Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.477.2024.1.KD
Określenie stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne
10 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie określenia stawki ryczałtu
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pełnił Pan funkcję Prezesa Zarządu w podmiocie, który będzie Zleceniodawcą w planowanej umowie pośrednictwa w pozyskaniu klientów na zakup (…) wykonywanej przez Pana w ramach zarejestrowanej w CEiDG działalności gospodarczej. Funkcję Prezesa Zarządu pełnił Pan wyłącznie na podstawie powołania i nie był Pan zatrudniony na umowę o pracę.
Zleceniodawca jest firmą typu start-up prowadzącą działalność w zakresie (…).
Właściciele firmy powierzyli funkcję Prezesa Zarządu Panu, a strategia firmy ustalona została na okres do 1,5 (do końca 2023 r.) i polegać miała ona na:
1)zorganizowaniu działalności firmy pod kątem organizacyjnym i prawnym,
2)zbudowaniu zespołu pracowników i osób oraz podmiotów współpracujących,
3)przygotowaniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie w ramach grantów UE,
4)pozyskaniu inwestora zewnętrznego, jako współfinansującego grant.
W okresie sierpień 2022 r. - czerwiec 2023 r. udało się zrealizować cele 1 i 2 oraz rozpocząć realizację celu 3, a (...) 2023 r. złożono w PARP wniosek o dofinansowanie projektu ze środków UE w ramach ścieżki (…).
Proces grantowy nie został jednak sfinalizowany z powodu przekładania najpierw daty składania wniosków (ostatecznie miało to miejsce na początku (...) 2023 r.) a następnie przeciągającym się i niesprecyzowanym okresie rozpatrywania wniosków grantowych. Z tego powodu niemożliwa stała się realizacja pierwotnej strategii firmy i skupienia się na działaniach badawczo-rozwojowych prowadzących do powstania (…). Dlatego też nie zrealizowany został cel 4, gdyż pozyskanie inwestora zewnętrznego wynikało z uzyskania pozytywnej opinii komisji grantowej.
Zgodnie z pierwotną strategią po okresie 1,5 roku (od zgodny na powołanie z 5 sierpnia 2022 r. do 31 stycznia 2024 r.) został Pan odwołany z funkcji Prezesa Zarządu firmy z dniem 1 lutego 2024 r.
Właściciele firmy zadecydowali równocześnie o zmianie strategii i poszukiwaniu zewnętrznego inwestora na większy pakiet udziałów oraz o wstrzymaniu prac nad pozyskaniem finansowania grantowego, z uwagi na niepewność całego procesu. Elementem przygotowywania nowej strategii firmy było rozpoczęcie montażu (…). Efektem prac było wyprodukowanie i przygotowanie do sprzedaży (…).
(…). Jednakże problemem przy sprzedaży (…) okazała się (…). W momencie odwołania Pana z funkcji Prezesa Zarządu 1 lutego 2024 r. firma posiadała w magazynie 20 szt. gotowych (…). Sprzedaż (…) nie należała do zakresu Pana obowiązków jako Prezesa Zarządu i firma nie posiadała stworzonej sieci sprzedaży, czy pośredników dla takiego produktu. Dlatego też z chwilą odejścia z funkcji Prezesa Zarządu, właściciele firmy wyrazili zainteresowanie Pana pośrednictwem i wsparciem sprzedaży (…) w postaci poszukiwania i pozyskiwania klientów zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
29 lutego 2024 r. zarejestrował Pan jednoosobową działalność gospodarczą w CEiDG pod nazwą (…) z dominującym kodem PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej nie sklasyfikowana. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce na podstawie art. 3 ust 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pana działalnością będzie pośrednictwo i wsparcie w sprzedaży (…) wykonana na podstawie umowy podpisanej ze Zleceniodawcą, którym będzie firma, w której pełnił Pan funkcję Prezesa Zarządu.
Pana czynności będą następujące:
·kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia informacji i oferty zleceniodawcy,
·wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,
·utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,
·pełnienie roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą.
Pan (Pośrednik/Zleceniobiorca) nie będzie nawiązywał i podpisywał umów handlowych z potencjalnym Kontrahentem zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu Zleceniodawcy. Zakres zlecenia będzie więc przykładowo obejmował zobowiązanie się Pośrednika/Zleceniobiorcy (Pana) do:
a)wyszukiwania podmiotów, którym Zleceniodawca sprzeda (…),
b)przedstawiania potencjalnym kontrahentom Zleceniodawcy propozycji/ofert sprzedaży wraz z podaniem warunków transakcji,
c)negocjowania warunków umowy oraz do udziału w spotkaniach, naradach Zleceniodawcy z potencjalnym Kontrahentem,
d)koordynacji procesu zawierania umowy przez Zleceniodawcę.
W ramach swoich upoważnień w żadnym wypadku Pan nie będzie miał uprawnienia do pobierania w imieniu Zleceniodawcy jakichkolwiek należności pieniężnych. Dodatkowo, nie będzie Pan posiadał upoważnienia do określania warunków gwarancji, rękojmi oraz składania innych oświadczeń lub zapewnień w imieniu Zleceniodawcy. Tym samym, w ramach współpracy nie będzie udzielane bezpośrednio pełnomocnictwo do składania lub odbierania jakichkolwiek oświadczeń woli przez Pana (Pośrednika).
Czynności związane z pośrednictwem w interesach, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Z tytułu pośrednictwa w zawieraniu przez Zleceniodawcę (...) umów z Kontrahentami będzie Panu przysługiwało wynagrodzenie, należne wyłącznie w przypadku faktycznej zapłaty całości wynagrodzenia przez Kontrahenta na rzecz Zleceniodawcy.
Oświadcza Pan, że nie prowadził dotąd działalności gospodarczej i nie opłacał podatku w formie karty podatkowej, ani nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie prowadzi Pan apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności z zakresu handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie prowadzi Pan działalności w formie spółki z małżonkiem. Dodatkowo, przewiduje Pan, że Pana przychody nie przekroczą 2 mln euro.
Nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w poprzednim roku lub w roku obecnym podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Czynności wykonywane na rzecz Zleceniodawcy w poprzednim roku były wykonywane na podstawie powołania, a nie na podstawie umowy o pracę, a po drugie planowane czynności w ramach Zlecenia pośrednictwa w sprzedaży magazynów energii nie odpowiadają czynnościom wykonywanym na podstawie powołania dla Zleceniodawcy.
W momencie zarejestrowania firmy, tj. 29 lutego 2024 r. zostało wybrane opodatkowanie w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 15 maja 2024 r. firma nie uzyskała przychodów z żadnego tytułu. Przychód z tytułu działalności zależy od efektów pracy. Pierwszy prawdopodobny termin przychodu to połowa 2024 r.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan w momencie rejestracji firmy, tj. 29 lutego 2024 r. W roku, którego dotyczy wniosek, są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z uwagi na wieloletnie doświadczenie managerskie, posiadaną wiedzę o rynku (…) i zgromadzone kontakty biznesowe, czynności wykonywane na rzecz firmy (…) polegają na: wyszukiwaniu i kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami, przedstawianiu informacji i oferty cenowej, doprowadzeniu potencjalnego klienta do bezpośredniego spotkania z właścicielami celem zawarcia umowy sprzedaży (…). Jedynym oczekiwanym i wymiernym efektem prac ma być sprzedaż magazynów energii, potwierdzona fakturą od klienta/ów.
W okresie pełnienia funkcji Prezesa Zarządu (…) w latach 2022-2023 (tytułem powołania) otrzymywał Pan przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście w dwóch spółkach niepowiązanych kapitałowo ze spółką (…). W przypadku pierwszej ze spółek przychody w latach 2022-2023 wynikały z wypłaty odpraw i odroczonych premii z tytułu funkcji pełnionej w latach 2017-2021, w przypadku drugiej spółki z tytułu funkcji pełnionej do stycznia 2024 r. Obecnie nie otrzymuje Pan wynagrodzenia z innego tytułu.
Nie był i nie jest i nie był Pan wspólnikiem w spółce (…), dla której zamierza Pan świadczyć usługi.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług dla Zleceniodawcy w zakresie pośrednictwa w interesach, może być opodatkowany przez Pana w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, może Pan opodatkować przychody z działalności usługowej, na rzecz Zleceniodawcy, będącej świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach, w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 - dalej: ustawa o ryczałcie). Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
·uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub
·uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak Pana działalność nie wykazuje żadnego z nich.
Przy czym, mimo że w roku poprzedzającym pełnił Pan funkcję Prezesa Zarządu na podstawie aktu powołania to nie wykonywał Pan tożsamych czynności na podstawie umowy o pracę ze Zleceniodawcą. Czynności wynikające z aktu powołania polegały na:
·zorganizowaniu działalności firmy pod kątem organizacyjnym i prawnym,
·zbudowaniu zespołu pracowników i osób oraz podmiotów współpracujących,
·przygotowaniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie w ramach grantów UE,
·pozyskaniu inwestora zewnętrznego, jako współfinansującego grant.
Czynności wynikające z planowanego Zlecenia/Pośrednictwa w sprzedaży magazynów energii będą polegały na:
·wyszukiwaniu podmiotów, którym Zleceniodawca będzie sprzedawał (…),
·przedstawianiu potencjalnym kontrahentom Zleceniodawcy propozycji/ofert sprzedaży wraz z podaniem warunków transakcji,
·negocjowaniu warunków umowy oraz do udziału w spotkaniach, naradach Zleceniodawcy z potencjalnym Klientem,
·koordynacji procesu zawierania umowy przez Zleceniodawcę.
Nie był Pan zobowiązany do sprzedaży (…), ani nie był odpowiedzialny za strategię sprzedaży u Zleceniodawcy.
Sprzedaż (…) nie należała do Pana zakresu obowiązków jako Prezesa Zarządu, a firma nie posiadała stworzonej sieci sprzedaży, czy pośredników dla takiego produktu. Dlatego też z chwilą odejścia z funkcji Prezesa Zarządu, właściciele firmy wyrazili zainteresowanie Pana pośrednictwem i wsparciem sprzedaży (…) w postaci poszukiwania i pozyskiwania klientów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Powyższe oznacza, że nie spełnia Pan negatywnej przesłanki określonej w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w r. podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie). Nie osiągnął Pan jeszcze w dniu złożenia wniosku przychodu, ale zadeklarował opodatkowanie w formie ryczałtu.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W tym celu będzie Pan odpowiednio dokumentował świadczone czynności.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pana zdaniem, wymienione we wniosku czynności związane z pośrednictwem w interesach, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której będzie pozyskiwał klientów zainteresowanych kupnem magazynów energii od Zleceniodawcy. W szczególności będzie Pan:
·kontaktował się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia informacji i oferty zleceniodawcy,
·brał udział w negocjacjach dotyczących warunków umowy, koordynował proces umowy,
·wyszukiwał potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,
·utrzymywał relacje z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,
·pełnił rolę osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą.
Dodatkowo, zwraca Pan uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:
·pismo z 7 lipca 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w którym stwierdzono, że: „Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku należy więc zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanych, że przychody przez nich uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - w formie spółki jawnej - usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·pismo z 24 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.308.2021.2.MJ wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w którym stwierdzono, że: „Wobec powyższego przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;
·pismo z 17 marca 2021 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w którym stwierdzono, że: „Wobec powyższego - uzyskiwane przez Wnioskodawcę od 2021 r. przychody z tytułu wykonywanych usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Reasumując - opisana działalność, którą Wnioskodawca będzie prowadził pod numerem PKWiU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, może być opodatkowana 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;
·pismo z 1 października 2019 r. Nr 0115- KDIT3.4011.315.2019.2.DP wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w którym stwierdzono, że: „Uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu pośrednictwa sprzedaży stolarki drzwiowej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 wymienione zostały w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Sekcji M - Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, Dział 74 - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna zatem stanowią przychody z działalności usługowej, które podlegają opodatkowaniu wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Ponadto, potwierdzenie wybranej stawki znaleźć można również w piśmie z 4 czerwca 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W przywołanej interpretacji tamtejsza wnioskodawczyni zajmowała się czynnościami, które w ramach współpracy z jej klientami polegają na:
a)weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, np. ślubnej, tzw. research (na przykład przyszła para młoda chce znaleźć fotografa, który wykona zdjęcia w dniu ich ślubu);
b)wyszukiwaniu usługodawców wykonawców na podstawie przedstawionych przez klienta kryteriów;
c)kontaktowaniu się z usługodawcami/wykonawcami w celu uzyskania oferty i sprawdzenia dostępności terminów;
d)przedstawieniu oferty usługodawcy/wykonawcy klientowi;
e)opcjonalnie, na dodatkowe życzenie klienta, po podpisaniu przez klienta umowy z danym usługodawcą/wykonawcą, może Ona stać się „łącznikiem” (osobą kontaktową) pomiędzy usługodawcą a klientem i pilnować wywiązywania się przez usługodawców ze zobowiązań wynikających z zawartej pomiędzy nimi a klientem umowy.
Jeśli klient jest zainteresowany zawarciem umowy z danym usługodawcą/wykonawcą po wykonaniu przez tamtejszą wnioskodawczynię etapów wymienionych w punktach a)-d), to robi to na własny rachunek i we własnym imieniu.
Tamtejsza wnioskodawczyni, podobnie jak Pan, nie była stroną umów zawieranych pomiędzy klientami a usługodawcami. Konkludując, powołane wyżej przepisy, praktykę interpretacyjną oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że mógł Pan w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Pana w przyszłości z tytułu działalności gospodarczej, wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, gdyż spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych jako pośrednictwo komercyjne i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - może Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
1)Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że pełnił Pan funkcję Prezesa Zarządu w podmiocie, który będzie Zleceniodawcą w planowanej umowie pośrednictwa w pozyskaniu klientów na zakup (…) wykonywanej przez Pana w ramach zarejestrowanej w CEiDG działalności gospodarczej. Funkcję Prezesa Zarządu pełnił Pan wyłącznie na podstawie powołania i nie był zatrudniony na umowę o pracę.
Właściciele firmy powierzyli Panu funkcję Prezesa Zarządu, a strategia firmy ustalona została na okres do 1,5 (do końca 2023 r.) i polegać miała ona na:
1)zorganizowaniu działalności firmy pod kątem organizacyjnym i prawnym,
2)zbudowaniu zespołu pracowników i osób oraz podmiotów współpracujących,
3)przygotowaniu i złożeniu wniosku o dofinansowanie w ramach grantów UE,
4)pozyskaniu inwestora zewnętrznego, jako współfinansującego grant.
W okresie sierpień 2022 r. - czerwiec 2023 r. udało się zrealizować cele 1 i 2 oraz rozpocząć realizację celu 3, a (...) 2023 r. złożono w PARP wniosek o dofinansowanie projektu ze środków UE w ramach ścieżki (…). Proces grantowy nie został jednak sfinalizowany z powodu przekładania najpierw daty składania wniosków (ostatecznie miało to miejsce w początkach (...) 2023 r.) a następnie przeciągającym się i niesprecyzowanym okresie rozpatrywania wniosków grantowych. Zgodnie z pierwotną strategią po okresie 1,5 roku (od zgodny na powołanie z 5 sierpnia 2022 r. do 31 stycznia 2024 r.) został Pan odwołany z funkcji Prezesa Zarządu firmy z dniem 1 lutego 2024 r. Właściciele firmy zadecydowali równocześnie o zmianie strategii i poszukiwaniu zewnętrznego inwestora na większy pakiet udziałów oraz o wstrzymaniu prac nad pozyskaniem finansowania grantowego, z uwagi na niepewność całego procesu. Elementem przygotowywania nowej strategii firmy było (…). Efektem prac było wyprodukowanie i przygotowanie do sprzedaży (…). W momencie odwołania Pana z funkcji Prezesa Zarządu 1 lutego 2024 r. firma posiadała w magazynie 20 szt. gotowych (…). Sprzedaż (…) nie należała do zakresu Pana obowiązków jako Prezesa Zarządu, a i firma nie posiadała stworzonej sieci sprzedaży, czy pośredników dla takiego produktu. Dlatego też z chwilą odejścia z funkcji Prezesa Zarządu właściciele firmy wyrazili zainteresowanie Pana pośrednictwem i wsparciem sprzedaży (…) w postaci poszukiwania i pozyskiwania klientów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. 29 lutego 2024 r. zarejestrował Pan jednoosobową działalność gospodarczą w CEiDG pod nazwą (…)” z dominującym kodem PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej nie sklasyfikowana. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce na podstawie art. 3 ust 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pana działalnością będzie pośrednictwo i wsparcie w sprzedaży (…) wykonana na podstawie umowy podpisanej ze Zleceniodawcą, którym będzie firma, w której pełnił Pan funkcję Prezesa Zarządu. Pana czynności będą następujące:
·kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia informacji i oferty zleceniodawcy,
·wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,
·utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,
·pełnienie roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą.
Nie będzie Pan nawiązywał i podpisywał umów handlowych z potencjalnym Kontrahentem zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu Zleceniodawcy. Zakres zlecenia będzie więc przykładowo obejmował zobowiązanie się Pana do:
1.wyszukiwania podmiotów, którym Zleceniodawca sprzeda (…),
2.przedstawiania potencjalnym kontrahentom Zleceniodawcy propozycji/ofert sprzedaży wraz z podaniem warunków transakcji,
3.negocjowania warunków umowy oraz do udziału w spotkaniach, naradach Zleceniodawcy z potencjalnym Kontrahentem,
4.koordynacji procesu zawierania umowy przez Zleceniodawcę.
W ramach swoich upoważnień w żadnym wypadku nie będzie miał Pan uprawnienia do pobierania w imieniu Zleceniodawcy jakichkolwiek należności pieniężnych. Dodatkowo, nie będzie posiadał upoważnienia do określania warunków gwarancji, rękojmi oraz składania innych oświadczeń lub zapewnień w imieniu Zleceniodawcy. Tym samym, w ramach współpracy nie będzie udzielane bezpośrednio pełnomocnictwo do składania lub odbierania jakichkolwiek oświadczeń woli przez Pana (Pośrednika). Czynności związane z pośrednictwem w interesach, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Z tytułu pośrednictwa w zawieraniu przez Zleceniodawcę umów z Kontrahentami będzie Panu przysługiwało wynagrodzenie, należne wyłącznie w przypadku faktycznej zapłaty całości wynagrodzenia przez Kontrahenta na rzecz Zleceniodawcy. Nie prowadził Pan dotąd działalności gospodarczej i nie opłacał podatku w formie karty podatkowej, ani nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie prowadzi Pan apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności z zakresu handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie prowadzi Pan działalności w formie spółki z małżonkiem. Dodatkowo, przewiduje Pan, że Pana przychody nie przekroczą 2 mln euro. Nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w poprzednim roku lub w roku obecnym podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Czynności wykonywane na rzecz Zleceniodawcy w poprzednim roku były wykonywane na podstawie powołania, a nie na podstawie umowy o pracę, a po drugie planowane czynności w ramach Zlecenia pośrednictwa w sprzedaży (…) nie odpowiadają czynnościom wykonywanym na podstawie powołania dla Zleceniodawcy. W momencie zarejestrowania firmy, tj. 29 lutego 2024 r. zostało wybrane opodatkowanie w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 15 maja 2024 r. firma nie uzyskała przychodów z żadnego tytułu. Przychód z tytułu działalności zależy od efektów pracy. Pierwszy prawdopodobny termin przychodu to połowa 2024 r. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan w momencie rejestracji firmy, tj. 29 lutego 2024 r. W roku, którego dotyczy wniosek, są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie był i nie jest Pan wspólnikiem w Spółce, dla której zamierza Pan świadczyć usługi.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak Pan wskazał - złożył naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie będą miały zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - to może Pan opodatkować uzyskiwane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right