Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.339.2024.2.KFK

Prawo do korzystania ze zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłoweSzanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dla świadczonych usług uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a) ustawy.

Uzupełnili go Państwo pismem z 7 czerwca 2024 r. (wpływ 11 czerwca 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lipca 2024 r. (wpływ 12 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Muzeum (…) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Urząd Miasta w (…).

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87) oraz swojego statutu.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla potrzeb VAT jako podatnik VAT czynny.

Do zakresu działania Muzeum należy (…).

Muzeum prowadzi działalność w szczególności przez (…).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności w celu osiągnięcia zysku, Wnioskodawca może osiągać zyski z prowadzonej przez siebie działalności, które przeznaczane są w całości na działalność statutową Wnioskodawcy. W ramach realizacji celów statutowych, Wnioskodawca:

1) udostępnia zwiedzającym wstęp na wystawę stałą.

Oprócz zwiedzania wystawy stałej, Muzeum świadczy także inne usługi kulturalne, a w szczególności:

2) Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych (warsztaty) organizowanych regularnie przez Muzeum w siedzibie budynku Muzeum w formie:

a)Warsztatów w salach edukacyjnych;

b)Warsztatów w salach edukacyjnych – ścieżek tematycznych na części wystawy Muzeum;

3) Usługi uczestnictwa w warsztatach organizowanych okazjonalnie przez Muzeum w siedzibie budynku Muzeum, których tematyka i zakres uzależnione są od bieżących uwarunkowań Muzeum (bez wstępu na wystawę stałą);

4) Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych (warsztaty) organizowanych przez Muzeum w siedzibie podmiotów trzecich, np. biblioteki, domy kultury, szkoły itd. (bez wstępu na wystawę stałą).

Pismem z 10 lipca 2024 r. (wpływ 12 lipca 2024 r.) uzupełnili Państwo opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:

1. Czy usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punktach 2-4 wniosku, są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, tj. czy ww. zajęcia edukacyjne i warsztaty są połączone ze zwiedzaniem muzeum, za które pobierane są opłaty za wstęp? Odpowiedzi prosimy udzielić oddzielnie dla poszczególnych zajęć i warsztatów.

Odpowiedź:

Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa:

1) w punkcie 2a) wniosku nie są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, tj. ww. zajęcia edukacyjne i warsztaty nie są połączone ze zwiedzaniem zbiorów muzealnych, za które pobierane są opłaty za wstęp. Skorzystanie przez uczestnika warsztatów z usługi zwiedzania wystawy muzeum wymaga zakupu odrębnego biletu wstępu;

2) w punkcie 2b) wniosku są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem fragmentu zbiorów muzealnych. Wejście na wystawę stałą jest niezbędne do udziału w warsztatach, tj. najpierw uczestnicy idą na fragment wystawy stałej, a następnie przechodzą do sal edukacyjnych, w których odbywają się warsztaty;

3) w punkcie 3) wniosku nie są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, tj. ww. zajęcia edukacyjne i warsztaty nie są połączone ze zwiedzaniem zbiorów muzealnych, za które pobierane są opłaty za wstęp. Skorzystanie przez uczestnika warsztatów z usługi zwiedzania wystawy muzeum wymaga zakupu odrębnego biletu wstępu;

4) w punkcie 4) wniosku nie są w żaden sposób związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, gdyż warsztaty odbywają się poza budynkiem muzeum, tj. w siedzibie podmiotów trzecich.

2. Czy usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punktach 2-4 wniosku, są organizowane bez zwiedzania muzeum przez uczestników, tj. bez konieczności zakupu biletu wstępu do muzeum? Odpowiedzi prosimy udzielić oddzielnie dla poszczególnych zajęć i warsztatów.

Odpowiedź:

1) w punkcie 2a) wniosku są organizowane bez zwiedzania muzeum – wystawy stałej przez uczestników, tj. bez konieczności zakupu biletów wstępu do muzeum na wystawę stałą lub czasową;

2) w punkcie 2b) wniosku są organizowane ze zwiedzaniem fragmentu wystawy stałej muzeum przez uczestników, ale nie wymaga to konieczności zakupu dodatkowego biletu wstępu do muzeum na wystawę stałą lub czasową;

3) w punkcie 3) wniosku są organizowane bez zwiedzania muzeum – wystawy stałej przez uczestników, tj. bez konieczności zakupu biletów wstępu do muzeum – wystawy stałej;

4) w punkcie 4) wniosku są organizowane bez zwiedzania Muzeum – wystawy stałej przez uczestników, gdyż warsztaty odbywają się poza budynkiem muzeum, tj. w siedzibie podmiotów trzecich.

3. Czy usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punktach 2-4 wniosku – są usługami kulturalnymi, tj. czy ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Odpowiedzi prosimy udzielić oddzielnie dla poszczególnych zajęć i warsztatów.

Odpowiedź:

Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa:

1) w punkcie 2a) i 2b) wniosku są usługami kulturalnymi, tj. ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury;

2) w punkcie 3) wniosku są usługami kulturalnymi, tj. ich celem jest tworzenie,

upowszechnianie i ochrona kultury;

3) w punkcie 4) wniosku są usługami kulturalnymi, tj. ich celem jest tworzenie,

upowszechnianie i ochrona kultury.

4. W czym przejawia się działalność kulturalna w odniesieniu do poszczególnych zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punktach 2-4 wniosku? Proszę opisać, w jaki sposób realizowany jest powyższy cel odrębnie w stosunku do każdych zajęć edukacyjnych i warsztatów. Jakie konkretnie czynniki decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tych czynności, w jaki sposób wykonywane czynność przyczyniają się do rozwijania i rozpowszechniania kultury?

Odpowiedź:

Działalność kulturalna w odniesieniu do poszczególnych zajęć edukacyjnych i warsztatów przejawia się w niżej wskazanych obszarach. Poniżej wskazane czynniki przesądzają o kulturalnym charakterze tych czynności i przyczyniają się do rozwijania i rozpowszechniania kultury:

1) w zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 2a) tematy warsztatów związane są z działalnością statutową Muzeum i dotyczą przykładowo: (…). Za usługi kulturalne należy uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii i nauki. Warsztaty organizowane przez Muzeum są usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest (…). Tematyka zajęć jest zawsze związana z działalnością Muzeum.

2) w zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 2b) tematy warsztatów związane są z wystawą stałą Muzeum „(…)”. Wejście na wystawę stałą jest niezbędne do udziału w warsztatach, tj. najpierw uczestnicy idą na fragment wystawy stałej, a następnie przechodzą do sal edukacyjnych, w których odbywają się warsztaty. (…). Za usługi kulturalne należy uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii i nauki. Warsztaty organizowane przez Muzeum są usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest (…). Tematyka zajęć jest zawsze związana z działalnością Muzeum.

3) w zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 3):

W warsztatach biorą udział rodzice z dziećmi, tj. grupy niezorganizowane, przy czym udział dzieci uwarunkowany jest uczestnictwem opiekuna prawnego. Tematy warsztatów związane są z działalnością statutową Muzeum, np. (…).Za usługi kulturalne należy uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii i nauki. Warsztaty organizowane przez Muzeum są usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest (…). Tematyka zajęć jest zawsze związana z działalnością Muzeum.

4) w zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 4): Warsztaty organizowane i przeprowadzane są na zlecenie podmiotu trzeciego, przy czym są to warsztaty, których formuła opisana została w pkt 2 lit a) powyżej z tą różnicą, że warsztaty odbywają się poza budynkiem Muzeum. (…) Za usługi kulturalne należy uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii i nauki. Warsztaty organizowane przez Muzeum są usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest (…). Tematyka zajęć jest zawsze związana z działalnością Muzeum.

5. Czy świadcząc usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punktach 2-4 wniosku, wykonują Państwo usługi, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

Odpowiedź:

Muzeum, świadcząc usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punktach 2-4 wniosku, nie wykonuje usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT.

6. Czy w przypadku osiągnięcia systematycznych zysków z działalności, o której mowa w punktach 2-4 wniosku, są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług?

Odpowiedź:

W przypadku osiągnięcia systematycznych zysków z działalności, o której mowaw punktach 2-4 wniosku, są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Pytanie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku z 10 lipca 2024 r.)

Czy w opisanym stanie faktycznym Muzeum uprawnione jest do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla świadczonych usług uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a) ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku z 7 czerwca 2024 r.)

W ocenie Muzeum, w zakresie warsztatów muzealnych prowadzonych przez Muzeum (vide: ad. 2-4) pobierane opłaty są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), dalej „ustawa o VAT”, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18,18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl przepisu art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Analizując powołane przez Muzeum regulacje zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku VAT jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Muzeum, jako miejska instytucja kultury, spełnia przesłankę podmiotową określoną w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a) ustawy o VAT.

Sprawdzenia wymaga, czy w zakresie usług oferowanych przez Muzeum i opisanych w punktach 1-4 powyżej, te przesłanki także są spełnione.

Z uwagi na brzmienie przepisu art. 43 ust. 19 pkt 3 ustawy o VAT, tj. usługa wstępu do muzeum, usługi wejścia na wystawę (vide: ad 1) podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%. Takie też stanowisko zaprezentowane jest w licznych interpretacjach podatkowych.

Inaczej przedstawia się kwestia opodatkowania usługi uczestnictwa oraz usługi polegające na organizowaniu odpłatnych lekcji muzealnych oraz warsztatów organizowanych na terenie Muzeum (vide: ad 2 a i b, 3) oraz poza terenem Muzeum (vide: ad 4) gdyż są to sensu stricte usługi kulturalne, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a) ustawy o VAT.

Ustawa o VAT nie definiuje „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym priorytetowe znaczenie ma wykładnia językowa i zgodnie z jej regułami usługi kulturalne, to usługi odnoszące się do kultury, związane z kulturą. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad, norm współżycia społecznego przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności” (R. Smolski, M. Smolski, E.H. Stadmuller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska”, Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999).

Dodatkowo, definicja działalności kulturalnej kreuje się także przy analizie przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W świetle powyższego należy uznać, że za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Warsztaty organizowane przez Muzeum są usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury poprzez szerzenie wiedzy i świadomości społecznej, zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych. Tematyka zajęć jest zawsze związana z działalnością Muzeum.

Tym samym, świadczone przez Muzeum usługi w postaci warsztatów stanowią usługi kulturalne i korzystają ze zwolnienia od podatku VAT (vide: interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.682.2022.2.AJB, interpretacja indywidulana z dnia 10 kwietnia 2018 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.138.2018.1 .RG).

Muzeum osiąga przychody z organizacji ww. warsztatów (…). Wszelkie te przychody/zyski są w całości przeznaczane na kontynuację i doskonalenie świadczonych przez Muzeum usług w ramach działalności statutowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły da celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 385):

Muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów.

Natomiast w myśl art. 2 ustawy o muzeach:

Muzeum realizuje cele określone w art. 1, w szczególności przez:

1) gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;

2) katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;

3) przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;

4) zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;

5) urządzanie wystaw stałych i czasowych;

6) organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;

7) prowadzenie działalności edukacyjnej;

7a) popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;

8) udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;

9) zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;

10) prowadzenie działalności wydawniczej.

Na podstawie art. 4 ustawy o muzeach:

W sprawach nieuregulowanych w ustawie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194).

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), ustawodawca wskazał w art. 1 ust. 1, że:

Działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalne:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Przepis art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Według art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1. Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

2. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy, są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działają Państwo na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz swojego statutu. Do Państwa zakresu działania należy (…). Nie prowadzą Państwo działalności w celu osiągnięcia zysku, osiągane zyski z prowadzonej działalności przeznaczane są w całości na działalność statutową. W przypadku osiągnięcia systematycznych zysków z działalności, o której mowa we wniosku, są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W ramach realizacji celów statutowych:

1)udostępniają Państwo zwiedzającym wstęp na wystawę stałą.

Oprócz zwiedzania wystawy stałej, świadczą Państwo także inne usługi kulturalne,

a w szczególności:

2) Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych (warsztaty) organizowanych regularnie przez Muzeum w siedzibie budynku Muzeum w formie:

a)Warsztatów w salach edukacyjnych;

b)Warsztatów w salach edukacyjnych – ścieżek tematycznych na części wystawy Muzeum;

3) Usługi uczestnictwa w warsztatach organizowanych okazjonalnie przez Muzeumw siedzibie budynku Muzeum, których tematyka i zakres uzależnione są od bieżących uwarunkowań Muzeum (bez wstępu na wystawę stałą);

4) Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych (warsztaty) organizowanych przez Muzeum w siedzibie podmiotów trzecich, np. biblioteki, domy kultury, szkoły itd. (bez wstępu na wystawę stałą).

Warsztaty organizowane przez Muzeum są państwa zdaniem usługami kulturalnymi, gdyż ich celem jest (…). Tematyka zajęć jest zawsze związana z działalnością Muzeum.

W zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 2a) tematy warsztatów związane są z działalnością statutową Muzeum i dotyczą przykładowo (…).

W zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 2b) tematy warsztatów związane są z wystawą stałą Muzeum: „(…)”. Wejście na wystawę stałą jest niezbędne do udziału w warsztatach, tj. najpierw uczestnicy idą na fragment wystawy stałej, a następnie przechodzą do sal edukacyjnych, w których odbywają się warsztaty.

W zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 3) w warsztatach biorą udział rodzice z dziećmi, tj. grupy niezorganizowane, przy czym udział dzieci uwarunkowany jest uczestnictwem opiekuna prawnego. Tematy warsztatów związane są z działalnością statutową Muzeum, np. (…).

W zakresie zajęć edukacyjnych i warsztatów, o których mowa w punkcie 4) warsztaty organizowane i przeprowadzane są na zlecenie podmiotu trzeciego, są to warsztaty, których formuła opisana została w pkt 2 lit. a) powyżej z tą różnicą, że warsztaty odbywają się poza budynkiem Muzeum.

Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punkcie 2a) i 3) wniosku nie są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, tj. zajęcia edukacyjne i warsztaty nie są połączone ze zwiedzaniem zbiorów muzealnych, za które pobierane są opłaty za wstęp. Skorzystanie przez uczestnika warsztatów z usługi zwiedzania wystawy muzeum wymaga zakupu odrębnego biletu wstępu.

Również usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punkcie 4) wniosku nie są w żaden sposób związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, gdyż warsztaty odbywają się poza budynkiem muzeum, tj. w siedzibie podmiotów trzecich.

Natomiast usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punkcie 2b) wniosku są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem fragmentu zbiorów muzealnych. Wejście na wystawę stałą jest niezbędne do udziału w warsztatach, tj. najpierw uczestnicy idą na fragment wystawy stałej, a następnie przechodzą do sal edukacyjnych, w których odbywają się warsztaty. W tym przypadku nie jest jednak konieczny zakup dodatkowego biletu wstępu do muzeum na wystawę stałą lub czasową.

Świadcząc usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punktach 2-4 wniosku, nie wykonują Państwo usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą możliwości stosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, są Państwo samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Urząd Miasta w (…). Zatem przedstawione informacje pozwalają stwierdzić, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy.

W następnej kolejności należy ustalić, czy świadczone przez Państwa usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość, itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Odnosząc się do powołanych przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z powyższą charakterystyką terminu „kultura”, wymienione powyżej usługi, które Państwo świadczą, realizowane będą w ramach prowadzonej działalności kulturalnej. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku, prowadzą Państwo działalność w szczególności przez gromadzenie zabytków i dzieł sztuki, urządzanie wystaw stałych i czasowych, organizowanie badań naukowych, prowadzenie działalności edukacyjnej, popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę, udostępnianie zbiorów dla celów edukacyjnych i naukowych, prowadzenie działalności wydawniczej i w innych formach określonych statutem. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Państwa działalność polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Zatem opisane przez Państwa usługi wpisują się w definicję usług kulturalnych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy.

Z powołanych przepisów ustawy o muzeach wynika, że opisane usługi są świadczone przez Państwa jako instytucję kultury, która jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest (…). Zatem w sytuacji, gdy zyski osiągane z opisanej działalności będą w całości przeznaczone na kontynuację lub doskonalenie świadczonych przez Państwa usług, to spełniony jest również warunek wynikający z art. 43 ust. 18 ustawy.

Zauważyć należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jak odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji świadczenia kompleksowego. Niemniej, katalog przesłanek, które należy brać pod uwagę, w celu oceny, czy dane czynności stanowią świadczenie złożone, może być wyinterpretowany z wyroków TSUE oraz polskich sądów administracyjnych. Ma ono zatem miejsce w sytuacji, gdy:

świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej,

poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,

kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych,

kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punkcie 2a) i 3) wniosku nie są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, tj. zajęcia edukacyjne i warsztaty nie są połączone ze zwiedzaniem zbiorów muzealnych, za które pobierane są opłaty za wstęp. Skorzystanie przez uczestnika warsztatów z usługi zwiedzania wystawy muzeum wymaga zakupu odrębnego biletu wstępu. Usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punkcie 4) wniosku są nie są w żaden sposób związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem zbiorów muzealnych, gdyż warsztaty odbywają się poza budynkiem muzeum, tj. w siedzibie podmiotów trzecich.

Natomiast usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punkcie 2b) wniosku są nierozerwalnie związane ze wstępem do muzeum i zwiedzaniem fragmentu zbiorów muzealnych. Wejście na wystawę stałą jest niezbędne do udziału w warsztatach, tj. najpierw uczestnicy idą na fragment wystawy stałej, a następnie przechodzą do sal edukacyjnych, w których odbywają się warsztaty. Jednakże w tym przypadku nie jest konieczny zakup dodatkowego biletu wstępu do muzeum na wystawę stałą lub czasową.

Usługa wejścia na wystawę stałą i zwiedzania fragmentu zbiorów muzealnych stanowi więc element kompleksowej usługi uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, o których mowa w punkcie 2b) wniosku. Zatem odnosząc się do usługi oznaczonej punktem 2b), usługa wstępu do muzeum i zwiedzania fragmentu zbiorów muzealnych jest nierozerwalnie związana z usługą główną, jaką jest uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych i warsztatach.

W przypadku, gdy z tytułu wstępu do muzeum na wystawę stałą lub czasową nie jest konieczny zakup dodatkowego biletu, nie można mówić o wstępie jako usłudze podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, w odniesieniu do ww. usługi opisanej w punkcie 2b) nie znajdą zastosowania wyłączenia wskazane w art. 43 ust. 19 ustawy.

Podsumowując, świadcząc opisane w stanie faktycznym usługi kulturalne w postaci usług uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych i warsztatach, są Państwo uprawnieni do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00