Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.223.2024.2.KK

Prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia całego podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 czerwca 2024 r. (data wpływu 11 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina W. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina realizuje zadania z zakresu kultury, upowszechniania sztuki, lokalnego rękodzieła, a także promocji dóbr kultury za pomocą Biblioteki (…), będącej samorządową instytucją kultury działającą na terenie Gminy. Gminna Biblioteka Publiczna jest odrębną od Gminy osobą prawną.

Gmina przygotowała wniosek o dofinansowanie realizacji zadania w zakresie Budowy Biblioteki Publicznej (…) ze środków (…). W ramach inwestycji powstanie nowy budynek Biblioteki (…). Zakończenie inwestycji planowane jest w (…) roku.

Po zakończeniu inwestycji Gmina planuje odpłatnie udostępnić wybudowany budynek Bibliotece Publicznej (…) na podstawie umowy dzierżawy. Gmina planuje zawarcie umowy na czas nieokreślony z perspektywą długoterminowej dzierżawy, gdyż Gmina nie posiada wystarczających zasobów ludzkich i technicznych do samodzielnej obsługi powstałej infrastruktury. Przedmiotem dzierżawy będzie cały budynek powstały w ramach inwestycji.

Z tytułu dzierżawy budynku będącej przedmiotem złożonego wniosku, Gmina będzie pobierać określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), od którego będzie odprowadzać podatek VAT należny. Gmina rozważa ustalenie czynszu dzierżawnego w oparciu o iloczyn wartości budynku jaki powstanie w ramach inwestycji i rocznej stawki amortyzacji (…) dla tego rodzaju majątku. Wynagrodzenie z tytułu dzierżawy Infrastruktury powinno umożliwić Gminie zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie około (…) lat. Planowana wysokość czynszu dzierżawnego będzie więc wynosić około (…) zł rocznie (tj. około (…) zł miesięcznie). Gmina dopuszcza również możliwość rocznej waloryzacji wysokości czynszu dzierżawnego.

Gmina dokona kalkulacji czynszu z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy uwzględnieniu specyfiki działalności podmiotu, jakim jest Gmina. Kalkulacja obejmie również inne czynniki, jak np. potencjalne koszty obsługi powstałej infrastruktury z uwzględnieniem powierzchni budynku.

Zdaniem Gminy taki czynsz uwzględni specyfikę sytuacji, w jakiej funkcjonuje Gmina. Zgodnie z obliczeniami uzyskany czynsz pokryje łączne koszty poniesione na realizację inwestycji w około (…) lat. Jednocześnie Gmina zaznacza, że obrót z tytułu ww. dzierżawy będzie znaczący dla budżetu Gminy w szczególności w odniesieniu do dochodów uzyskanych przez Gminę z tytułu najmu/dzierżawy w skali roku. Natomiast dochody uzyskane z najmu/dzierżawy nieruchomości, w stosunku do ogólnej wartości budżetu stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez Gminę obrotu.

Podsumowując Gmina postanawia wykorzystać całą infrastrukturę, która powstanie w ramach inwestycji do czynności opodatkowanych, poprzez jej odpłatną dzierżawę na rzecz Biblioteki Publicznej (…).

Wydatki związane z realizacją inwestycji, będą dokumentowane wystawionymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Po dokonaniu wszystkich odbiorów prac, Gmina będzie wystawiać co miesiąc na rzecz Biblioteki faktury VAT, zawierające VAT należny dokumentując sprzedaż opodatkowaną wykazaną w plikach JPK składanych przez Gminę do Urzędu Skarbowego.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Całkowita szacowana wartość inwestycji będącej przedmiotem wniosku wynosi (…) zł brutto ((…)zł netto), z czego wkład własny wynosi (…) zł brutto ((…)zł netto), dofinansowanie (…) zł brutto ((…)zł netto).

Planowana wysokość wkładu własnego wynosi (…) zł brutto ((…)zł netto).

Planowana wysokość dofinansowania wynosi (…) zł brutto ((…)zł netto).

Umowa dzierżawy nowego budynku Biblioteki nie została zawarta. Po zakończeniu inwestycji Gmina planuje odpłatnie udostępnić wybudowany budynek na podstawie umowy dzierżawy. Gmina planuje zawarcie umowy na czas nieokreślony z perspektywą długoterminowej dzierżawy. Przedmiotem dzierżawy będzie cały budynek powstały w ramach inwestycji.

Kwota miesięcznego czynszu dzierżawnego nie została ustalona, z uwagi na brak podpisanej umowy. Planuje się, aby wysokość czynszu dzierżawnego była wyliczona w oparciu o iloczyn wartości budynku jaki powstanie w ramach inwestycji oraz rocznej stawki amortyzacji (…)% dla tego rodzaju majątku. Planowana wysokość czynszu dzierżawnego będzie wynosić około (…) zł brutto rocznie ((…) zł netto),tj. około (…) zł brutto miesięcznie ((…) zł netto). Gmina dopuszcza również możliwość rocznej waloryzacji wysokości czynszu dzierżawnego. Gmina dokona kalkulacji czynszu z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy uwzględnieniu specyfiki działalności podmiotu.

Wynagrodzenie z tytułu dzierżawy Infrastruktury powinno umożliwić Gminie zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie około (…) lat.

Gminna biblioteka będzie ponosiła inne koszty związane z bieżącym utrzymaniem budynku.

Świadczenie pomiędzy Gminą, a Gminną Biblioteką Publiczną będzie ekwiwalentne.

Planowana wartość rocznego czynszu będzie wynosiła około (…) zł brutto. W stosunku do planowanych łącznych nakładów finansowych wynoszących (…) zł czynsz będzie stanowił (…)% w stosunku do łącznych planowanych nakładów finansowych.

Obrót z tytułu ww. dzierżawy będzie wysoki dla budżetu Gminy w szczególności w odniesieniu do dochodów uzyskanych przez Gminę z tytułu najmu/dzierżawy w skali roku. Natomiast dochody uzyskane z najmu/dzierżawy nieruchomości, w stosunku do ogólnej wartości budżetu stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez Gminę dochodu.

Obrót z tytułu ww. dzierżawy będzie znaczący dla budżetu Gminy w odniesieniu do dochodów uzyskanych przez Gminę z tytułu najmu/dzierżawy w skali roku. Natomiast dochody uzyskane z najmu/dzierżawy nieruchomości, w stosunku do ogólnej wartości budżetu stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez Gminę dochodu.

Planowana inwestycja będzie służyć realizacji zadań z zakresu kultury, upowszechniania sztuki, lokalnego rękodzieła, a także promocji dóbr kultury za pomocą Biblioteki Publicznej (…), będącej samorządową instytucją kultury działającą na terenie Gminy. Gminna Biblioteka Publiczna jest odrębną od Gminy osobą prawną. (…) będą służyć jednocześnie realizacji zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym jak również realizacji zadań komercyjnych z uwagi na odpłatność. Trudno na dzień dzisiejszy określić w jakim stopniu i z jakim udziałem procentowym będą realizowane odpłatne zadania. Za planowanie i realizacje tych zadań odpowiada dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej.

Gmina nie będzie wykonywać żadnych czynności w ww. budynku. Całość budynku będzie przedmiotem dzierżawy.

Gminna Biblioteka Publiczna będzie wykorzystywała ww. budynek do czynności zwolnionych z VAT, z uwagi na podmiotowe zwolnienie z VAT. W sytuacji gdy limit zwolnienia zostanie przekroczony Gminna Biblioteka Publiczna będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT.

Zgodnie ze statutem Biblioteki organizatorem Gminnej Biblioteki Publicznej jest Gmina. Dyrektor Biblioteki kieruje, zarządza całością działalności Biblioteki, reprezentuje ją na zewnątrz i jest za nią odpowiedzialny. Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy.

Pytanie

Czy w związku z planowaną dzierżawą budynku na rzecz Gminnej Biblioteki Publicznej, Gminie przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi nakładami w ramach opisanego zadania, gdyż będą one wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każde świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych Gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy dzierżawy związane jest ze wzajemnym świadczeniem dzierżawcy, polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z ww. zapisu wynika, że dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne, należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym, dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i planują Państwo zrealizować inwestycję polegającą na budowie Biblioteki Publicznej (…). Po zakończeniu inwestycji planują Państwo odpłatnie udostępnić wybudowany budynek na podstawie umowy dzierżawy. Planują Państwo zawarcie umowy na czas nieokreślony z perspektywą długoterminowej dzierżawy. Przedmiotem dzierżawy będzie cały budynek powstały w ramach inwestycji. Kwota miesięcznego czynszu dzierżawnego nie została ustalona, z uwagi na brak podpisanej umowy. Planuje się, aby wysokość czynszu dzierżawnego była wyliczona w oparciu o iloczyn wartości budynku jaki powstanie w ramach inwestycji oraz rocznej stawki amortyzacji (…)% dla tego rodzaju majątku. Planowana wysokość czynszu dzierżawnego będzie wynosić około (…) zł brutto rocznie ((…)zł netto),tj. około (…) zł brutto miesięcznie ((…) zł netto). Dopuszczają Państwo również możliwość rocznej waloryzacji wysokości czynszu dzierżawnego. Dokonają Państwo kalkulacji czynszu z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy uwzględnieniu specyfiki działalności podmiotu. Wynagrodzenie z tytułu dzierżawy Infrastruktury powinno umożliwić Gminie zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie około (…) lat. Biblioteka będzie ponosiła inne koszty związane z bieżącym utrzymaniem budynku. Świadczenie pomiędzy Gminą, a Gminną Biblioteką Publiczną będzie ekwiwalentne. Obrót z tytułu ww. dzierżawy będzie znaczący dla budżetu Gminy w odniesieniu do dochodów uzyskanych przez Gminę z tytułu najmu/dzierżawy w skali roku. Natomiast dochody uzyskane z najmu/dzierżawy nieruchomości, w stosunku do ogólnej wartości budżetu stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez Gminę dochodu. Planowana inwestycja będzie służyć (…). Całość budynku będzie przedmiotem dzierżawy. Nie będą Państwo wykonywać żadnych czynności w ww. budynku.

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle cytowanych wyżej przepisów przekazanie przez Państwa na rzecz samorządowej instytucji kultury nowego budynku Biblioteki, na podstawie umowy dzierżawy, za który Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).

Zatem, w odniesieniu do tej czynności nie będą Państwo działali jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą Państwo korzystali z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku będą Państwo występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. odpłatne udostępnienie na podstawie umowy dzierżawy nowego budynku Biblioteki, powstałego w ramach realizacji inwestycji, jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będą Państwo mieli możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację ww. inwestycji. Jak bowiem wynika z wniosku, są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z tytułu odpłatnego udostępnienia nowego budynku Biblioteki na podstawie umowy dzierżawy, będą Państwo pobierali od Biblioteki wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), które będzie dokumentowane fakturami VAT, a podatek należny od tej sprzedaży zostanie wykazany w składanych przez Państwa plikach JPK. Zatem, infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację inwestycji będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, będą Państwo mieli prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z jego ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny lub organ ustali, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie Gminy na rzecz Biblioteki będzie odbiegało od realiów rynkowych, czy też nie będzie umożliwiało zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowane na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będzie służyć również do realizacji Państwa zadań własnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00