (dalej: „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca był właścicielem nieruchomości o numerze księgi wieczystej KW1 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych — nieruchomości położonej w (...) składającej się z działek 2 o pow. (…) ha oraz 1 o pow. (…) ha (dalej: Nieruchomość).

Ww. działki zostały wyodrębnione z nieruchomości oznaczonej numerem księgi wieczystej KW2 w wyniku nabycia Nieruchomości w dniu 10 maja 2022 r. Poprzedni właściciel nieruchomości oznaczonej numerem księgi wieczystej nr KW2 składającej się pierwotnie z działki o numerze 3 dokonał podziału nieruchomości. W wyniku złożonego wniosku przez poprzedniego właściciela dokonano podziału ww. nieruchomości na działki 1, 4, 2, 5, 6.

Dla ówczesnej nieruchomości - działki o nr 3 - oznaczonej numerem księgi wieczystej nr KW2 była wydana decyzja o warunkach zabudowy nr (...) z dnia 27 września 2021 r., która to została przeniesiona na Wnioskodawcę przez poprzedniego właściciela nieruchomości, który to wystąpił do właściwej Gminy o ustalenie warunków zabudowy.

W dniu 14 marca 2023 r. Starosta wydał decyzję zgodnie, z którą zatwierdził projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę Wnioskodawcy trzech budynków magazynowych z zapleczem socjalno-biurowym dla działek 2, 5 oraz 6. Następnie decyzją z dnia 8 lutego 2024 r. na wniosek Wnioskodawcy z uwagi na zmianę planów uchylono w całości wcześniej wydaną decyzję o udzieleniu pozwolenia na budowę.

W dniu 14 lutego 2024 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży działek 2 oraz 1 na rzecz Zainteresowanego. W akcie notarialnym wskazano, że przedmiotowe działki są niezabudowane.

Działka nr 1 położona jest na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i stanowi teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, co zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym z upoważnienia Wójta Gminy (...) dnia 29 stycznia 2024 roku. Z wydanego wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej wynika, że działka ta została oznaczona symbolem RV-grunty orne. W księdze wieczystej działka ta oznaczona jest jako R-grunty orne.

Zaś działka nr 2 położona jest na obszarze nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, co zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym z upoważnienia Wójta Gminy (...) dnia 29 stycznia 2024 roku. Z wydanego wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej wynika, że działka ta została oznaczona symbolem Bp-zurb. Tereny Niezabudowane lub w trakcie zabudowy. W księdze wieczystej działka ta oznaczona jest jako R- grunty orne.

W ramach dokonanej transakcji Wnioskodawca w zakresie działki nr 1 naliczył podatek VAT w stawce według 23%, natomiast działka numer 2 jest gruntem niezabudowanym niestanowiącym terenu budowlanego i zastosowano zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zainteresowany skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem działki nr 1.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

1.Czy Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem działek o nr 2 i 1? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

NIE, Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem działek o nr 2 i 1. Zainteresowany będący stroną postępowania nabył nieruchomość od osób fizycznych stąd brak było naliczonego podatku VAT, a w konsekwencji brak możliwości odliczenia.

2.Czy transakcja nabycia działek nr 2 i 1 przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT wg właściwej stawki, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania?

Nie, dlatego że nie naliczono podatku VAT. Było to nabycie od osób fizycznych.

W zakresie sprzedaży przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania działki 1 stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT wg właściwej stawki, a w zakresie działki 2 stanowiła czynność korzystającą ze zwolnienia.

3.Czy transakcja nabycia działek nr 2 i 1 przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania została udokumentowana fakturą? Jeśli tak, należy wskazać, czy na fakturze była wykazana kwota podatku VAT? Jeżeli nie, to dlaczego?

W zakresie nabycia przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania nie została udokumentowana fakturą. Było to nabycie nieruchomości od osób fizycznych nieprowadzących działalność gospodarczą.

Wnioskodawca był sprzedawcą nieruchomości tj. działek 2 i 1. W zakresie działki 2 zastosowano zwolnienie z podatku VAT, a w zakresie 1 opodatkowanie podatku VAT.

4.Czy Zainteresowana niebędąca stroną postępowania jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT?

Tak.

5.Do jakich czynności Zainteresowana niebędąca stroną postępowania będzie wykorzystywać działki nr 2 i 1, tj. czy do czynności:

·opodatkowanych podatkiem VAT,

·zwolnionych od podatku VAT,

·niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

W zakresie działek 2 i 1 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

6.Jakie przeznaczenie działki nr 3 określa decyzja o warunkach zabudowy nr (...) z 27 września 2021 r.?

Ww. decyzja wskazuje warunki zabudowy na budowę trzech budynków magazynowych z zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą na działce nr 3.

7.Czy nastąpiło stwierdzenie nieważności decyzji o warunkach zabudowy nr (...) z 27 września 2021 r.? Jeśli tak, prosimy wskazać kiedy i w jakich okolicznościach takie stwierdzenie nieważności zostało wydane, tj. czy w postępowaniu przed organem administracji lub przed sądem administracyjnym w ramach rozpoznania skargi.

Nie nastąpiło stwierdzenie nieważności decyzji o warunkach zabudowy nr (...) z 27 września 2021 r.

8.Czy decyzja o warunkach zabudowy (...) z 27 września 2021 r. została zmieniona? Jeśli tak, to prosimy wskazać kto wystąpił o zmianę i jakie przeznaczenie działki nr 3 określa ww. decyzja po zmianie?

Brak jest zmiany decyzji o warunkach zabudowy (...) z 27 września 2021 r.

Pytania

1)Czy dostawa działki 1 ww. Nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w odpowiedniej stawce tj. nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT? (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

2)Czy dostawa działki 2 ww. Nieruchomości korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT)?

3)Czy Zainteresowany był uprawniony do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia działki 1 w ww. Nieruchomości?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego:

Ad. 1 (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, Nieruchomość - działka 1 stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem sprzedaż Nieruchomości tj. działki 1 do Zainteresowanego nie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jako dostawa terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany. W konsekwencji Wnioskodawca zobowiązany był do opodatkowania transakcji podatkiem VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, Nieruchomość — działka 2 nie stanowi terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem sprzedaż Nieruchomości tj. działki 2 do Zainteresowanego podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jako dostawa terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany.

Ad. 3

Wnioskodawca i Zainteresowany uważają, że z tytułu nabycia działki tj. 1 przez Zainteresowanego będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia podatku VAT.

Uzasadnienie

Ad. 1 (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Z treści art. 2 pkt 33 ustawy wynika, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu — zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W związku z tym, że ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć należy, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego) — jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku — decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu — jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W świetle powyższego należy ocenić, że sprzedaż działki oznaczonej nr 1 z uwagi na jej przeznaczenie do celów budowlanych w oparciu o plan zagospodarowania przestrzennego należy opodatkować transakcję podatkiem i nie korzysta ona ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Ad. 2

W myśl regulacji zawartej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ww. ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zatem w zakresie pojęcia towarów jako budynków, budowli i ich części jak również gruntów mieści się współwłasność, jako prawo do rzeczy wspólnej. Jednocześnie wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Ponadto, przez tereny budowlane, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, rozumieć należy grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższej regulacji wynika, iż ze zwolnienia z VAT będzie korzystała dostawa, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane w rozumieniu ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanego, Nieruchomość stanowi grunt niezabudowany inny niż teren budowlany. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia dla Nieruchomości dla działki 2 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jak również nie została ona objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, na obszarze Nieruchomości brak jest jakichkolwiek naniesień w postaci budynków, budowli lub ich części.

Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, Nieruchomość nie stanowi terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem sprzedaż Nieruchomości tj. działki 2 do Zainteresowanego powinna podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jako dostawa terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany.

Pogląd Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje poparcie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24 kwietnia 2014 r., sygn. ITPP1/443-105/14/AP, w której organ wskazał: „Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że skoro jak wynika z wniosku dla przedmiotowej nieruchomości nie istnieje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, to o ile w momencie sprzedaży nieruchomość ta nadal nie będzie terenem budowlanym, w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 33 ustawy dostawa ta korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy”.

Ponadto, pogląd Wnioskodawcy został również potwierdzony w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 grudnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.839.2017.2.JSZ, w której organ stwierdził: „(...) skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - Nieruchomość II jest niezabudowana i nie została objęta planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie jest objęta decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, to należy stwierdzić, że dostawa Nieruchomości II stanowiącej działki nr 1,2 i 3 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy”.

Ad. 3

W ocenie Zainteresowanych, jeżeli stanowisko w odniesieniu do pytania nr 1 jest prawidłowe, Zainteresowana była na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z nabyciem Nieruchomości w jakim składniki te nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania oraz będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1)nabycia towarów i usług,

2)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

1)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz,

2)towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Okoliczności opisu sprawy wskazują, że Zainteresowana będzie wykorzystywać nabytą Nieruchomość do wykonywania działalności opodatkowanej VAT.

Wobec powyższego, Zainteresowana będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury wystawionej przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku dotyczące:

·opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 1 jest prawidłowe;

·zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 2 jest nieprawidłowe;

·prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu nabycia działki nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

1)określone udziały w nieruchomości,

2)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

3)udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany będący stroną postępowania jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany będący stroną postępowania sprzedał na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania działki nr 1 i nr 2.

Uwzględniając okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania działek nr 1 i nr 2 jest dostawą dokonywaną przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, sprzedaż ta stanowi – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

Terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane. Z kolei, zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów), będących na przykład gruntami rolnymi, czy leśnymi.

Należy ponadto zauważyć, że według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Działki nr 1 i nr 2 są działkami niezabudowanymi. Jednakże, jak wskazano we wniosku, powstały one w wyniku podziału większej działki o nr 3.

Działka nr 1 położona jest na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i stanowi teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Zatem, działka nr 1 stanowi - w świetle miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy, co wyklucza zastosowanie do jej dostawy zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast działka nr 2 położona jest na obszarze nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jednakże nie można się zgodzić z Zainteresowanym będącym stroną postępowania, że dla działki nr 2 (pierwotnie działka o numerze ewidencyjnym 3) nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Przed dokonaniem podziału działki nr 3 została wydana 27 września 2021 r. decyzja o warunkach zabudowy nr (...). Ww. decyzja wskazuje warunki zabudowy na budowę trzech budynków magazynowych z zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą. Nie nastąpiło stwierdzenie nieważności decyzji o warunkach zabudowy nr (...) z 27 września 2021 r. Ww. decyzja o warunkach zabudowy nie została również zmieniona. Podział działki nie oznacza, że zmienia się przeznaczenie terenu. Zatem działka nr 2 (pierwotnie działka o numerze ewidencyjnym 3) przeznaczona jest pod zabudowę, czyli jest terenem budowlanym.

Zatem dla sprzedaży działki nr 2 nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem w przedmiotowej sprawie sprzedaży działek nr 1 i nr 2 nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku dostawy towarów spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowany będący stroną postępowania nabył nieruchomość od osób fizycznych. Transakcja nie została udokumentowana fakturą z wykazanym podatkiem VAT należnym.

Skoro w odniesieniu do czynności nabycia nieruchomości, nie wystąpił podatek od towarów i usług (dostawa nie była objęta tym podatkiem), to nie można uznać, że Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, lub że takie prawo nie przysługiwało.

Mając na uwadze okoliczności sprawy stwierdzić należy, że dostawa działek o nr 2 i 1 nie korzysta także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie.

Zatem, sprzedaż działek o nr 2 i 1 nie korzysta ze zwolnienia i jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku od towarów i usług.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, które dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 1, uznałem za prawidłowe.

Natomiast Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, które dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki nr 2, uznałem za nieprawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu nabycia działki nr 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Podkreślić również należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Dostawa przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania działki nr 1 jest opodatkowana podatkiem VAT. Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i będzie wykorzystywał działkę nr 1 do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem działki nr 1. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Nabywca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nabył działkę nr 1 do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy czym, prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z tytułu nabycia działki nr 1 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

B. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00