Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.289.2024.2.PR
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 .
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 16 lipca 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od 2 lutego 2021 r. Działalność opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.; dalej: „Ustawa”). Usługi świadczone są przez Pana głównie na rzecz spółki będącej odrębnym, niepowiązanym z nim podmiotem, z którym zawarł Pan umowę o współpracy. Przedmiotowe pytanie dotyczy usług świadczonych wobec tego podmiotu.
W ramach opisanej umowy obowiązki formalnie wskazane są następująco:
1.upewnianie się, że wizja produktu jest dobrze rozumiana przez zespół i pomoc w podejmowaniu codziennych decyzji;
2.zapewnienie pomyślnego wyniku (...);
3.stała współpraca z działem produktowym w zakresie (...);
4.efektywne i skuteczne planowanie pracy zespołu w oparciu (...);
5.tworzenie harmonogramu, śledzenie wyników, ocena ryzyka, kontrola budżetu i raportowanie odchyleń;
6.inne zadania zlecone w ramach współpracy związane z powyższymi obszarami.
Opisane wyżej i świadczone przez Pana usługi obejmują pełnienie funkcji tzw. X w zespole zajmującym się projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych. Wskazany zakres prac wynika zarówno z treści wiążącej go umowy, jak i dokumentów księgowych (faktury VAT) wystawianych w toku bieżącego rozliczania realizowanych prac. Praktyczny zakres obowiązków odpowiada umowie.
Z punktu widzenia podmiotowego jest Pan podatnikiem VAT, a przedmiotowo świadczone usługi są objęte podatkiem VAT. Powyższe czynności zostały w całości uznane przez Urząd Statystyczny w Łodzi za mieszczące się w grupowaniu PKWiU PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Takie oznaczenie jest przez Pana stosowane również w systemie CEIDG. Jednocześnie w zakres świadczonych przez Pana usług nie wchodzą usługi:
-związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
-związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
-objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
-związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
-związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wskazane usługi realizowane przez Pana nie obejmują doradztwa.
Uzupełnienie wniosku
Szczegółowy zakres czynności
-Upewnianie się, że wizja produktu jest dobrze rozumiana przez zespół i pomoc w podejmowaniu codziennych decyzji: (...).
-Zapewnienie pomyślnego wyniku (...): (...).
-Stała współpraca z działem produktowym w zakresie dostarczania (...) (plan z wysokopoziomowym przeglądem kierunku rozwoju produktu): (...).
Mapa drogowa w kontekście realizowanych usług winna być rozumiana jako plan z wysokopoziomowym przeglądem kierunku rozwoju produktu. Zawiera główne funkcje, cele i kamienie milowe.
Mapa drogowa pomaga w komunikacji strategii produktu i oczekiwań z zespołem i interesariuszami. W ramach obowiązków związanych z obszarem dostarczania wyżej zdefiniowanych (...) mają miejsce przede wszystkim:
•wymiana informacji, planowanie,
•przygotowanie i dostosowywanie (...),
•nadzór nad realizacją procesu (...),
•doradztwo w zakresie (...),
•komunikowanie postępów, zmian i wyzwań związanych z (...),
•analizowanie informacji mające na celu dostosowywanie (...),
•raportowanie postępów związanych z realizacją (...).
Reasumując, stała współpraca z działem produktowym w zakresie dostarczania (...) obejmuje szereg działań, od planowania strategicznego, przez nadzorowanie realizacji, aż po komunikację i analizę. Jest to proces dynamiczny, wymagający ciągłej adaptacji i komunikacji.
-Efektywne i skuteczne planowanie pracy zespołu w oparciu o (...).
-Tworzenie harmonogramu, śledzenie wyników, ocena ryzyka, kontrola budżetu i raportowanie odchyleń: (...).
Każdy produkt niesie za sobą ryzyko pozytywne, czyli wzrostu zysków firmy, jak i negatywne, tj. może się okazać nietrafioną inwestycją. Poprzez dedukcję ze śledzenia wyników oraz doświadczenie można oceniać ryzyko produktów. Kontrola budżetu to kontrola wydatków na dany produkt i jego powstanie. Na tej podstawie ocenić można koszty utrzymania dopasowanego zespołu deweloperskiego programistów, a następnie sprawdzić czy wydatki są realizowane zgodnie z planem, czy występują odchyły w postaci nieprzewidzianych wydatków lub zysków.
-Inne zadania zlecone w ramach współpracy związane z powyższymi obszarami: inne zadania zlecone w ramach współpracy związane są przede wszystkim z (...). Przykładowo wskazać można następujące zadania:
•definiowanie wizji produktu (...);
•planowanie wydań produktu – (...);
•praca z zespołem (...) – (...).
Powyższe obszary stanowią przykłady ww. innych zadań, lecz jednocześnie podkreślić należy, że pozostałe zadania również pozostają w ścisłym związku z wymienionymi wprost usługami.
Innych czynności obecnie Pan nie realizuje w ramach opisanych działań. Gdy mowa jest o „zespołach”, to chodzi o zespoły deweloperskie, designerskie, sprzedażowe lub marketingowe, których praca jest przez Pana koordynowana. Działania nie są bezpośrednio związane z programowaniem, lecz uwzględniają koordynację prac osób podejmujących się programowania.
Powyższe czynności są świadczone w trakcie całego procesu tworzenia produktu, tj. od momentu koncepcji aż do zakończenia prac. Obejmują one również okres, w którym inne osoby podejmują się tworzenia oprogramowania. Po zakończeniu prac nad danym produktem częstokroć tworzone są dalsze usprawnienia na żądanie zamawiających, wobec czego wówczas Pana usługi są kontynuowane.
Świadczone usługi mają wpływ na sposób programowania, tj. od świadczonych usług zależy w jaki sposób pisane będą kody. Bez Pana usług nie ma możliwości realizowania prac. Nie zmienia to faktu, że nie bierze udziału w stricte przygotowywaniu kodu oprogramowania, lecz odpowiada za cały produktu, jego wizję i sposób działania.
Realizowane usługi będą częścią prac nad danym projektem dla zamawiającego. Nie będą elementem procesu programowania, lecz będą mu towarzyszyć, będą go koordynować i weryfikować. Prace nie będą związane ściśle z samym programowaniem, więc nie będą usprawnianiem programowania, lecz jednocześnie będą z nim związane przez charakter usługi.
Realizowane przez Pana usługi obejmują udzielanie wytycznych wobec programistów w celu wypełnienia wizji i celu produktu. Powyższe nie zmienia faktu, że nie wpływa Pan i nie przedstawia konkretnych rekomendacji technicznych dotyczących konstrukcji kodu oraz nie podejmuje się działań związanych z programowaniem.
Wskazał Pan, że nie jest zobowiązany do wskazywania właściwego kodu PKWiU. Organ musi dokonać oceny wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie opisu usługi, a nie na podstawie podanej przez wnioskodawcę klasyfikacji PKWiU (o czym mówi np. wyrok NSA z 20 stycznia 2020 r., sygn. I FPS 3/19). Nie ma więc podstaw prawnych, aby klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy, była wyłączona z przedmiotu interpretacji (co potwierdza np. wyrok NSA z 27 stycznia 2021 r., sygn. I FSK 640/19, z 13 czerwca 2019 r. sygn. I FSK 1077/17, z 26 kwietnia 2018 r. sygn. I FSK 938/16).
Jak wskazał NSA w wyroku z 19 lutego 2021 r. nr II FSK 2441/20: „W trybie żądania uzupełnienia braków formalnych pisma, jakim jest wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, organ podatkowy może żądać jedynie uzupełnienia wniosku o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena, czy stanowisko przedstawione we wniosku i ocena prawna są prawidłowe czy też błędne. Jeżeli przepis prawa materialnego nie zawiera odwołania do klasyfikacji danej usługi do grupowania PKWiU, to organ uprawiony do wydania interpretacji indywidualnej nie może w trybie art. 14h w zw. z art. 169 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) wzywać zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 tej ustawy do usunięcia braków w tym zakresie, a w konsekwencji także pozostawiać wniosku bez rozpatrzenia z tej przyczyny.” Urząd Statystyczny w Łodzi uznał opisane czynności za mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
W związku z powyższym przedstawia Pan stan faktyczny, lecz nie dokonuje samodzielnie klasyfikacji. Jednocześnie ocenia Pan, iż jego zdaniem właściwą klasyfikacja to PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, a szczegółowa klasyfikacja w Pan opinii to może być 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Nie świadczy Pan usług:
-firm centralnych (head office), lub
-usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Wskazany art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy definiuje wolny zawód jako „pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.”
Wykonywane przez Pana usługi zostały opisane we wniosku oraz dodatkowo uszczegółowione w powyższym uzupełnieniu. Jak z nich wynika nie pełni Pan roli:
-tłumacza,
-adwokata,
-notariusza,
-radcy prawnego,
-biegłego rewidenta,
-księgowego,
-agenta ubezpieczeniowego,
-agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające,
-brokera reasekuracyjnego,
-brokera ubezpieczeniowego,
-doradcy podatkowego,
-doradcy restrukturyzacyjnego,
-maklera papierów wartościowych,
-doradcy inwestycyjnego,
-agenta firm inwestycyjnych,
-rzecznika patentowego.
Pana pytanie
Czy świadczone przez Pana usługi objęte są stawką ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, usługi objęte są stawką ryczałtu 8,5%. Stosownie do art. 6 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody osób fizycznych osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, co ma miejsce w niniejszych przypadku. Pana działalność nie podlega wyłączeniu na mocy art. 8 ust. 1 Ustawy.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy reguluje wysokość stawek ryczałtowych. Zgodnie z nim między innymi ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
•15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);
•12% z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy;
•8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt. 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść stanu faktycznego stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Analogiczne stanowisko prezentowane jest w innych interpretacjach indywidualnych, np. z dnia 7 grudnia 2023 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.721.2023.2.RK czy z 19 września 2023 r. nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności gospodarczej świadczy usługi obejmujące pełnienie funkcji tzw. X w zespole zajmującym się projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, które mieszczą się w klasie PKWiU 70.22 (co potwierdza opinia Urzędu Statystycznego w Łodzi), przy czym jednocześnie wskazał Pan, że szczegółowa klasyfikacja ww. usług w Pana opinii „to może być” PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
·W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).