Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.488.2024.1.ŻR
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w … Liceum Ogólnokształcącym im. … w … .
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.1. Uwagi ogólne
… - Miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek), rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107, dalej - ustawa o samorządzie powiatowym), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 609, dalej - ustawa o samorządzie gminnym), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
W celu realizacji powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, poza funkcjonującym Urzędem Miasta (będącym swoistą jednostką budżetową obsługującą gminę), Miasto może tworzyć podległe mu jednostki organizacyjne:
a)samorządowe jednostki budżetowe,
b)samorządowe zakłady budżetowe.
Jednostki te nie posiadają odrębnej od Miasta osobowości prawnej, a realizowane przez nie działania - w tym dostawa towarów i świadczenie usług oraz nabywanie towarów i usług do celów prowadzonej działalności - odbywają się zawsze w imieniu i na rzecz Miasta (kierownicy powyższych jednostek organizacyjnych posiadają stosowne umocowanie od Prezydenta Miasta). Co więcej, Miasto wraz z jednostkami i zakładem budżetowym stanowią jednego, scentralizowanego podatnika VAT. Niemniej jednak, poszczególne transakcje sprzedaży lub zakupu i faktury je dokumentujące wykazują, która konkretnie jednostka organizacyjna Miasta jest odpowiednio faktycznym wykonawcą lub odbiorcą danego świadczenia.
1.2. Utworzenie ekopracowni w … Liceum Ogólnokształcącym im. … w … .
W związku z realizacją ww. zadań własnych, Miasto, za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej - … Liceum Ogólnokształcącym im. … w … (dalej także jako: Szkoła lub … LO), ma zamiar przystąpić do konkursu z zakresu edukacji ekologicznej.
Projekt utworzenia ekopracowni w … Liceum Ogólnokształcącym im. … w … (dalej: Projekt, Zadanie) ma na celu promocję ekologii. Projekt ten w szczególności będzie skierowany do uczniów … Liceum Ogólnokształcącego im. … w … .
Miasto ma zamiar realizować Zadanie w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … - „…”.
Na ten moment Miasto nie poniosło jeszcze żadnych wydatków związanych z Projektem.
Pomieszczenie, w którym ma powstać nowa pracownia, obecnie pełni funkcje pracowni biologicznej, odbywają się tutaj także zajęcia z innych przedmiotów, co wynika z planu lekcji. W pracowni prowadzone są także koła zainteresowań dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego z biologii na poziomie rozszerzonym oraz koło „…”. A zatem pracownia jest w pełni wykorzystywana przez uczniów i nauczycieli. Pracownia posiada numer …, znajduje się na II piętrze, nie posiada zaplecza. Pracownia ma wymiary: długość: 8,60 m, szerokość: 5,90 m, wysokość: 3,13 m.
Ocena stanu technicznego - zła, ponieważ na suficie i ścianach widoczne są pęknięcia, ubytki w tynku. Na podłodze wyłożone są płytki pcv z lat 90-tych, które mają liczne ubytki. W pomieszczeniu znajdują się wielkie stare gabloty szafy, gdzie przechowywane są książki, zbiory zadań, mikroskopy, preparaty mikroskopowe, filmy edukacyjne, szkło laboratoryjne, stare odczynniki i plansze dydaktyczne do realizacji lekcji biologii do podstawy programowej z lat 90-tych. Pracownia jest wyposażona w przestarzałe pomoce dydaktyczne. W pomieszczeniu znajdują się trzy duże okna z wyeksploatowanymi roletami, które w sposób niewystarczający zacieniają pomieszczenie podczas projekcji filmów dydaktycznych. Nowsza część wyposażenia i sprzętu pochodzi ze zlikwidowanych gimnazjów i jest już też wysłużona. Koszty wymiany lampy w rzutniku, dokupienia nowego programu operacyjnego do tablicy multimedialnej przewyższają wartość tego sprzętu.
W skład wyposażenia pracowni wchodzą:
-meble: ....
-pomoce dydaktyczne: .....
Na parapetach i szafkach stoją kwiaty doniczkowe.
Powierzchnia pracowni 51 m2. Pracownia będzie pełnić funkcje pracowni biologiczno- ekologicznej. Będzie dostępna dla nauczycieli i uczniów w ciągu 5 dni w tygodniu przez 8 godzin lekcyjnych (40 godzin) oraz do zajęć dodatkowych (kół zainteresowań) po skończonych lekcjach planowych.
Wykorzystanie sali: w pracowni będą odbywały się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z planem zajęć oraz dodatkowe, np. spotkania miłośników ekologii, zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań (biologiczne, ekologiczne oraz dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego z biologii na poziomie podstawowym i rozszerzonym, zajęcia dla uczniów, którzy chcą studiować medycynę oraz kierunki medyczne. Pracownia będzie stanowiła bazę organizacyjno-informacyjną dla organizatorów akcji ekologicznych. Z pracowni w sumie będzie korzystać dziennie około 200 uczniów, tygodniowo około 1000 uczniów, a na zajęciach pozalekcyjnych tygodniowo około 1000 uczniów.
W pracowni będą odbywały się prezentacje efektów prac wykonanych przez uczniów w ramach różnego typu projektów związanych z ekologią np. koło ekologiczne, koło dla uczniów chcących studiować medycynę.
Szczególnie istotny w nowej pracowni będzie sprzęt multimedialny (laptop, monitor multimedialny), który będzie mógł obsługiwać programy graficzne i animacje komputerowe wykorzystywane do nauki biologii, anatomii, ekologii i botaniki.
Chcą Państwo utworzyć pracownię, z której będą korzystać Państwa uczniowie, by realizować założenia podstawy programowej z biologii oraz zajęcia dodatkowe rozwijające świadomość ekologiczną uczniów i ich rodziców.
Nowe wyposażenie pracowni pozwoli na lepszą, przemawiającą do ucznia prezentację działalności ekologicznej.
Zabiegają Państwo o utworzenie pracowni o charakterze doświadczalno- badawczo - ekologicznym. Chcą ją Państwo wyposażyć w nowoczesny sprzęt oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne dostosowane do aktualnej podstawy programowej. Pracownia ta ma być miejscem przyjaznym uczniom, ma zachęcić ich do aktywności oraz do wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu codziennym. Zajęcia o charakterze ekologicznym odbywają się na każdym etapie edukacji i dobrze wyposażona pracownia będzie uatrakcyjniała lekcje. Pracownia przewidziana jest na realizowanie podstawy programowej z biologii, ale w sali będą odbywać się także zajęcia pozalekcyjne, prelekcje, pogadanki rozwijające zainteresowania uczniów naukami przyrodniczymi i ekologią.
Podstawowe działania obejmą zakup sprzętu audio-wizualnego i komputerowego, niezbędnego do szybkiego i efektywnego przekazu wiedzy z zakresu biologii i edukacji ekologicznej. Monitor interaktywny będzie wykorzystywany do prezentowania programów z zakresu przyrody, biologii, zoologii, botaniki, anatomii człowieka oraz edukacji ekologicznej, posłuży również do wyświetlania prezentacji multimedialnych. Laptop będzie wykorzystywany do przygotowywania prezentacji multimedialnych, do korzystania z zasobów Internetu, wyświetlania filmów, skanowania materiałów oraz korzystania z dziennika elektronicznego. Programy interaktywne będą wykorzystywane do nauczania zgodnie z nową podstawą programową przedmiotów przyrodniczych w zakresie szkoły ponadpodstawowej. Poprawią proces prezentowania i zapamiętywania zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie. Możliwość otrzymania nagrody w postaci nowoczesnej ekopracowni, jest dla uczniów mobilizacją i dużą zachętą do udziału w proponowanych imprezach. Wiele zagadnień ekologicznych można realizować za pomocą projektów edukacyjnych, które jednocześnie uczą pracy w zespole. Możliwość prezentacji projektów przy wykorzystaniu sprzętu audiowizualnego znacznie uatrakcyjni przekazywanie treści ekologicznych dla społeczności szkolnej.
Chcą Państwo aby nowa ekopracownia stworzyła uczniom możliwość rozpoznawania własnych zdolności i zainteresowań, pokonywania barier w dochodzeniu do wiedzy, pozwoliła w bezpiecznych warunkach wykonywać ciekawe doświadczenia, a przede wszystkimi rozbudziła w nich chęć w zdobywaniu wiedzy i chęć do działań proekologicznych. Mają Państwo nadzieję, że skłonią uczniów do poznawania świata przyrody, odkrywania tajemnicy funkcjonowania ludzkiego organizmu. Pragną Państwo, aby Państwa uczniowie zrozumieli, że życie w symbiozie z przyrodą będzie skutkowało poprawą jakości naszego życia i przyszłych pokoleń oraz że działalność człowieka ma wielki wpływ na środowisko naturalne. Powierzchnia całkowita pracowni, na której zostaną wykonane prace remontowe (malowanie) wynosi 51 m2. Na podłodze zostanie wymieniona wykładzina. Malowanie ścian, zakup i położenie wykładziny, położenie fototapety zostanie wykonane przez pracowników Szkoły i rodziców. Oprócz pozostawionych ławek, dwóch szaf i roślin będzie to własny wkład w przedsięwzięcie. Wymiana oświetlenia zostanie wykonana przez firmę zewnętrzną. Jednym z elementów pracowni będzie kącik zieleni.
Najważniejszy w realizacji Projektu jest aspekt ekologiczny, zwrócenie uwagi na stan środowiska, jego degradację i nieracjonalne korzystanie z dobrodziejstw, jakie daje nam Ziemia. Należy wszelkimi sposobami wprowadzić edukację ekologiczną wśród uczniów, ale również wśród rodziców, ponieważ wiele zachowań wynosi się z domu. Realizowany Projekt będzie skierowany zarówno do uczniów, jak i ich rodzin. Uczestnictwo w Projekcie promuje zachowania i postawy przyjazne środowisku, odkrywcze, badawcze, rozwija w uczniach aktywność i samodzielność, uczy współpracy w trakcie wykonywania zadań, kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi społecznemu, w tym postawy odpowiedzialności za siebie i innych. Poza efektem ekologicznym, który jest głównym zamierzeniem Projektu, występuje kilka bardzo ważnych aspektów społecznych.
Państwa Szkoła jest otwarta na potrzeby wszystkich uczniów. Uczęszczają do niej uczniowie z różnymi możliwościami intelektualnymi i zdrowotnymi, w tym z opiniami i orzeczeniami wydanymi przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Mają Państwo także uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności, jak i z orzeczeniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie z różnymi dysfunkcjami wymagają zastosowania specjalnej organizacji procesu edukacyjnego w zakresie m.in. dostosowania odpowiednich warunków, metod i form pracy. Stosowanie różnorodnych środków technicznych i dydaktycznych dostarczy uczniom określonych bodźców i ułatwi przyswojenie nauczanych treści. Utworzenie nowoczesnej pracowni biologiczno-ekologicznej pozwoli zapewnić lepsze warunki pozyskiwania wiedzy i rozwijania zainteresowania naturą i otaczającym nas światem. Szkoła jest miejscem, gdzie mogą poznać prawidłowe wzorce zachowania, współpracy w grupie, nauczyć się chronić środowisko i zdobyć wiedzę o zdrowym stylu życia. Podniesienie świadomości ekologicznej wśród młodzieży i ich rodziców pozytywnie wpłynie na ich jakość życia w przyszłości i dbałość o zdrowie planety.
Miasto/… LO nie będzie pobierać żadnych opłat w związku z realizacją Zadania (w szczególności nie będzie pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli). Udział w Projekcie (zajęciach, warsztatach) będzie dla Państwa uczestników bezpłatny.
Zakupione towary i usługi w związku z realizacją Zadania nie będą wykorzystywane przez Państwa do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji Zadania wykonywanego w ramach zadań publicznych. Zadanie związane będzie z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta.
Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Zadania zostaną wystawione na Miasto jako nabywcę ze wskazaniem NIP Miasta.
Z uwagi na powyższe, Miasto powzięło wątpliwość, czy będzie miało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Zadania.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Zadania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Miasto Zadania.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Powyższa regulacja wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
a)wydatek został poniesiony przez podatnika VAT,
b)nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku lub w ogóle niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest ściśle związany z zasadą neutralności VAT. Opiera się ona na założeniu, że podatek ten powinien być neutralny dla podatnika, a jego ciężar powinien ponosić konsument danego towaru lub usługi. Z tego powodu, podatnik ma możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez co podatek przestaje stanowić dla niego ekonomiczne obciążenie. W ten sposób, system podatku VAT ma gwarantować neutralność obciążeń podatkowych dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą.
W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Zadania związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy, wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Miasto nie będzie także pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli. Udział w Projekcie (warsztatach, zajęciach) będzie dla jego uczestników bezpłatny. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności uprawniających do odliczenia, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w ocenie Miasta, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Zadania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów zadania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right