Wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 maja 2024 r., sygn. II SA/Lu 70/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza Asesor sądowy Anna Ostrowska (sprawozdawca) Protokolant Referent Kinga Kościejewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 maja 2024 r. sprawy ze skargi J. M. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia 4 grudnia 2023 r., znak:GN-V.7536.19.2023.AG w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 4 grudnia 2023 r., znak: [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm., dalej: k.p.a.) w związku z art. 124 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, dalej: u.g.n.) po rozpatrzeniu odwołania J. M., Wojewoda utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z 14 września 2023 r., znak: [...] ograniczającą sposób korzystania z nieruchomości położonej w S. W., oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr [...] o pow. 0,1089 ha poprzez udzielenie Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Ł. Sp. z o.o. z siedzibą w Ł. zezwolenia na realizację inwestycji polegającej na budowie drogi serwisowej niezbędnej do korzystania z kolektora sanitarnego odprowadzającego nieczystości z terenu Miasta Ł. do oczyszczalni zlokalizowanej w miejscowości S. W..
Stan sprawy przedstawia się następująco.
Wnioskiem z 14 czerwca 2023 r. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Ł. Sp. z o.o. zwróciło się do Starosty [...] o wydanie decyzji w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości stanowiącej własność J. M., oznaczonej jako działka nr [...], w związku z opisaną wyżej inwestycją. Wniosek inwestora zawierał także prośbę o udzielenie w drodze decyzji zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości w trybie art. 124 ust. 1a u.g.n.
Organ odwoławczy uznał, że budowa drogi serwisowej służącej korzystaniu z kolektora sanitarnego zlokalizowanego w miejscowości S. W., stanowi inwestycję celu publicznego, o jakiej mowa w art. 6 pkt 2 i 3 u.g.n., o charakterze co najmniej lokalnym (gminnym). Celem publicznym planowanej inwestycji jest umożliwienie eksploatacji położonego na terenie miejscowości S. W. kolektora sanitarnego, w tym zapobieganie jego awariom. Wybudowany kolektor jest zlokalizowany przy rzece Ś. , a zapewnienie jego prawidłowej eksploatacji służy także celowi ochrony wód i przyrody. Budowa kolektora nastąpiła w latach 80. XX w. w oparciu o decyzję Naczelnika Miasta i Gminy Ł. z dnia 30 maja 1987 r., znak: GG 8229-1/1/87. Położono wówczas płyty betonowe jako drogę dojazdową do kolektora. Prowizoryczny układ płyt betonowych w ciągu kilku dekad eksploatacji uległ uszkodzeniu. Budowa drogi serwisowej jest zatem niezbędna do serwisowania wybudowanego kolektora sanitarnego, wymagającego użycia specjalistycznych pojazdów o wadze do 30 ton, które muszą mieć możliwość dojazdu do wszystkich krytycznych punktów infrastruktury związanej z kolektorem. Jest to istotne w szczególności z tego powodu, że nad rzeką Ś. jest grząski grunt i dojazd do kolektora w wielu przypadkach jest niemożliwy. Dlatego też wybudowanie drogi do kolektora sanitarnego związane jest z prowadzeniem czynności konserwacyjnych, eksploatacyjnych oraz w razie konieczności ma służyć szybkiemu usuwaniu awarii.