Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.380.2024.3.PR
Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z - brak daty sporządzenia (wpływ 24 lipca 2024 r. oraz 1 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Od 1 czerwca 2021 r. Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą (…) zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP (…). Jej przedmiotem są głównie usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.
Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i od 2022 r., po uprzednim zgłoszeniu swojego wyboru właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, opłaca podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz prowadzi, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję przychodów.
Przychód Wnioskodawczyni nie przekroczył w latach 2021-2023 limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie uzyskuje dochodów podlegających opodatkowaniu.
Od listopada 2023 r., na podstawie umowy o współpracy zawartej z kontrahentem z sektora IT, Wnioskodawczyni świadczy usługi w branży IT z dziedziny project management, polegające na:
a)budowaniu zespołu projektowego,
b)koordynowaniu i delegowaniu zadań dla projektu zespołu,
c)definiowaniu zakresu projektu i zadań cząstkowych,
d)identyfikacji, ocenie i zarządzaniu ryzykiem Projektu,
e)mierzeniu i monitorowaniu kluczowych parametrów Projektu,
f)wdrażaniu strategii i planu komunikacji Projektu,
g)tworzeniu i aktualizacji dokumentacji projektowej,
h)monitorowaniu budżetu Projektu,
i)koordynacji komunikacji ze wszystkimi interesariuszami Projektu,
j)koordynacji prac nad tworzeniem umów dotyczących Projektów,
k)współpracy z Klientami, partnerami technologicznymi i podwykonawcami klienta w zakresie Zarządzania Projektami.
Świadczenie usług wskazanych powyżej jest kontynuowane w 2024 r. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są ściśle związane z konkretnymi projektami IT klienta.
Wnioskodawczyni nie świadczy usług marketingowych, nie uczestniczy w procesie pozyskiwania projektu przez klienta - nie przygotowuje ofert ani budżetów dla potencjalnych zleceniodawców klienta. Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradztwa strategicznego (tj. tworzenia i wdrażania kompleksowych planów rozwojowych, analiz strategicznych (zasobów, branży i konkurencyjności), opracowywania strategii oraz wdrażania systemów jakościowych i motywacyjnych u klienta) ani usług doradztwa operacyjnego (tj. optymalizacji bieżącej działalności klienta). Wnioskodawczyni nie świadczy także usług doradztwa finansowego (nie ingeruje w struktury finansowe firmy w celu poprawy jej rentowności, nie sporządza analiz finansowych działalności klienta, nie określa potrzeb inwestycyjnych klienta, nie wybiera najkorzystniejszych ofert oraz nie przygotowuje biznesplanów dla klienta). Wnioskodawczyni nie zajmuje się, w ramach świadczonych przez siebie usług, także doradztwem personalnym rozumianym jako wdrażanie efektywnych rozwiązań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi (przede wszystkim w odniesieniu do procesów rekrutacyjnych) oraz analizie potrzeb szkoleniowych.
Pozarolnicza działalność gospodarcza świadczona przez Wnioskodawczynię jest świadczona wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawczyni świadczy usługi jako niezależny kontraktor. Wnioskodawczyni nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, ani reprezentantem kontrahentów. Zawarta umowa nie narzuca w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Wnioskodawczynię działań.
Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia, które zgodnie z ustaleniami umownymi, może podlegać zwiększeniu lub zmniejszeniu w przypadkach uzgodnionych przez strony.
Jako wykonujący postanowienia umowy z kontrahentem, Wnioskodawczyni ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Wnioskodawczyni nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczyła usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług pozostanie tożsamy.
Wnioskodawczyni zwróciła się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o ustalenie klasyfikacji do celów podatku dochodowego, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) dla świadczonych przez siebie usług. W odpowiedzi, Wnioskodawczyni otrzymała kwalifikację do PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała opis sprawy o poniższe informacje.
Wniosek dotyczy przychodów osiąganych od listopada 2023 r., a więc lat podatkowych 2023 i 2024 oraz kolejnych.
Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W okresie objętym wnioskiem, tj. lata 2023 i 2024 , jak i w okresach poprzedzających, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
W roku podatkowym 2023 oraz dotychczas w roku 2024 Wnioskodawczyni nie uzyskała przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w myśl brzmienia art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawczyni wykonuje następujące czynności w zakresie poniższych usług z dziedziny project management:
a)budowania zespołu projektowego,
Na podstawie wymagań projektowych klienta Wnioskodawczyni szacuje jaki zespół jest jej potrzebny. Następnie Wnioskodawczyni przedstawia listę swoim przełożonym i po konsultacji zostają jej przydzielone odpowiednie zasoby ludzkie.
b)koordynowania i delegowania zadań dla projektu zespołu,
W dedykowanym narzędziu (...) Wnioskodawczyni rozpisuje zadania (tytuł, opis, ewentualne obrazki z makiet dostarczonych przez grafika) i przypisuje je odpowiednim osobom.
c)definiowania zakresu projektu i zadań cząstkowych,
Przy współpracy z klientem, analitykami biznesowymi oraz programistami Wnioskodawczyni tworzy dokument, który przedstawia zakres projektu. Następnie Wnioskodawczyni przenosi zadania do dedykowanego narzędzia (...).
d)identyfikacji, oceny i zarządzania ryzykiem Projektu,
Wnioskodawczyni szacuje i w dedykowanym narzędziu (…) opisuje jakie są ryzyka związane z projektem np. opóźnienia wynikające z nieprzewidzianych wcześniej problemów w projekcie, brakiem zasobów ludzkich, skomplikowane elementy aplikacji, mało doświadczeni programiści. Następnie Wnioskodawczyni szuka ewentualnych rozwiązań np. pozyskując dodatkowe zasoby ludzkie lub negocjuje z klientem.
e)mierzenia i monitorowania kluczowych parametrów Projektu,
Mierzenie i monitorowanie kluczowych parametrów projektów odbywa się poprzez kontrolowanie zadań w dedykowanym narzędziu (...), w którym zadania te są przypisane do odpowiednich okresów czasu na ich realizację (sprintów). Poza tym Wnioskodawczyni prowadzi codziennie spotkania z programistami oraz co dwutygodniowe planowania oraz podsumowania sprintów.
f)wdrażania strategii i planu komunikacji Projektu,
Po zebraniu przez analityków wymagań projektowych, przegadaniu ich z zespołem deweloperów oraz ustaleniach z klientem Wnioskodawczyni wybiera sposób w jaki będzie prowadziła projekt, interwał czasowy wszelkiego rodzaju spotkań, czas trwania sprintów oraz od jakich elementów zacznie zespół projektowy i w jakiej kolejności będzie realizował zadania. Ramy Wnioskodawczyni ustala na początku projektu jednak bardzo często zmienia je w trakcie stosując zwinne podejście zarządzania. Narzędzia do komunikacji to: aplikacja (…), droga mailowa, telefoniczna.
g)tworzenia i aktualizacji dokumentacji projektowej,
Dokumentacja jest tworzona w narzędziu (…). Część dokumentacji Wnioskodawczyni tworzy osobiście jeśli chodzi o aspekty biznesowe.
h)monitorowania budżetu Projektu,
Mierzenie i monitorowanie kluczowych parametrów projektów, co przekłada się na jego budżet odbywa się poprzez kontrolowanie zadań w dedykowanym narzędziu (...), w którym zadania te są przypisane do odpowiednich okresów czasu na ich realizację (sprintów). Poza tym Wnioskodawczyni prowadzi codziennie spotkania z programistami oraz co dwutygodniowe planowania oraz podsumowania sprintów.
i)koordynacji komunikacji ze wszystkimi interesariuszami Projektu,
Wnioskodawczyni koordynuje komunikację mailowo. Drogą mailową Wnioskodawczyni ustala terminy oraz miejsca spotkań. Rzadziej, ale zdarza się też, że Wnioskodawczyni robi to telefonicznie lub na spotkaniach (online lub stacjonarnych).
j)koordynacji prac nad tworzeniem umów dotyczących Projektów,
Koordynacja polega na ustaleniu kluczowych kwestii dotyczących projektu na spotkaniach, mailowo lub telefonicznie z prawnikami, klientem oraz osobami decyzyjnymi. Następnie Wnioskodawczyni weryfikuje treść umowy i wysyła informacje o ewentualnych poprawkach. Po ich naniesieniu Wnioskodawczyni weryfikuje umowy ponownie po czym wysyła do zatwierdzenia osobom decyzyjnym.
k)współpracy z Klientami, partnerami technologicznymi i podwykonawcami klienta w zakresie Zarządzania Projektami,
Współpraca z klientami, partnerami technologicznymi i podwykonawcami klienta polega na zbieraniu wymagań projektowych, dostarczaniu przez klienta niezbędnych materiałów, przekazywania statusu prac, ustalaniu harmonogramu, budżetu, zakresu prac, delegowaniu odpowiednich zadań, koordynowaniu przekazywania i zatwierdzaniu odpowiednich dokumentów oraz dokumentacji.
Wnioskodawczyni zwróciła się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o ustalenie klasyfikacji do celów podatku dochodowego, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) dla świadczonych przez siebie usług. W odpowiedzi, Wnioskodawczyni otrzymała kwalifikację do PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. We własnym stanowisku zawartym we wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż świadczone przez nią usługi mają charakter opisany w Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:
· usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
· usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
· usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
W kolejnych latach Wnioskodawczyni nie planuje rozwoju prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w sposób wykluczający opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wedle najlepszej wiedzy Wnioskodawczyni, odnośnie prowadzonej przez nią działalności, w kolejnych latach zostaną zachowane warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
W kolejnych latach Wnioskodawczyni nie planuje uzyskiwania przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Wnioskodawczyni nie może jednak wykluczyć rozwoju prowadzonej przez siebie działalności w tym kierunku. Z całą pewnością Wnioskodawczyni nie będzie jednak osiągać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów w ramach umowy o świadczenie usług, która jest przedmiotem złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu prawa podatkowego.
O ile ustawodawca nie dokona zmian w definicji ustawowej zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w latach kolejnych nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu.
Wnioskodawczyni nie jest ani nie była wspólnikiem, członkiem zarządu, prezesem lub prokurentem kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi ani nie pełniła żadnych innych funkcji. Wedle najlepszej wiedzy Wnioskodawczyni, w kolejnych latach nic się w tym zakresie nie zmieni.
Wnioskodawczyni nie pełniła, nie pełni ani nie będę pełnić obowiązków w organizacji kontrahenta. Wnioskodawczynię łączy jedynie umowa o świadczenie usług, w ściśle określonym zakresie, która jest przedmiotem ww. wniosku.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie sprawy, które Wnioskodawczyni wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – 8,5 %?
Pani stanowisko w sprawie
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi mają charakter opisany w Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:
· usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
· usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
· usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem, w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, a konkretnie w przypadku Wnioskodawczyni usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%. W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania.
Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).
Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 - dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).
Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacjach indywidualnych: 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS, 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że od 1 czerwca 2021 r. prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, a od 2022 r., po uprzednim zgłoszeniu swojego wyboru właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, opłaca Pani podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz prowadzi, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję przychodów. Od listopada 2023 r., na podstawie umowy o współpracy zawartej z kontrahentem z sektora IT, świadczy Pani usługi w branży IT z dziedziny project management sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, polegające na:
a)budowaniu zespołu projektowego,
b)koordynowaniu i delegowaniu zadań dla projektu zespołu,
c)definiowaniu zakresu projektu i zadań cząstkowych,
d)identyfikacji, ocenie i zarządzaniu ryzykiem Projektu,
e)mierzeniu i monitorowaniu kluczowych parametrów Projektu,
f)wdrażaniu strategii i planu komunikacji Projektu,
g)tworzeniu i aktualizacji dokumentacji projektowej,
h)monitorowaniu budżetu Projektu,
i)koordynacji komunikacji ze wszystkimi interesariuszami Projektu,
j)koordynacji prac nad tworzeniem umów dotyczących Projektów,
k)współpracy z Klientami, partnerami technologicznymi i podwykonawcami klienta w zakresie Zarządzania Projektami.
Świadczenie usług wskazanych powyżej jest kontynuowane w 2024 r. Usługi świadczone przez Panią są ściśle związane z konkretnymi projektami IT klienta. Pani wniosek dotyczy przychodów osiąganych od listopada 2023 r., a więc lat podatkowych 2023 i 2024 oraz kolejnych. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani przychód nie przekroczył w latach 2021-2023 limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Także w kolejnych latach zostaną zachowane warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. W okresie objętym wnioskiem, tj. w latach 2023 i 2024 , jak i w okresach poprzedzających, w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. W kolejnych latach nie planuje Pani rozwoju prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w sposób wykluczający opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W roku podatkowym 2023 oraz dotychczas w roku 2024 nie uzyskała i nie planuje Pani uzyskiwania przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Świadczone przez Panią usługi nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią od listopada 2023 r. oraz w 2024 r. i latach następnych ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, może Pani opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i podlegały/podlegają/będą podlegać one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right