Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Ocena mobbingu a subiektywne odczucie pracownika - Wyrok SN z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. II PSKP 38/23

Ocena mobbingu wymaga zastosowania obiektywnych kryteriów i nie sprowadza się jedynie do subiektywnych odczuć pracownika; stwierdzenie mobbingu może obejmować także działania formalnie mieszczące się w granicach uprawnień przełożonego, jeśli spełniają znamiona uporczywości i długotrwałości.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

Prezes SN Piotr Prusinowski (przewodniczący)

‎SSN Bohdan Bieniek (sprawozdawca)

‎SSA Marek Szymanowski

w sprawie z powództwa A. K. ‎przeciwko Urzędowi Miejskiemu w A. ‎z udziałem interwenienta ubocznego W. W. ‎o zapłatę zadośćuczynienia za doznaną krzywdę wywołaną rozstrojem zdrowia w związku z mobbingiem oraz zadośćuczynienie z tytułu naruszenia dóbr osobistych, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 11 czerwca 2024 r., ‎skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego w Suwałkach ‎z dnia 7 kwietnia 2022 r., sygn. akt III Pa 3/21,

uchyla zaskarżony wyrok w pkt I. 2 i 3 oraz w pkt III i w tym zakresie przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi Okręgowemu w Suwałkach, pozostawiając temu Sądowi rozstrzygnięcie o kosztach postępowania kasacyjnego.

UZASADNIENIE

Sąd Rejonowy w Suwałkach, wyrokiem z dnia 16 listopada 2020 r., zasądził od pozwanego Urzędu Miejskiego w A. na rzecz powódki A. K. kwotę 35.000 zł, w tym kwotę 30.000 zł tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę wywołaną rozstrojem zdrowia w związku z mobbingiem oraz kwotę 5.000 zł zadośćuczynienia z tytułu naruszenia dóbr osobistych (pkt I), oddalając powództwo w pozostałym zakresie (pkt II) oraz orzekając o kosztach procesu i rygorze natychmiastowej wykonalności (pkt III-V).

W sprawie ustalono, że A. K. była zatrudniona w Urzędzie Miejskim w A. od dnia 10 kwietnia 2015 r. na stanowisku sekretarza miasta, na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z upoważnieniem Burmistrza Miasta A. z dnia 10 kwietnia 2015 r. była upoważniona do wykonywania w jego imieniu szeregu zadań, w tym zapewnienia właściwej organizacji pracy, realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi w Urzędzie oraz składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności jednostki, wydawania decyzji administracyjnych. Powódka została również upoważniona do wykonywania dyspozycji środkami finansowymi i wykonywania kontroli kompletności i rzetelności dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00