Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.423.2024.2.PRM

Możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczenia usług pośrednictwa faktoringowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 27 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczenia usług pośrednictwa faktoringowego. Uzupełnił go Pan pismem z 27 czerwca 2024 r. (wpływ 27 czerwca 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lipca 2024 r. (wpływ 22 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od ok. 5 lat świadczy Pan usługi pośrednictwa finansowego - kredyty dla firm i osób fizycznych. Od jakiegoś czasu wdraża Pan również pośrednictwo finansowe faktoring.

Pana działalność polega na pozyskaniu Firmy zainteresowanej faktorigniem i przekazaniu danych tej firmy (NIP oraz dane przedstawiciela: imię i nazwisko, telefon, mail) do Firm Faktoringowych. Za powyższe Firmy Faktoringowe wynagradzają i mają wynagradzać Pana za przekazanie tych danych, jeśli dojdzie do umowy z kontrahentem.

Osobiście nie udziela Pan faktoringu. Nie bierze Pan udziału w procesie faktoringowym.

W 2023 r. osiągnął Pan przychody poniżej 100 000 zł.

W 2024 r. nie przekroczył Pan jeszcze 200 000 zł. Jedna z Firm Faktoringowych uważa, że może Pan wystawiać faktury ze zwolnieniem z VAT z tytułu art. 113 ust. 1 ustawy, inna Firma ma co do tego wątpliwości.

Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Firma, z którą Pan współpracuje zmieniła tytuł faktury na pośrednictwo faktoringowe. Pana czynności wykonywane w ramach ww. pośrednictwa to po pozyskaniu Klienta, za Jego zgodą, przekazanie danych Firmy (NIP) oraz danych kontaktowych do osoby decyzyjnej (imię i nazwisko, telefon, mail). Pozostała część pracy przy realizacji umowy przechodzi na Firmę Faktoringową.

W pośrednictwie finansowym dotyczącym kredytów dla firm i osób fizycznych korzysta Pan ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług. W zakresie pośrednictwa faktoringowego korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego art. 113 ust. 1 ustawy – zgodnie z rekomendacją z Firmy Faktoringowej i infolinii KIS – termin rozmowy podawał Pan w pierwotnym zgłoszeniu.

Nie utracił Pan prawa, ani nie zrezygnował Pan ze zwolnienia podmiotowego sprzedaży od podatku.

Nie wykonuje i nie planuje Pan wykonywać czynności opisanych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W ramach świadczonych usług nie udziela Pan oraz nie zamierza Pan udzielać porad, opinii, wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradczych.

Pytanie

Czy świadcząc usługi pośrednictwa finansowego faktoring może Pan wystawiać faktury zwolnione z VAT z tytułu art. 113 ust. 1 ustawy do czasu jak w danym roku nie przekroczy Pan 200 000 złotych przychodu całkowitego?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, na podstawie rozmowy z KAS (pod numerem 22 330 03 30) z 25 czerwca 2024 r. o godzinie 13.09 - do osiągnięcia przychodu całkowitego 200 000 w roku podatkowym jest Pan zwolniony z podatku VAT od usług pośrednictwa finansowego faktoring.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych czynności zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Podkreślić należy, że zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W myśl tego przepisu:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że - co do zasady - o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego do momentu nie przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany jest do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

Pana wątpliwości dotyczą prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego dla świadczenia usług pośrednictwa faktoringowego.

Podkreślić należy, że usługi w zakresie ściągania długów, w tym factoringu, wskazane w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy, nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.

Dla ustalenia opodatkowania, bądź też zastosowania zwolnienia od podatku w przedmiotowej sprawie, niezbędnym jest dokonanie analizy świadczonych przez Pana usług.

Usługi faktoringu nie zostały zdefiniowane w polskich przepisach prawa i należą do tzw. umów nienazwanych. Co do zasady, przez faktoring rozumie się nabywanie przez faktora określonych wierzytelności, przysługujących przedsiębiorcy z tytułu dokonania sprzedaży lub wykonania usług w zamian za określoną kwotę, odpowiadającą wartości nominalnej wierzytelności, pomniejszonej o dyskonto uwzględniające wynagrodzenie faktora. Ponadto, dokonując nabycia wierzytelności faktor zobowiązuje się dodatkowo do świadczenia na rzecz faktoranta (przedsiębiorcy) różnorodnych czynności, które przykładowo mogą obejmować: przejmowanie ryzyka wypłacalności dłużników (przy faktoringu właściwym), inkasowanie wierzytelności, finansowanie przez dyskonto, udzielanie pożyczek, księgowanie wierzytelności itp. Usługa tego typu polega więc na „wyręczeniu” klienta z czynności zmierzających do odzyskania długu.

Zatem faktoring polega na tym, że faktorant przenosi na faktora wierzytelność, a faktor zobowiązuje się zapłacić faktorantowi jej wartość nominalną pomniejszoną o dyskonto uwzględniające wynagrodzenie faktora oraz świadczyć na jego rzecz dodatkowe usługi. Podkreślenia wymaga fakt, że skutkiem jaki wywołuje umowa faktoringu jest zmiana osoby wierzyciela.

Z opisu sprawy wynika natomiast, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi pośrednictwa finansowego dotyczącego kredytów dla firm i osób fizycznych. Z tytułu świadczenia tych usług korzysta Pan ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Świadczy Pan również usługi pośrednictwa faktoringowego. Wykonywane przez Pana czynności dotyczą pozyskania Klienta oraz przekazania danych Klienta do Firmy Faktoringowej. Realizacja umowy faktoringowej przechodzi na Firmę Faktoringową. Z tytułu świadczenia ww. usług korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego.

W oparciu o powyższą analizę usług faktoringu należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Pana w ramach pośrednictwa faktoringowego nie stanowią usług faktoringu. W konsekwencji, świadczone przez Pana ww. usługi nie stanowią usług wyłączonych z możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy.

W ramach wykonywania usług pośrednictwa finansowego dotyczącego kredytów oraz pośrednictwa faktoringowego nie udziela oraz nie zamierza Pan udzielać porad, opinii, wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradczych. Nie wykonuje i nie zamierza Pan wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Nie utracił Pan również prawa do zastosowania zwolnienia podmiotowego, ani nie zrezygnował Pan z niego. W 2023 r. osiągnąl Pan przychód poniżej 100 000 zł. W 2024 r. nie przekroczył Pan jeszcze kwoty 200 000 zł.

Tym samym, w przypadku, gdy nie będzie Pan wykonywał innych czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy, może Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego dla opisanych usług pośrednictwa faktoringowego na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.

W konsekwencji, może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, dla świadczonych usług pośrednictwa faktoringowego do osiągnięcia wartości sprzedaży w wysokości 200 000 zł, jeżeli rozpoczął Pan świadczenie ww. usług od początku roku podatkowego 2024. W sytuacji, gdy rozpoczął Pan świadczenie usług pośrednictwa faktoringowego w trakcie roku podatkowego 2024, może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego, do wysokości wartości ich sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że utraci Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, w przypadku przekroczenia wartości sprzedaży, w prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, określonej w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy lub gdy zacznie Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Ponadto, z brzmienia art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. b) ustawy wynika, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 (czyli uprawniającej do zwolnienia podmiotowego) nie wlicza się m.in. obrotu z tytułu sprzedaży usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych. Niewątpliwie w Pana przypadku, usługi pośrednictwa finansowego dotyczącego kredytów, z tytułu których korzysta Pan ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy nie stanowią usług o charaketrze pomocniczym, lecz Pana główną działalność gospodarczą. Wobec tego wartość sprzedaży usługi pośrednictwa finansowego dotyczącego kredytów musi być wliczana do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00