Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. II SA/Gl 485/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska (spr.), Sędzia WSA Renata Siudyka, Protokolant specjalista Magdalena Strzałkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lipca 2024 r. sprawy ze skargi M.J., D.W., A.W., M.W., R.W., M.J. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 2 lutego 2024 r. nr IFXIII.7821.2.2022 w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargę
Uzasadnienie
Prezydent Miasta B. realizujący zadania z zakresu administracji rządowej (dalej: organ pierwszej instancji) decyzją z dnia 19 listopada 2021 r. Nr [...] znak [...], działając na podstawie art. 11a ust. 1, art. 17 ust. 1 ustawy z dnia [...] r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. z [...] r., poz. [...] z późn. zm., dalej: specustawa drogowa) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (wówczas: tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm., dalej k.p.a.), udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na rzecz Miejskiego Zarządu Dróg w B. dla przedsięwzięcia pod nazwą: "Rozbudowa dróg gminnych ulicy [...] i ulicy [...] w B." wskazując, iż inwestycja zlokalizowana będzie na następujących nieruchomościach: Gmina B., obręb [...]: [...].
W decyzji ustalono wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi (pkt I decyzji), określono linie rozgraniczające teren, w tym określono granice pasów drogowych innych dróg publicznych, poprzez ich oznaczenie na mapie zasadniczej w skali 1:500 stanowiącej załącznik nr 1 do decyzji (pkt II), ustalono warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa (pkt III) oraz nałożono obowiązki na inwestora dotyczące m.in. zapewnienia osobom trzecim dostępu do drogi publicznej, możliwości korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej i regulacji stosunków wodnych oraz ochronę przed uciążliwościami powodowanymi przez hałas oraz przed zanieczyszczeniami powietrza, gleby i wody (pkt IV). Ponadto zatwierdzono podział nieruchomości o wskazanych w decyzji numerach (pkt V, załącznik nr 2 do decyzji), oznaczono nieruchomości lub ich części, które staną się własnością Gminy B. (pkt VI), zatwierdzono projekt budowlany (załącznik nr 3 do decyzji) oraz określono zakres inwestycji (pkt VII), a także dokonano innych ustaleń dotyczące jej realizacji (pkt VIII). Wymieniono obowiązki: budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu, budowy lub przebudowy urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, budowy lub przebudowy innych dróg publicznych, budowy lub przebudowy zjazdów (pkt IX), dokonano ustaleń w zakresie terenów wód płynących i terenów linii kolejowych (pkt X). Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności (pkt XI), określono termin i tryb wydania nieruchomości (pkt XII) oraz zasady postępowania odszkodowawczego (pkt XIII).