Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.241.2024.2.AMA

Możliwość używania kasy rejestrującej, mającej postać oprogramowania, do prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przewozu pasażerskiego, na podstawie sublicencji udzielonej przez podmiot, który nie jest producentem tej kasy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uprawnienia do używania kasy rejestrującej, mającej postać oprogramowania, do prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przewozu pasażerskiego, na podstawie sublicencji udzielonej przez podmiot, który nie jest producentem tej kasy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lipca 2024 r. (data wpływu 11 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki kapitałowej prawa handlowego. Działalność ta polega między innymi na świadczeniu usług przewozu pasażerskiego samochodem osobowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 osób łącznie z kierowcą.

Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę ze spółką A. dostarczającą specjalistyczne oprogramowanie dla przewoźników w zakresie sprzedaży biletów na przewóz. Ściślej, Wnioskodawca zamierza używać produktu oferowanego przez A., polegającego na dostarczeniu oprogramowania pod nazwą (…) służącego do kompleksowej obsługi sprzedaży biletów uprawniających do skorzystania, w odpowiednim zakresie potwierdzonym danym biletem, z usług transportu pasażerskiego.

W ramach współpracy A. dostarczy Wnioskodawcy w zakresie umowy o (…):

  • aplikację do obsługi procesu sprzedaży biletów (…) oraz dodatkowo
  • kasę rejestrującą w postaci oprogramowania w rozumieniu art. 111b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „Kasa Wirtualna”) zainstalowaną na urządzeniu z systemem operacyjnym (…).

Kasa Wirtualna będzie miała postać oprogramowania i będzie objęta wydanym przez Prezesa Głównego Urzędu Miar potwierdzeniem, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa VAT”).

A. nie jest i nie będzie producentem Kasy Wirtualnej. Producentem Kasy Wirtualnej będzie inny podmiot, który będzie udzielał A. licencji na czas określony (SaaS) na używanie Kasy Wirtualnej z prawem udzielania dalszej licencji. Zatem Wnioskodawca uzyska prawo do używania Kasy Wirtualnej na podstawie sublicencji udzielonej przez A., który będzie licencjobiorcą w relacji z producentem Kasy Wirtualnej.

Każdy z programów używany przez Wnioskodawcę będzie identyfikował się jako odrębna kasa rejestrująca, mająca swój unikalny numer.

Reasumując, schemat przekazania Wnioskodawcy Kasy Wirtualnej będzie wyglądał więc następująco:

1.Producent Kasy Wirtualnej udzieli A. licencji na jej używanie;

2. A. udostępni Kasę Wirtualną Wnioskodawcy i udzieli mu sublicencji na jej używanie.

A. przekaże Wnioskodawcy w umowie o (…) informację o nazwie i siedzibie podmiotu, który będzie prowadził serwis główny.

A. we współpracy z producentem Kasy Wirtualnej zapewni wymianę pamięci fiskalnej i chronionej w przypadku ich zapełnienia lub uszkodzenia.

A. zawarł z producentem Kasy Wirtualnej umowę o współpracy technicznej i handlowej, na podstawie której A. w każdym okresie rozliczeniowym będzie zgłaszał producentowi listę aktywnych numerów unikatowych Kas Wirtualnych, które dzierżawi od producenta dla użytkowników (…).

Na podstawie ww. listy producent będzie wystawiał zbiorczą fakturę na (…) za licencje na Kasy Wirtualne zgłoszone przez (…).

A. będzie się rozliczał z Wnioskodawcą za (…), łącznie z Kasami Wirtualnymi, które dzierżawi od A.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Symbol PKWiU na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz nazwa grupowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług przewozu pasażerskiego to: 49.39.39.0 - Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany.

W ramach prowadzonej działalności Spółka ewidencjonuje sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej, przy czym ewidencjonowanie sprzedaży dotyczy transakcji innych (usługi najmu) aniżeli usługi przewozu, które aktualnie ewidencjonowane są fakturami VAT – usługi przewozu nabywane są aktualnie wyłącznie przez przedsiębiorcę.

Podstawa prawna stosowania kasy rejestrującej jest następująca: utrata zwolnienia z uwagi na przekroczenie limitu sprzedaży bezgotówkowej na rzecz osób fizycznych. Jeśli chodzi o rodzaj stosowanej kasy fiskalnej to jest to kasa online ((…) online).

Kasy Wirtualne oferowane przez A. są kasami o zastosowaniu specjalnym, zdefiniowanym w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a) Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących oraz spełniają wymagania zawarte w rozdziale 7, § 50 ww. Rozporządzenia.

Kasy Wirtualne spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania z dnia 26 maja 2020 r. zawarte w załączniku nr 1, w rozdziale 4 tego Rozporządzenia.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do używania kasy rejestrującej, mającej postać oprogramowania, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie sublicencji udzielonej przez podmiot, który nie jest producentem tej kasy?

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111b ust. 1 ustawy o VAT, ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania z dnia 29 maja 2020 r., kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do między innymi usług transportu drogowego pasażerskiego.

Przepis art. 111b ust. 2 ustawy o VAT zastrzega, że do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

Szczegółowe kwestie związane z kasami rejestrującymi mającymi postać oprogramowania regulują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2023 r. poz. 1849 ze zm.).

Przepisy te nie określają jednak stosunku prawnego, który łączyłby użytkownika kasy z oprogramowaniem stanowiącym kasę rejestrującą. Innymi słowy przedmiotowe rozporządzenie nie precyzuje na jakiej podstawie prawnej (w ramach jakiego stosunku prawnego) użytkownik kasy fiskalnej w postaci oprogramowania może używać tej kasy.

Podatnicy mogą używać kas rejestrujących istniejących materialnie i stanowiących ich własność. Wobec tego podatnicy chcący korzystać z kas rejestrujących mających postać oprogramowania mogą to robić na podstawie przysługujących im autorskich praw majątkowych lub też na podstawie licencji przyznanej im przez posiadacza autorskich praw majątkowych. Autorskie prawo majątkowe czy też licencja mogą zostać uznane za swego rodzaju odpowiednik prawa własności w odniesieniu do dóbr niematerialnych, a ściśle do oprogramowania jakie stanowi kasa rejestrująca.

Stosownie do art. 111 ust. 3ca ustawy o VAT, podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Zgodnie z ww. przepisem podatnicy mogą używać kas rejestrowych spełniających określone wymagania techniczne w okresie obowiązywania potwierdzenia tych warunków technicznych na podstawie wymienionych w tym przepisie umów. Przepisy pozwalają zatem - w odniesieniu do kas rejestrujących materialnych - na korzystanie z kas stanowiących cudzą własność, na podstawie umowy uprawniającej do używania takiej kasy. Katalog umów jest przy tym otwarty bowiem ustawa o VAT nie wymienia ich enumeratywnie przewidując szeroki katalog takich umów posługując się pojęciem „innej umowy o podobnym charakterze.”

Mając powyższe na uwadze jak i to, że w zakresie kas rejestrujących mających postać oprogramowania przepisy należy stosować „odpowiednio” uznać należy że podatnik może używać takiej kasy na podstawie umowy uprawniającej do używania oprogramowania jakim jest kasa rejestrująca.

Dalej, w ocenie Wnioskodawcy dopuszczalna jest również sytuacja, w której podmiot uprawniony na podstawie licencji do używania kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania udziela dalszej licencji (sublicencji) kolejnemu podmiotowi stanowiącej prawo do używania tej kasy rejestrującej.

Reasumując, zgodny z prawem, tj. mieszczący się w dyspozycji art. 111 ust. 3ca ustawy o VAT jest taki sposób działania, w którym producent kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania udzieli licencji na używanie tej kasy innemu podmiotowi, podmiot ten zaś udzieli dalszej licencji (sublicencji) kolejnemu podmiotowi – Wnioskodawcy, który będzie używał tej kasy w swojej działalności gospodarczej. Stosownie do przepisów podatkowych w takim przypadku można uznać, że kasa rejestrująca została nabyta w rozumieniu przywołanego przepisu, i Wnioskodawca będzie uprawniony do prowadzenia ewidencji sprzedaży korzystając z kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania na podstawie umowy (sublicencji) określonej powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W świetle art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 111a ust. 3 ustawy:

Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1)przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2)przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a)związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b)obejmujących określenie:

  •  sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
  •  sposobu pracy kasy rejestrującej,

c)zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Stosownie do art. 111 ust. 6a ustawy:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Jak stanowi art. 111 ust. 6b ustawy:

Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy:

Podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Jak wskazuje art. 111 ust. 3d ustawy:

W przypadku gdy dla danego rodzaju czynności, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 7a pkt 1, są przewidziane kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym - podatnik jest obowiązany stosować te kasy.

Na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym kas o zastosowaniu specjalnym dla danego rodzaju czynności, oraz warunki i sposób używania kas rejestrujących, w tym sposób zakończenia używania kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, sposób wystawiania dokumentów z kas rejestrujących i szczególne przypadki wydawania nabywcy dowodu sprzedaży oraz rodzaje dokumentów składanych w związku z używaniem kas rejestrujących, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę właściwego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku i prawidłowości końcowego rozliczenia pracy kas rejestrujących.

Według art. 111b ust. 1 ustawy:

Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

W myśl art. 111b ust. 2 ustawy:

Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

Na mocy art. 111b ust. 3 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:

1)grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,

2)wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz sposób wystawiania dokumentów z kas rejestrujących i szczególne przypadki wydawania nabywcy dowodu sprzedaży

- uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2023 r. poz. 2268), zwane dalej: „rozporządzeniem w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania”, odnosi się do grupy podatników, którzy mogą stosować ten rodzaj kas oraz określa wymagania jakie muszą spełniać podmioty z nich korzystające.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania:

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:

1)usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.);

2)usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);

3)usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);

4)usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);

5)usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);

6)usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);

7)usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);

8)usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);

9)usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);

10)usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);

11)usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);

12)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);

13)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);

14)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);

15)usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);

16)usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);

17)usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);

18)usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);

19)usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);

20)usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);

21)pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);

22)usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);

23)usług przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);

24)pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);

25)usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);

26)sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;

27)usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej);

28)dostaw towarów i świadczenia usług przez ochotnicze straże pożarne w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 194, 658 i 1560);

29)dostaw towarów i świadczenia usług przez koła gospodyń wiejskich w rozumieniu ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1179).

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2023 r. poz. 1849), zwanego dalej: „rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania”:

Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie: kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług w zakresie transportu pasażerskiego, zwane dalej „kasami biletowymi”.

Ponadto, w świetle § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a) i c) rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1759 ze zm.):

Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie: kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, których konstrukcja i program pracy kasy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozporządzeniu, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące kasy:

a)przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami lub pojazdami samochodowymi innymi niż taksówki,

c)przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług w zakresie transportu pasażerskiego, zwane dalej „kasami biletowymi”.

Co więcej, na podstawie § 50 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:

Kasa biletowa:

1)może posiadać jeden wyświetlacz dla użytkownika i nabywcy;

2)posiada funkcję rejestracji i naliczania dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych, a także funkcję sporządzania dobowych i miesięcznych raportów dopłat do biletów ulgowych; dobowe i miesięczne raporty dopłat zawierają, dla każdej ulgi, dla której w danym okresie były wydawane bilety, co najmniej oznaczenie ulgi, wartość procentową ulgi, liczbę wydanych biletów oraz wysokość dopłaty.

W świetle z § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy, wymagania techniczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia i posiadają ważne certyfikaty kasy.

Każda kasa rejestrująca, mająca postać oprogramowania, czyli tzw. „kasy wirtualnej”, aby mogła być stosowana, musi pozytywnie przejść proces certyfikacji przeprowadzony przez Główny Urząd Miar. W celu uzyskania certyfikatu kasy, Główny Urząd Miar sprawdza m.in. zabezpieczenia kasy wirtualnej, w szczególności czy spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy, czyli czy umożliwia połączenie i przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, a także wymagania techniczne dla kas dotyczące ich zawartości, zapisu i przechowywania danych zawarte w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Państwa działalność gospodarcza polega m.in. na świadczeniu usług przewozu pasażerskiego samochodem osobowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 osób łącznie z kierowcą. Ewidencjonują Państwo sprzedaż usług najmu przy użyciu kasy on-line, z powodu przekroczenia limitu sprzedaży bezgotówkowej na rzecz osób fizycznych. Usługi przewozu, które ewidencjonują Państwo fakturami, nabywane są aktualnie wyłącznie przez przedsiębiorcę.

Zamierzają Państwo podjąć współpracę ze spółką A. i używać oferowanego przez nią oprogramowania pod nazwą „(…)”, służącego do kompleksowej obsługi sprzedaży biletów uprawniających do skorzystania z usług transportu pasażerskiego, tj. usług pozostałego transportu lądowego pasażerskiego, gdzie indziej niesklasyfikowanego (PKWiU 49.39.39.0). W ramach współpracy A. dostarczy Państwu w zakresie umowy o (…):

  • aplikację do obsługi procesu sprzedaży biletów (…) oraz dodatkowo
  • kasę rejestrującą w postaci oprogramowania w rozumieniu art. 111b ust. 1 ustawy (Kasę Wirtualną) zainstalowaną na urządzeniu z systemem operacyjnym (…).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy będą Państwo uprawnieni do używania kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie sublicencji udzielonej przez podmiot, który nie jest producentem tej kasy.

Uzyskają Państwo prawo do używania Kasy Wirtualnej na podstawie sublicencji udzielonej przez A., który będzie licencjobiorcą w relacji z producentem Kasy Wirtualnej. A. nie jest i nie będzie producentem Kasy Wirtualnej. Producentem Kasy Wirtualnej będzie inny podmiot, który będzie udzielał A. licencji na czas określony (Software as a Service) na używanie Kasy Wirtualnej z prawem udzielania dalszej licencji.

Schemat przekazania Państwu Kasy Wirtualnej przedstawia się następująco:

1)producent Kasy Wirtualnej udzieli A. licencji na jej używanie;

2) A. udostępni Kasę Wirtualną Państwu i udzieli Państwu sublicencji na jej używanie.

Każdy z programów, używany przez Państwa, będzie identyfikował się jako odrębna kasa rejestrująca, mająca swój unikalny numer. A. przekaże Państwu w umowie o (…) informację o nazwie i siedzibie podmiotu, który będzie prowadził serwis główny. A. we współpracy z producentem Kasy Wirtualnej zapewni wymianę pamięci fiskalnej i chronionej w przypadku ich zapełnienia lub uszkodzenia.

A. zawarł z producentem Kasy Wirtualnej umowę o współpracy technicznej i handlowej, na podstawie której A. w każdym okresie rozliczeniowym będzie zgłaszał producentowi listę aktywnych numerów unikatowych Kas Wirtualnych, które dzierżawi od producenta dla użytkowników (…). Na podstawie takiej listy producent będzie wystawiał zbiorczą fakturę na A. za licencje na Kasy Wirtualne zgłoszone przez A. A. będzie się rozliczał z Państwem za (…), łącznie z Kasami Wirtualnymi, które dzierżawią Państwo od A.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 111 ust. 3ca ustawy, podatnicy nie muszą być właścicielami kas rejestrujących (nie muszą ich zakupić), lecz mogą używać ich do prowadzenia ewidencji sprzedaży na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania homologacji.

Sublicencja jest upoważnieniem do korzystania z określonych praw autorskich, którego udziela licencjobiorca. Ponieważ udzielenie licencji jest obciążeniem prawa, także udzielenie sublicencji wymaga zgody licencjodawcy. Zgoda ta może być wyrażona w treści umowy licencyjnej lub być udzielona w konkretnej sprawie. Jeżeli umowa nic nie stanowi w kwestii sublicencji, to jej udzielenie przez licencjobiorcę nie jest dozwolone. Sublicencja może polegać na udzieleniu sublicencjobiorcy upoważnienia do korzystania z utworu w tym samym zakresie co licencjobiorca lub w węższym.

Kasa Wirtualna, której stosownie na podstawie sublicencji zamierzają Państwo rozpocząć, będzie miała postać oprogramowania i będzie objęta wydanym przez Prezesa Głównego Urzędu Miar potwierdzeniem, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy. Kasa taka spełnia wymagania rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania zawarte w załączniku nr 1, w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Ponadto, Kasy Wirtualne oferowane przez A. (…) są kasami o zastosowaniu specjalnym, zdefiniowanym w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących oraz spełniają wymagania zawarte w rozdziale 7, § 50 tego rozporządzenia. Zatem, Kasy te będą spełniały funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy, a także wymagania techniczne wskazane w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Umowa o (…), w ramach której uzyskają Państwo m.in. dostęp do Kasy Wirtualnej i znajdą się Państwo w posiadaniu sublicencji na używanie tej kasy, należy do rodzaju umów wskazanych w art. 111 ust. 3ca ustawy. Na podstawie tej umowy będą Państwo bowiem używać kasy rejestrującej (Kasy Wirtualnej), o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a kasa ta nabyta zostanie przez Państwa w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, z uwzględnieniem art. 111 ust. 3d ustawy.

Na mocy ww. umowy A. jako licencjobiorca udzieli Państwu upoważnienia do korzystania z kasy mającej postać oprogramowania w zamian za opłatę licencyjną naliczaną za każdy okres rozliczeniowy. Będą więc Państwo posiadali prawo do korzystania z kopii programu komputerowego, w związku z wyrażoną przez licencjodawcę (producenta) zgodą.

Tym samym, za mieszczący się w dyspozycji art. 111 ust. 3ca ustawy należy uznać opisany przez Państwa w zdarzeniu przyszłym sposób nabycia oprogramowania do korzystania z Kasy Wirtualnej, tj. na podstawie umowy (sublicencji) udzielonej Państwu przez podmiot - inny niż producent tego oprogramowania – posiadający od producenta licencję niewyłączną i uprawniony przez producenta do jej przeniesienia na Państwa.

Państwa stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00