Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 09-11-2024
Artykuł aktualny na dzień 09-11-2024
Data publikacji: 2024-08-13

Co musi zawierać procedura przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych

Ustawa o ochronie sygnalistów wprowadza jednolity obowiązek ustalenia w podmiotach prawnych, w tym w jednostkach samorządu terytorialnego, procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz wprowadzenia wewnętrznych kanałów ich dokonywania. Procedura ta musi zawierać wiele zapisów obligatoryjnych. Dodatkowo można ją rozszerzyć o zapisy fakultatywne, odpowiednie do charakteru danej jednostki.

W art. 25 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej: u.o.s.) uszczegółowiono elementy składowe procedury zgłoszeń wewnętrznych. Wśród nich są elementy obligatoryjne i fakultatywne. Pominięcie obligatoryjnych elementów procedury naraża osoby zarządzające daną JST na odpowiedzialność za wykroczenie z art. 58 u.o.s.

Podmiot przyjmujący zgłoszenia

W procedurze w pierwszej kolejności należy określić wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, lub podmiot zewnętrzny, upoważnione przez daną jednostkę do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych. Można więc wskazać jako jednostkę upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń np. dział kadr lub konkretną osobę (niekoniecznie wymienioną w procedurze z imienia i nazwiska, ale przez wskazanie stanowiska – np. sekretarz gminy w urzędzie gminy).

Przykład

Przykładowy zapis

(…) § 3.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00