Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.265.2024.3.JP
Możliwość opodatkowania ryczałtem w wysokości 8,5% świadczonych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – w dniu 24 czerwca i 17 lipca 2024 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i kolejnych. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Rok 2022, 2023 i lata kolejne, których dotyczy wniosek planuje Pani rozliczyć w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Usługi, które Pani realizuje na podstawie umowy to usługi:
–wsparcia w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie;
–utrzymania oraz rozwijania katalogu usług;
–nadzoru nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analiza przyczyn problemów oraz projektowania i wdrażania ich rozwiązań;
–wspierania użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowania standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowania rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–obejmujące aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pani realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług doradza Pani w zakresie informatyki i to jest efektem świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie wyklucza Pani, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Zadecydowała Pani o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”).
W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie złożyła Pani pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (...) 2024 r. znak (...) poinformował Panią, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
–wsparcia w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznym na ustalonym poziomie;
–utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług;
–nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analizy przyczyn problemów oraz projektowanie i wdrażanie ich rozwiązań;
–wspieranie użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowanie standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Nie uzyskała Pani i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWIU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWIU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWIU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWIU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWIU 62.03.1. Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Pani działalność GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pani usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Miała Pani i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, nie przekroczyła Pani i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro.
W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie I
Prowadzony przez Panią rodzaj dokumentacji podatkowej dla celów działalności to ewidencja przychodów.
W przypadku, gdyby osiągała Pani przychody opodatkowane różnymi stawkami będzie Pani prowadziła ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).
Świadczone przez Panią usługi nie mają związku z żadnym etapem tworzenia oprogramowania, nie będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania, nie będą usprawniać działania oprogramowania.
Doprecyzowała Pani, że system informatyczny i system komputerowy to synonimy oznaczające to samo. Wskazuje Pani, że usługi dotyczą następujących systemów informatycznych:
a)usług pamięci sieciowej umożliwiających przechowywanie i dostęp do danych;
b)usług sieciowych umożliwiających planowanie i monitorowanie zadań wsadowych w ramach przetwarzania danych;
c)narzędzia do zarządzania projektami i monitorowania postępów i problemów występujących w projekcie;
d)narzędzia do tworzenia i udostępniania dokumentacji roboczej.
Oprócz działalności gospodarczej planuje Pani w przyszłości osiągać przychód z najmu posiadanego mieszkania wyłącznie na cele mieszkaniowe na podstawie umowy pisemnej.
Kod PKWiU jaki został nadany przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (...) 2024 r. o znaku (...) to: 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Nie posiada Pani innego kodu nadanego przez organ do tego powołany. Co więcej Dyrektor KIS wydał „decyzję: 114-KDIP2-1.4011.522.2022.2.OK”, w której wskazany został kod PKWiU analogiczny do nadanego Pani i organ nie wymagał żadnego doprecyzowania. Wskazuje Pani, że żądanie uzupełnienia wniosku interpretacyjnego o kody PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa (przykładowo, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 2441/20).
Ponadto należy zauważyć, że organ interpretacyjny „nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r, sygn. akt I FSK 179/16. Kod ten opisuje wszystkie poszczególne usługi świadczone przez wnioskodawcę”.
Uzupełnienie II
Wskazała Pani szczegółową charakterystykę każdej z wymienionych czynności:
1.Wsparcie w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie:
a)Zadania/działania:
–rozwiązywanie problemów klientów związanych z użytkowaniem technologii informatycznej i systemu komputerowego, które mogą wpłynąć na realizację usług zgodnie z umową,
–kontakty z klientami konieczne do rozwiązania zaistniałego problemu,
–kontakty z innymi stronami (dostawcy usług sprzętowych, sieciowych, chmurowych, programów, właścicieli procesów itd.) konieczne do rozwiązania zaistniałego problemu.
b)Efekty:
–utrzymanie wysokiej jakości usług zgodnie z wymaganiami kontraktu,
–zapewnienie zgodności z umową i minimalizacja ryzyka kar umownych.
c)Wykorzystanie efektów:
–wypełnienie zadań przewidzianych w kontrakcie w odpowiedniej jakości (czas reakcji, czas załatwienia sprawy, satysfakcja klienta) pozwala Zleceniodawcy na utrzymanie klienta i negocjacje kolejnych analogicznych kontraktów,
–ilość i średni czas zrealizowanych zadań służy jako podstawa do ewaluacji efektywności zespołu i wprowadzania ewentualnych zmian w procesach i procedurach operacyjnych.
2.Utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług:
a)Zadania/działania:
–utrzymanie usług wsparcia klienta w zakresie technologii informatycznych na oczekiwanym poziomie zgodnie z procedurami operacyjnymi;
–rozwój usług pomocy w zakresie technologii informatycznych w katalogu zgodnie z potrzebami użytkowników (np. obsługa nowych systemów/technologii lub ich nowych wersji),
–formułowanie propozycji poszerzania katalogu usług pomocy w zakresie technologii informatycznych np. na podstawie częstości występowania poszczególnych problemów klientów lub problemów z określonym systemem/technologią.
b)Efekty:
–aktualny i kompletny katalog usług, który odzwierciedla potrzeby biznesowe,
–lepsze zarządzanie, kontrola i przewidywanie potrzeb w zakresie dostępnych usług.
c)Wykorzystanie efektów:
–Zleceniodawca ma dostęp do aktualnego katalogu usług wsparcia konkretnych systemów/technologii , co ułatwia zarządzanie i planowanie zasobów oraz służy prognozowaniu przyszłych trendów w zakresie wsparcia
–klienci zyskują przekonanie, że uzyskają wsparcie niezależnie od rozwoju systemów i technologii, co zwiększa prawdopodobieństwo utrzymania obecnych kontraktów i zawierania kolejnych.
3.Nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji:
a)Zadania/działania:
–monitorowanie i zarządzanie zgłoszeniami w systemach do zarządzania projektami i/lub w systemie obsługi klienta typu „helpdesk” w zależności od procedur operacyjnych danego klienta;
–utrzymywanie aktualnej dokumentacji zgłoszeń i procesów zgodnie z procedurami operacyjnymi.
b)Efekty:
–szybka i efektywna analiza zgłoszeń użytkowników zgodnie z procedurami operacyjnymi,
–pełna i aktualna dokumentacja procesów, ułatwiająca ich późniejszą analizę i audyt.
c)Wykorzystanie efektów:
–Zleceniodawca wykorzystuje raporty z systemu typu ‘helpdesk’ do monitorowania aktywności i efektywności zespołu wsparcia,
–dokumentacja pomaga w szkoleniu nowych pracowników i w doskonaleniu procesów.
4.Analiza przyczyn problemów oraz projektowanie i wdrażanie ich rozwiązań:
a)Zadania/działania:
–identyfikowanie przyczyn źródłowych problemów związanych ze wsparciem klientów (np. brak zasobów, braki w wiedzy, niedostateczna automatyzacja procesów, nieoptymalnie zaplanowane prace aplikacji, przestarzała technologia),
–projektowanie i wdrażanie rozwiązań zapobiegających powtórzeniu się problemów w obszarze wsparcia.
b)Efekty:
–zmniejszenie liczby powtarzających się problemów należących do obszaru wsparcia,
–poprawa stabilności, niezawodności i szybkości wsparcia.
c)Wykorzystanie efektów:
–zleceniodawca korzysta z proponowanych rozwiązań, aby zapewnić ciągłość i jakość usług,
–świadomość zarówno mocnych i słabych stron pomaga w ulepszaniu procedur i zwiększaniu efektywności operacyjnej.
5.Wspieranie użytkowników biznesowych w rozwiązywaniu znalezionych problemów:
a)Zadania/działania:
–wskazywanie alternatywnych metod rozwiązań lub wykazanie użytkownikowi, że technologia działa tak jak powinna (np. przyczyny błędu poza obszarem wsparcia);
–prowadzenie szkoleń i udzielanie porad dotyczących korzystania z systemów, technologii oraz usług wsparcia,
b)Efekty:
–szybkie rozwiązywanie problemów użytkowników,
–zwiększenie satysfakcji użytkowników i poprawa ich umiejętności korzystania z systemów.
c)Wykorzystanie efektów:
–zleceniodawca obserwuje zmniejszenie liczby zgłoszeń problemów oraz zwiększenie efektywności użytkowników biznesowych,
–ulepszone procedury wsparcia i szkolenia dla przyszłych użytkowników.
6.Definiowanie standardowych procedur operacyjnych:
a)Zadania/działania:
–tworzenie i aktualizacja standardowych procedur operacyjnych,
–przeprowadzanie przeglądów i audytów zgodności z procedurami.
b)Efekty:
–jasne i spójne procedury operacyjne,
–zwiększona efektywność i zgodność operacji z wymaganiami regulacyjnymi i firmowymi.
c)Wykorzystanie efektów:
–Zleceniodawca wykorzystuje procedury do szkolenia pracowników i zapewnienia zgodności operacyjnej,
–audyty pomagają w identyfikacji obszarów do poprawy i wprowadzaniu koniecznych zmian.
7.Prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych:
a)Zadania/działania:
–przygotowywanie i przeprowadzanie prezentacji dla użytkowników końcowych,
–demonstrowanie funkcji i możliwości dostępnych technologii informatycznych i możliwości automatyzacji procesów.
b)Efekty:
–użytkownicy końcowi lepiej rozumieją dostępne rozwiązania i potrafią z nich efektywnie korzystać,
–zwiększenie poziomu akceptacji i wykorzystania nowych technologii wraz z zakupem usług wsparcia.
c)Wykorzystanie efektów:
–zleceniodawca obserwuje wzrost efektywności operacyjnej dzięki lepszemu zrozumieniu technologii przez użytkowników,
–prezentacje pomagają w procesie wdrażania nowych rozwiązań i ich integracji z istniejącymi procesami.
8.Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych:
a)Zadania/działania:
–udział w spotkaniach projektowych i przedstawianie swoich analiz i sugestii,
–współpraca z zespołami projektowymi w celu testowania nowych konfiguracji procesowych.
b)Efekty:
–efektywna współpraca między zespołami i skuteczna realizacja projektów,
–lepsza koordynacja i implementacja zmian w zestawieniach systemów komputerowych i technologii informatycznych.
c)Wykorzystanie efektów:
–zleceniodawca korzysta z efektów spotkań projektowych do podejmowania decyzji strategicznych i operacyjnych,
–projekty są realizowane zgodnie z planem, co zwiększa efektywność operacyjną i redukuje ryzyko niepowodzenia.
Wskazała Pani, że „kontrakt świadczenia usług informatycznym”, dotyczy kontraktu świadczenia usług informatycznych, jaki zawiera zleceniodawca Pani z klientem biznesowym. Kontrakty takie są objęte tajemnicą handlową i nie są udostępniane podwykonawcom, z tego powodu nie może Pani tych usług szczegółowo opisać. Kontrakty takie mogą obejmować wiele elementów obsługi technicznej, technologicznej i informatycznej, które wykraczają poza Pani kompetencje (takie jak dostawa sprzętu, certyfikacje, testy itd.). Realizacja kontraktu z klientem wymaga zazwyczaj zaangażowania wielu różnych zespołów podczas gdy Pani pracuje w zespole utrzymania i wsparcia i tylko tego dotyczy Pani umowa ze zleceniodawcą.
Doprecyzowała Pani, co należy rozumieć pod pojęciem „katalog usług” jest to katalog usług świadczonych przez Pani zleceniodawcę. Pani zleceniodawca specjalizuje się w dedykowanych dla dużych klientów z branży (...) i (...), usprawnieniach w funkcjonowaniu systemów komputerowych, optymalizacji zastosowania oraz połączeń technologii informatycznych, sieciowych, chmurowych i specjalistycznego oprogramowania. Zleceniodawca oferuje również usługi takiej, jak:
–analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta,
–analiza dostępnych na rynku rozwiązań automatyzacji dla procesów informatycznych pod kątem ich zastosowania lub rozbudowy przez klienta,
–modelowanie i projektowanie logiki automatyzacji dla procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentach, procesów wdrożeniowych systemów komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integracji systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji.
Przy każdym rodzaju usług klient może wymagać ściśle określonych w kontraktach usług wsparcia.
Wskazała Pani, że „platforma obsługi zgłoszeń”, to w zależności od wymagań klienta, dedykowane oprogramowanie do zarządzania projektami i zgłoszeniami lub określony procedurami operacyjnymi inny sposób zgłaszania problemów, taki jak dedykowana grupa wsparcia wywoływana określonym aliasem emailowym w domenie klienta lub na współdzielonym koncie komunikatora platformy (...).
Wyjaśniła Pani czego konkretnie dotyczą „procedury operacyjne” każde działanie jakie podejmowane jest w ramach standardowych działań wsparcia w zakresie technologii powinno mieć opracowaną procedurę operacyjną. Zapewnia to powtarzalność wysokiej jakości usług w zakresie wsparcia. Przykłady takich standardowych procedur operacyjnych dotyczą np.:
–standardów obsługi klienta w zależności od rodzaju i priorytetu zgłoszenia (czas podjęcia zadania, czas reakcji, maksymalny czas zakończenia, sposób i częstotliwość komunikacji dotyczących postępów, sposób zakończenia zadania);
–komunikacji wewnątrz zespołu wsparcia (wyznaczenie kanałów komunikacji, czasu i stałej agendy uzgodnień zespołowych, walidacji postępów i jakości prac);
–komunikacji z klientem (zdefiniowanie platformy oraz parametrów projektu w ramach tej platformy, określenie sposobu i czasu spotkań z klientem, raportowania z realizacji współpracy z klientem zwierzchnikom, itd.);
–sposobu dokumentowania i udostępniania informacji (w tym poziomy poufności);
–sposobów przeprowadzania walidacji jakości i wydajności wsparcia.
Każde działanie, które staje się w ramach pracy nad wsparciem klienta powtarzalne, lub jest z jakiegoś powodu dla klienta lub Pani zleceniodawcy krytyczne, zazwyczaj zyskuje udokumentowaną procedurę operacyjną. Jest to niezbędne do tzw. onboardingu nowych pracowników oraz dla oceny jakości pracy zarówno poszczególnych osób, jak i całego zespołu.
Wskazała Pani jakich konkretne elementy wchodzą w skład „systemów komputerowych”. Z uwagi na fakt podpisania w ramach umowy z Pani zleceniodawcą klauzuli poufności w zakresie zastosowanych systemów komputerowych i technologii informatycznych, nie może Pani posługiwać się ich nazwami lub opisami pozwalającymi na ich identyfikację. Stałymi elementami systemu komputerowego są:
–sprzęt (serwery, urządzenia końcowe, urządzenia peryferyjne);
–usługi (np. usługi dostępu do sieci, usługi chmurowe, zaawansowane modele językowe do wsparcia użytkowników klienta – np. chatboty, itd);
–oprogramowanie typowe (np. platforma (...), narzędzia (...), (...));
–narzędzia specjalistyczne (np. narzędzia do planowania zadań aplikacji, narzędzia monitorujące procesy wymiany informacji pomiędzy aplikacjami, narzędzia monitorujące ciągłość i wydajność procesów, programy specjalistyczne dedykowane określonym potrzebom klienta).
Najwięcej problemów w funkcjonowaniu dużych podmiotów sprawiają usługi oraz korzystanie z oprogramowania specjalistycznego, podczas gdy wszystkie powyższe elementy, z uwzględnieniem najbardziej zawodnego czynnika ludzkiego muszą współpracować, aby zapewnić pełną funkcjonalność i wydajność systemów komputerowych.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
–wsparcia w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie;
–utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług;
–nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analizę przyczyn problemów oraz projektowania i wdrażania ich rozwiązań;
–wspieranie użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowanie standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
–wsparcie w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie;
–utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług;
–nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analizę przyczyn problemów oraz projektowania i wdrażania ich rozwiązań;
–wspieranie użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowanie standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022). Ponadto art. 12 ust. 1 pkt. 2 h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
–wsparcie w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie;
–utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług;
–nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analizę przyczyn problemów oraz projektowanie i wdrażanie ich rozwiązań;
–wspieranie użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowanie standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pani działalności obejmujących:
–wsparcia w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie;
–utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług;
–nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analizę przyczyn problemów oraz projektowanie i wdrażanie ich rozwiązań;
–wspieranie użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowanie standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
–wsparcia w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie;
–utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług;
–nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analizę przyczyn problemów oraz projektowanie i wdrażanie ich rozwiązań;
–wspieranie użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowanie standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
–działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
–pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi mieszczące się w klasie PKWiU 62.02 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, co potwierdza uzyskana przez Panią opinia GUS.
Usługi, które Pani realizuje na podstawie umowy to:
–wsparcie w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznym na ustalonym poziomie;
–utrzymanie oraz rozwijanie katalogu usług;
–nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji;
–analiza przyczyn problemów oraz projektowania i wdrażania ich rozwiązań;
–wspieranie użytkowników biznesowych rozwiązań w rozwiązywaniu znalezionych problemów;
–definiowanie standardowych procedur operacyjnych;
–prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
–aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych.
Przedstawiła Pani szczegółowo zadania, efekty oraz wykorzystanie przez zleceniodawcę efektów pracy.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS we wskazanej przez Panią klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
Klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
–62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
–62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
–62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
–usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
–usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
–usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
–usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
–usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
–doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
–systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
–udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
–usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
–udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
–udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
–udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
–udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wskazana przez Panią klasyfikacja PKWiU dla świadczonych usług – klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – obejmuje zarówno „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), tj. te które są wprost wymienione w ww. przepisie, a także „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.02.20.0) oraz „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 62.02.30.0), przy czym stawkę ryczałtu 12% należy stosować do tych usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, mieszczących się w klasie PKWiU 62.02, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) bądź doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0).
Jak wynika z opisu sprawy, świadczy Pani usługi doradztwa w zakresie informatyki, które obejmują m.in. usługi wsparcia w realizacji kontraktu świadczenia usług informatycznych na ustalonym poziomie, nadzór nad platformą obsługi zgłoszeń w systemie informatycznym utrzymania dokumentacji, prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych oraz aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych. Ww. usługi dotyczą konkretnych systemów komputerowych, których – jak Pani wskazała – elementami są m.in.: sprzęt (serwery, urządzenia końcowe, urządzenia peryferyjne), oprogramowanie typowe (np. platforma (...), narzędzia (...), (...)), narzędzia specjalistyczne (np. narzędzia do planowania zadań aplikacji, narzędzia monitorujące procesy wymiany informacji pomiędzy aplikacjami, narzędzia monitorujące ciągłość i wydajność procesów, programy specjalistyczne dedykowane określonym potrzebom klienta), a więc w ich zakres wchodzi zarówno oprogramowanie, jak i sprzęt komputerowy. Wskazała Pani także, że „kontrakt świadczenia usług informatycznych”, dotyczy kontraktu świadczenia usług informatycznych, jaki zawiera Pani zleceniodawca z klientem biznesowym. Kontrakty takie mogą obejmować wiele elementów obsługi technicznej, technologicznej i informatycznej, które wykraczają poza Pani kompetencje (takie jak dostawa sprzętu, certyfikacje, testy itd.).
Jeszcze raz podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”.
W tym miejscu wskazać należy, że zakres świadczonych przez Panią usług pośrednio dotyczy usług, jakie wykonuje Pani zleceniodawca, polegających na dedykowanych dla dużych klientów z branży farmaceutycznej i spożywczej, usprawnieniach w funkcjonowaniu systemów komputerowych, optymalizacji zastosowania oraz połączeń technologii informatycznych, sieciowych, chmurowych i specjalistycznego oprogramowania, tj. czynności, które są wprost związane z konkretnym systemem (oprogramowaniem oraz sprzętem).
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również objaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Panią usług doradztwa w zakresie informatyki –objętych klasą PKWiU 62.02 – skupiających się na konkretnych zadaniach, których podstawowym elementem są określone systemy komputerowe, w tym sprzęt komputerowy oraz konieczne do prawidłowego funkcjonowania każdego systemu oprogramowanie, prowadzi do wniosku, że będące przedmiotem zapytania usługi, mają związek zarówno z doradztwem w zakresie oprogramowania, jak sprzętu komputerowego.
Jednocześnie należy zauważyć, że opisane przez Panią zadania nie obejmują czynności wchodzących w zakres grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które jako jedyne w ramach klasy 62.02 – o ile nie dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania – objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU w klasie 62.02 i – jak wynika z przeprowadzonej analizy – związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
–zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right