Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.252.2024.2.EJ

Dotyczy ustalenia: - czy Wnioskodawca uzyskując przychody z tytułu odsetek od lokat terminowych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy Wnioskodawca uzyskując przychody z tytułu odsetek oraz zyski z rozliczenia transakcji inwestycji dwuwalutowych będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy Wnioskodawca uzyskując przychody z tytułu odsetek od lokat terminowych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

- czy Wnioskodawca uzyskując przychody z tytułu odsetek oraz zyski z rozliczenia transakcji inwestycji dwuwalutowych będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, (…) fundacja rodzinna, jest fundacją rodzinną w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 326 ze zm.), wpisaną do Rejestru Fundacji Rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy (…) pod numerem (…).

Wnioskodawca obecnie posiada środki pieniężne w walucie polskiej, które zostały:

- wniesione przez fundatora na pokrycie funduszu założycielskiego Wnioskodawcy,

- otrzymywane jako wypłata dywidendy w związku z posiadanymi przez Wnioskodawcę udziałami w spółce kapitałowej.

Przewiduje się, że Wnioskodawca może w przyszłości gromadzić środki pieniężne, pochodzące przykładowo z:

- darowizn,

- dywidend ze spółek kapitałowych, w których obecnie posiada udziały, albo w których, w przyszłości obejmie udziały,

- wypłat zysków z uczestnictwa w spółkach osobowych, których będzie wspólnikiem,

- odsetek od pożyczek udzielonych spółkom, w których uczestniczy,

- innego rodzaju działalności podejmowanej przez Wnioskodawcę.

Środki pieniężne mogą być gromadzone na lokatach. Lokaty te mogą obejmować środki pieniężne zarówno w walucie polskiej, jak i w walutach obcych.

W związku z zakładaniem lokat terminowych Wnioskodawca, osiąga i będzie osiągał przychody z tytułu odsetek od tych lokat.

Wnioskodawca rozważa również zawieranie transakcji inwestycji dwuwalutowych. Umowa inwestycji dwuwalutowej jest innym instrumentem pochodnym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Łączy cechy lokaty i umowy opcyjnej.

W ramach takiej transakcji Wnioskodawca uzyskiwałby odsetki od lokaty w walucie bazowej i jednocześnie zysk bądź stratę z rozliczenia transakcji dwuwalutowej. Wynik na rozliczeniu inwestycji dwuwalutowej zależy od relacji kursów waluty bazowej do waluty alternatywnej. W przypadku gdy, w określonym terminie, spełni się określony dla danej transakcji warunek zmiany relacji kursu waluty bazowej względem alternatywnej, rozliczenie transakcji zostanie dokonane w walucie alternatywnej. Jeżeli kurs walut nie zmieni się w sposób przewidziany w zleceniu, rozliczenie transakcji zostanie dokonane w walucie bazowej. Wynik na transakcji jest składową odsetek i wyniku na rozliczeniu inwestycji dwuwalutowej.

Zawierając transakcję dwuwalutową, Wnioskodawca będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty na rzecz banku.

Obecnie Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, jeżeli zainwestuje w transakcje dwuwalutowe, z jaką częstotliwością będzie zawierał tego typu transakcje.

Pytania

 1. Czy Wnioskodawca uzyskując przychody z tytułu odsetek od lokat terminowych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop?

 2. Czy Wnioskodawca uzyskując przychody z tytułu odsetek oraz zyski z rozliczenia transakcji inwestycji dwuwalutowych będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskując przychody z tytułu odsetek od lokat terminowych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 w związku z art. 6 ust. 7 updop, fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie to nie obowiązuje w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez fundację rodzinną, w zakresie w jakim wykracza ona poza katalog działalności wskazany w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W celu stwierdzenia, czy przychody fundacji rodzinnej podlegają w/w zwolnieniu, należy w pierwszej kolejności ustalić, czy pochodzą z prowadzonej przez fundację rodzinną działalności gospodarczej.

W przypadku stwierdzenia, że zakładanie lokat terminowych spełnia definicję działalności gospodarczej, należy zweryfikować, czy jest ona objęta katalogiem z art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, stanowi zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Przesłanki te muszą być spełnione razem (tak przykładowo WSA w Poznaniu w wyroku z 28 kwietnia 2009 r., sygn. akt III SA/Po 374/08).

W przekonaniu Wnioskodawcy, korzystanie z produktów banku, umożliwiających uzyskanie wynagrodzenia za powierzony mu na określony czas kapitał, tj. odsetek od lokaty, nie spełnia definicji działalności gospodarczej w rozumieniu Prawa przedsiębiorców. Nie można bowiem temu działaniu przypisać przymiotu „aktywności”, która to jest podstawową cechą przedsiębiorcy. Działalność gospodarcza jest prowadzona w warunkach niepewności, wymaga zaangażowania podmiotu ją wykonującą, oraz adekwatnych do jej rodzaju czynników wytwórczych.

Tymczasem, w przypadku tworzenie lokat bankowych, warunki umowy z bankiem są Wnioskodawcy znane, jego aktywność ogranicza się do ich akceptacji i powierzenia bankowi określonej kwoty środków pieniężnych na określony czas, w zamian za ustalone wynagrodzenie w postaci odsetek. W przekonaniu Wnioskodawcy, odsetki stanowią przychód pasywny, tj. niewymagający aktywnego zaangażowania Wnioskodawcy w jego uzyskanie.

Aktywność polegającą na lokowaniu na rachunkach bankowych własnych środków finansowych uznano za czynność nieobjętą definicją działalności gospodarczej, przykładowo w wyroku NSA z 2 marca 1994 r., sygn. akt III SA 1433/93 oraz w wyroku NSA z 2 marca 1994 r., sygn. akt III SA 1495/93.

Biorąc pod uwagę powyższe, skoro udostępnienie kapitału bankowi w zamian za odsetki, stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów Wnioskodawcy, są one przychodem, w odniesieniu do którego Wnioskodawca będzie podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Gdyby powyższa argumentacja Wnioskodawcy nie została zaakceptowana i potencjalnie uznano by, że tworząc lokaty fundacja rodzinna wykonuje działalność gospodarczą, przychód z tytułu odsetek nie skutkowałby obowiązkiem podatkowym, z tego względu, iż działalność tę należałoby uznać za objętą katalogiem art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Powierzanie bankowi posiadanych środków pieniężnych w określonej wysokości na określony czas należałoby uznać za udostępnianiu mienia do korzystania na innej podstawie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej.

Ustawa o fundacji rodzinnej nie definiuje pojęć „mienie” i „udostępnianie”.

Zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Z kolei, „udostępniać” znaczy tyle, co umożliwić komuś korzystanie z danej rzeczy. Ustawodawca dopuścił wszelkie legalne formy „udostępniania” majątku fundacji na podstawie swobody umów (tak też P. Tomczykowski, Komentarz do art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej).

W konsekwencji, należałoby uznać, iż lokowanie środków na rachunkach lokat terminowych, to właśnie udostępnianie bankowi mienia do korzystania w okresie trwania lokaty.

W związku z powyższym, nawet jeżeli, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, zakwalifikować zakładanie rachunków lokat terminowych w bankach i wnoszenie na te rachunki środków pieniężnych należących do Wnioskodawcy jako działalność gospodarczą, to na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej w związku z art. 6 ust. 1 pkt 25 i art. 6 ust. 7 updop, Wnioskodawca, będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskując przychody z tytułu odsetek oraz zyski z rozliczenia transakcji inwestycji dwuwalutowych będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

W odniesieniu do transakcji inwestycji dwuwalutowych, Wnioskodawca jest przekonany, że w przypadku gdy inwestycje w tego typu instrument będą sporadyczne, to podobnie jak w odniesieniu do lokat, niezasadne będzie twierdzenie, że inwestując wolne środki w transakcje dwuwalutowe, prowadzi działalność gospodarczą. Nie będzie to bowiem działalność zorganizowana, wykonywana w sposób ciągły.

W konsekwencji, Wnioskodawca twierdzi, że zarówno odsetki, jak i zyski zrealizowane w związku z rozliczeniem transakcji dwuwalutowej, będą przychodem, w odniesieniu do którego Wnioskodawca będzie podmiotowo zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

W przypadku, gdyby zawieranie transakcji dwuwalutowych stało się bardziej częstotliwe i zostało uznane jako realizowane w wykonaniu działalności gospodarczej, w przekonaniu Wnioskodawcy, byłoby ono objęte dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, który wskazuje, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Potencjalne zyski z lokat dwuwalutowych jako innych instrumentów pochodnych, byłyby realizowane w ramach działalności gospodarczej wskazanej w katalogu działalności z art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a zatem i w tym zakresie Wnioskodawca korzystałby ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

W myśl art. 6 ust. 7 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Jak wynika z art. 24r ust. 1 udpop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej(Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie szczegółowo określonym w pkt 1-8 tego przepisu.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca uzyskując przychody z tytułu odsetek od lokat terminowych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Oceniając czy dana „aktywność” fundacji mieści się w katalogu zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o fundacji rodzinnej, należy na wstępie ocenić, czy można ją uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236). Zgodnie z tym przepisem:

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Zakładanie lokat terminowych zarówno w walucie polskiej, jak i w walutach obcych nie można uznać za wykonywanie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców.

W związku z tym bezzasadne pozostaje rozpatrywanie, czy zakładanie lokat terminowych w bankach, a także osiąganie zysków z odsetek z lokat, może być uznane za dozwoloną działalność gospodarczą fundacji rodzinnej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej.

Reasumując zakładanie lokat terminowych nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców, a osiągane przez fundację rodzinną przychody z tytułu odsetek od lokat terminowych są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest także kwestia ustalenia czy uzyskując przychody z tytułu odsetek oraz zyski z rozliczenia transakcji inwestycji dwuwalutowych Fundacja rodzinna będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

W pierwszej kolejności nie można zgodzić się z Państwa poglądem w przypadku gdy inwestycje w tego typu instrument będą sporadyczne, to podobnie jak w odniesieniu do lokat, niezasadne będzie twierdzenie, że inwestując wolne środki w transakcje dwuwalutowe, Fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą.

Nie można zrównywać zakładania lokat terminowych z zawieraniem transakcji inwestycji dwuwalutowych.

Zakładanie lokat terminowych w głównej mierze służy przechowaniu posiadanych środków pieniężnych i uzyskaniu odsetek bez ponoszenia ryzyka osiągnięcia straty, bowiem lokaty terminowe nie są obarczone ryzykiem inwestycyjnym i to Bank wypłaca wynagrodzenie za możliwość dysponowania środkami pieniężnymi klienta.

Natomiast zawieranie transakcji inwestycji dwuwalutowych wiąże się już z inwestowaniem posiadanych środków pieniężnych i niewątpliwie obarczone jest ryzykiem inwestycyjnym. Zresztą sami Państwo wskazują, że w ramach takiej transakcji Wnioskodawca uzyskiwałby zysk bądź stratę z rozliczenia transakcji dwuwalutowej, bowiem wynik na rozliczeniu inwestycji dwuwalutowej zależy od relacji kursów waluty bazowej do waluty alternatywnej.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy zawierając transakcję dwuwalutową, Fundacja rodzinna będzie zobowiązana do uiszczenia opłaty na rzecz banku, a ponoszenie kosztów jest jedną z cech prowadzenia działalności gospodarczej, jak i obarczenie działalności gospodarczej różnego rodzajami ryzyk.

Niewątpliwie też zawieranie transakcji dwuwalutowych nakierowane jest na osiągnięcie zysku, co też jest jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej jak i samo ryzyko osiągnięcia rezultatu odmiennego od zakładanego (w tym przypadku straty na inwestycji dwuwalutowej).

Zatem zakładanie lokat terminowych jest zupełnie odmiennym zdarzeniem od zawierania transakcji dwuwalutowych i nie ma podstaw, aby zrównywać ich skutki podatkowe dla Fundacji rodzinnej w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zakładanie instrumentów dwuwalutowych jest działalnością gospodarczą, bowiem również charakteryzuje się zorganizowaniem. Zawarcie umowy z bankiem poprzedzone jest niewątpliwie analizą i porównaniem różnych możliwości, w celu zawarcia umowy, która będzie odpowiednia i która, w ocenie Fundacji przyniesie spodziewane korzyści.

Założenie instrumentu finansowego jednorazowo, czy też sporadycznie nie wyklucza uznania, że mamy do czynienia z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zauważyć należy, że definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie Prawo przedsiębiorców nie uzależnia prowadzenia działalności gospodarczej od częstotliwości podejmowanych działań, a jedynie wskazuje, że ma to być działalność wykonywana w sposób ciągły. Sam Wnioskodawca wskazuje, na „zakładanie” takich instrumentów finansowych i nie jest w stanie przewidzieć z jaką częstotliwością będzie zawierał tego typu transakcje. Jednakże ciągłości działalności nie należy utożsamiać z ilością dokonanych transakcji.

Zatem nawet gdyby tylko jeden raz Fundacja rodzinna zawarła transakcję inwestycji dwuwalutowej to i tak byśmy mieli do czynienia z działalnością gospodarczą w myśl ustawy Prawo przedsiębiorców.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, stwierdzić należy, że zawieranie transakcji inwestycji dwuwalutowych wypełnia wszystkie przesłanki definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie Prawo przedsiębiorców, bowiem mamy do czynienia z działalnością zorganizowaną nastawioną na osiągniecie zysku, która jest wykonywana we własnym imieniu przez Fundację Rodzinną, a częstotliwość dokonywania takich transakcji nie ma wpływu na ocenę charakteru podejmowanych działań.

Zatem zawierając transakcje inwestycji dwuwalutowych Fundacja Rodzinna będzie prowadziła działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, w konsekwencji należy ustalić czy taka działalność mieści się w zakresie dozwolonym dla fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Jak Państwo wskazali inwestycje dwuwalutowe są innym instrumentem pochodnym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 28a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

Ilekroć w ustawie jest mowa o instrumentach pochodnych - rozumie się przez to opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena lub wartość zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników, oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi:

Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565.

Zatem skoro transakcje dwuwalutowe są instrumentem pochodnym to ich zakładanie mieści się w zakresie dozwolonej działalności fundacji rodzinnej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr i osiąganie przychodów z tego tytułu (odsetki oraz przychody z rozliczenia) będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe, bowiem zawieranie transakcji inwestycji dwuwalutowych i osiąganie przychodów z tytułu odsetek oraz rozliczenia transakcji inwestycji dwuwalutowych mieści się w dozwolonym zakresie działalności fundacji rodzinnej (art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr) i tym samym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Przy czym należy zaznaczyć, że organ nie podziela Państwa poglądu odnośnie braku prowadzenia działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00