Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.362.2024.1.MS
Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów z tytułu udziału w zyskach wypracowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
·nieprawidłowe w części, w jakiej twierdzą Państwo, żeSpółka - jako płatnik - może pomniejszyć zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach wypracowanych przez Spółkę po dniu 1 stycznia 2023 r. o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału Wspólnika w zysku Spółki i podatku należnego od jej dochodu, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany przez Wspólnika, zgodnie z art. 30a ust. 6a i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? (pytanie nr 3);
·prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca z siedzibą w … (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) powstała z przekształcenia spółki komandytowej. Przekształcenie zostało wpisane do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z dniem 31 grudnia 2021 r. Na moment przekształcenia wspólnikami Spółki były wyłącznie osoby fizyczne, posiadające nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce (dalej łącznie „Wspólnicy” lub samodzielnie „Wspólnik”).
Przed przekształceniem Spółka prowadziła działalność w formie spółki komandytowej. Decyzją ustawodawcy, spółki komandytowe stały się podatnikami podatku dochodowego z dniem 1 stycznia 2021 r., z możliwością odsunięcia w czasie momentu uzyskania tego statusu do dnia 1 maja 2021 r. Spółka skorzystała z tej możliwości i uzyskała status podatnika podatku dochodowego dopiero z dniem 1 maja 2021 r.
Na moment przekształcenia Spółka posiadała niepodzielone zyski, wypracowane w okrasie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., czyli w okresie, kiedy posiadała już status podatnika podatku dochodowego. W związku z tym Spółka, działając w charakterze płatnika, pobrała zryczałtowany podatek dochodowy od wartości niepodzielonych zysków w Spółce na podstawie art. 41 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zyski te nie zostały wypłacone ze Spółki do Wspólników do dnia dzisiejszego.
Przy czym jeden ze Wspólników dołączył do Spółki w październiku 2021 r. i uzyskał umówiony udział w zyskach Spółki, w tym udział w zyskach wypracowanych przez Spółkę przed jego przystąpieniem. Podatek, o którym mowa powyżej, został więc pobrany według aktualnego na moment przekształcenia Spółki parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki. W późniejszym okresie doszło do zmiany parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki.
Z dniem 1 stycznia 2022 r. Spółka rozpoczęła swój pierwszy rok obrotowy po przekształceniu, już jako spółka jawna, trwający do 31 grudnia 2022 r. Na moment rozpoczęcia tego roku obrotowego wspólnikami Spółki były wyłącznie osoby fizyczne.
W połowie stycznia 2022 r. do Spółki przystąpiła, w charakterze wspólnika,… sp. z o.o. W związku z tym, w terminie 14 dni od dnia zmiany składu wspólników Spółki, złożono w sposób prawidłowy i skuteczny informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Co za tym idzie, Wnioskodawca nie nabył statusu podatnika podatku dochodowego w roku obrotowym trwającym od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2022 r.
Jednak, przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na urzędowym formularzu CIT-15J, ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Spółki ani do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z tej Spółki.
W związku z tym, że Spółka nie złożyła informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przed rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, trwającego od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., to Spółka uzyskała, z mocy prawa, status podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., na mocy art. 1 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przyszłości dojdzie do wypłaty przez Spółkę do Wspólników zarówno zysku wypracowanego w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., opodatkowanego na bieżąco podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment przekształcenia, jak też zysków wypracowanych przez Spółkę po dniu 1 stycznia 2023 r., podlegających bieżącemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przy czym przyszła wypłata przez Spółkę zysku wypracowanego w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. zostanie zrealizowana w oparciu o aktualny parytet udziału Wspólników w zyskach Spółki.
Pytania
1.Czy wypłata do Wspólników zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., opodatkowanego na bieżąco podatkiem dochodowym od osób prawnych, a następnie podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment przekształcenia, będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a co za tym idzie Spółka - jako płatnik - będzie zobowiązana do pobrania tego podatku?
2.Czy wypłata do Wspólnika, który przystąpił do Spółki w październiku 2021 r., zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. według aktualnego parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki, ale opodatkowanego na moment przekształcenia Spółki według historycznego parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki, będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów (przychodów) tego Wspólnika z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a co za tym idzie Spółka - jako płatnik - będzie zobowiązana do pobrania tego podatku?
3.Czy Spółka - jako płatnik - może pomniejszyć zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach wypracowanych przez Spółkę po dniu 1 stycznia 2023 r. o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału Wspólnika w zysku Spółki i podatku należnego od jej dochodu, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany przez Wspólnika, zgodnie z art. 30a ust. 6a i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Wypłata do Wspólników zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., opodatkowanego na bieżąco podatkiem dochodowym od osób prawnych, a następnie podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment przekształcenia, nie będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a co za tym idzie Spółka - jako płatnik - nie będzie zobowiązana do pobrania tego podatku.
2.Wypłata do Wspólnika, który przystąpił do Spółki w październiku 2021 r., zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. według aktualnego parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki, ale opodatkowanego na moment przekształcenia Spółki według historycznego parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki, nie będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów (przychodów) tego Wspólnika z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a co za tym idzie Spółka - jako płatnik - nie będzie zobowiązana do pobrania tego podatku.
3.Spółka - jako płatnik - może pomniejszyć zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach wypracowanych przez Spółkę po dniu 1 stycznia 2023 r. o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału Wspólnika w zysku Spółki i podatku należnego od jej dochodu, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany przez Wspólnika, zgodnie z art. 30a ust. 6a i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 1
Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Z kolei, zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „spółka” oznacza spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast „udział w zyskach osób prawnych” oznacza również udział w zyskach spółek, o których mowa m.in. w zdaniu poprzednim (art. 5a pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Dywidendy i inne przychody osób fizycznych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału są uważane za przychody z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Od uzyskanych dochodów (przychodów) osób fizycznych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 tej ustawy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w przyszłości dojdzie do wypłaty do Wspólników zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., czyli w okresie, w którym Spółka funkcjonowała w formie spółki komandytowej. Zysk wypracowany w tym okresie podlegał już opodatkowaniu na bieżąco podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zysk wypracowany w tym okresie nie został podzielony przed przekształceniem Spółki w spółkę jawną, zatem na moment przekształcenia podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółka - jako płatnik - pobrała zryczałtowany podatek dochodowy od wartości niepodzielonych zysków na podstawie art. 41 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Celem art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zabezpieczenie zasady podwójnego opodatkowania zysków wypracowanych przez spółki, bowiem zyski spółek są opodatkowane podatkiem dochodowym na poziomie samej spółki, a także na poziomie jej wspólników na moment podziału zysku. Ponieważ w wyniku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną mogłoby dojść do naruszenia tej zasady poprzez nieopodatkowaną wypłatę zysku wypracowanego przez spółkę przed przekształceniem w spółkę niebędącą osobą prawną, ustawodawca zdecydował się na opodatkowanie takich niepodzielonych zysków na moment przekształcenia. Zatem, po przekształceniu, taki zysk może już być dzielony i wypłacany do wspólników bez podatku.
Mając na uwadze powyższe, ponieważ Spółka - jako płatnik - pobrała, na podstawie art. 41 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek dochodowy od wartości niepodzielonych zysków, wypracowanych w okrasie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., czyli w okresie, w którym Spółka funkcjonowała w formie spółki komandytowej, wypłata tych zysków powinna być teraz wolna od opodatkowania.
Spółka, co prawda, uzyskała w międzyczasie (z dniem 1 stycznia 2023 r.) ponownie status podatnika podatku dochodowego, jednak uzyskanie tego statusu pozostaje bez wpływu na opodatkowanie zysków wypracowanych w okrasie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. Po pierwsze, zyski te zostały już opodatkowane po raz drugi (na moment przekształcenia), czyli cel ustawy podatkowej został zrealizowany. Po drugie, zyski te zostały wypracowane zanim Spółka - działając już w formie spółki jawnej - uzyskała status podatnika podatku dochodowego, a zasada dotycząca opodatkowania udziału w zysku spółki jawnej, analogicznie jak udziału w zysku osób prawnych, dotyczy wyłącznie zysków wypracowanych przez spółkę jawną od momentu uzyskania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego. Po trzecie, ponowne opodatkowanie wypłaty tych zysków skutkowałoby ich trzykrotnym opodatkowaniem, co jest sprzeczne z celem i systematyką ustaw podatkowych.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy wypłata do Wspólników zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., opodatkowanego na bieżąco podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment przekształcenia, nie będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mimo uzyskania przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., a co za tym idzie Spółka - jako płatnik - nie będzie zobowiązana do pobrania tego podatku.
Ad 2
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka - działając jeszcze w formie spółki komandytowej - z dniem 1 maja 2021 r. uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Jeden ze Wspólników dołączył do Spółki dopiero w październiku 2021 r.
Na moment przekształcenia Spółki ze spółki komandytowej w spółkę jawną posiadała ona niepodzielone zyski, wypracowane w okrasie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r., czyli w okresie, kiedy Spółka posiadała już status podatnika podatku dochodowego.
W związku z powyższym Spółka, działając w charakterze płatnika, pobrała zryczałtowany podatek dochodowy od wartości niepodzielonych zysków w Spółce na podstawie art. 41 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według aktualnego wówczas parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki.
Natomiast przyszła wypłata przez Spółkę zysku wypracowanego w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. zostanie zrealizowana w oparciu o aktualny parytet udziału Wspólników w zyskach Spółki.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 tej ustawy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 1-11 tej ustawy.
W ocenie Spółki, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód Wspólników z udziału w zyskach Spółki powinien być rozliczany zgodnie z ich udziałem w zysku w danym momencie w czasie, czyli na moment powstania obowiązku podatkowego, tutaj przekształcenia Spółki ze spółki komandytowej w spółkę jawną.
Zatem, późniejsza zmiana procentowa udziału poszczególnych Wspólników w zyskach Spółki, po odprowadzeniu podatku należnego od Wspólników z tytułu niepodzielonych zysków na moment przekształcenia, nie wpływa na to wygaszone już zobowiązanie podatkowe (wygaszone w wyniku zapłaty podatku). Nawet jeśli ten zysk nie został faktycznie wypłacony i zostanie wypłacony Wspólnikom według nowych proporcji dopiero w kolejnych latach, bowiem ustawa wiąże obowiązek podatkowy z samą zmianą formy prawnej, a nie z faktyczną wypłatą tego zysku.
Zysk Spółki wypracowany w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. został już opodatkowany podatkiem dochodowym od wartości niepodzielonych zysków w Spółce, według udziału Wspólników w zyskach Spółki na moment jej przekształcenia. Należy zauważyć, że niezależnie od parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki, łączna kwota podatku należnego od obu Wspólników zawsze byłaby taka sama.
Podsumowując, zmiana parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki po jej przekształceniu nie powoduje powstania zaległości podatkowej w zakresie opodatkowania zrealizowanych wypłat. Nie powoduje także powstania zaległości podatkowej w zakresie opodatkowania niepodzielonych zysków w związku ze zmianą formy prawnej. Co za tym idzie, nie wymaga korekt podatku zapłaconego zgodnie z historyczną proporcją udziału w zysku, w tym podatku zapłaconego od niepodzielonych zysków w związku z przekształceniem Spółki.
Mając na uwadze powyższe, wypłata do Wspólnika, który przystąpił do Spółki w październiku 2021 r., zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od dnia 1 maja 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. i opodatkowanego na moment przekształcenia Spółki, według aktualnego parytetu udziału Wspólników w zyskach Spółki, nie będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów (przychodów) tego Wspólnika z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a co za tym idzie Spółka - jako płatnik - nie będzie zobowiązana do pobrania tego podatku.
Ad 3
Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Z kolei, zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „spółka” oznacza spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast „udział w zyskach osób prawnych” oznacza również udział w zyskach spółek, o których mowa m.in. w zdaniu poprzednim (art. 5a pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Dywidendy i inne przychody osób fizycznych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału są uważane za przychody z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Od uzyskanych dochodów (przychodów) osób fizycznych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Przy czym, zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany (art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 tej ustawy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21. Przy czym spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.
Ustawodawca zdecydował się na przyznanie spółkom jawnym - we wskazanych okolicznościach - statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z uwagi na możliwość wykorzystania braku tego statusu do unikania albo uchylania się od opodatkowania, w szczególności przez zagranicznych inwestorów i międzynarodowe grupy kapitałowe. Przy czym nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych miała wówczas charakter szerszy, m.in. przyznała status podatnika podatku dochodowego wszystkim spółkom komandytowym, bez wyjątku. Nadając status podatnika spółkom komandytowym ustawodawca jasno podkreślał, że podwójne opodatkowanie zysków spółek komandytowych powinno dotyczyć tylko tych wspólników, którzy posiadają ograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki. Natomiast wspólnicy, którzy posiadają nieograniczoną, subsydiarną i solidarną odpowiedzialność za zobowiązania spółki, powinni nadal korzystać z jednokrotnego opodatkowania, tzn. zyski im przypadające. W tym też celu komplementariusze spółek komandytowych będący osobami fizycznymi uzyskali możliwość pomniejszenia należnego od ich udziału w zyskach spółki podatku dochodowego o podatek dochodowy zapłacony przez spółkę w proporcji przypadającej na ich udział w zyskach. Mechanizm ten zapewnia zatem jednokrotność opodatkowania zysków spółki komandytowej przypadających wspólnikowi o nieograniczonej odpowiedzialności za jej zobowiązania, w tym podatkowe.
Niestety, wprowadzając powyższą nowelizację w życie, ustawodawca ewidentnie zapomniał o wspólnikach spółek jawnych, którzy również ponoszą nieograniczoną, subsydiarną i solidarną odpowiedzialność za zobowiązania spółki, a którzy nie są „komplementariuszami” spółki, ponieważ Kodeks spółek handlowych nie przewiduje takiej pozycji wspólnika w spółce jawnej. W takiej sytuacji, w świetle racji stojących za nowelizacją, brak przyznania wspólnikom spółek jawnych, ponoszących przecież niegraniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółek jawnych, prawa do pomniejszenia własnego podatku dochodowego o podatek dochodowy zapłacony przez spółkę jawną, przypadający proporcjonalnie na ich udział w zysku, stanowi jawną dyskryminację względem komplementariuszy spółek komandytowych, którzy są przecież w identycznej (porównywalnej) sytuacji. Uzasadnieniem dla takiej dyskryminacji nie może być cel w postaci zwalczania unikania i uchylania się od opodatkowania przez zagranicznych inwestorów i międzynarodowe grupy kapitałowe w sytuacji, w której wspólnicy spółek jawnych są osobami fizycznym i posiadają nieorganiczny obowiązek podatkowy w Polsce.
Mając na uwadze obowiązek pro-konstytucyjnej wykładni przepisów prawa podatkowego przez organy stosujące prawo podatkowe, w tym tutejszy organ interpretacyjny, a także zważywszy na systematykę ustaw podatkowych, należy zatem stwierdzić, że w przypadku gdy spółka jawna uzyskała status podatnika podatku dochodowego na mocy art. 1 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jej wspólnicy będący osobami fizycznym o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, mają prawo do obniżenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach spółki jawnej, zgodnie z art. 30a ust. 6a i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy Spółka - jako płatnik - może pomniejszyć zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach wypracowanych przez Spółkę po dniu 1 stycznia 2023 r., opodatkowanych na bieżąco podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na uzyskanie przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału Wspólnika w zysku Spółki i podatku należnego od jej dochodu, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany przez Wspólnika, zgodnie z art. 30a ust. 6a i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie pytań nr 1, 2 jest prawidłowe. Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny w zakresie pytań nr 1, 2.
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:
a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Stosownie natomiast do treści art. 5a pkt 31ww. ustawy:
ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są m.in. kapitały pieniężne.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 analizowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Uszczegółowieniem powołanego przepisu jest art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (…).
Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
Należy zauważyć, że art. 30a ust. 6a wskazuje na możliwość pomniejszenia przez komplementariusza, pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku, o kwotę wyliczoną zgodnie ze wskazaniami zawartymi w tym przepisie. Jedną ze składowych ustalenia tej kwoty jest podatek należny od dochodu spółki komandytowej, obliczony za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie natomiast do treści art. 41 ust. 4 powołanej ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zgodnie z art. 41 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c (spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski), obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.
Z powyższych przepisów jasno wynika, że ustawodawca objął obowiązkiem pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wyłącznie Spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, tj. spółkę komandytową oraz spółkę komandytowo-akcyjną z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.
Jedynie spółka komandytowa, i komandytowo-akcyjna, która dokonuje wypłaty należności z tytułu udziału w zyskach na rzecz komplementariusza – osoby fizycznej, ma obowiązek poboru zryczałtowanego 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 30a ust. 6a-6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika z art. 41 ust. 4e tej ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, zgodnie z którym Spółka jawna jako płatnik może pomniejszyć zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów) Wspólników z tytułu udziału w zyskach wypracowanych przez Spółkę po dniu 1 stycznia 2023 r., opodatkowanych na bieżąco podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na uzyskanie przez Spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od dnia 1 stycznia 2023 r., o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału Wspólnika w zysku Spółki i podatku należnego od jej dochodu, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany przez Wspólnika, zgodnie z art. 30a ust. 6a i następne ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytań nr 1-2 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right