Porada
Czy przesyłanie błędnych raportów ZUS RCA przez płatnika może pozbawić zleceniobiorcę prawa do zasiłku macierzyńskiego
PROBLEM
Mamy podpisaną umowę zlecenie z panią, która dobrowolnie chciała podlegać ubezpieczeniu chorobowemu. Była ubezpieczona od lutego 2022 r. W okresie czerwiec-wrzesień 2023 r. przebywała na zasiłku za okres urlopu macierzyńskiego. Powinna w tym czasie zostać przerejestrowana i podlegać jedynie do ubezpieczenia zdrowotnego. Nastąpił tu błąd po stronie płatnika i ubezpieczona nie została przerejestrowana. Płatnik wysyłał raporty imienne RCA za panią z zerową podstawą wymiaru wszystkich składek, w tym też chorobowej. Następnie po macierzyńskim powinna być ponownie zgłoszona do składek społecznych, w tym do dobrowolnej składki chorobowej. Ponieważ nie wiedzieliśmy o błędzie, nic nie zostało zmienione. Pani wróciła do pracy, odprowadzaliśmy pełne składki. Problem powstał teraz, ponieważ pani chciała skorzystać z urlopu rodzicielskiego i odmówiono jej prawa do zasiłku z powodu niepodlegania do ubezpieczenia chorobowego. Wysłaliśmy pismo do ZUS z prośbą o uznanie okresów podlegania ubezpieczeniom, ale uzyskaliśmy decyzję odmowną, gdzie wskazują na art. 14 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Czy ZUS ma rację i nie ma możliwości odwrócenia tej sytuacji na korzyść zleceniobiorczyni?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right