Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.280.2024.2.PM

Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dostawy Budynków wraz z Nieruchomością oraz rezygnacja z tego zwolnienia i wybór opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dostawy Budynków wraz z Nieruchomością oraz rezygnacji z tego zwolnienia i wyborze opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dostawy Budynków wraz z Nieruchomością oraz rezygnacji z tego zwolnienia i wyborze opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz

·opodatkowania podatkiem VAT dostawy Budynków wraz z Nieruchomością jako w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lipca 2024 r. (wpływ 23 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (...), wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…), dla której akta rejestrowe przechowuje Sąd Rejonowy (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, posiadającej REGON (…), posiadającej NIP (…) (dalej jako: ,,Spółka”, „Wnioskodawca” lub „Sprzedający”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka ma siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Nr 21 poz. 86), jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania. Główny przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy stanowi działalność związaną z (...).

Spółka, na mocy aktu notarialnego zawartego (...)2024 r., dokonała sprzedaży nieruchomości gruntowej, położonej w (…), oznaczonej jako działka gruntu numer 1, z identyfikatorem działki (…), o sposobie korzystania B – tereny mieszkaniowe, o obszarze (...) ha, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą pod oznaczeniem KW numer (…) (dalej jako: „Nieruchomość”). Nieruchomość nie jest wpisana do rejestru zabytków, zlokalizowana jest na obszarze objętym ochroną konserwatorską jako elementy zespołu urbanistyczno-architektonicznego (…), wpisanych do rejestru zabytków pod nr (…) decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (...), na terenie Nieruchomości nie są zlokalizowane zabytki nieruchome/ruchome wpisane do rejestru zabytków lub ujęte w wojewódzkiej ewidencji zabytków, na terenie Nieruchomości nie zostały zlokalizowane zewidencjonowane stanowiska archeologiczne.

Nieruchomość znajduje się na obszarze objętym ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgodnie z uchwałą Rady Miasta (…) Nr (…) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (…) i opisana jest w wyżej wymienionym planie symbolem 2MW – tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Nieruchomość jest zabudowana dwoma budynkami (…) składającymi się m.in. z 26 lokali; adres budynków: (…) (dalej jako: „Budynki”).

W Budynku przy ul. (...) znajduje się 10 lokali mieszkalnych. Na parterze budynku znajduje się 5 lokali mieszkalnych o powierzchni:

·lokal nr 1 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 2 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 3 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 4 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 5 – powierzchnia (...) m2

oraz powierzchnia wspólna – korytarz o powierzchni (...) m2. Łączna powierzchnia parteru budynku wynosi (...) m2, z czego powierzchnia mieszkalna – (...) m2.

Na I piętrze budynku znajduje się 5 lokali mieszkalnych o powierzchni:

·lokal nr 6 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 7 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 8 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 9 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 10 – powierzchnia (...) m2

oraz powierzchnia wspólna – korytarz o powierzchni (...) m2. Łączna powierzchnia I piętra budynku wynosi (...) m2, z czego powierzchnia mieszkalna – (...) m2.

Budynek jest podpiwniczony oraz posiada poddasze nieużytkowe. Na półpiętrach budynku zlokalizowane są dwa pomieszczenia pomocnicze – pomieszczenia po dawnych wspólnych toaletach w budynku.

W budynku przy ul. (...) znajduje się 16 lokali mieszkalnych, do których prowadzą dwa niezależne wejścia od szczytów budynku. Obie części budynku są połączone wspólną piwnicą oraz strychem.

Na parterze budynku zlokalizowanych jest 7 lokali mieszkalnych o powierzchni:

·lokal nr 11 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 12 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 13 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 14 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 19 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 20 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 21 – powierzchnia (...) m2.

Przy czym lokale nr 11, 12, 13 i 14 są zlokalizowane na parterze klatki schodowej budynku zlokalizowanej po prawej stronie budynku patrząc od frontu, a lokale nr 19, 20, 21 są zlokalizowane na parterze klatki schodowej budynku zlokalizowanej po lewej stronie budynku patrząc od frontu. Łączna powierzchnia parteru budynku wynosi (...) m2, z czego powierzchnia mieszkalna wynosi (...) m2, a powierzchnia wspólna parteru (klatki schodowe) – (...) m2.

Na I piętrze budynku zlokalizowanych jest 7 lokali mieszkalnych o powierzchni:

·lokal nr 15 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 16 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 17 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 18 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 22 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 23 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 24 – powierzchnia (...) m2.

Przy czym, lokale nr 15, 16, 17 i 18 są zlokalizowane na I piętrze klatki schodowej budynku zlokalizowanej po prawej stronie budynku patrząc od frontu, a lokale nr 22, 23, 24 są zlokalizowane na I piętrze klatki schodowej budynku zlokalizowanej po lewej stronie budynku patrząc od frontu. Łączna powierzchnia I piętra budynku wynosi (...) m2, z czego powierzchnia mieszkalna wynosi (...) m2, a powierzchnia wspólna parteru (klatki schodowe) – (...) m2.

Na II piętrze budynku zlokalizowane są 2 lokale mieszkalne oraz jeden lokal stanowiący poszerzenie lokalu mieszkalnego nr 15, o powierzchni:

·lokal nr 25 – powierzchnia (...) m2,

·lokal nr 26 – powierzchnia (...) m2.

Poszerzenie lokalu nr 15 znajdujące się na II piętrze budynku o powierzchni (...) m2.

Dodatkowo na II piętrze budynku zlokalizowana jest powierzchnia strychu – (...) m2 oraz powierzchnia wspólna – (...) m2.

Budynek jest częściowo podpiwniczony. Na półpiętrach budynku zlokalizowane są cztery pomieszczenia pomocnicze – pomieszczenia po dawnych wspólnych toaletach w budynku.

Podkreślić należy jednak, że przedmiotem sprzedaży nie są odrębne lokale.

Otoczenie omawianej Nieruchomości stanowią tereny objęte formą zabudowy wielorodzinnej. Zgodnie z danymi z ewidencji gruntów Nieruchomość, tj. działka gruntu numer 1 stanowi B – tereny mieszkaniowe, o obszarze (...) ha, z adresem: (…), numer porządkowy budynku (…). Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, tj. rozporządzeniem Ministra Finansów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przedmiotowe Budynki są sklasyfikowane w sekcji 1 „BUDYNKI”, Dziale 11 „BUDYNKI MIESZKALNE”, Grupie 112 „BUDYNKI O DWÓCH MIESZKANIACH I WIELOMIESZKANIOWE”, Klasa 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”.

Zgodnie z PKOP Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

W przypadku każdego z Budynków co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana dla celów mieszkalnych. W związku z zawartą umową sprzedaży, która nie stanowiła sprzedaży przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, ani też jego zorganizowanej części, Sprzedający i kupujący złożyli, na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zgodne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia i wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dostawy zabudowanej Nieruchomości (o adresie budynków: (…)). Zgodne oświadczenie, o którym mowa powyżej, zostało złożone w akcie notarialnym. Sprzedający i kupujący są (i byli w momencie sprzedaży) zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Sprzedający i kupujący na podstawie art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 Ustawy o VAT zrezygnowali zatem ze zwolnienia z podatku VAT niniejszej sprzedaży (o którym to zwolnieniu mowa w art. 43 ust. 1 pkt. 10 Ustawy o VAT), tym samym Sprzedający i Kupujący wybrali opodatkowanie podatkiem VAT tej sprzedaży.

Należy dodatkowo wskazać, że do dostawy towarów opisywanych powyżej oraz powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT doszło 16 kwietnia 2024 r.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Względem obu budynków posadowionych na działce nr 1 doszło do pierwszego zasiedlenia i od jego momentu do momentu sprzedaży upłynęły co najmniej 2 lata.

Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie budynków, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast wydatki te nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków.

Spółka otrzymała budynki w wyniku wniesionego przez ówczesnego wspólnika (Skarb Państwa) aportu rzeczowego w roku 1996. Zdarzenie to nie było opodatkowane podatkiem VAT i nie było dokumentowane fakturą VAT (Skarb Państwa nie był podatnikiem VAT od tej transakcji). Zatem przy nabyciu przez Spółkę budynków, o których mowa w stanie faktycznym, nie wystąpił podatek naliczony VAT, który Spółka mogłaby odliczyć.

Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie budynków, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast wydatki te nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków. Od momentu poniesienia ww. wydatków na ulepszenie budynków do momentu sprzedaży upłynęły co najmniej 2 lata, jednak należy podkreślić, że kwota wydatków na ulepszenie nie stanowiła co najmniej 30% wartości początkowej budynków.

Budynki były budynkami mieszkalnymi i były wykorzystywane od momentu zakupu do momentu sprzedaży wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Budynki były budynkami mieszkalnymi, gdzie mieszkali mieszkańcy. Lokale były wynajmowane w oparciu o umowy najmu zawarte na czas nieoznaczony – stosunki najmu powstały w oparciu o decyzje administracyjne – przydziałowe wydane w latach od 1959 do 1995 roku lub umowy najmu (na czas nieoznaczony) zawarte po 1995 roku. Wynajem lokali mieszkalnych wyłącznie na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT.

Spółka otrzymała budynki w wyniku wniesionego przez ówczesnego wspólnika (Skarb Państwa) aportu rzeczowego w roku 1996. Zdarzenie to nie było opodatkowane podatkiem VAT i nie było dokumentowane fakturą VAT (Skarb Państwa nie był podatnikiem VAT od tej transakcji). Zatem przy nabyciu przez Spółkę budynków, o których mowa w stanie faktycznym, nie wystąpił podatek naliczony VAT, który Spółka mogłaby odliczyć.

Przedmiot sprzedaży opisanej we wniosku stanowił środek trwały Spółki w prowadzonej działalności.

Powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych znajdujące się w budynkach nie były wyodrębnione na moment sprzedaży na podstawie wpisu do księgi wieczystej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Pomieszczenia te stanowiły części wspólne budynku, jednak ich udział nie przynależał do żadnego z lokali. Były to pomieszczenia losowo udostępniane lub zajmowane przez lokatorów bez przydziału lub przynależności do lokalu.

Lokale o których mowa we wniosku, znajdujące się w budynkach nie były na moment sprzedaży wyodrębnione na podstawie wpisu do księgi wieczystej. Żaden lokal w budynkach nie był wyodrębniony jako lokal wyodrębniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048).

Wszystkie lokale mieszkalne w obu budynkach były wynajmowane w oparciu o umowy najmu zawarte na czas nieoznaczony – stosunki najmu powstały w oparciu o decyzje administracyjne – przydziałowe wydane w latach od 1959 do 1995 lub umowy najmu (na czas nieoznaczony) zawarte po roku 1995. Względem wszystkich lokali doszło do pierwszego zasiedlenia i od tego momentu do momentu sprzedaży upłynęło co najmniej 2 lata. Należy przy tym podkreślić, że żaden z lokali mieszkalnych nie był wyodrębniony jako lokal wyodrębniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048).

Lokale oraz powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych znajdujące się w budynkach nie były wyodrębnione na moment sprzedaży na podstawie wpisu do księgi wieczystej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Pomieszczenia te stanowiły części wspólne budynku, jednak ich udział nie przynależał do żadnego z lokali. Były to pomieszczenia losowo udostępniane lub zajmowane przez lokatorów bez przydziału lub przynależności do lokalu. Wszelkie wydatki na ulepszenia były przeznaczane na ulepszenie budynków jako całości, z uwagi na brak wyodrębnienia poszczególnych lokali czy części budynków. Należy jednak podkreślić, że kwota wydatków na ulepszenie nie stanowiła co najmniej 30% wartości początkowej budynków.

Lokale oraz powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych znajdujące się w budynkach nie były wyodrębnione na moment sprzedaży na podstawie wpisu do księgi wieczystej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Lokale oraz powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych znajdujące się w budynkach nie były wyodrębnione na moment sprzedaży na podstawie wpisu do księgi wieczystej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Spółka ponosiła wydatki na ulepszenie budynków, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast wydatki te nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków. Od momentu poniesienia ww. wydatków na ulepszenie budynków do momentu sprzedaży upłynęły 2 lata, jednak należy podkreślić, że kwota wydatków na ulepszenie nie stanowiła co najmniej 30% wartości początkowej budynków.

Lokale oraz powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych znajdujące się w budynkach nie były wyodrębnione na moment sprzedaży na podstawie wpisu do księgi wieczystej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Lokale były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej z VAT, jak również powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych znajdujące się w budynkach były losowo udostępniane lub zajmowane przez lokatorów bez przydziału lub przynależności do lokalu. Wynajem lokali mieszkalnych na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT.

Lokale oraz powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych znajdujące się w budynkach nie były wyodrębnione na moment sprzedaży na podstawie wpisu do księgi wieczystej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pytania

1.Czy do dostawy towarów wskazanych w opisie stanu faktycznego (tj. Budynków wraz z Nieruchomością, na której te Budynki są posadowione) należy zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a u.p.t.u. mając na uwadze złożone przez Strony oświadczenie (na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT) o wyborze opodatkowania transakcji?

2.Czy w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie numer 1 (to jest odpowiedzi, że dostawa, o której mowa w sprawie nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług), dostawa towarów wskazanych w opisie stanu faktycznego (tj. Budynków wraz z Nieruchomością, na której są posadowione) powinna zostać rozpoznana i opodatkowana jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie rozliczona na gruncie tego podatku jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Do dostawy towarów wskazanych w opisie stanu faktycznego (tj. Budynków wraz z Nieruchomością na której te Budynki są posadowione) nie należy zastosować zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a u.p.t.u. ze względu na złożone przez Strony oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia i wyborze opodatkowania przedmiotowej dostawy na podstawie art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT.

2.W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie numer 1 (to jest odpowiedzi, że dostawa, o której mowa w sprawie nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług), dostawa towarów wskazanych w opisie stanu faktycznego (tj. Budynków wraz z Nieruchomością na której są posadowione) powinna zostać rozpoznana i opodatkowana jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie rozliczona na gruncie tego podatku jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej jako: „u.p.t.u”, „ustawa” lub „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu zauważyć należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi lub zwolnienie od podatku.

Uzasadnienie do odpowiedzi na pytanie nr 1.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca wskazał zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajdują się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że: Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Należy rozwinąć, że pierwszym kryterium zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT jest pierwsze zasiedlenie, przy czym zwolnienie to ukształtowane jest w ten sposób, że dostawa budynków, budowli lub ich części w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia lub w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia – wyłącza możliwość skorzystania ze zwolnienia tej czynności z opodatkowania.

A contrario – w sytuacji braku spełnienia powyższego, dostawa budynków i budowli podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego, dotyczącego sprzedaży Nieruchomości składających się na dwa Budynki, będącą przedmiotem transakcji sprzedaży, nie ma podstaw do przyjęcia, iż dostawa nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia lub też okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia. Oznacza to w konsekwencji brak spełnienia przesłanki wyłączenia ze zwolnienia dostawy nieruchomości i związanych z nimi gruntów, a zatem należy uznać, iż dostawa o której mowa w opisie stanu faktycznego korzystać będzie zasadniczo ze zwolnienia z opodatkowania na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (o ile strony transakcji nie wybrały opodatkowania tej transakcji podatkiem VAT, o czym będzie mowa w dalszej części uzasadnienia).

Dodać należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powyższego wynika zatem, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z podatku od towarów i usług z wyjątkami wskazanymi w ustawie.

Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 u.p.t.u. podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów – zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Obligatoryjne elementy oświadczenia zostały wskazane w art. 43 ust. 11 u.p.t.u. Z powyższego wynika zatem wprost, iż ustawa o VAT w pewnych okolicznościach przyznaje stronom transakcji prawo do wyboru opodatkowania dostawy budynku, budowli (lub ich części) pomimo zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

I tak, należy wskazać, że dokonujący dostawy oraz nabywca są zarejestrowali jako podatnicy VAT czynni (i byli na moment dokonywania omawianej transakcji) oraz złożyli w akcie notarialnym, do zawarcia którego doszło w związku z dostawą Nieruchomości zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków (Nieruchomości). Oświadczenie spełniało wszystkie wymogi wskazane w ustawie o VAT.

Mając niniejsze na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, dostawa nie będzie podlegała zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ co prawda wystąpiły warunki do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., natomiast Strony zdecydowały się opodatkować niniejszą dostawę, wyrażając swoją wolę poprzez złożenie stosownego oświadczenia w akcie notarialnym dokumentującym przedmiotową dostawę.

W związku z niniejszym, Wnioskodawca zajmuje stanowisko jak na wstępie.

Uzasadnienie do odpowiedzi na pytanie nr 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie numer 1 (to jest odpowiedzi, że dostawa, o której mowa w sprawie nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług), dostawa towarów wskazanych w opisie stanu faktycznego (tj. Budynków wraz z Nieruchomością na której są posadowione) powinna zostać rozpoznana i opodatkowana jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie rozliczona na gruncie tego podatku jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Tytułem wstępu do uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, Spółka wskazuje, iż w jej ocenie, w przedmiotowym stanie faktycznym, nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku VAT (na co Spółka wskazywała powyżej). Wnioskodawca zatem dokonuje dalszej analizy transakcji w celu jej prawidłowego zaklasyfikowania i opodatkowania (prawidłowego wywiązania się z ciążących na Spółce obowiązków wynikających z przedmiotowej transakcji).

Definicję „budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym” zawiera art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, zgodnie z którym przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z punktu widzenia zadanego przez Wnioskodawcę pytania, jedną z najważniejszych kwestii jest zatem to czy Budynki (wraz z Nieruchomością na której są posadowione) należy zaliczyć do obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy o VAT określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powołanego art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, do celów VAT stosuje się zatem przepisy Rozporządzenia PKOB, stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z definicją przewidzianą w pojęciach podstawowych PKOB, przez budynki mieszkalne należy rozumieć obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

W zakresie opodatkowania dostaw Budynków w tym przypadku decydujące znaczenie ma więc prawidłowe zaklasyfikowanie danego budynku do kategorii budynków mieszkalnych, a nie struktura znajdujących się w nim lokali. Planowana transakcja nie dotyczy odrębnych nieruchomości lokalowych (mieszkalnych lub niemieszkalnych) usytuowanych w Budynkach, lecz Budynków.

W ocenie Wnioskodawcy, Budynki będące przedmiotem dostawy (wraz z Nieruchomością na którą są posadowione) powinny zostać zaklasyfikowane „do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym” w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, tj. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), przedmiotowe Budynki są sklasyfikowane w sekcji 1 „BUDYNKI”, Dziale 11 „BUDYNKI MIESZKALNE”, Grupie 112 „BUDYNKI O DWÓCH MIESZKANIACH I WIELOMIESZKANIOWE”, Klasa 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”.

Zgodnie z PKOB, Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, co znajduje odzwierciedlenie w przedmiotowym stanie faktycznym.

Końcowo należy także zauważyć, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy obiektów, które są na nim posadowione. Innymi słowy, w świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynku, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym jest on posadowiony, grunt dzieli byt prawny budynków lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Zatem klasyfikacja Budynków, o której mowa w pytaniu, powinna również odpowiednio mieć zastosowanie do Nieruchomości (gruntu) na której posadowione są Budynki.

Mając na uwadze przedstawioną analizę, Wnioskodawca uważa jak na wstępie, tzn. dostawa towarów wskazanych w opisie stanu faktycznego (tj. Budynków wraz z Nieruchomością na której są posadowione) powinna zostać rozpoznana i opodatkowana jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i stosownie rozliczona na gruncie tego podatku jako dostawa obiektów budowlanych w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dostawy Budynków wraz z Nieruchomością oraz rezygnacji z tego zwolnienia i wyborze opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jaki w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadku doszło do korzystania z budynku.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Wskazać ponadto należy, że w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Według art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Ustawodawca daje więc podatnikom dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji z ww. zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo (Spółka) zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonali Państwo sprzedaży majątku Spółki, tj. gruntu wraz z posadowionymi na gruncie dwoma budynkami (Budynki wraz z Nieruchomością). Powierzchnie takie jak piwnice, poddasze, pomieszczenia pomocnicze (dawne toalety), strych oraz lokale mieszkalne znajdujące się w budynkach nie były na moment sprzedaży wyodrębnione na podstawie wpisu do księgi wieczystej. Względem budynków doszło do pierwszego zasiedlenia i od jego momentu do momentu sprzedaży upłynęły co najmniej 2 lata. Na budynki nie były ponoszone wydatki stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej. Przy nabyciu budynków nie wystąpił podatek naliczony, który mogliby Państwo odliczyć. Przedmiot sprzedaży stanowił środek trwały w prowadzonej działalności Spółki. Złożyli Państwo wraz z kupującym w akcie notarialnym zgodne oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT. Zarówno Państwo jaki i kupujący byli na moment sprzedaży zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dostawy Budynków wraz z Nieruchomością oraz rezygnacji z tego zwolnienia i wyborze opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W tym miejscu należy wskazać, że sprzedaży ww. majątku dokonali Państwo działając jako Spółka. Sprzedaż dotyczyła składnika majątku Spółki, wykorzystywanego w działalności gospodarczej Spółki. Zatem, przy przedmiotowej transakcji działali Państwo jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży zastosowanie znaleźć powinno zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do budynków miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Wskazali Państwo, że do pierwszego zasiedlenia budynków doszło w okresie dłuższym niż 2 lata przed dokonaną sprzedażą. W budynkach nie były ponoszone też nakłady, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Wobec powyższego dla sprzedaży budynków należało zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z uwagi na spełnienie przesłanek zawartych w tym przepisie.

W konsekwencji dostawa działki, na której znajdują się ww. budynki również korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym, dalsza analiza zwolnienia od podatku VAT dla opisanej dostawy towaru – wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy – jest więc w tym przypadku bezzasadna.

Ponownie należy podkreślić, że na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że zarówno Państwo jak i kupujący byli na moment sprzedaży czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Państwa Spółka oraz kupujący złożyli przed dniem transakcji stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 oraz ust. 11 ustawy.

Zatem, skoro podjęli Państwo wraz z kupującym decyzję o rezygnacji ze zwolnienia od podatku i złożyli zgodne oświadczenie, spełniające warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, to sprzedaż Budynków wraz z Nieruchomością powinna zostać opodatkowana według właściwej stawki podatku VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że dostawa Budynków wraz z Nieruchomością, w przypadku złożenia przed dokonaniem sprzedaży oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, będzie w całości opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku.

Tym samym, Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem jako prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii opodatkowania podatkiem VAT dostawy Budynków wraz z Nieruchomością jako w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Z uwagi na fakt, że dostawa Budynków wraz z Nieruchomością, w przypadku złożenia przed dokonaniem sprzedaży oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, będzie w całości opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku, to pytania dotyczące opodatkowania podatkiem VAT dostawy Budynków wraz z Nieruchomością jako w całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) nie wymaga odpowiedzi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00