Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.167.2024.4.AM
Prawo do odliczenia podatku od wydatków związanych z budową budynku siedziby Fundacji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenie przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z budową budynku Państwa siedziby.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 18 czerwca 2024 r. (wpływ 18 czerwca 2024 r.) oraz pismem z 14 lipca 2024 r. (wpływ 14 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Fundacja (…) od chwili powołania jest zarejestrowana pod użyczonym adresem przez fundatora. Lokal aktualnie pełni jedynie funkcję administracyjną i nie pozwala na prowadzenie działalności statutowej, zarobkowej. Dlatego 27 lutego 2023 r. zawarto porozumienie na użyczenie nieruchomości gruntowej, na której rozpoczęto wznoszenie siedziby głównej Fundacji. W jej skład wchodzi budynek administracyjny oraz zaplecze (…) z pokojami. Inwestycja prowadzona jest ze środków własnych i podzielono ją na etapy. Pierwszy etap to wzniesienie budynku administracyjnego. Jego etap aktualnie to stan surowy zamknięty. Budynek jest wzniesiony w konstrukcji modułowej, która umożliwia ew. alokację. Inwestycja ma niebagatelny wpływ na działalność Fundacji. Pozwoli na organizację turnusów, budowę stałej kadry i specjalistów, rozbudowę bazy oferowanych usług, rozwój części biznesowej wykorzystując przestrzeń powstałą komercyjnie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Fundacja jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.
Wszystkie wydatki, o których mowa we wniosku są związane z budową siedziby.
Fundacja będzie wykorzystywała nabywane w ramach realizacji przedstawionej we wniosku inwestycji do celów „opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować wszystkie wydatki związane z inwestycją do czynności „opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”. Fundacja będzie korzystała z możliwości komercjalizacji oferowanych przestrzeni i usług w związku z prowadzoną budową siedziby. Przychody z tego tytułu są/będą jednym ze źródeł finansowania.
Budynek będzie wykorzystywany do celów statutowych. Po jego ukończeniu stanie się m.in. siedzibą Fundacji. Do zadań statutowych Fundacji należą na chwilę obecną: edukacja oraz propagowanie wiedzy w społeczeństwie z zakresu niedosłuchu u dzieci i młodzieży, wparcie bezpośrednie i pośrednie palcówek (…). Dostosowanie placówek do potrzeb dzieci. Wsparcie bezpośrednie dzieci z niedosłuchem, organizacja (…). Organizacja festynów i kiermaszów w celu pozyskiwania środków przez osoby z niepełnosprawnością. Propagowanie wiedzy ekologicznej i przyrodniczej wśród dzieci i młodzieży. Wyrównywanie szans w społeczeństwie, pomoc uchodźcom z (…).
Działalność statutowa Fundacji jest zwolniona z VAT. Budynek, nowa siedziba Fundacji otwiera nowe możliwości przed Fundacją.
Wnioskodawca jest w stanie wykazywać jednoznacznie jakie czynności w nim będą opodatkowane, a jakie nie. Uzyskana nowa przestrzeń będzie mogła być wynajmowana komercyjnie (sprzedaż opodatkowana): szkolenia/edukacja, usługi noclegowe, usługi rehabilitacyjne. Jest to celem Fundacji by siedziba była w stanie zarobić na siebie jak i być źródłem finansowania nowych projektów statutowych.
Poza sezonem lub w przerwach działalności komercyjnej Wnioskodawca będzie realizować cele statutowe własne jak i w kooperacji na zasadach wolontariatu (działalność niepodlegająca opodatkowaniu - statutowa), tj. użyczenie przestrzeni na odpoczynek dla najbiedniejszych, własne zajęcia edukacyjne, czy rehabilitacyjne (nieodpłatne) i inne wskazane powyżej. Oba zakresy będą funkcjonowały równolegle a ich intensywność zależna będzie od uwarunkowań rynkowych. Na chwilę obecną będą Państwo kłaść nacisk na komercjalizację działalności by pozyskiwać środki na działalność statutową.
Lokalizacja inwestycji pozwala na dostosowanie harmonogramu działań do naturalnego cyklu pór roku. Okres późnej wiosny i letni to tzw. „sezon urlopowy” dający możliwości komercyjnego najmu nieruchomości. Okres jesienny to doskonały okres na szkolenia i edukację przyrodniczą. Okres zimowy to czas, w którym Wnioskodawca będzie zwiększać działalność statutową.
Fundacja aktualnie nie posiada siedziby ani lokalu pozwalającego na prowadzenie jej działalności statutowej. Najem nieruchomości na tego typu cele wiąże się z wysokimi kosztami adaptacyjnymi lokalu oraz zobowiązaniem do długoterminowej odpłatności za jego wynajem. Z uwagi na brak regularności we wpływach to wysokie ryzyko w ocenie Fundacji dla jej trwałej działalności. Dlatego koncepcja budowy siedziby na własne potrzeby z możliwością wykorzystania komercyjnego i uzyskania przychodu przeważyła, a Fundacja posiadając środki własne podjęła ten trud.
Modyfikacja profilu działalności bieżącej Fundacji w oparciu o uzyskaną nową przestrzeń oraz wykorzystując atrakcyjną turystycznie i przyrodniczo lokalizację inwestycji pozwolą na stabilne, nowe źródło przychodów (sprzedaż opodatkowana). Środki te mają finansować działalność bieżącą jak i nowe przedsięwzięcia statutowe. Wnioskodawca będzie też zacieśniać dotychczasowe relacje jak i inicjować integrację w nowej lokalizacji z lokalnymi podmiotami, sponsorami, samorządem, czy społecznością lokalną. Udział w regionalnych targach i praca nad rozpoznawalnością (pozyskanie nowych darczyńców, partnerów, specjalistów). Wsparcie inicjatyw samorządowych oferując własne zasoby, współpraca z lokalnymi ośrodkami edukacyjnymi, publikowanie własnej oferty biznesowej to działania marketingowe zaplanowane na początek działalności w nowej lokalizacji.
Pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 czerwca 2024 r.
Czy poniesione koszty na przedmiotowy cel w związku z określeniem jego przeznaczenia pozwalają na zwrot poniesionego podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w pismach z 18 czerwca 2024 r. oraz z 14 lipca 2024 r.
Podejmowane działania związanie z przedmiotową inwestycją od początku stanowią integralną część działalności statutowej Fundacji oraz jej naturalny rozwój.
Fundacji prowadzącej przedmiotową działalność i ponoszącej świadomie wydatki celowe (związane z budową) należy się zwrot podatku VAT od tych czynności.
Zgodnie ze złożonym wnioskiem oraz jego uzupełnieniem Fundacja jest w stanie jednoznacznie udokumentować wszystkie koszty związane z prowadzoną inwestycją. Fundacja posiada stosowne umowy na prace budowlane oraz dokumenty księgowe na ponoszone koszty. Zaawansowanie prac pozwala na przeprowadzenie kontroli.
Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze powyższe, zwrot zapłaconego podatku z tego tytułu jest zasadny.
Uzupełnienie informacji stanowi w ocenie Wnioskodawcy najdokładniejszy stan faktyczny. Odpowiedzi stara się Wnioskodawca formułować najdokładniej na zadane pytania i wątpliwości. A popełniane błędy w toku postępowania wynikają z braku doświadczenia Wnioskodawcy w tego typu sprawach.
Kwestionowanie możliwości zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na wniesienie siedziby Fundacji jest znaczącym utrudnieniem w chwili obecnej w prowadzeniu jej działalności statutowej jak i wykazanego w przesłanych dokumentach planach rozwoju. Środki ze zwrotu podatku są przeznaczone na dokończenie inwestycji (jej wykończenie, właściwe wyposażenie i bieżącą działalność statutową. Brak tych środków już w tej chwili wstrzymuje prace i naraża Fundację na wstrzymanie działalności pozbawiając możliwości pozyskania nowych źródeł przychodu.
Wnioskodawca inwestuje pozyskane środki własne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:
1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy (w zakresie tzw. prewspółczynnika) oraz art. 90 ustawy (w zakresie proporcji sprzedaży).
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, zastosowanie będzie miał również art. 90 ustawy, który stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w art. 86 ustawy.
Art. 90 ust. 1-4 ustawy:
1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
3. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
4. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10.000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą tylko czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).
Art. 1 ustawy o fundacjach
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Art. 4 ustawy o fundacjach:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o fundacjach:
1. Fundacja podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Działalność fundacji można zatem podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).
Fundacja prowadząca działalność gospodarczą, staje się podatnikiem VAT na takich samych zasadach, jak każdy inny przedsiębiorca.
Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu wyłącznie uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów innych niż wyłącznie zarobkowe.
Podatnikami w zakresie podatku VAT mogą być również podmioty typu non-profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.
O prowadzeniu lub braku prowadzenia działalności gospodarczej nie rozstrzyga subiektywne przekonanie podatnika. Przesądza o tym bowiem kryterium obiektywne, tj. ustalenie, czy dany podmiot faktycznie prowadzi działalność, która obiektywnie może przynosić dochód. Nie jest natomiast istotne, czy podmiot wykonujący daną działalność traktuje ją jako komercyjną (prowadzoną w celu zarobkowym), czy też nie. Tym samym również nie ma znaczenia, czy dane czynności wykonywane są jednorazowo, czy też w sposób częstotliwy /powtarzalny. Istotne jest to na jakich warunkach dochodzi do transakcji – stosunek cywilnoprawny (zawarte umowy cywilnoprawne) oraz odpłatność.
Ponadto realizacja zadań fundacji, poza przypadkami prowadzenia przez nią działalności gospodarczej związanej z jej celami statutowymi (czynności odpłatne), ma z reguły charakter – nieodpłatny. Przy czym, statutowe czynności podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one realizowane za odpłatnością (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług), natomiast, gdy są wykonywane nieodpłatnie – nie podlegają podatkowi od towarów i usług.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od chwili powołania są Państwo zarejestrowani pod użyczonym adresem przez fundatora. Lokal aktualnie pełni jedynie funkcję administracyjną i nie pozwala na prowadzenie działalności statutowej, zarobkowej.
Dnia (…) lutego 2023 r. zawarli Państwo porozumienie na użyczenie nieruchomości gruntowej, na której rozpoczęli Państwo wznoszenie Państwa siedziby głównej. W jej skład wchodzi budynek administracyjny oraz zaplecze (…) z pokojami. Inwestycja prowadzona jest ze środków własnych i podzielono ją na etapy. Pierwszy etap to wzniesienie budynku administracyjnego. Aktualnie to stan surowy zamknięty. Budynek jest wzniesiony w konstrukcji modułowej, która umożliwia ew. alokację. Inwestycja pozwoli na organizację turnusów, budowę stałej kadry i specjalistów, rozbudowę bazy oferowanych usług, rozwój części biznesowej wykorzystując przestrzeń powstałą komercyjnie.
Budynek będzie wykorzystywany do celów statutowych. Po jego ukończeniu stanie się m.in. siedzibą Fundacji.
Do Państwa zadań statutowych należą na chwilę obecną: edukacja oraz propagowanie wiedzy w społeczeństwie z zakresu niedosłuchu u dzieci i młodzieży, wparcie bezpośrednie i pośrednie palcówek (…). Dostosowanie placówek do potrzeb dzieci. Wsparcie bezpośrednie dzieci z niedosłuchem, organizacja (…). Organizacja festynów, kiermaszów w celu pozyskiwania środków przez osoby z niepełnosprawnością. Propagowanie wiedzy ekologicznej i przyrodniczej wśród dzieci i młodzieży. Wyrównywanie szans w społeczeństwie, pomoc uchodźcom z (…).
Państwa działalność statutowa jest zwolniona z VAT. Ponadto poza sezonem lub w przerwach działalności komercyjnej będą Państwo realizować cele statutowe własne jak i w kooperacji na zasadach wolontariatu (działalność niepodlegająca opodatkowaniu - statutowa), tj. użyczenie przestrzeni na odpoczynek dla najbiedniejszych, własne zajęcia edukacyjne, czy rehabilitacyjne (nieodpłatne) i inne wskazane powyżej. Oba zakresy będą funkcjonowały równolegle, a ich intensywność zależna będzie od uwarunkowań rynkowych. Na chwilę obecną będą Państwo kłaść nacisk na komercjalizację działalności by pozyskiwać środki na działalność statutową.
Nowa Państwa siedziba otwiera nowe możliwości. Będą Państwo wykorzystywali nabywane w ramach realizacji przedstawionej we wniosku inwestycji do celów „opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”. Są Państwo w stanie przyporządkować wszystkie wydatki związane z inwestycją do czynności „opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
Będą Państwo korzystali z możliwości komercjalizacji oferowanych przestrzeni i usług w związku z prowadzoną budową siedziby. Przychody z tego tytułu są/będą jednym ze źródeł finansowania. Są Państwo w stanie wykazywać jednoznacznie jakie czynności w budynku będą opodatkowane, a jakie nie. Uzyskana nowa przestrzeń będzie mogła być wynajmowana komercyjnie (sprzedaż opodatkowana): szkolenia/edukacja, usługi noclegowe, usługi rehabilitacyjne.
Państwa celem jest aby siedziba była w stanie zarobić na siebie jak i być źródłem finansowania nowych projektów statutowych.
Lokalizacja inwestycji pozwala na dostosowanie harmonogramu działań do naturalnego cyklu pór roku. Okres późnej wiosny i letni to tzw. „sezon urlopowy” dający możliwości komercyjnego najmu nieruchomości. Okres jesienny to doskonały okres na szkolenia i edukację przyrodniczą. Okres zimowy to czas, w którym będą Państwo zwiększać działalność statutową.
Modyfikacja profilu Państwa bieżącej działalności w oparciu o uzyskaną nową przestrzeń oraz wykorzystując atrakcyjną turystycznie i przyrodniczo lokalizację inwestycji pozwolą na stabilne, nowe źródło przychodów (sprzedaż opodatkowaną). Środki te mają finansować działalność bieżącą jak i nowe przedsięwzięcia statutowe.
Będą też Państwo zacieśniać dotychczasowe relacje jak i inicjować integrację w nowej lokalizacji z lokalnymi podmiotami, sponsorami, samorządem czy społecznością lokalną. Udział w regionalnych targach i praca nad rozpoznawalnością (pozyskanie nowych darczyńców, partnerów, specjalistów). Wsparcie inicjatyw samorządowych oferując własne zasoby, współpraca z lokalnymi ośrodkami edukacyjnymi, publikowanie własnej oferty biznesowej to działania marketingowe zaplanowane na początek działalności w nowej lokalizacji.
Wszystkie wydatki, o których mowa we wniosku są związane z budową siedziby.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na ww. inwestycję.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednocześnie odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
W sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – w myśl art. 86 ust. 2a ustawy.
Wskazali Państwo, że działalność statutowa jest zwolniona z podatku VAT. Ponadto poza sezonem lub w przerwach działalności komercyjnej będą Państwo realizować cele statutowe własne jak i w kooperacji na zasadach wolontariatu (działalność niepodlegająca opodatkowaniu - statutowa).
Pomimo, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo w stanie przyporządkować wszystkie wydatki związane z inwestycją do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to tego rodzaju stwierdzenia stoją w sprzeczności z wyżej przytoczonymi przepisami ustawy o fundacjach i rzeczywiście prowadzoną przez Państwa działalnością statutową oraz działalnością gospodarczą (wspierającą Państwa działalność statutową).
Z okoliczności sprawy wynika, że budynek wznoszony przez Państwa będzie wykorzystywany do celów statutowych, tj. czynności niepodlegającym opodatkowaniu oraz zwolnionych. Budynek ten nie będzie więc wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, zatem nie jest możliwe przypisanie wydatków wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu.
Pomimo wprowadzenia również działalności komercyjnej, nadal siedziba Państwa działalności jest/będzie wykorzystywana przez Państwa w głównej mierze do działalności statutowej (nieodpłatnej/zwolnionej).
Odnosząc powołane przepisy prawa do okoliczności sprawy nie można uznać, że całość wydatków ponoszonych na budowę Państwa siedziby będzie dotyczyła wyłącznie Państwa działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zatem w przypadku wydatków dotyczących budowy Państwa siedziby przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących wydatki, które są/będą Państwo w stanie przyporządkować bezpośrednio do czynności opodatkowanych.
Natomiast dla wydatków dotyczących budowy Państwa siedziby, których nie są/nie będą Państwo w stanie jednoznacznie przypisać do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu, tzw. wydatków mieszanych w pierwszej kolejności są/będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Następnie skoro prowadzą/będą Państwo prowadzić również działalność zwolnioną od podatku, nabywane towary i usługi są/będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
W zakresie w jakim nie mają/nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji ww. inwestycji do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowanych i zwolnionych), są/będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego/przysługuje będzie Państwu przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Ponadto w zakresie w jakim wystąpi u Państwa nadwyżka podatku VAT naliczonego nad należnym przysługuje/będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko pytania (przedmiotu wniosku), które Państwo przedstawili nie dotyczy innych kwestii poruszanych przez Państwa we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right