Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.383.2024.2.KFK

Prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie tablic interaktywnych na rzecz placówki oświatowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania z preferencyjnego opodatkowania 0% stawką podatku VAT przy zakupie tablic interaktywnych nabytych przez Gminę dla placówki oświatowej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje VAT-7.

Gmina nabyła tablice interaktywne z przeznaczeniem dla szkoły publicznej, która widnieje na fakturze jako odbiorca sprzętu.

Gmina potwierdziła dostawcy tablic interaktywnych zakup dla placówki oświatowej w złożonym zamówieniu, mimo to dostawca wystawił fakturę ze stawką podatku VAT 23% tłumacząc, że zamówienie dotyczyło tablic interaktywnych, a nie monitorów interaktywnych.

Zamówienie – Tablica interaktywna zgodnie ze specyfikacją z zapytania ofertowego: „przedmiot zamówienia musi być wykonany zgodnie z opisanymi poniżej wymaganiami minimalnymi: (…)”.

Pismem z 30 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.) uzupełnili Państwo opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:

1.Czy w zakresie realizacji zamówienia na dostawę tablic interaktywnych, są Państwo zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych?

Odpowiedź:

W zakresie realizacji zamówienia na dostawę tablic interaktywnych Gmina (…) jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, jednak przedmiotowe zamówienie realizowane było na podstawie regulaminu wewnętrznego (zaproszenie do składania ofert), z uwagi na kwotę nie przekraczającą progu. Zamawiający: Gmina (…), faktura i dostawa na: Gmina (…) Zespół Szkół (...).

2.Czy są Państwo organem prowadzącym szkołę publiczną, której przekazano tablice interaktywne?

Odpowiedź:

Tak, są Państwo organem prowadzącym szkołę publiczną, której przekazano tablice interaktywne.

3.Czy szkoła publiczna, o której mowa we wniosku, stanowi placówkę oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź:

Tak, Zespół Szkół (…) stanowi placówkę oświatową, w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4.Czy Wykonawca, który został wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy (tj. stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami)?

Odpowiedź:

Tak, wykonawca otrzymał zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówkę. Zamawiający: Gmina (…), faktura i dostawa na: Gmina (…) Zespół Szkół (...).

5.Czy Wykonawca, który został wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przekazał kopię dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy do właściwego urzędu skarbowego?

Odpowiedź:

Nie, wykonawca nie przekazał kopii faktury do urzędu skarbowego. Dostawca zastosował stawkę 23% VAT i po uzyskaniu pozytywnej interpretacji dokona korekty faktury w zakresie stawki podatku VAT.

Pytanie

Czy tablice interaktywne nabyte przez Gminę dla placówki oświatowej korzystająz preferencyjnego opodatkowania 0% stawką podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina (…) uważa, że tablice interaktywne nabyte przez Gminę dla placówki oświatowej korzystają z preferencyjnego opodatkowania 0% stawką podatku VAT.

W art. 83 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na dostawę sprzętu komputerowego do placówek oświatowych. Warunkiem jest posiadanie przez dokonującego dostawy stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. W załączniku nr 8 został zamieszczony wykaz towarów, do których na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ma zastosowanie 0% stawka VAT, w tym monitory.

W ocenie Gminy (…), która w zamówieniu potwierdziła zakup dla jednostki oświatowej, wszelkie monitory korzystają z preferencyjnego opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 0%; nie można odmiennie opodatkować monitorów interaktywnych i tablic interaktywnych, które zgodnie ze specyfikacją z zapytania ofertowego również są monitorami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2.Drukarki

3.Skanery

4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Art. 43 ust. 9 ustawy stanowi, że:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika zatem, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem, dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Zatem, nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz  wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabyli Państwo tablice interaktywne z przeznaczeniem dla szkoły publicznej, która stanowi placówkę oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W zakresie realizacji zamówienia na dostawę tablic interaktywnych są Państwo zamawiającym.Potwierdzili Państwo dostawcy tablic interaktywnych zakup dla placówki oświatowej w złożonym zamówieniu, mimo to dostawca wystawił fakturę ze stawką podatku VAT 23% tłumacząc, że zamówienie dotyczyło tablic interaktywnych, a nie monitorów interaktywnych.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy tablice interaktywne nabyte przez Gminę dla placówki oświatowej korzystają z preferencyjnego opodatkowania 0% stawką podatku VAT.

Jak wskazano powyżej, nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zestaw komputera stacjonarnego, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy, to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku, głównie ze względu na swoje gabaryty i ciężar, jak również ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem. Nie każdy komputer, którego przenoszenie jest utrudnione, może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu.

Przyjęcie definicji zestawów komputerów stacjonarnych wykraczającej poza wskazane powyżej rozumienie potoczne, może doprowadzić do rozszerzenia preferencyjnej stawki VAT na szeroki wachlarz urządzeń interaktywnych (np. systemów do gier). Tymczasem  z treści załącznika nr 8 do ustawy wynika, że wolą ustawodawcy było objęcie stawką preferencyjną jedynie sprzętu komputerowego mającego charakter podstawowej pomocy dydaktycznej.

W wyroku z 30 września 2016 r. sygn. akt I SA/Wr 473/16, WSA we Wrocławiu stwierdził, iż:

„Katalog towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0%, jest szeroki. Wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednak jest to katalog zamknięty. Oznacza to, że ustawodawca nie przewidział żadnych wyjątków ani też interpretacji rozszerzających. Ustawodawca przewidział w załączniku nr 8 do ustawy o VAT konkretne urządzenia. W poz. 1 wymienił zestawy komputerów stacjonarnych jak również elementy które mogą składać się na komputer stacjonarny jak jednostki centralne czy monitory. Wymienił także serwery. Nie każdy zatem sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych będzie opodatkowany stawką 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT. Jak wynika z definicji słownikowych komputer, elektroniczna maszyna cyfrowa, rodzaj maszyny matematycznej, urządzenie elektroniczne przeznaczone do przetwarzania informacji przedstawionych w postaci cyfrowej. Wśród komputerów wymieniono m.in. komputery osobiste przeznaczone dla pojedynczego użytkownika korzystającego z oprogramowania biurowego, przeglądarek internetowych, gier itp. Do takich komputerów można dołączyć pojedynczy monitor, klawiaturę, mysz, obecnie komputery te przystosowane są do pracy w sieci komputerowej. Serwery zwane też minikomputerami są przeznaczone do jednoczesnej obsługi wielu użytkowników, pracujących na własnych komputerach osobistych lub stacjach roboczych dołączonych przez sieć komputerową. (...). Komputer stacjonarny (z ang. Desktop – na biurko) to rodzaj komputera osobistego, który zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku. Składa się co najmniej z trzech zasadniczych elementów jednostki centralnej, monitora i klawiatury. Dynamiczny rozwój techniki produkcji powoduje gwałtowny wzrost szybkości i funkcjonalności komputerów. Niemniej jednak zróżnicowanie komputerów m.in. na komputery stacjonarne czy laptopy funkcjonuje niezmiennie”.

Potoczne rozumienie pojęcia zestawu komputerów stacjonarnych na gruncie przepisów ustawy podzielił również WSA w Kielcach w wyroku z 20 lipca 2017 r.

sygn. akt I SA/Ke 327/17. Sąd w wyroku tym zgodził się z definicją przedstawioną przez organ podatkowy, w świetle której na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia, gdzie urządzeniem wejścia co do zasady jest np. klawiatura, myszka, itp., a urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem.

W takim rozumieniu w pojęciu zestawu komputerów stacjonarnych nie mieszczą się urządzenia będące przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. tablice interaktywne. Fakt, że przedmiotowe urządzenia posiadają niektóre elementy charakterystyczne dla zestawu komputerowego stacjonarnego nie oznacza, że są tym zestawem komputerowym stacjonarnym wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy.

Należy podkreślić, że nie można ich uznać za jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, drukarki, skanery, urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących) ani za urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy). Również fakt, iż tablica interaktywna – Państwa zdaniem – jest monitorem, nie oznacza, iż jest monitorem wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy.

Nie można zatem zgodzić się z Państwa stwierdzeniem, godnie z którym „wszelkie monitory korzystają z preferencyjnego opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 0% i nie można odmiennie opodatkować monitorów interaktywnych i tablic interaktywnych, które zgodnie ze specyfikacją z zapytania ofertowego również są monitorami”. Podkreślić raz jeszcze należy, że preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Zatem, z uwagi na to, że tablic interaktywnych nie można utożsamiać z „zestawami komputerów stacjonarnych”, a także nie zostały one wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, do jego dostawy na rzecz placówek oświatowych nie ma zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, a zatem sprzedaż przedmiotowych tablic interaktywnych podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku.

Podsumowując stwierdzam, że odwołując się do załącznika nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, tablice interaktywne nabyte przez Państwa dla placówki oświatowej nie korzystają z preferencyjnego opodatkowania 0% stawką podatku VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00