Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.340.2024.1.IG

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, żePaństwa stanowisko w sprawie oceny skutkówpodatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanufaktycznego

Rzymskokatolicka Parafia p.w. (...) w (...) zrealizowała zadanie pn. „(...) ” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Realizacja zadania polegała na „(...)”. Na współfinansowanie zadania Parafia podpisała umowę z Województwem (...) (...) sierpnia 2023 r.

Zadanie wykonano poprzez: czyszczenie murów ogrodzenia z mchów i zanieczyszczeń; dezynfekcję murów, wykuwanie starych spoin, naprawę powierzchni murów z kamienia łamanego; spoinowanie murów, wykonanie czapek z betonu na całym ogrodzeniu, renowację starych bram wjazdowych, malowanie ścian farbą, hydrofobizacja kamienia.

Cmentarz jest wpisany do rejestru zabytków. Parafia uzyskała na prace stosowne zezwolenia Konserwatora zabytków w (...). Prace były wykonane przez firmę posiadającą kwalifikacje i doświadczenie przy pracy z zabytkami. Działalność Parafii związana z powyższą inwestycją nie spowoduje osiągnięcia żadnych przychodów oraz powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Tym samym Parafia nie stanie się czynnym płatnikiem VAT.

Pytanie

Czy Parafia ma możliwość otrzymania podatku VAT po realizacji zadania pn. „(...)” w ramach poddziałania „(...)”? Realizacja zadania polegała na „(...)” w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że w świetle obowiązującego stanu prawnego Parafia nie miała możliwości odzyskania podatku zarówno w trakcie realizacji inwestycji jak i po całkowitym zakończeniu zadania „(...)” w ramach PROW 2014-2020. Wnioskodawca/Parafia nie jest czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowa inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1; art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że zrealizowali zadanie pn. „ (...)” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Realizacja zadania polegała na „ (...)”. Na współfinansowanie zadania podpisali Państwo umowę (...) sierpnia 2023 r. Zadanie wykonano poprzez: czyszczenie murów ogrodzenia z mchów i zanieczyszczeń, dezynfekcję murów, wykuwanie starych spoin, naprawę powierzchni murów z kamienia łamanego, spoinowanie murów, wykonanie czapek z betonu na całym ogrodzeniu, renowację starych bram wjazdowych, malowanie ścian farbą, hydrofobizacja kamienia. Państwa działalność związana z powyższą inwestycją nie spowoduje osiągnięcia żadnych przychodów oraz powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z okoliczności sprawy wynika, że nie są Państwo czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowa inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy mają Państwo możliwość otrzymania podatku VAT po realizacji zadania polegającego na „(...)” w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT, a Państwa działalność związana z powyższą inwestycją nie spowoduje osiągnięcia żadnych przychodów oraz powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym zadaniem. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronnąinterpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia1997 r. Ordynacjapodatkowa (t.j. Dz. U.z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).Interpretacja będzie mogła pełnić funkcjęochronną, jeśli: Państwa sytuacja będziezgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegoi zdarzenia przyszłego i zastosująsię Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na §1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art.14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenieprzyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnejjest elementem czynności, które przedmiotemdecyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużyciaprawa, o którym mowa w art. 5 ust.5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na §2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art.14k-14n nie stosuje się, jeżelikorzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w§ 1, jest skutkiemzastosowania się do utrwalonejpraktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżeniatej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnychreguluje ustawa z dnia30 sierpnia 2002 r. Prawoo postępowaniu przed sądami administracyjnymi(t.j. Dz. U. z2024 r. poz. 935);dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosisię za pośrednictwem Dyrektora KIS(art. 54 § 1PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dniadoręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 §1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, wjednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP(art. 47 § 3i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną możeopierać się wyłącznie na zarzucienaruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lubniewłaściwej oceny co dozastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołanąpodstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawnądla wydania tej interpretacji jestart. 13 § 2aoraz art. 14b §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U.z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00