Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.490.2024.1.AK

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Państwo wniosek z 20 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania polegającego na utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej w ….

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek), rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107, dalej - ustawa o samorządzie powiatowym), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 609, dalej - ustawa o samorządzie gminnym), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu realizacji powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, poza funkcjonującym Urzędem Miasta (będącym swoistą jednostką budżetową obsługującą gminę), Miasto może tworzyć podległe mu jednostki organizacyjne:

a)samorządowe jednostki budżetowe,

b)samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostki te nie posiadają odrębnej od Miasta osobowości prawnej, a realizowane przez nie działania - w tym dostawa towarów i świadczenie usług oraz nabywanie towarów i usług do celów prowadzonej działalności - odbywają się zawsze w imieniu i na rzecz Miasta (kierownicy powyższych jednostek organizacyjnych posiadają stosowne umocowanie od Prezydenta Miasta). Co więcej, Miasto wraz z jednostkami i zakładem budżetowym stanowią jednego, scentralizowanego podatnika VAT. Niemniej jednak, poszczególne transakcje sprzedaży lub zakupu i faktury je dokumentujące wykazują, która konkretnie jednostka organizacyjna Miasta jest odpowiednio faktycznym wykonawcą lub odbiorcą danego świadczenia.

1.1. Utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej w ….

W związku z realizacją ww. zadań własnych, Miasto, za pośrednictwem swojej jednostki budżetowej - Szkoły Podstawowej  w … (dalej także jako: Szkoła lub SPS nr …), ma zamiar przystąpić do konkursu z zakresu edukacji ekologicznej.

Projekt utworzenia ekopracowni w Szkole Podstawowej w … (dalej: Projekt, Zadanie) ma na celu promocję ekologii. Projekt ten w szczególności będzie skierowany do uczniów Szkoły Podstawowej Specjalnej w ….

Miasto ma zamiar realizować Zadanie w ramach konkursu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … - „…”.

Na ten moment Miasto nie poniosło jeszcze żadnych wydatków związanych z Projektem.

Zakres merytoryczny Projektu:

Nowa pracownia będzie w miejscu obecnej pracowni, w jednym z budynków Szkoły, w .. przy ul. …. Zajmie powierzchnię (...) m2. Kolory ścian pomieszczenia będą stonowane, by ograniczyć dystraktory, które rozpraszają dzieci ze spektrum autyzmu. Stałość umiejscowienia mebli i uporządkowanie sali jest niezbędne, aby uczniowie SPS nr … czuli się bezpiecznie w danej przestrzeni. Pomoce będą na tyle proste, by uczniowie wykorzystywali je w praktycznym działaniu, co pozwali im na lepsze zrozumienie, przyswojenie i zapamiętanie wiedzy. Uczniowie będą mogli „zobaczyć, dotknąć, powąchać, posmakować, wysłuchać”, czyli poczuć rzeczywistość. Dzięki temu, wszystkimi zmysłami poznają właściwości fizyczne i chemiczne substancji, procesy budujące i niszczące planetę, zmiany zachodzące w środowisku i ich przebieg w różnych strefach klimatycznych. Umożliwi im to także, poznanie zależności między elementami środowiska i mechanizmów prowadzących do katastrof ekologicznych. Interdyscyplinarna pracownia będzie podzielona na 3 strefy: Strefę multimedialną - będzie tu znajdowała się tablica multimedialna, która umożliwi prezentację zagadnień, w tym plansz interaktywnych, symulacji zjawisk i animacji, korzystanie z platform edukacyjnych, aktywizacja dzieci poprzez stosowanie interaktywnych zabaw i gier, testów, quizów, a także krzyżówek o tematyce ekologicznej, przyrodniczej, biologicznej oraz geograficznej. Strefę eksperymentalno-doświadczalną, w której na środku pracowni będą ustawione ławki i krzesła z możliwością przestawiania ich w różne kombinacje do pracy indywidualnej, grupowej lub zbiorowej w zależności od potrzeb i przewidzianych działań na lekcjach. Ze względu na potrzeby naszych podopiecznych istotne jest zapewnienie im wielozmysłowego doświadczania świata i nauczania obrazowego. W ramach korelowania treści przedmiotowych dzieci będą mogły wielokrotnie przeprowadzać doświadczenia i eksperymenty pod opieką nauczycieli z wykorzystaniem nowo zakupionych pomocy dydaktycznych na wielu różnych przedmiotach. Pozwoli to powtarzać i utrwalać treści podczas różnych zajęć, co w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami daje najlepsze efekty kształcenia. Udział uczniów w prowadzeniu eksperymentów, obserwacji doświadczeń i pokazów znacznie zwiększy zakres nabytych umiejętności oraz zdobytej przez nich wiedzy. Dzięki możliwości samodzielnego przygotowywania elementów potrzebnych do zadań poczują swoją sprawczość. Nauka przez praktyczne działanie z funkcjonalnymi modelami prezentującymi czyste energie, przyrządami do badania wody, gleby, powietrza oraz zestawami badawczymi i eksperymentalnymi przyczynią się do nabycia nowych kompetencji i poszerzenia wiadomości uczniów. Wykonane doświadczenia i badania wskażą przyczynę i skutek zmian zachodzących na naszej planecie oraz to, jak bardzo zależą one od ludzi. W konsekwencji uzmysłowi im to, że sami mogą wpływać na los planety i jej zasobów, a także przyszłość człowieka. Będą Państwo edukować i wdrażać naszych uczniów do stałego i systematycznego monitorowania stanu środowiska oraz wskazywać konieczność długofalowych działań ochronnych i naprawczych. Strefę prezentacyjną - przy drzwiach po lewej stronie na 3 szafkach ustawionych naprzeciw okien, wzdłuż ściany będą znajdowały się wyeksponowane pomoce dydaktyczne prezentujące mechanizmy, przebieg procesów i zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych, np. model elektrowni wiatrowej, termalnej, turbina wodna, panele słoneczne, model wulkanu. Pomoce posłużą wykonywaniu obserwacji, pomiarów i analizy danych uzyskanych przez uczniów oraz wnioskowaniu i prognozowaniu. Na ścianach, nad szafkami znajdą się 2 duże tablice korkowe, na których będą wisiały plansze ekologiczne oraz prace dzieci, np. wytwory recyklingu, czyli drugie życie odpadów. Za ławkami uczniów zostaną ustawione szafy, które były już w szkole. Kącik sensoryczny będzie w rogu, przy oknie. Będzie pełnił funkcję miejsca wyciszeń, tak potrzebnego dla dzieci ze spektrum autyzmu, które codziennie narażone są na działania wielorakich bodźców. Będzie to strefa spokoju, relaksu, wyciszeń i jednocześnie edukacji. Znajdą się w nim dwa nowe fotele, nowa ławka do zabaw sensorycznych.

Aspekt społeczny planowanego do realizacji Projektu.

Interdyscyplinarna pracownia ekologiczna przyczyni się do lepszego zrozumienia problemów współczesnego świata, w tym środowiska. Pozwoli uczniom poznać przyczyny tego stanu, stworzy możliwość prognozowania potencjalnych skutków oraz zaplanowania niezbędnych działań naprawczych. Ponadto podniesie jakość kształcenia uczniów, którzy ze względu na różne stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz całościowe zaburzenia rozwoju, w tym spektrum autyzmu i brak tak zwanej ,,teorii umysłu” mają duże deficyty w umiejętności przewidywania i postrzegania rzeczywistości taką, jaką ona jest. Co istotne, uczniowie nie potrafią ocenić potencjalnych zagrożeń występujących w świecie, w którym żyją. Dlatego tak ważna jest dla nich edukacja w wymiarze interdyscyplinarnym. Taka sala będzie pełniła: funkcję dydaktyczną, czyli ma uświadamiać zróżnicowanie bogactwa form życia na Ziemi - bioróżnorodność, kształcić myślenie przyczynowo-skutkowe, uświadamiać potencjalne zagrożenia związane z rabunkową i ekspansywną działalnością człowieka oraz zmiany zachodzące w samej przyrodzie wpływają na życie człowieka. Z pracowni będą też korzystać nauczyciele przyrody/biologii/geografii/fizyki/chemii/TUS oraz wychowawcy klas i terapeuci, a także wychowawcy zespołów edukacyjno-terapeutycznych. Pracownia znajdzie szerokie zastosowanie także podczas corocznie organizowanych w Szkole imprez i wydarzeń o tematyce ekologicznej, w tym np. warsztatów z okazji Akcji Sprzątania Świata, Międzynarodowego Dnia Ziemi oraz wydarzeń ekologicznych takich jak Światowy Dzień Wody, itp. Funkcję motywacyjno-aktywizującą, czyli pracownia wyposażona w interaktywne urządzenia i wizualne pomoce ma wpływać na motywację dzieci i młodzieży do uczestniczenia w zajęciach, intrygować do tego stopnia, że chętnie będą wracali na tak interesujące lekcje, by odkrywać i rozwiązywać kolejne problemy badawcze. Funkcję terapeutyczną, czyli nowocześnie wyposażona pracownia stanie się atrakcyjnym miejscem rozwijania wyobraźni, spostrzegawczości, koncentracji uwagi i innych funkcji poznawczych uczniów z wieloma różnymi dysfunkcjami. Ponadto pozwoli uwrażliwiać na piękno planety. Stworzy również możliwość kształcenia umiejętności komunikacyjnych, tak potrzebnych uczniom w spektrum autyzmu - poprzez ich wzajemną współpracę w grupach badawczych, wyrażanie opinii i dialog o zagadnieniach ekologicznych. Funkcję wychowawczą, czyli będzie kształcić właściwe nawyki i postawy proekologiczne młodych ludzi, w tym posłuży także edukacji prozdrowotnej. W związku z planowanymi zmianami w systemie oświaty, w tym wprowadzenia dwóch nowych przedmiotów, tj. edukacji zdrowotnej i wychowania obywatelskiego, pracownia o takiej specyfice wpisze się w potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci. Wielosensoryczne poznawanie świata poprzez różnorodne zmysły wpłynie na lepsze rozumienie otaczającego świata oraz obnaży najbardziej dotkliwe problemy planety. Wielu z uczniów SPS nr ... pochodzi z rodzin biednych, wielodzietnych, dysfunkcyjnych. Z tego powodu znają oni jedynie swój dom/szkołę i trasę do niej, a często nawet nie opuszczają miejsca zamieszkania w czasie ferii zimowych i letnich. Mają Państwo w Szkole i takich uczniów, którzy nigdy nie zdecydują się na udział w wycieczce krajoznawczej ze względu na ograniczenia wynikające z ich niepełnosprawności, zaburzeń w zachowaniu oraz trudności w odbiorze rzeczywistości. Dlatego lekcje w znanej sobie przestrzeni (sala lekcyjna), w budynku szkolnym, są jedynym sposobem na bezpieczne przygotowanie ich do poznawania otaczającego świata. Nowa pracowania z elementami wirtualnej rzeczywistości dla wielu uczniów SPS nr ... będzie jedyną możliwością poznania środowiska w najszerszym zakresie. Pozwoli rozbudzić ciekawość światem, oswoić lęk przed światem zewnętrznym i wyzwoli chęć, by zdobywać doświadczenia w warunkach naturalnych oraz żyć przestrzegając zasad zrównoważonego rozwoju.

Dodatkowe uwagi i inne informacje dotyczące Projektu:

W SPS nr ... uczą się dzieci w klasach od IV do VIII. Są to uczniowie ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi. Ze względu na potrzeby Państwa podopiecznych istotne jest zapewnienie im wielozmysłowego doświadczania świata i nauczania obrazowego. Towarzyszące dzieciom ze spektrum autyzmu różnorodne zaburzenia odbioru i przetwarzania zmysłowego, rodzą konieczność stworzenia w każdej pracowni kącika wyciszeń. Jest to miejsce, w którym dzieci będą mogły uspokoić układ nerwowy przez ścieżki sensoryczne do poznawania rzeczywistości różnymi zmysłami: np. będą mogły dotknąć nasion roślin (np. ziarna grochu, ryż, kasza, siemię lniane), skały (piasek, ił, żwir, glina, otoczaki) lub inne substancje - woda ciepła, zimna, kisiel, itp. Uczniowie będą poddani aromaterapii poprzez rozpoznawanie zapachów przyjemnych jak np. lawenda, mięta, kawa, sosna, olejki eteryczne oraz nieprzyjemnych, np. ocet. Będą poznawać różnorodność smaków - sól, cukier, cytryna, pieprz, pomarańcze, itp. Będą mogli posłuchać muzyki relaksacyjnej lub odgadywać - jaki to dźwięk (odgłosy przyrody). Zmysł wzroku posłuży, by mogli poznać bioróżnorodność ekologiczną w tym bogactwo ekosystemów, siedlisk, jak również ubarwienie fauny i flory poprzez oglądanie albumów geograficznych, przyrodniczych oraz obserwację żywych roślin znajdujących się w pracowni. Oddziaływanie na zmysły pozwoli także pobudzać wyobraźnię uczniów i będzie uczyć szukać analogii w życiu i otaczającym ich świecie, np. smak słony a zasolenie morza, zapach sosny a las, piasek a pustynia. Na ścianie zawiśnie fototapeta wykonana na zamówienie z własnego zdjęcia (będzie przedstawiała zbiornik wodny w słoneczny dzień z terenu lokalnego). Na parapecie okna pojawią się rośliny takie jak storczyk, kaktus, by pokazać przystosowanie flory do ich naturalnych środowisk. Całość dopełnią świeże zioła w doniczkach, np. mięta, melisa, bazylia oraz olejki eteryczne ustawione na komodach oddzielających kącik od strefy doświadczalnej.

Miasto/SPS nr ... nie będzie pobierać żadnych opłat w związku z realizacją Zadania (w szczególności nie będzie pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli). Udział w Projekcie (zajęciach, warsztatach) będzie dla jego uczestników bezpłatny.

Zakupione towary i usługi w związku z realizacją Zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji Zadania wykonywanego w ramach zadań publicznych. Zadanie związane będzie z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta.

Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Zadania zostaną wystawione na Miasto jako nabywcę ze wskazaniem NIP Miasta.

Z uwagi na powyższe, Miasto powzięło wątpliwość, czy będzie miało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Zadania.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Miasto Zadania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższa regulacja wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

a)wydatek został poniesiony przez podatnika VAT,

b)nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku lub w ogóle niepodlegających opodatkowaniu VAT. 

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest ściśle związany z zasadą neutralności VAT. Opiera się ona na założeniu, że podatek ten powinien być neutralny dla podatnika, a jego ciężar powinien ponosić konsument danego towaru lub usługi. Z tego powodu, podatnik ma możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez co podatek przestaje stanowić dla niego ekonomiczne obciążenie. W ten sposób, system podatku VAT ma gwarantować neutralność obciążeń podatkowych dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą.

W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Zadania związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Miasta. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy, wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Miasto nie będzie także pobierać opłat za udział w Projekcie od dzieci, rodziców i nauczycieli. Udział w Projekcie (warsztatach, zajęciach) będzie dla jego uczestników bezpłatny. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta, nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności uprawniających do odliczenia, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów zadania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00