Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.456.2024.2.SR

Ulga na powrót.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 20 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem  z 23 lipca 2024 r. (wpływ 25 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od dnia 2 lipca 2012 r. był Pan pracownikiem produkcyjnym zatrudnionym w niemieckiej firmie w …. Podlegał Pan tamtejszym przepisom o ubezpieczeniu społecznym oraz przepisom podatkowym. Rozliczenia podatku dochodowego dokonywał Pan w niemieckim urzędzie skarbowym. Od dnia 28 czerwca 2019 r. wspólnie z Pana bratem wynajmował Pan mieszkanie w bloku, na podstawie umowy najmu zawartej na Panów nazwisko z niemieckim zarządcą nieruchomości z siedzibą w …. Posiadali Panowie zameldowanie w tamtejszym urzędzie meldunkowym. Opłaty za czynsz, prąd i ciepło regulowane były na podstawie wystawionych imiennie faktur. Tam prowadzili Panowie wspólne gospodarstwo domowe. Wynagrodzenie za pracę przychodziło na rachunek bankowy założony w niemieckim oddziale banku. Rozliczenia podatku dochodowego dokonywał Pan w niemieckim urzędzie skarbowym. Na potwierdzenie powyższych faktów posiada Pan stosowne dokumenty. W Polsce wspólnie z żoną posiadają Państwo dom, w którym mieszka Pana żona i dwoje dzieci. Żona pracuje w polskiej firmie, dzieci uczą się w szkole podstawowej i średniej. Ze względu na system pracy na zmiany do Polski przyjeżdżał Pan raz na miesiąc, na święta i w okresie wakacyjnym na 14-dniowy urlop. W Polsce spędzał Pan nie więcej niż 100 dni w roku. Od dnia 1 kwietnia 2024 r. rozpoczął Pan pracę w Polsce na podstawie umowy o pracę i przeniósł Pan tym samym miejsce zamieszkania z Niemiec do domu w ….

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

·Jest Pan obywatelem Polski.

·Nie posiada Pan Karty Polaka.

·W Polsce posiada Pan dom i jest Pan tu zameldowany, od 2006 r. mieszka tu Pana żona i dzieci, natomiast Pan od 2 lipca 2012 r. mieszkał i był zameldowany w Niemczech, gdzie Pan pracował.

·Na stałe do Polski przeniósł się Pan w dniu 22 grudnia 2023 r., ponieważ został zwolniony z pracy u niemieckiego pracodawcy firmy …. Zarejestrował się Pan w niemieckim urzędzie pracy jako bezrobotny i korzystając z możliwości prawnych skorzystał Pan z tzw. transferu zasiłku, ponieważ zamierzał Pan szukać pracy w Polsce. Zasiłek dla bezrobotnych wypłacał Panu niemiecki urząd pracy (okres bezrobocia trwał od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 marca 2024 r.). Dołączony do uzupełnienia wniosku załącznik nr 1 – Bewilligungsbescheid zur Kundennummer … stanowi potwierdzenie powyższego.

·W związku z przeniesieniem miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej i podjęciu od dnia 1 kwietnia 2024 r. pracy u polskiego pracodawcy, podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie RP.

·Niemcy traktowały Pana jako rezydenta podatkowego od 2013 r.

·Na terytorium Polski jest Pan zameldowany, miejsce zamieszkania w okresie trzech lat poprzedzających rok, w którym przeprowadził się Pan do Polski było w Niemczech (…, …) i od początku roku do 22 grudnia 2023 r., w którym miejsce zamieszkania znajdowało się na powyższym adresie.

·W odpowiedzi na pytanie: „czy posiada Pan certyfikat rezydencji lub inny dowód/inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym przeprowadził się Pan do Polski oraz od początku roku, w którym przeprowadził się Pan do Polski do dnia poprzedzającego dzień, w którym przeprowadził się Pan do Polski (np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy lub inne – prosimy wyjaśnić jakie)”, wskazał Pan, że posiada Pan dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską:

-zameldowanie w … z dnia 16 lipca 2019 r. (załącznik nr 2);

-świadectwo pracy za okres od dnia 2 lipca 2012 r. do dnia 2 sierpnia 2015 r. i od dnia 3 sierpnia 2015 r. do dnia 31 października 2020 r. z firmy … (załącznik nr 3), zaświadczenie z niemieckiego urzędu pracy o pobieraniu zasiłku dla bezrobotnych za okres od dnia 21 listopada 2020 r. do dnia 1 lutego 2021 r. (załącznik nr 3a), świadectwo pracy za okres od dnia 2 lutego 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. z firmy … (załącznik nr 4), świadectwo pracy z firmy … za okres od dnia 1 września 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. (załącznik nr 5);

-zeznania podatkowe za lata 2021, 2022, 2023 (załącznik nr 6);

-paski z wynagrodzeń (załącznik nr 7);

-zagraniczna umowa najmu nieruchomości (załącznik nr 8), pismo o zmianie zarządcy nieruchomości od dnia 1 kwietnia 2024 r. (załącznik nr 9), wypowiedzenie umowy najmu nieruchomości (załącznik nr 10), pismo informujące o zakończeniu umowy najmu nieruchomości z dniem 29 lutego 2024 r. (załącznik nr 11);

-wyciąg bankowy (załącznik nr 12).

Pytania

Czy w świetle przedstawionych powyżej informacji podlega Pan przepisom art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. ulgi podatkowej na powrót do kraju, do stosowania w okresie czterech lat – 2024-2027? Czy pracodawca powinien naliczać i potrącać podatek dochodowy od Pana wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę?

Pana stanowisko w sprawie

Przez ostatnie 12 lat pracował i mieszkał Pan w Niemczech. W związku z faktem, że w ciągu ostatnich pięciu lat był Pan zatrudniony u niemieckich pracodawców w przemyśle samochodowym w systemie pracy zmianowej, uniemożliwiało to Panu częste zjazdy do rodziny na stałe mieszkającej w Polsce. Postanowił Pan razem z Pana bratem … (zmarłym … 2024 r.), który podobnie jak Pan pracował w systemie pracy zmianowej, wynająć mieszkanie w Niemczech i zamieszkać tam na stałe. Wynajem miał miejsce w okresie od dnia 15 czerwca 2019 r. do dnia 28 lutego 2024 r. (w załączeniu dokumenty). Jak wskazał Pan wcześniej, do Polski przyjeżdżał Pan w odwiedziny, a z kolei fakt, że posiadali Panowie „własne” wynajmowane mieszkanie, umożliwiał Pana rodzinie na stałe mieszkającej w Polsce pobyt w Niemczech podczas odwiedzin.

W okresie ostatnich czterech i pół roku mieszkał Pan, pracował, płacił podatki, korzystał ze służby zdrowia i innych aktywności w Niemczech, miał Pan tam swoje grono znajomych i wielu członków rodziny (młodszy brat i jego rodzina oraz wielu kuzynów z rodzinami). Dlatego uważa Pan, że w tym czasie Pana centrum interesów życiowych mieściło się w … . W ww. okresie podlegał Pan przepisom prawa podatkowego i ubezpieczeniom społecznym w Niemczech.

Mając na uwadze powyższe uważa Pan, że spełnia Pan kryteria zawarte w przepisach art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. ulgi podatkowej na powrót do kraju, do stosowania w okresie czterech lat – 2024-2027, a pracodawca nie powinien naliczać i potrącać podatku dochodowego od Pana wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Jak wynika z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Omawiana ulga polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r.

W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.

Z treści wniosku wynika, że od dnia 2 lipca 2012 r. był Pan pracownikiem produkcyjnym zatrudnionym w niemieckiej firmie w … . Podlegał Pan tamtejszym przepisom o ubezpieczeniu społecznym oraz przepisom podatkowym. Rozliczenia podatku dochodowego dokonywał Pan w niemieckim urzędzie skarbowym. Wskazał Pan, że na stałe do Polski przeniósł się Pan w dniu 22 grudnia 2023 r. W związku z przeniesieniem miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej i podjęciu od dnia 1 kwietnia 2024 r. pracy u polskiego pracodawcy podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie RP.

Zatem wskazać należy, że spełnił Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.

Z treści wniosku wynika, że od 2012 r. do dnia 22 grudnia 2023 r. stale przebywał Pan w Niemczech. Zatem, spełnił Pan również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.

Jednym z warunków wymienionych w art. 21 ust. 43 pkt 3 ww. ustawy jest posiadanie przez podatnika obywatelstwa polskiego.

Z treści wniosku wynika, że posiada Pan obywatelstwo polskie. Wobec powyższego wskazać należy, że spełnił Pan również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nastąpiło w związku z posiadaniem przez Pana obywatelstwa polskiego.

Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ww. ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.

Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie czy posiada Pan certyfikat rezydencji lub inny dowód/inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym przeprowadził się Pan do Polski oraz od początku roku, w którym przeprowadził się Pan do Polski do dnia poprzedzającego dzień, w którym przeprowadził się Pan do Polski (np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy lub inne – prosimy wyjaśnić jakie) wskazał Pan, że posiada Pan dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską:

-zameldowanie w … z 16 lipca 2019 r.;

-świadectwo pracy za okres od dnia 2 lipca 2012 r. do dnia 2 sierpnia 2015 r. i od dnia 3 sierpnia 2015 r. do 31 października 2020 r. z firmy …, zaświadczenie z niemieckiego urzędu pracy o pobieraniu zasiłku dla bezrobotnych za okres od dnia 21 listopada 2020 r. do 1 lutego 2021 r., świadectwo pracy za okres od dnia 2 lutego 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. z firmy …, świadectwo pracy z firmy … za okres od 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.;

-zeznania podatkowe za lata 2021, 2022, 2023;

-paski z wynagrodzeń;

-zagraniczna umowa najmu nieruchomości, pismo o zmianie zarządcy nieruchomości od dnia 1 kwietnia 2024 r., wypowiedzenie umowy najmu nieruchomości, pismo informujące o zakończeniu umowy najmu nieruchomości z dniem 29 lutego 2024 r.;

-wyciąg bankowy.

Z treści wniosku wynika zatem, że posiada Pan dokumenty potwierdzające, że Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych przed przyjazdem do Polski znajdowało się w Niemczech. Spełnił Pan zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, w sposób oczywisty spełnił Pan również zastrzeżenie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 ww. ustawy, jako że skorzystanie z przedmiotowej ulgi jest możliwe dopiero poczynając od rozliczenia za rok 2022.

Stosownie do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, spełnił Pan również zastrzeżenie wynikające z art. 53 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, ponieważ – jak wskazał Pan w opisie sprawy – przeniósł Pan swoje miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Z ulgi na powrót można skorzystać już w trakcie roku na etapie obliczania zaliczek na podatek. W takiej sytuacji, podatnik musi złożyć płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do zastosowania zwolnienia. Nie ma urzędowego wzoru oświadczenia. W oświadczeniu należy wskazać również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika. Jednocześnie w oświadczeniu należy zawrzeć klauzulę o treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia” – klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Jeżeli oświadczenie spełnia wszystkie wymogi co do jego treści, pracodawca lub zleceniodawca stosuje zwolnienie najpóźniej od następnego miesiąca po złożeniu oświadczenia.

Jak wskazano w art. 31a ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

Jeżeli podatnik przestaje spełniać warunki uprawniające do stosowania ulgi (np. pracuje w dwóch zakładach pracy i łączna kwota jego przychodów przekroczy limit ulgi), ma obowiązek poinformować o tym swojego pracodawcę lub zleceniodawcę. Po otrzymaniu takiej informacji przestaje on stosować ulgę najpóźniej od następnego miesiąca.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania będzie obejmowało przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a)-d) ww. ustawy – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, tj. w latach 2023-2026, albo od początku roku następnego, tj. w latach 2024-2027. W sytuacji złożenia przez Pana oświadczenia o spełnianiu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pana pracodawcy, nie powinien on naliczać i potrącać podatku dochodowego od Pana wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę. Przy czym stosownie do art. 21 ust. 44 ww. ustawy, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 ww. ustawy nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Fakt zmiany Pana rezydencji podatkowej przyjęto jako podany przez Pana element opisu sprawy. Rolą organu interpretacyjnego nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (Organ nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego), a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez wnioskodawcę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Organ podkreśla bowiem, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w tym nie analizuje załączonych dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00