Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.234.2024.2.SKJ

Zwolnienie od podatku świadczonych usług oraz obowiązek wliczania przychodu uzyskiwanego z tego tytułu do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie:

  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu z faktur wystawionych na promocję i reklamę od sponsorów związany z organizacją imprezy kulturalnej niebiletowanej - jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu za prowadzone warsztaty muzyczne, plastyczne, ceramiczne, malarstwa - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu z wynajmu pomieszczenia dla osób fizycznych i firm - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu z wpłat za „Bieg (...)” - jestnieprawidłowe,
  • obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny po przekroczeniu limitu 200.000 zł - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, która dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług oraz obowiązku wliczania wartości sprzedaży uzyskiwanej z tego tytułu do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 czerwca 2024 r. (data wpływu 2 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru kultury pod poz. (…) na podstawie Uchwały Rady Gminy (…) z 2011 roku, działającym na podstawie przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (ustawa z dnia 25 października 1991 - Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z ze zm.).

Wnioskodawca posiada osobowość prawną i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach planu finansowego.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy zgodnie ze statutem należy wykonywanie na terenie Gminy (…) zadań własnych Gminy w zakresie organizowania działalności kulturalnej.

Wnioskodawca upowszechnia kulturę poprzez podejmowanie działań, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb kulturalnych ludności, głownie mieszkańców Gminy (…), w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury w szczególności poprzez:

(…)

Wnioskodawca współpracuje z innymi instytucjami kultury, podmiotami prowadzącymi działalność kulturalną, stowarzyszeniami i związkami twórców i artystów, uczniowskimi klubami sportowymi, instytucjami zajmującymi się działalnością sportową oraz organami władz publicznych zajmujących się działalnością kulturalną i sportową.

Wnioskodawca otrzymuje z budżetu Gminy corocznie dotację na działalność w wysokości niezbędnej na pokrycie kosztów działalności.

Wnioskodawca może uzyskiwać środki finansowe z:

  • dotacji budżetu gminy,
  • wypływów z własnej działalności,
  • wpływów z najmu i dzierżawy składników majątku,
  • spadków zapisów i darowizn od osób fizycznych i prawnych,
  • innych źródeł.

Wnioskodawca pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy może prowadzić działalność w zakresie organizowania festynów, uroczystości imprez kulturalnych oraz wynajmu pomieszczeń.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 (zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku) oraz ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

1)Wnioskodawca w 2023 roku zorganizowało imprezę kulturalną niebiletowaną (np. dożynki, święto sołtysa regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka) z którego uzyskała przychód wystawiając dla okolicznych sponsorów (firm) faktury na promocję i reklamę na kwotę (…) zł. Cały ten przychód przeznacza na koszty organizacji danego wydarzenia kulturalnego.

2)Wnioskodawca zorganizowało imprezę kulturalną niebiletowaną (np. dożynki, święto sołtysa regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka) z którego uzyskał przychód wystawiając fakturę na współorganizację wydarzenia kulturalnego np. dla innego powiatowego centrum kultury na kwotę (…) zł.

Cały przychód z organizacji wydarzenia kulturalnego wyniósł (…) zł (pkt 1-2)

3)Wnioskodawca organizuje warsztaty plastyczne, malarstwa, ceramiczne muzyczne dla osób fizycznych, szkół z których też czerpie przychody. W 2023 roku przychód za prowadzone warsztaty muzyczne, plastyczne, ceramiczne wyniósł (…) zł.

4)Wnioskodawca wynajmuje pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe). Cały przychód w 2023 r. wyniósł - (…) zł.

5)Wnioskodawca organizuje co rok „Bieg (…)” za który pobiera tzw. wpisowe - przychód w 2023 r. wyniósł - (…) zł.

Przychody Wnioskodawcy ogółem w 2023 r. wyniosły - (…) zł

6)Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT do 200.000 zł, wszystkie oferowane usługi oraz sprzedawane towary są zwolnione z podatku VAT do tego limitu np.: zajęcia muzyczne, ceramiczne, malarstwa, sprzedaż obrazów i ceramiki, wynajem pomieszczeń.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Na pytanie: na czym polegały usługi reklamowe i promocyjne, z tytułu których wystawili Państwo fakturę podczas niebiletowanej imprezy kulturalnej, o których mowa w pytaniu 1, wskazali Państwo, że: Usługi reklamowe i promocyjne, z tytułu których wystawiono fakturę podczas niebiletowanej imprezy kulturalnej, polegały na: wyczytaniu przez mikrofon ze sceny nazw firm sponsorujących imprezę, umieszczenie logotypów na scenie oraz w jej bezpośrednim otoczeniu (baner lub flaga), wyświetlenie logotypów na telebimie, umieszczenie informacji o sponsorze na (...) i na materiałach promujących imprezę, udostępnieniu namiotu dla osoby która rozdawała ulotki sponsora.

Na pytanie: czy ww. usługi reklamowe i promocyjne są niezbędne i ściśle związane z organizacją imprezy kulturalnej; na czym ta niezbędność polega, proszę uzasadnić odpowiedź, wskazali Państwo, że: usługi reklamowe i promocyjne są niezbędne i ściśle związane z organizacją imprezy. Kwoty uzyskane od sponsorów w zamian za wykonaną usługę reklamową były przeznaczone na organizację wydarzenia i były niezbędne, aby pokryć część wydatków związanych z jego organizacją (dopiąć budżet imprezy).

Na pytanie: jakie konkretnie usługi są przedmiotem pytania nr 2; jakie konkretnie czynności/usługi wykonali Państwo i na czyją rzecz; na czym polegała organizacja/współorganizacja wydarzenia kulturalnego, z tytułu której wystawili Państwo fakturę, wskazali Państwo, że: w trakcie wydarzenia wykonano usługi: wyczytano przez mikrofon ze sceny nazwy firm sponsorujących imprezę, umieszczono logotypy na scenie oraz w jej bezpośrednim otoczeniu (baner lub flaga), wyświetlano logotypy na telebimie, umieszczono informację o sponsorze na (...) i na materiałach promujących imprezę, udostępniono osobie która rozdawała ulotki sponsora namiot.

Usługi wykonano na rzecz: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…).

Współorganizacja wydarzenia kulturalnego polegała na:

  • Pozyskaniu sponsorów;
  • Zaproszeniu wystawców - lokalnych artystów, kół gospodyń wiejskich, rzemieślników i lokalnych przedsiębiorców związanych z rolnictwem;
  • Zaproszeniu do współpracy emerytów i rencistów;
  • Wynajęciu sceny, oświetlenia, nagłośnienia, telebimu;
  • Wynajęciu artystów występujących w trakcie wydarzenia;
  • Zaplanowaniu konkursów konnych i zaproszenie uczestników;
  • Zapewnieniu zaplecza dla przeprowadzenia konkursów;
  • Wynajęciu barierek zabezpieczających;
  • Organizacji punktu medycznego;
  • Zapewnieniu atrakcji dla dzieci - malowanie twarzy, zajęcia plastyczne;
  • Opracowaniu plakatu promującego wydarzenie;
  • Opracowaniu zaproszeń na imprezę;
  • Promowaniu imprezy w mediach lokalnych i Internecie (prasa, lokalne portale internetowe, ((...).

Na pytanie: czy usługi w postaci organizacji/współorganizacji imprezy kulturalnej niebiletowanej (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka), o których mowa pytaniu nr 1 i 2, są usługami kulturalnymi, tj. czy ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury; w czym przejawia się działalność kulturalna; prosimy opisać w jaki sposób realizowany jest powyższy cel; jakie konkretnie czynności decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tych usług; w jaki sposób wykonywane usługi przyczyniają się do rozwijania i rozpowszechniania kultury, wskazali Państwo, że: Usługi organizacji/współorganizacji imprezy kulturalnej niebiletowanej są usługami kulturalnymi. Ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

Działalność kulturalna przejawiała się w:

  • promocji folkloru, muzyki i tańców ludowych oraz strojów ludowych;
  • upowszechnianiu kulturalnego dorobku polskiego teatru;
  • promocji lokalnego rękodzieła;
  • prezentacji unikalnych tradycji Państwa regionu;
  • prezentacji tradycyjnych zaprzęgów konnych z Państwa regionu;
  • prezentacji historycznych związków i organizacji wojskowych z Państwa regionu.

Powyższy cel został zrealizowany poprzez:

  • Występ Zespołu (…);
  • Przedstawienie (…) w wykonaniu Teatru (…) w (…);
  • Organizację stoisk oraz zaproszenie lokalnych rzemieślników, artystów i drobnych przedsiębiorców kultywujących lokalne tradycje kulinarne;
  • Zaproszenie i organizację stoisk kół gospodyń wiejskich;
  • Prezentacja pracy tradycyjnej młocki z końca XIX w.;
  • Paradny przejazd zaprzęgów na błonia;
  • Pokaz (…).

O kulturalnym charakterze usług przesądzają wszystkie działania wymienione powyżej.

Wykonane usługi przyczyniają się do rozwijania i udostępniania kultury, jako że umożliwiły bezpłatny dostęp szerokiej rzeszy mieszkańców powiatu do tzw. kultury wysokiej jak i niższej, tej o charakterze ogólnopolskim jak i wywodzącej się z tradycji lokalnej.

Wszystkie cele organizowanego wydarzenia zostały spełnione, czyli: wymiana wiedzy i doświadczeń, promocja ras koni, rozwój biznesowy, edukacja publiczności, wzmocnienie tożsamości rolniczej, wspieranie tradycji i kultury, kreowanie łączności między pokoleniami.

Na pytanie: czy usługi polegające na organizacji/współorganizacji imprezy kulturalnej niebiletowanej, o których mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 należą do którejś z kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), tj.:

a)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

b)wstępu:

- na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

- do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

- do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

c)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

d)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

e)działalności agencji informacyjnych;

f)usług wydawniczych;

g)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

h)usług ochrony praw.

Wskazali Państwo, że usługi polegające na organizacji/współorganizacji imprezy kulturalnej niebiletowanej o których mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług.

Na pytanie: czy działalność, o której mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 wykonywana jest w celach zarobkowych; czy działają Państwo w celu osiągania zysku; w przypadku osiągania zysku prosimy wskazać czy zyski te w całości przeznaczają Państwo na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, wskazali Państwo, że: Działalność o której mowa w pytaniu nr 1 i nr 2 nie jest wykonywana w celach zarobkowych. Wnioskodawca nie jest nastawione na zysk. Jeśli jednak Wnioskodawca osiąga przychód, jest on w całości przeznaczany na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług kulturalnych.

Na pytanie: na czym polegają usługi w postaci organizacji warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych, szkół; jaki jest cel ich organizacji; prosimy wskazać powyższe informacje odrębnie dla warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych i szkół, wskazali Państwo, że: Warsztaty plastyczne - polegają na prowadzeniu zajęć z dziećmi (osoby fizyczne lub zorganizowane grupy - szkoły) w trakcie których uczestnicy wykonują własnoręcznie pod kierownictwem instruktorów (…) prace plastyczne.

Celem ich organizacji jest rozwijanie zainteresowań uczestników oraz doskonalenia ich warsztatu, a także zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi z wykorzystaniem przykładów prac znanych artystów.

Materiały plastyczne, pędzelki, farby, papiery, bibuły, podobrazia itp. zakupuje i udostępnia Wnioskodawca, instruktorzy również zatrudnieni są przez Wnioskodawcę.

Warsztaty malarskie - jak wyżej, zajęcia dla uczestników dorosłych.

Warsztaty ceramiczne - polegają na spotkaniach z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi i nauce lepienia z gliny, toczeniu na kole, wypalania gliny, szkliwienia, technik zdobienia gliny. Uczestnicy wykonują prace własnoręcznie pod kierownictwem instruktora.

Celem ich organizacji jest zapoznanie z procesem tworzenia ceramiki, różnymi stylami zdobienia i wieloma sposobami wypału, z dziedzictwem kulturowym regionu oraz światowym. Uczestnicy mają możliwość pielęgnowania swoich pasji, samorealizacji oraz integracji i wymiany poglądów z innymi uczestnikami, sprzyjającej wzajemnej inspiracji. Wykonane prace są nagrodą za wysiłek włożony w proces tworzenia.

Materiały: glina, szkliwa, pędzelki, farby szkliwne jak również korzystanie z pieca (wypał) zakupuje i udostępnia Wnioskodawca, instruktorzy również zatrudnieni są przez Wnioskodawcę.

Warsztaty muzyczne - polegają na spotkaniach z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi i nauce nauki gry na instrumentach (pianino, gitara). Cyklicznie odbywają się przesłuchania uczestników. Odbywają się koncerty okolicznościowe (np. koncert utworów patriotycznych z okazji Dnia Flagi). Zajęcia kończy doroczny koncert.

Celem organizacji zajęć jest umożliwienie uczestnikom nauczenia się gry na instrumencie, doskonalenie techniki i rozwijanie własnych umiejętności, zapoznanie z twórczością znanych twórców muzyki.

Materiały, nuty, instrumenty, nagłośnienie zakupił i udostępnia Wnioskodawca, instruktorzy również zatrudnieni są przez Wnioskodawcę.

Na pytanie: czy usługi w postaci organizacji warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych, szkół są usługami kulturalnymi, tj. czy ich celem jest tworzenie, upowszechnienie i ochrona kultury; w czym w przypadku warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych, szkół przejawia się działalność kulturalna? Prosimy opisać w jaki sposób realizowany jest powyższy cel; jakie konkretnie czynności decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tej usługi; w jaki sposób wykonywana usługa przyczynia się do rozwijania i rozpowszechniania kultury, wskazali Państwo, że: Prosimy wskazać powyższe informacje odrębnie dla warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych i szkół.

Organizacja warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych są usługami kulturalnymi, jako że:

  • Rozwijają wrażliwość uczestników na dzieła sztuki;
  • Poprzez prezentację dzieł wielkich mistrzów i uznanych autorytetów jako wzorów wykorzystania różnych technik plastycznych / malarskich sprzyjają upowszechnieniu wiedzy o sztuce;
  • Wykorzystanie utworów muzycznych znanych kompozytorów zapoznaje uczestników z dziedzictwem kulturowym, inspiruje ich do zapoznania się z repertuarem autorów oraz pogłębiania wiedzy o ich twórczości;
  • Zaszczepiają w uczestnikach zainteresowanie różnymi formami sztuki;
  • Uaktywniają ich w obcowaniu z kulturą;
  • Ceramika jako przykład sztuki użytkowej łączy praktyczne wykorzystanie materiału i zastosowanej techniki z estetycznymi walorami wykonanych przedmiotów, daje też pogląd o twórczości naszych przodków i tradycjach regionu i świata;
  • Zapoznają i umożliwiają uczestnikom tworzenie i udział w wydarzeniach kulturalnych - wystawy, przesłuchania, koncerty;
  • Otwierają uczestnikom możliwość samokształcenia i tworzenia własnych prac, niejednokrotnie wartościowych.

Na pytanie: czy usługi w postaci organizacji warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych, należą do kategorii czynności wymienionych w cytowanym wyżej art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; prosimy wskazać powyższe informacje odrębnie dla warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych i szkół, wskazali Państwo, że: Organizacja żadnego z warsztatów: plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych nie należy do kategorii czynności wymienionych w cytowanym wyżej art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług.

Na pytanie: czy uzyskują Państwo zysk z tytułu organizacji warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych i szkół; czy zysk przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług polegających na organizacji wydarzeń artystycznych; kto wnosi opłaty za organizację warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzyczne dla osób fizycznych i szkół; na co przeznaczają Państwo przychody za prowadzone warsztaty plastyczne, malarstwa, ceramiczne, muzyczne dla osób fizycznych i szkół; prosimy wskazać powyższe informacje odrębnie dla warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych i szkół, wskazali Państwo, że: Wnioskodawca nie uzyskuje zysku z tytułu organizacji warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych. Ewentualne opłaty za zajęcia stanowią jedynie cząstkę kosztów prowadzonych zajęć/zakupionych materiałów/ ponoszonych opłat za korzystanie z urządzeń (np. piec do wypału ceramiki). Pobrane opłaty są w całości przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług, na zakupy materiałów plastycznych, szkolenia dla instruktorów.

Na pytanie: na czym polega usługa organizacji „Biegu (…); jaki jest cel usługi w postaci organizacji „Biegu (…)”; na czyją rzecz jest organizowana, wskazali Państwo, ze: Usługa organizacji „Biegu (…)” polega na:

(…)

Ideą Biegu jest oddanie hołdu (…)

Bieg ma za zadanie propagować wiedzę z zakresu historii najnowszej w sposób atrakcyjny dla osób w różnym wieku.

Bieg ma także na celu promocję biegania jako formy rodzinnego spędzania wolnego czasu, oraz zachęcenie do zdrowego stylu życia i uprawiania sportu.

Na pytanie: co należy rozumieć przez „tzw. wpisowe”, które Państwo pobierają w związku z ww. biegiem; czy jest to opłata za udział, opłata za wstęp, wskazali Państwo, że: Tzw. „Wpisowe za Bieg (…)” jest to opłata za pakiety startowe, które odbierają uczestnicy biegu oraz na obsługę firmy mierzącej czas biegaczy.

Na pytanie: czy usługa w postaci organizacji „Biegu (…)” stanowi usługę kulturalną, tj. czy jej celem jest tworzenie, upowszechnienie i ochrona kultury; w czym w przypadku organizacji „Biegu (…)” przejawia się działalność kulturalna; prosimy opisać w jaki sposób realizowany jest powyższy cel; jakie konkretnie czynności decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tej usługi; w jaki sposób wykonywana usługa przyczynia się do rozwijania i rozpowszechniania kultury, wskazali Państwo, że: Usługa organizacji Biegu (…) jest usługą kulturalną, ponieważ ma na celu upamiętnienie i popularyzację ważnych wydarzeń historycznych oraz bohaterów narodowych, jakimi są (…). Organizacja tego biegu często obejmuje różne aspekty edukacyjne, patriotyczne i kulturalne, takie jak prelekcje, wystawy, czy inscenizacje historyczne. Poprzez takie działania, wydarzenie to przyczynia się do podtrzymywania pamięci historycznej oraz promowania wartości patriotycznych i tożsamości narodowej, co jest istotnym elementem kultury.

Na pytanie: czy usługa w postaci organizacji „Biegu (…)” należy do kategorii czynności wymienionych w cytowanym wyżej art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wskazali Państwo, że: Usługa w postaci organizacji „ Biegu (…)” nie należy do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust 19 pkt 1-8 ustawy z 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług.

Na pytanie: czy uzyskują Państwo zysk z tytułu organizacji usługi w postaci organizacji „Biegu (…)”; czy zysk przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług polegających na organizacji „Biegu (…)”; kto wnosi opłaty wpisowe za „Bieg (…)”; na co przeznaczają Państwo przychód z tytułu organizacji „Biegu (…)”, wskazali Państwo, że: Wnioskodawca nie uzyskuje zysku z tytułu organizacji Biegu (…). Opłaty za wpisowe za Bieg (…) wnoszą uczestnicy biegu. Przychody z wpisowego przeznaczane są na zakup pakietów startowych, które otrzymują biegnący oraz na obsługę firmy mierzącej czas biegaczy. Przychody nie pokrywają całości kosztów związanych z organizacją Biegu. Pozostałe koszty ponosi Wnioskodawca: koszty nagród, pucharów, atrakcji towarzyszących, takich jak: koncert pieśni patriotycznych lub orkiestry dętej, spotkanie z historykiem czy wypożyczenie artefaktów z muzeum i bezpłatne udostępnianie do oglądania, woda dla uczestników biegu.

Pytania

1)Czy przychód za zorganizowaną imprezę kulturalną niebiletowaną (np. dożynki, święto sołtysa regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka) z którego uzyskała przychód wystawiając dla okolicznych sponsorów (firm) faktury na promocję i reklamę wlicza się w limit sprzedaży 200.000 zł ?

3)Czy przychód za prowadzone warsztaty muzyczne, plastyczne, ceramiczne wyniósł wlicza się w limit sprzedaży 200.000 zł ?

4)Czy przychód z wynajmu pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe) wlicza się w limit sprzedaży 200.000 zł ?

5)Czy przychód z wpłat za „Bieg (…)” tzw. wpisowe wlicza się w limit sprzedaży 200.000 zł ?

6)Czy w samorządowej instytucji kultury przekroczenie limitu 200.000 zł oznacza, że są Państwo zobowiązani do sprzedaży oferowanych usług i towarów łącznie z podatkiem VAT ?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Wnioskodawca w 2023 roku zorganizowało imprezę kulturalną niebiletowaną (np. dożynki, święto sołtysa regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka) z którego uzyskała przychód wystawiając dla okolicznych sponsorów (firm) faktury na promocję i reklamę na kwotę (…) zł.

Wnioskodawca wyżej wymienione przychody uzyskiwane z promocji i reklamy w związku z organizacją imprez kulturalnych nie wlicza w limit 200.000 zł, gdyż są ustawowo zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT). Cały ten przychód przeznacza na koszty organizacji danego wydarzenia kulturalnego.

3. Wnioskodawca organizuje warsztaty plastyczne, malarstwa, ceramiczne muzyczne dla osób fizycznych, szkół z których też czerpie przychody. W 2023 roku przychód za prowadzone warsztaty muzyczne, plastyczne, ceramiczne wyniósł (…) zł.

Wnioskodawca wyżej wymienione przychody nie wlicza w limit 200.000 zł, gdyż są ustawowo zwolnione z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT).

4. Wnioskodawca wynajmuje pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe). Cały przychód w 2023 wyniósł - (…) zł. Wnioskodawca cały przychód z wynajmu wlicza do limitu sprzedaży (…) zł.

5. Wnioskodawca organizuje co rok „Bieg (…)” za który pobiera tzw. wpisowe.

Cały przychód w 2023 wyniósł (…) zł. Wnioskodawca cały przychód z „Biegu (…)” tzw. wpisowe wlicza do limitu sprzedaży 200.000 zł.

6. Wnioskodawca jeśli przekroczy limit zwolnienia z VAT do 200.000 zł, będzie zobowiązane do sprzedaży oferowanych usług i towarów łącznie z podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu z faktur wystawionych na promocję i reklamę od sponsorów związany z organizacją imprezy kulturalnej niebiletowanej - jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu za prowadzone warsztaty muzyczne, plastyczne, ceramiczne, malarstwa - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu z wynajmu pomieszczenia dla osób fizycznych i firm - jest prawidłowe,
  • braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu z wpłat za „Bieg (...)” - jestnieprawidłowe,
  • obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny po przekroczeniu limitu 200.000 zł - jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły da celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Ponadto zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego. Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Na podstawie art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalne:

działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

A zatem, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru kultury pod poz. 2. Do Państwa podstawowych zadań zgodnie ze statutem należy wykonywanie na terenie Gminy (...) zadań własnych Gminy w zakresie organizowania działalności kulturalnej. Upowszechniają Państwo kulturę poprzez podejmowanie działań, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb kulturalnych ludności, głównie mieszkańców Gminy (...) w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Prowadzą Państwo działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury w szczególności poprzez: organizowanie wystaw artystycznych i wernisaży, organizowanie przedstawień teatralnych, koncertów, projekcji filmów, organizowanie i wspieranie imprez artystycznych i rozrywkowych, prowadzenie zajęć i warsztatów artystycznych oraz kół zainteresowań, prowadzenie i organizowanie działalności zespołów muzycznych, tanecznych i folklorystycznych, sportowych i rekreacyjnych, promocję kultury Gminy (...) i lokalnych twórców kultury, tworzenie, udostępnianie i dokumentowanie dóbr i wartości kultury, edukację kulturalną i wychowanie poprzez sztukę, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką, tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła ludowego i artystycznego, tworzenie warunków do rozwoju kultury fizycznej mieszkańców Gminy (...), rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych, upowszechnianie wiedzy o kulturze, w tym o kulturze regionalnej.

Zorganizowali Państwo:

  • imprezę kulturalną niebiletowaną (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka), z którego uzyskali Państwo przychód wystawiając dla okolicznych sponsorów (firm) faktury na promocję i reklamę.

Ponadto:

  • organizują Państwo warsztaty plastyczne, malarstwa, ceramiczne, muzyczne dla osób fizycznych;
  • wynajmują Państwo pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe);
  • organizują Państwo co rok „Bieg (…)” za który pobierają Państwo tzw. wpisowe.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.000 zł przychodu za zorganizowaną imprezę kulturalną niebiletowaną (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka), z tytułu której uzyskali Państwo przychód wystawiając dla okolicznych sponsorów (firm) faktury na promocję i reklamę (pyt. nr 1).

W pierwszej kolejności ustalić należy czy usługi są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Odnosząc się do zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy należy wskazać, że przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), który stanowi, że:

Państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Jednocześnie wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów.

Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru kultury pod poz. (...) na podstawie Uchwały Rady Gminy (...) z 2011 r., działającym na podstawie przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zatem przedstawione informacje pozwalają stwierdzić należy, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji sprawdzenia wymaga, czy usługi opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.

Zorganizowali Państwo imprezę kulturalną niebiletowaną (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka), z którego uzyskali Państwo przychód wystawiając dla okolicznych sponsorów (firm) faktury na promocję i reklamę. Usługi reklamowe i promocyjne, z tytułu których wystawiono fakturę podczas niebiletowanej imprezy kulturalnej, polegały na: wyczytaniu przez mikrofon ze sceny nazw firm sponsorujących imprezę, umieszczenie logotypów na scenie oraz w jej bezpośrednim otoczeniu (baner lub flaga), wyświetlenie logotypów na telebimie, umieszczenie informacji o sponsorze na (...) i na materiałach promocyjnych imprezę, udostępnieniu namiotu dla osoby która rozdawała ulotki sponsora.

Mając jednak na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz opis sprawy, wskazać należy, że czynności obejmujące usługi promocyjne i marketing nie stanowią usług kulturalnych ani ściśle związanych z usługami kulturalnymi. Nie mogą one korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, ponieważ nie są to usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Jak wskazali Państwo, pozwalają one na zorganizowanie niebiletowanej imprezy kulturalnej na odpowiednim poziomie, ponieważ kwoty uzyskane od sponsorów w zamian za wykonaną usługę były przeznaczone na organizację wydarzenia i były niezbędne, aby pokryć część wydatków związanych z jego organizacją, jednakże usługi w tym zakresie nie przejawiają ścisłego związku z usługą kulturalną.

Należy w tym miejscu wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność, tj. dostawa towaru bądź usługa, a nie opłata czy wynagrodzenie. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

Tym samym, usługi promocji i reklamy wykonywane podczas świadczenia usługi kulturalnej niebiletowanej (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka) nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że ze wskazanego powyżej art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że usługa będzie ściśle związana z usługą podstawową, jeżeli jest ona niezbędna dla wykonania usługi podstawowej (art. 43 ust. 17 pkt 1), a jednocześnie głównym celem takiej usługi nie może być osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie takich czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 pkt 2). Ponadto usługi ściśle związane z usługami podstawowymi musi wykonywać podmiot wykonujący usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a).

Zatem określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Tezy tego wyroku, pomimo że dotyczą usług edukacyjnych, należy odnieść do ogólnego rozumienia pojęcia „usług ściśle związanych” z usługą zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 132 Dyrektywy.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa TSUE.

Zgodnie z tymi regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (usługami kulturalnymi) mają zastosowanie, jeżeli:

  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przy czym wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą kształcenia i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazane przepisy.

Z ww. wyroku w sprawie Horizon College wynika, że po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE (pkt 34 wyroku). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (pkt 38). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (pkt 42 wyroku).

Natomiast w judykaturze wyrażono pogląd, według którego usługami i dostawami ściśle związanymi z usługami podstawowymi będą takie świadczenia, których wykonanie możliwe jest tylko w połączeniu z usługą główną. Ponadto, aby można było mówić o „usłudze głównej” czy „podstawowej” i „ściśle z nią związanej” obie grupy usług powinny być świadczone przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE. Jeśli bowiem dochodzi do oderwania od siebie tych usług w znaczeniu podmiotu, który je świadczy i tego, który z nich korzysta, to żadna z nich nie posiada waloru „głównej” albo „ściśle z usługą główną związanej”, gdyż jest po prostu usługą jedyną. Usługi „ściśle związane z usługami podstawowymi”, aby mogły podlegać zwolnieniu, muszą być wykonywane przez podmiot, który jest uprawniony do zwolnienia podatkowego w związku z wykonywanymi usługami podstawowymi.

Zatem usługa ściśle związana z usługą podstawową, aby mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego musi być wykonywana przez podmiot świadczący usługę podstawową, na co wskazuje treść art. 43 ust. 17a ustawy. Ponadto usługa ta musi być wykonywana na rzecz tych samych podmiotów, którym jest świadczona usługa podstawowa. A zatem, warunkiem zwolnienia jest tożsamość podmiotu świadczącego usługę główną oraz usługę dodatkową bądź dostawę towarów. Dostawy towarów bądź świadczenie usług dokonywane przez podmioty trzecie - choćby nawet były ściśle związane z powyższymi usługami zwolnionymi - same nie będą korzystać ze zwolnienia (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 października 2015 r., III SA/Gl 547/15).

Podkreślić należy, że nie wszystkie usługi świadczone przez instytucję kulturalną stanowią usługi kulturalne. Nie można zgodzić się z Państwem, że usługi reklamowe i promocyjne stanowią usługi kulturalne, których świadczenie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Nie stanowią one również usług ściśle związanych z usługami kulturalnymi. Wykonywanych przez Państwa podczas organizowanych/współorganizowanych imprez kulturalnych niebiletowanych (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka) Usług reklamowych i promocyjnych polegających na wyczytaniu przez mikrofon ze sceny nazw firm sponsorujących imprezę, umieszczenie logotypów na scenie oraz w jej bezpośrednim otoczeniu (baner lub flaga), wyświetleniu logotypów na telebimie, umieszczeniu informacji o sponsorze na (...) i na materiałach promocyjnych imprezę, udostępnieniu namiotu dla osoby która rozdawała ulotki sponsora nie można uznać za świadczenie niezbędne do wykonania usługi kulturalnej. Usługi reklamowe i promocyjne nie są powiązane z usługą kulturalną w taki sposób, że bez któregokolwiek z działań reklamowych i promocyjnych usługa kulturalna nie mogłaby zostać wykonana. Usługi te ze względu na swój charakter oraz odbiorcę - firm sponsorujących imprezę nie wykazują ze względu na swoją istotę ścisłego związku z usługą podstawową - usługą kulturalną. Usługi te świadczone są na rzecz sponsorów i ich celem jak wynika ze złożonego wniosku jest prezentacja firmy oraz jej marki, nie natomiast lepsze skorzystanie ze świadczonej usługi kulturalnej. Podkreślić należy, że wynagrodzenie od sponsorów nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług kulturalnych, a za usługi promocyjne i reklamowe, co wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku w stosunku do tych usług. Zatem w przypadku opisanych we wniosku Usług promocyjnych i reklamowych nie można mówić o świadczeniu usług ściśle związanych z usługą kulturalną.

W konsekwencji, przychód za zorganizowanie imprezy kulturalnej niebiletowanej (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka) z którego uzyskują Państwo przychód wystawiając dla okolicznych sponsorów (firm) faktury na promocję i reklamę wlicza się do limitu sprzedaży na podstawie art. 113 ust. 1. ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości w dalszej kolejności dotyczą także tego, czy przychód za prowadzone warsztaty muzyczne, plastyczne, ceramiczne wlicza się w limit sprzedaży 200.000 zł.

Jak wynika z wniosku, organizują Państwo warsztaty plastyczne, malarstwa, ceramiczne, muzyczne dla osób fizycznych. Warsztaty plastyczne i malarskie polegają na prowadzeniu zajęć z dziećmi (osoby fizyczne lub zorganizowane grupy – szkoły) w trakcie których uczestnicy wykonują własnoręcznie pod kierownictwem Państwa instruktorów prace plastyczne. Celem ich organizacji jest rozwijanie zainteresowań uczestników oraz doskonaleniu ich warsztatu, a także zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi z wykorzystaniem przykładów prac znanych artystów. Warsztaty ceramiczne polegają na spotkaniach z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi i nauce lepienia z gliny, toczeniu na kole, wypalaniu gliny, szkliwieniu, technikach zdobienia gliny. Uczestnicy wykonują pracę własnoręcznie pod kierownictwem instruktora. Celem ich organizacji jest zapoznanie z procesem tworzenia ceramiki, różnymi stylami zdobienia i wieloma sposobami wypału, z dziedzictwem kulturalnym regionu oraz światowym. Uczestnicy mają możliwość pielęgnowania swoich pasji, samorealizacji oraz integracji i wymiany poglądów z innymi uczestnikami, sprzyjającej wzajemnej inspiracji. Wykonane prace są nagrodą za wysiłek włożony w proces tworzenia. Warsztaty muzyczne polegają na spotkaniach z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi i nauce gry na instrumentach (pianino, gitara). Cyklicznie odbywają się przesłuchania uczestników. Odbywają się koncerty okolicznościowe (np. koncert utworów patriotycznych z okazji Dnia Flagi). Zajęcia kończy coroczny koncert. Celem organizacji zajęć jest umożliwienie uczestnikom nauczania gry na instrumencie, doskonalenie techniki i rozwijanie własnych umiejętności, zapoznanie z twórczością znanych twórców muzyki.

Organizacja warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych są usługami kulturalnymi, jako że: rozwijają wrażliwość uczestników na dzieła sztuki; poprzez prezentację dzieł wielkich mistrzów i uznanych autorytetów jako wzorów wykorzystania różnych technik plastycznych/malarskich sprzyjają upowszechnieniu wiedzy o sztuce; wykorzystanie utworów muzycznych znanych kompozytorów zapoznaje uczestników z dziedzictwem kulturowym, inspiruje ich do zapoznania się z repertuarem autorów oraz pogłębiania wiedzy o ich twórczości; zaszczepiają w uczestnikach zainteresowanie różnymi formami sztuki; uaktywniają ich w obcowaniu z kulturą; ceramika jako przykład sztuki użytkowej łączy praktyczne wykorzystanie materiału i zastosowanej techniki z estetycznymi walorami wykonanych przedmiotów, daje też pogląd o twórczości naszych przodków i tradycjach regionu i świata; zapoznają i umożliwiają uczestnikom tworzenie i udział w wydarzeniach kulturalnych - wystawy, przesłuchania, koncerty; otwierają uczestnikom możliwość samokształcenia i tworzenia własnych prac, niejednokrotnie wartościowych.

Jak wskazano powyżej wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku - organizacja żadnego z warsztatów: plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych dla osób fizycznych nie należy do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy. Nie uzyskują Państwo zysku z tytułu organizacji warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych. Ewentualne opłaty za zajęcia stanowią jedynie cząstkę kosztów prowadzonych zajęć/zakupionych materiałów materiałów/ponoszonych opłat za korzystanie z urządzeń (np. piec do wypału ceramiki). Pobrane opłaty są w całości przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług, na zakup materiałów plastycznych, szkolenia dla instruktorów.

Tym samym, spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy.

Zatem skoro organizowane przez Państwa warsztaty plastyczne, malarstwa, ceramiczne, muzyczne stanowią usługi kulturalne, to w niniejszym przypadku będą one objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wykonywane przez Państwa czynności w zakresie organizacji warsztatów plastycznych, malarstwa, ceramicznych, muzycznych wpisują się bowiem w definicję usług kulturalnych.

W związku z przepisem art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy, nie uwzględnia się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, w tym zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W konsekwencji, świadczone przez Państwa usługi organizacji warsztatów plastycznych, malarskich, ceramicznych, muzycznych, które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, nie należy wliczać do limitu zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto wynajmują Państwo pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe).

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy przychód z wynajmu pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe) wlicza się w limit sprzedaży 200.000 zł.

Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki.

Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061), zwanej dalej: Kodeks cywilny:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.

Uznać zatem należy, że najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i z tego tytułu są Państwo podatnikiem VAT.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż świadczone przez Państwa usługi w zakresie wynajmu pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe) nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Usługi w zakresie wynajmu pomieszczenia nie stanowią usług kulturalnych. Dla usług najmu pomieszczeń na cele wskazane przez Państwa ustawodawca nie przewiduje zwolnienia od podatku, więc podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W konsekwencji usługa wynajmu świadczona przez Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym, przychód z wynajmu pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe) wlicza się do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w dalszej kolejności dotyczą tego, czy przychód z wpłat za „Bieg (…)”, tzw. wpisowe wlicza się w limit sprzedaży 200.000 zł.

Z opisu sprawy wynika, że usługa organizacji „Biegu (…)” polega na: przygotowaniu dokumentacji; zmianie organizacji ruchu; wynajęcie firmy zajmującej się pomiarem czasu; wydruku numerów startowych; zakupie dla uczestników pakietów startowych; zapewnieniu opieki medycznej dla uczestników; zapewnieniu osób zabezpieczających organizację ruchu na trasie biegu; zapewnieniu pilotów biegu; organizacji atrakcji towarzyszących (koncert pieśni patriotycznych, występ orkiestry dętej, spotkanie z historykiem, wypożyczenie artefaktów z muzeum i bezpłatne udostępnianie do oglądania). Tzw. „Wpisowe za Bieg (…)” jest to opłata za pakiety startowe, które odbierają uczestnicy biegu oraz na obsługę firmy mierzącej czas biegaczy.

Wskazali Państwo, iż ideą biegu jest oddanie hołdu (…). Bieg ma za zadanie propagować wiedzę z zakresu historii najnowszej w sposób atrakcyjny dla osób w różnym wieku. Bieg ma także na celu promocję biegania jako formy rodzinnego spędzania wolnego czasu, oraz zachęcenie do zdrowego stylu życia i uprawiania sportu.

W kontekście przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy Usługi organizacji Biegu (…) należy uznać za usługę o charakterze kulturalnym, ponieważ zgodnie z Państwa wyjaśnieniami, Bieg ma na celu upamiętnienie i popularyzację ważnych wydarzeń historycznych oraz bohaterów narodowych, jakimi są (…). Wskazali Państwo, że organizacja tego biegu często obejmuje różne aspekty edukacyjne, patriotyczne i kulturalne, takie jak prelekcje, wystawy, czy inscenizacje historyczne. Poprzez takie działania, wydarzenie to przyczynia się do podtrzymywania pamięci historycznej oraz promowania wartości patriotycznych i tożsamości narodowej, co jest istotnym elementem kultury.

W tym miejscu należy wskazać, że upowszechnianie i ochrona kultury to naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki, sztuki. Upowszechnianiem kultury jest działalność polegająca w szczególności na udostępnianiu wartości kultury narodowej, włączaniu ich do społecznego obiegu i umożliwianiu szerokiego odbioru.

Usługa w postaci organizacji „Biegu (…)” nie należy do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy z 11 marca 2024 o podatku od towarów i usług. Nie uzyskują Państwo zysku z tytułu organizacji Biegu (…). Opłaty za wpisowe za Bieg (…) wnoszą uczestnicy biegu. Przychody z wpisowego przeznaczane są na zakup pakietów startowych, które otrzymują biegnący oraz na obsługę firmy mierzącej czas biegaczy. Przychody nie pokrywają całości kosztów związanych z organizacją Biegu. Pozostałe koszty ponosi Wnioskodawca: koszty nagród, pucharów, atrakcji towarzyszących, takich jak: koncert pieśni patriotycznych lub orkiestry dętej, spotkanie z historykiem czy wypożyczenie artefaktów z muzeum i bezpłatne udostępnianie do oglądania, woda dla uczestników biegu.

Spełniony zatem jest także warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy.

Zatem skoro organizowane przez Państwa usługi organizacji „Biegu (…)” stanowią usługi o charakterze kulturalnym, to w niniejszym przypadku będą one objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W związku z przepisem art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy, nie uwzględnia się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, w tym zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W konsekwencji, przychód z wpłat za tzw. „Wpisowe za Bieg (…)” które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy, nie należy wliczać do limitu zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, czy w samorządowej instytucji kultury przekroczenie limitu 200.000 zł oznacza, że są Państwo zobowiązani do sprzedaży oferowanych usług i towarów łącznie z podatkiem VAT.

Z powołanych przepisów prawa podatkowego wynika, że obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, po przekroczeniu którego podatnik traci prawo do zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Analiza przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że przychody za prowadzone warsztaty muzyczne, plastyczne, ceramiczne oraz z tytułu wpłat za „Bieg (…)”, które - jak wyżej rozstrzygnięto - korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, nie powinna być wliczana do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Natomiast przychód za zorganizowanie imprezy kulturalnej niebiletowanej (np. dożynki, święto sołtysa, regionalne święto koni, dni gminy, parafiady, dzień dziecka), który uzyskali Państwo wystawiając faktury dla okolicznych sponsorów (firm) na promocję i reklamę oraz przychód z wynajmu pomieszczenia dla osób fizycznych (wynajem na imprezy okolicznościowe) i firm (wynajem sali na zajęcia gimnastyczne i sportowe), jako że usługi te nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, powinny być wliczone do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Jeżeli wartość sprzedaży usług, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, przekroczyła w 2023 r. kwotę 200.000 zł, to utracili Państwo ww. zwolnienie z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota została przekroczona. Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Państwa sprzedaż przekroczyła w 2023 r. limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, to w związku z przekroczeniem ww. kwoty mieli Państwo obowiązek dokonać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT czynny. Przekraczając limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy są Państwo zobowiązani do sprzedaży oferowanych usług i towarów wraz z podatkiem od towarów i usług, przy uwzględnieniu zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Usługi korzystające z tego zwolnienia po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT nadal będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania nr 6 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

W zakresie pytania 2 z wniosku, tj. braku obowiązku wliczania w limit sprzedaży 200.00 zł przychodu z faktury wystawionej dla innej samorządowej instytucji kultury na współorganizację imprezy kulturalnej niebiletowanej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00