Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2228/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Maciej Kobak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Organizacji X z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 472/22 w sprawie ze skargi Organizacji X z siedzibą w W. na postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia 28 grudnia 2021 r. nr DS.523.6408.2021.ZS.MR. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania I. uchyla w całości zaskarżony wyrok oraz zaskarżone postanowienie; II. zasądza od Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na rzecz Organizacji X z siedzibą w W. kwotę 694 (sześćset dziewięćdziesiąt cztery) złote, tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 427/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Organizacji X z siedzibą w W. (dalej: "skarżący" i "organizacja") na postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (dalej: "organ") z 28 grudnia 2021 r. nr DS.523.6408.2021.ZS.MR w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Pismem z 1 października 2021 r. skarżący wniósł do organu skargę na działania Y i Z polegające na przetwarzaniu wrażliwych danych osobowych dotyczących zdrowia, w sposób niezgodny z przepisami.

Skarżący wyjaśnił, że w dniu 22 września 2021 r. pracownicy zakładu otrzymali informację o planowanej ankiecie dotyczącej rodzaju wykonywanej pracy oraz statusu zaszczepienia pracownika przeciwko COVID-19. Na tej podstawie zarzucono pracodawcy, brak wskazania umocowania prawnego, które upoważniłoby go do pozyskania danych, które obejmowała ankieta; a także liczne naciski na jej wypełnienie. Zaznaczono, że ankieta miała być przeprowadzona przez podmiot zewnętrzny za pomocą służbowych skrzynek mailowych, do których pracodawca ma pełen dostęp, w związku z czym pracownicy wypełniający ankietę nie mieli wiedzy kto jest administratorem ich danych, ani czy rzeczywiście będą one anonimowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00