Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Ustalanie minimalnych pojemności pojemników na odpady jest zgodne z prawem - Wyrok NSA z dnia 30 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 1076/23

Dopuszczalne jest ustalanie w uchwale rady gminy minimalnych pojemności pojemników na odpady oraz częstotliwości ich odbioru na podstawie średnich ilości wytwarzanych odpadów, a opłata za gospodarowanie odpadami nie musi odpowiadać faktycznym kosztom usługi, będąc daniną publicznoprawną.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej "W." w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Po 825/22 w sprawie ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "W." w P. na uchwałę Rady Miasta P. z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta P. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 17 lutego 2023 r., sygn. akt IV SA/Po 825/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "W." w P. (dalej jako strona skarżąca lub skarżąca kasacyjnie) na uchwałę Rady Miasta P. (dalej jako Rada lub organ) z dnia [...] września 2021 r., Nr [...], w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Poznania (dalej jako Regulamin lub uchwała) oddalił skargę w całości.

Wskazany wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Strona skarżąca wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na wskazaną na wstępie uchwałę zaskarżając ją w części tj. w zakresie § 11 ust. 2, § 12 ust. 4, § 13 ust. 1 pkt 3, § 13 ust. 2 pkt 3, § 13 ust. 3, § 16 ust. 3, § 17 ust. 5 i ust. 6.

Zaskarżonej uchwale zarzucono naruszenie:

1) art. 4 ust. 2 pkt 2 w zw. z ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm., dalej jako u.c.p.g.) w zw. z art. 2 Konstytucji RP przez ustalenie w § 11 ust. 2 pkt 7 i 13, § 12 ust. 4, § 13 ust. 1 pkt 3, ust. 2 pkt 3 i ust. 3 Regulaminu minimalnych pojemności pojemników (nie mniej niż 120 l na każdą frakcję odpadów), w których powinni gromadzić odpady właściciele nieruchomości (lokali) niezamieszkanych, bez uwzględnienia wytycznych wskazanych w ww. przepisie, tj. średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w tych lokalach, co zależy od rodzaju działalności w nich prowadzonej i liczby osób korzystających z pojemników, co skutkuje zawyżeniem minimalnych normatywów, w szczególności w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w niewielkiej skali i w konsekwencji obciążeniem właścicieli tych nieruchomości (lokali) niezamieszkanych opłatą za gospodarowanie opłatami komunalnymi nieadekwatną do rzeczywistej ilości wytwarzanych przez nich odpadów, co narusza także zasadę sprawiedliwości społecznej (art. 2 Konstytucji RP);

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00