Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.282.2024.2.AK

Czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR powstanie dochód opodatkowany stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej powstanie dochód opodatkowany stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%. Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym i podlegającym opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”), który planuje założyć - jako jedyny Fundator - fundację rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ustawa o FR”) („Fundacja Rodzinna”) na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego.

Wnioskodawca wskazuje, że Fundacja Rodzinna będzie gromadzić mienie oraz zarządzać nim w interesie przyszłych beneficjentów. Jednym z beneficjentów Fundacji rodzinnej, którymi będą wyłącznie osoby fizyczne (lub organizacje pożytku publicznego) wskazane w statucie - będzie także Fundator. Początkowo mienie Fundacji rodzinnej będzie stanowić majątek (składniki majątku) wniesione przed Wnioskodawcę, a w przyszłości również potencjalnie mienie wniesione przez osoby najbliższe Wnioskodawcy (małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo).

W ramach prowadzenia przez Fundację rodzinną dozwolonej działalności gospodarczej planowane jest m.in. udzielanie przez Fundację pożyczek, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR. Fundacja rodzinna planuje bowiem udzielanie pożyczek zarówno spółkom kapitałowym, w których będzie posiadała udziały albo akcje, a także spółkom osobowym, w których będzie uczestniczyła jako wspólnik oraz beneficjentom Fundacji rodzinnej, a także innym podmiotom zewnętrznym. Fundacja planuje udzielanie pożyczek określonym podmiotom, na określony, ustalony okres obowiązywania. Niewykluczone, że w okresie funkcjonowania Fundacji okres obowiązywania tak udzielonych pożyczek ulegnie wydłużeniu. Pożyczki każdorazowo byłyby udzielane przez Fundację rodzinną na warunkach rynkowych.

W związku z rozważaniem prowadzenia przez Fundację rodzinną działalności w zakresie udzielania pożyczek, zgodnie z ustawą o CIT związanych z kwestią opodatkowania dochodu z udzielonej pożyczki innym, zewnętrznym podmiotom, tj. niewymienionym wprost w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR Wnioskodawca powziął następującą wątpliwość.

Pytanie

Czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR powstanie dochód opodatkowany stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%?

Pani stanowisko w sprawie

Po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR powstanie dochód opodatkowany odpowiednio stawką w wysokości 9% lub 19%.

Uzasadnienie

Udzielanie pożyczek stanowi dozwoloną, wprost wymienioną w ustawie o FR działalność gospodarczą Fundacji rodzinnej. Dochód stanowiący przyszłe odsetki, który Fundacja rodzinna uzyskałaby w związku z udzielaniem pożyczek podmiotom wymienionym i wprost wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o FR jest dochodem zwolnionym z opodatkowania, zgodnie z ustawą o CIT. Natomiast, w sytuacji osiągania przez Fundację rodzinną dochodu z tytułu udzielonych pożyczek podmiotom niewymienionym wprost w ustawie o FR powstanie obowiązek podatkowy w postaci konieczności opodatkowania tak powstałego dochodu stawką podstawową odpowiednio w wysokości 9% lub 19% podatku CIT.

Działalność gospodarcza w postaci udzielania pożyczek przez Fundację rodzinną podmiotom niewskazanym w ustawie o FR nie stanowi bowiem działalności wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR, ponieważ samo udzielanie pożyczek zostało wprost wymienione jako dozwolona działalność Fundacji w przywołanym przepisie.

Tym samym uzyskany w ten sposób dochód będzie opodatkowany odpowiednio stawką podatku 9% lub 19%, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o CIT, bowiem nie skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

W myśl art. 6 ust. 7 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Jak wynika z art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność w postaci udzielania pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr powstanie dochód opodatkowany stawką odpowiednio w wysokości 9% lub 19%.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 updop:

Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku tzw. małych podatników.

Jak wskazuje art. 19 ust. 1b updop:

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.

Oznacza to, że fundacja rodzinna, nie ma możliwości skorzystania ze stawki 9% podatku dochodowego.

Zgodnie z wyżej cytowanym art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.

Jak wynika z literalnego brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr, fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie udzielania pożyczek, jednak krąg podmiotów, którym tych pożyczek może udzielać został ograniczony do spółek kapitałowych, w których posiada udziały albo akcje, spółek osobowych, w których uczestniczy jako wspólnik oraz beneficjentów.

Natomiast udzielanie pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr jest działalnością wykraczającą poza zakres działalności dozwolonej.

W opisie sprawy wskazała Pani, że oprócz podmiotów wprost wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna będzie udzielać pożyczek „innym podmiotom zewnętrznym”.

Wobec powyższego, dochód jaki uzyska fundacja rodzinna w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej wykraczającej poza art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. w zakresie udzielania pożyczek innym niż spółki kapitałowe, w których posiada udziały albo akcje, spółki osobowe, w których uczestniczy jako wspólnik oraz beneficjenci fundacji rodzinnej, podmiotom zewnętrznym, będzie opodatkowany stawką podatku wynoszącą 25% podstawy opodatkowania.

Brak jest podstaw do uznania, że w przypadku niedozwolonej działalności gospodarczej, a z taką mamy do czynienia w przypadku udzielania pożyczek podmiotom innym niż wymienionym w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr zastosowanie znajdą stawka określona w art. 19 ust. 1 updop. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wskazuje, że w przypadku niedozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej jest ona opodatkowaną stawką sankcyjną w wysokości 25%. Literalne brzmienie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozostawia żadnych wątpliwości w tym zakresie.

Nie można zgodzić się z Pani stwierdzeniem, że działalność gospodarcza w postaci udzielania pożyczek przez Fundację rodzinną podmiotom niewskazanym w ustawie o fundacji rodzinnej nie stanowi działalności wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr, ponieważ samo udzielanie pożyczek zostało wprost wymienione jako dozwolona działalność fundacji.

Konstrukcja art. 5 ust. 1 ufr wskazuje, że dozwoloną działalnością fundacji jest udzielania pożyczek tylko i wyłącznie tam wskazanym podmiotom, natomiast udzielanie pożyczek innym podmiotom stanowi działalność wykraczającą poza dopuszczalny zakres, który wiąże się z zastosowaniem przepisów art. 24r updop. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje możliwości zastosowania stawki wynikającej z art. 19 ust. 1 updop w przypadku udzielania pożyczek podmiotom innym niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr, a wręcz przeciwnie jednoznacznie wskazuje na zastosowanie stawki 25%. Zatem brak jest podstaw do zaakceptowania zaproponowanej przez Panią wykładni przepisów.

W świetle powyższego po stronie Fundacji rodzinnej, która będzie prowadziła działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres działalności dozwolonej powstanie dochód do opodatkowania stawką podatku w wysokości 25%, a nie jak Pani uważa stawką 9% lub 19%.

Zatem Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Pani i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00