Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.391.2024.2.JM
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2024 r. (wpływ 29 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy (dalej: Sklep), za pośrednictwem którego dokonuje sprzedaży materacy w systemie wysyłkowym. Sprzedaż dokonywana jest tylko i wyłącznie na terenie Polski. Mogą się zdarzyć również wysyłki za granicę na terenie Unii Europejskiej. Spółka nie wyklucza w przyszłości rozszerzenia sprzedaży poza terytorium Unii Europejskiej.
Kupującym może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna.
Kupujący może dokonać zakupu w Sklepie poprzez zarejestrowane w nim konto jak i bez rejestracji. Osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą, bez względu na to czy ma zarejestrowane konto w sklepie czy też dokonuje zakupu bez rejestracji, jest zobowiązana do podania następujących danych przy zakupie: imię, nazwisko, adres, kod pocztowy, miejscowość, nr telefonu, adres e-mail.
Kupujący będący przedsiębiorcą otrzymuje fakturę na swoją firmę, zaś osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą otrzymuje fakturę imienną. Każda sprzedaż jest dokumentowana fakturą wysyłaną automatycznie drogą elektroniczną (e-mailem) na adres mailowy podany przez kupującego w trakcie zakupu.
Całość ceny sprzedaży w systemie sprzedaży wysyłkowej jest możliwa do opłacenia przez klienta poprzez system płatności (dalej: „System Płatności”). System Płatności jest prowadzony przez podmiot będący jego operatorem (dalej: „Operator”), który jest pośrednikiem płatności i posiada zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej. W ramach Systemu Płatności klient może wybrać sposób dokonania płatności. Obecnie klient ma do wyboru kilka opcji, w tym m.in A, B, przelewy on-line, C, płatność kartą bankową, płatności odroczone.
Niezależnie od wybranego przez klienta sposobu płatności w Systemie Płatności, płatność dokonana przez klienta trafia na konto Operatora jako pośrednika płatności. Operator udostępnia Spółce wgląd w przyjęte płatności na bieżąco, najpóźniej do końca dnia. Wgląd ten dokonywany jest w ramach indywidualnego konta Spółki, prowadzonego dla Spółki przez Operatora w Systemie Płatności. Spółka po wejściu na swoje konto (profil) ma dostęp do danych dotyczących wszystkich dokonanych na rzecz Spółki płatności z wykorzystaniem pośrednictwa Systemu Płatności. Powiązanie zapłaty z daną transakcją następuje poprzez indywidualny numer zamówienia. W zestawieniu płatności są m.in. takie dane jak: numer zamówienia, nazwa nadawcy zamówienia (nabywcy), kwota, forma płatności. Po indywidualnym numerze zamówienia, w powiązaniu z narzędziem integrującym sprzedaż, Spółka może zidentyfikować imię i nazwisko, adres e-mail, adres dostawy towaru oraz powiązać zapłatę z danym zamówieniem i nabywcą.
Kwota płatności przelewana jest na rachunek bankowy Spółki w terminie późniejszym. Częstotliwość przelewów z rachunku Spółki na platformie na bankowy rachunek Spółki zależy od decyzji Spółki. Podstawą do rozliczenia płatności między Spółką i Operatorem jest raport rozliczeniowy sporządzany automatycznie na koncie Spółki w portalu prowadzonym przez Operatora na bieżąco każdego dnia. Wszystkie płatności dokonywane są w PLN. Realizacja transakcji ze strony Spółki rozpoczyna się dopiero po zaksięgowaniu zapłaty na koncie Spółki w Systemie Płatności.
Dostawa towaru może nastąpić tylko za pośrednictwem kuriera. Wydanie towaru nastąpi w momencie fizycznego przekazania przez kuriera zamówionego towaru nabywcy. Nabywcy nie mają możliwości osobistego odbioru zamówień.
Przedmiotem dostawy nie będą towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia.
Spółka planuje wprowadzenie alternatywnego rozwiązania dla realizacji płatności, tj. dokonania przez klienta przedpłaty bezpośrednio na konto bankowe Spółki. W takim przypadku realizacja transakcji ze strony Spółki rozpocznie się dopiero po zaksięgowaniu zapłaty na rachunku bankowym Spółki.
Ponadto, Spółka planuje wprowadzenie możliwości dokonywania transakcji zakupu materaca za pobraniem, tj. dokonywania płatności w momencie otrzymania towaru. Nabywca będzie płacić gotówką lub kartą płatniczą na konto firmy kurierskiej, która dokona dostawy towaru. Następnie firma kurierska wpłaci zbiorczo wszystkie dokonane w danym okresie opłaty na rachunek bankowy Spółki.
Pytanie
Czy w ramach opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, Spółka przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie mieć obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przez Sklep przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ramach opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, Spółka przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie będzie mieć obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przez Sklep przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Uzasadnienie:
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Jak stanowi § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zwolnienie wskazane w § 2 rozporządzenia jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Pod poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, jako sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, wymieniono:
Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Jak wynika z przedstawionych przepisów prawa, aby przysługiwało podatnikowi prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
a)dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
b)dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za sprzedaż towaru za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
c)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
d)przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do skorzystania z ww. zwolnienia, gdyż spełnione są wszystkie warunki do jego zastosowania.
Spółka pragnie zauważyć, że otrzymała już pozytywną indywidualną interpretację indywidualną dotyczącą bardzo zbliżonego stanu faktycznego (sygn. 0112-KDIL3.4012.468.2023.1.MBN).
W zakresie warunku wskazanego w pkt a.
Ustawodawca nie zdefiniował w Rozporządzeniu pojęcia „dostawy towarów w systemie wysyłkowym”. Odwołując się jednak do dyrektyw wykładni językowej, należy wnioskować, że tego typu sprzedaż ma miejsce w przypadku, gdy klient zamawia towary (zwykle przez Internet) z obowiązkiem dostarczenia ich do miejsca, w którym dokona odbioru tych towarów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego „wysyłka” to „wysłanie czegoś”, „to, co się wysyła” (dostępny przez: www.sjp.pwn.pl). Wysyłać oznacza zaś m.in. „przekazać coś komuś za pośrednictwem poczty, urządzeń technicznych lub jakiejś osoby”.
Od takiej formy dostaw towarów należy odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy (w przeciwieństwie do dostawy w systemie wysyłkowym). Dostawa w systemie wysyłkowym zgodnie z Rozporządzeniem jest realizowana zatem w każdym przypadku, gdy towary są dostarczane do wybranego przez klienta miejsca dostarczenia towaru.
Sprzedaż realizowana poprzez Sklep odbywa się wyłącznie za pośrednictwem platformy internetowej, z dostawą zakupionych towarów pod wskazany przez nabywcę adres. Dostawa zamówionych towarów realizowana jest jedynie za pośrednictwem firmy kurierskiej (w przyszłości rozważana jest możliwość korzystania z paczkomatów). Nabywcy nie mają możliwości osobistego odbioru zamówień. Nie ma więc innej możliwości zakupu towaru przez klienta w Sklepie inaczej niż w systemie wysyłkowym, ponieważ Sklep nie oferuje sprzedaży stacjonarnej ani osobistego odbioru zamówień.
W zakresie warunku wskazanego w pkt b.
Płatności za dokonane dostawy, realizowane za pośrednictwem Operatora, będą finalnie zawsze wpływały na rachunek bankowy Spółki, niezależnie od sposobu zapłaty wybranego przez klienta. Płatność może być dokonywana bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki lub poprzez Operatora. Udział Operatora jako pośrednika w realizacji płatności przez klienta nie skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia, ponieważ udział pośrednika nie zmienia tego, że płatność faktycznie wpływa bowiem na rachunek bankowy Spółki.
Ponadto, płatność za pobraniem, tj. dokonywania płatności w momencie otrzymania towaru, mieści się w warunku wskazanym w pkt b. Nabywca będzie płacić gotówką lub kartą płatniczą na konto firmy kurierskiej, która dokona dostawy towaru. Następnie firma kurierska wpłaci zbiorczo wszystkie dokonane w danym okresie opłaty na rachunek bankowy Spółki.
W ocenie Spółki, warunek zwolnienia dotyczący przekazania Spółce całości zapłaty za towar za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytować jest spełniony w każdej z przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego form płatności. Niezależnie powiem od wybranej przez klienta formy płatności dostępnej w Systemie Płatności, zapłacone przez niego środki trafią na rachunek bankowy Spółki.
Takie stanowisko prezentują organy podatkowe, m.in. w interpretacji z dnia 20 maja 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS), w interpretacji z dnia 23 marca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.48.2021.1.MN).
W zakresie warunku wskazanego w pkt c.
Zdaniem Spółki, na podstawie posiadanej przez nią dokumentacji jest ona w stanie ustalić, jakiej transakcji dotyczy otrzymana wpłata.
Klient przy każdym zamówieniu, bez względu na to czy jest ono dokonywane przez zarejestrowane przez niego konto czy też bez rejestracji, jest obowiązany do podania identyfikujących go danych (w tym adresu). Każde zamówienie posiada indywidualny numer, który umożliwia powiązanie go z konkretną wpłatą. Powiązanie wpłaty i danego nabywcy oraz jego zamówienia będzie możliwe dzięki indywidualnemu numerowi zamówienia.
Każdorazowo więc Spółka będzie w posiadaniu informacji, którego zamówienia oraz nabywcy dotyczy dana wpłata. Tym samym, Spółka z ewidencji i dowodów posiadanych przez Spółkę będzie zawsze wynikać, jakiej transakcji dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana.
W zakresie warunku wskazanego w pkt d:
Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przedmiotem sprzedaży nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Reasumując, zdaniem Spółki, przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma i nie będzie mieć obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wynika to z tego, że w jej ocenie jest i będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.
Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w następujących interpretacjach podatkowych:
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.97.2022.1.MN,
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.261.2022.1.JM,
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.922.2021.2.JSZ,
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 lutego 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.859.2021.2.ALN,
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 maja 2021 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy,
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).
W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 2605), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
§ 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:
1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
- przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy, za pośrednictwem którego dokonuje sprzedaży materacy w systemie wysyłkowym. Przedmiotem dostawy nie będą towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Dostawa towaru może nastąpić tylko za pośrednictwem kuriera. Nabywcy nie mają możliwości osobistego odbioru zamówień. Osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą otrzymuje fakturę imienną. Całość ceny sprzedaży w systemie sprzedaży wysyłkowej jest możliwa do opłacenia przez klienta poprzez system płatności. Obecnie klient ma do wyboru kilka opcji, w tym m.in A, B, przelewy on-line, C, płatność kartą bankową, płatności odroczone. Spółka po wejściu na swoje konto (profil) ma dostęp do danych dotyczących wszystkich dokonanych na rzecz Spółki płatności z wykorzystaniem pośrednictwa Systemu Płatności. Powiązanie zapłaty z daną transakcją następuje poprzez indywidualny numer zamówienia. Spółka planuje wprowadzenie alternatywnego rozwiązania dla realizacji płatności, tj. dokonania przez klienta przedpłaty bezpośrednio na konto bankowe Spółki. W takim przypadku realizacja transakcji ze strony Spółki rozpocznie się dopiero po zaksięgowaniu zapłaty na rachunku bankowym Spółki. W zestawieniu płatności są m.in. takie dane jak: numer zamówienia, nazwa nadawcy zamówienia (nabywcy), kwota, forma płatności. Po indywidualnym numerze zamówienia, w powiązaniu z narzędziem integrującym sprzedaż, Spółka może zidentyfikować imię i nazwisko, adres e-mail, adres dostawy towaru oraz powiązać zapłatę z danym zamówieniem i nabywcą. Ponadto, Spółka planuje wprowadzenie możliwość dokonywania transakcji zakupu materaca za pobraniem, tj. dokonywania płatności w momencie otrzymania towaru. Nabywca będzie płacić gotówką lub kartą płatniczą na konto firmy kurierskiej, która dokona dostawy towaru. Następnie firma kurierska wpłaci zbiorczo wszystkie dokonane w danym okresie opłaty na rachunek bankowy Spółki.
Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem Państwa wątpliwościwskazać należy, że zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Z wniosku wynika, że dostawa dokonana jest w systemie wysyłkowym za pośrednictwem kuriera, dostawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na rachunek bankowy oraz każdorazowo będą Państwo w posiadaniu informacji, którego zamówienia oraz nabywcy dotyczy dana wpłata. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia będzie obowiązywało do 31 grudnia 2024 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, ponoszą Państwo. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right