Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.258.2024.2.MR

Opodatkowanie transakcji realizowanych w ramach WSTO, brak obowiązku wykazywania WDT, prawo do odliczenia, obowiązek wykazywania WSTO w JPK.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

- uznania transakcji na rzecz Klientów za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsca opodatkowania ww. sprzedaży (pytania oznaczone we wniosku nr 1, nr 2 i nr 3);

- braku obowiązku wykazywania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w związku z przemieszczeniem towarów z terytorium kraju na terytorium Niemiec (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);

- prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów sprzedawanych na terytorium Niemiec (pytanie oznaczone we wniosku nr 5);

- obowiązku wykazywania w pliku JPK_VAT sprzedaży towarów Klientom na terytorium Niemiec (pytanie oznaczone we wniosku nr 6).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 lipca 2024 r. (wpływ 22 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka zamierza rozpocząć sprzedaż towarów osobom fizycznym. Podstawowym segmentem sprzedaży Spółki będzie sprzedaż towarów obywatelom Niemiec. Towary nie będą wyrobami akcyzowymi, nowymi środkami transportu, ani też nie będą towarami montowanymi na terytorium Niemiec.

W celu realizacji sprzedaży klientom z Niemiec (osobom fizycznym, które nabywają od Spółki towar jako podmioty niebędące podatnikami podatku od wartości dodanej i osoby te nie będą zarejestrowane do transakcji wewnątrzwspólnotowych), Spółka nabędzie środek transportu, zawrze umowę najmu magazynu znajdującego się w Niemczech oraz zawrze umowę z niemieckim oddziałem firmy kurierskiej (…).

Model sprzedaży w tym zakresie będzie wyglądał następująco:

1) po otrzymaniu zamówienia od klienta z Niemiec na terytorium Polski nastąpi konfekcjonowanie towaru: zapakowanie, oklejenie i zaadresowanie na konkretnego adresata w Niemczech,

2) towar zostanie przetransportowany z Polski do wynajętego magazynu w Niemczech,

3) z tego magazynu firma (…) oddział DE odbierała będzie towary przeznaczone do doręczenia klientom Spółki,

4) towar na magazynie będzie składowany poniżej 24 godzin, ponieważ jednym z kluczowych aspektów sprzedaży e-commerce jest czas dostawy do klienta.

Spółka będzie posiadała przed dniem złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy następujące dokumenty w związku z tym modelem sprzedaży dotyczące miesiąca, za który składana będzie deklaracja:

1) faktury zakupu,

2)dokumenty magazynowe w Polsce dotyczące przyjęcia towaru,

3) zamówienia od Klientów,

4)faktury sprzedaży,

5)dokument zatytułowany przesunięcie magazynowe, z którego wynika:

a) data jego sporządzenia,

b) miejsce przesunięcia (z magazynu w Polsce do magazynu w Niemczech),

c) nr rejestracyjny środka transportu, którym nastąpi przewóz towarów z magazynu w Polsce do magazynu w Niemczech,

d) towary transportowane z Polski do Niemiec (nazwa, ilość, cena sprzedaży),

e) miejsce załadunku w Polsce oraz adres magazynu w Niemczech,

6)raporty dostaw generowane w systemie (...), potwierdzające, że towar dotarł do odbiorcy w Niemczech,

7)potwierdzenia zapłaty za towar.

Spółka będzie w stanie powiązać nabycie w Polsce konkretnego towaru z konkretnym transportem do Niemiec oraz z konkretną dostawą do Klienta w Niemczech.

Spółka posiada siedzibę na terytorium Polski, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz na moment dokonywania transakcji będzie zgłoszona do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jednocześnie Spółka będzie zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech. Spółka nie zamierza składać zgłoszenia do procedury OSS.

W konsekwencji, na moment pierwszego przemieszczenia towarów z Polski do Niemiec Spółka będzie posiadała NIP polski (PL) oraz NIP niemiecki (DE). Spółka złoży w ustawowym terminie zawiadomienie o zamiarze opodatkowania tych transakcji podatkiem od wartości dodanej na terytorium Niemiec oraz złoży do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego (również w ustawowym terminie) także potwierdzenie zarejestrowania na terytorium Niemiec.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1. Czy wśród produktów sprzedawanych przez Spółkę będą znajdować się dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Ad 1. Wśród produktów sprzedawanych przez Spółkę nie będzie dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków, ani towarów używanych, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy VAT.

2. Czy towary będą transportowane lub wysyłane przez Spółkę lub na rzecz Spółki?

3. Czy Spółka uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, tj. prosimy wskazać czy np.:

a)Spółka zleca transport lub wysyłkę osobie trzeciej?

b)Spółka ponosi całkowitą lub częściową odpowiedzialność za dostarczane przez osobę trzecią towary do nabywców?

c)jakie czynności wykonuje Spółka w związku z transportem towarów?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Ad 2. i Ad 3. Do punktu przeładunkowego towar będzie transportowany przez Spółkę własnym środkiem transportu. Następnie z punktu przeładunkowego transport do Klienta będzie realizowany przez firmę kurierską, na standardowych zasadach dla przesyłek kurierskich. Zakres czynności podejmowanych przez Spółkę został wskazany we wniosku, tj.:

1) po otrzymaniu zamówienia od klienta z Niemiec na terytorium Polski Spółka przystąpi do procesu konfekcjonowania towaru: zapakowanie, oklejenie i zaadresowanie na konkretnego adresata w Niemczech,

2) Spółka przetransportuje paczki do punktu przeładunkowego,

3) z punktu przeładunkowego paczki będą odbierane przez kurierów, którzy dostarczą te paczki do Klientów Spółki.

Realizacja usług przez firmę kurierską będzie się odbywała na podstawie umowy zawartej z niemieckim oddziałem firmy kurierskiej.

4. Czy całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO, jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła u Wnioskodawcy w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości (42 000 zł w Polsce)?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Ad 4. Spółka zakłada, że wartość WSTO przekroczy w ciągu roku 10 000 EUR, dlatego – jak wskazano we wniosku – zamierza od razu złożyć zawiadomienie o zamiarze opodatkowania tych transakcji podatkiem od wartości dodanej na terytorium Niemiec oraz złoży do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego (również w ustawowym terminie) także potwierdzenie zarejestrowania na terytorium Niemiec.

5. Czy z posiadanej przez Spółkę dokumentacji dotyczącej dostaw towarów, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynika, że towary zostały odebrane przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów?

6. Czy Spółka będzie posiadać potwierdzenie pochodzące od drugiej strony transakcji, tj. nabywcy że otrzymał towary na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Ad 5. i Ad 6. Zakres dokumentów posiadanych przez Spółkę w związku ze sprzedażą towarów na odległość został szczegółowo przedstawiony we wniosku. W opinii Spółki dokumenty te jednoznacznie potwierdzają doręczenie towaru do nabywcy.

7. Czy podatek związany z nabyciem na terytorium Polski towarów, służących do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych na terytorium Niemiec, mógłby być odliczony, gdyby sprzedaż ta wykonywana była na terytorium Polski, tj. czy sprzedaż towarów, gdyby wykonywana była na terytorium Polski, stanowiłaby czynność opodatkowaną uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego?

Odpowiedź Wnioskodawcy: Ad 7. Tak.

Pytania

1.Czy model sprzedaży klientom na terytorium Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO)?

2.Czy Spółka może opodatkować sprzedaż klientom z Niemiec na terytorium Niemiec?

3.Czy dokumenty posiadane są wystarczające do rozliczania VAT z tytułu sprzedaży z terytorium kraju na terytorium Niemiec?

4.Czy Spółka powinna wykazywać wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w związku z przemieszczeniem towarów z terytorium kraju na terytorium Niemiec?

5.Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia od nabycia towarów sprzedawanych zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym na terytorium Niemiec?

6.Czy Spółka powinna wykazać sprzedaż klientom na terytorium Niemiec w JPK_VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Na podstawie art. 2 pkt 22a ustawy VAT, przez WSTO rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a) podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem

-pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Zdaniem Spółki, mając na uwadze fakt, że:

1)klientami z Niemiec będą osoby fizyczne nie dokonujące nabyć w charakterze podatników podatku od wartości dodanej, niezarejestrowane do transakcji wewnątrzwspólnotowych,

2)dostawa towarów do magazynu w Niemczech ma wyłącznie charakter techniczny, bowiem miejsce to służy wyłącznie odebraniu towaru przez zewnętrzną firmę kurierską,

3)pakowanie towaru, w tym zaadresowanie do Klienta, odbywa się w Polsce,

-model sprzedaży realizowany przez Spółkę będzie stanowił WSTO.

Ad 2.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy. Jak wynika z art. 22a ust. 1 powołanej ustawy powyższy przepis nie znajduje zastosowania, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1) dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2) towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3) suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

Z powyższego wynika, że w przypadku spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy VAT, sprzedaż w ramach WSTO podlega opodatkowaniu w Polsce. Przy tym, zgodnie z art. 22a ust. 3 tej ustawy, dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p. Jednocześnie, w myśl art. 22a ust. 4 ustawy VAT w terminie 30 dni od dnia dokonania pierwszej dostawy towarów po skorzystaniu z wyboru, o którym mowa w ust. 3, dostawca, z wyjątkiem dostawcy będącego podatnikiem zidentyfikowanym na potrzeby procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a, jest obowiązany przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego dokument potwierdzający zawiadomienie właściwego organu podatkowego w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska o zamiarze rozliczania w tym państwie członkowskim podatku od wartości dodanej z tytułu wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Spółka zawiadomi właściwy organ podatkowy o zamiarze opodatkowania WSTO na terytorium Niemiec (VAT-29) oraz przedłoży właściwemu organowi podatkowego potwierdzenie zarejestrowania dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

W konsekwencji, Spółka będzie mogła opodatkować sprzedaż w ramach WSTO dokonywaną z terytorium kraju na terytorium Niemiec.

Ad 3.

Zgodnie z art. 22a ust. 7 ustawy VAT warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Na podstawie art. 22a ust. 8 tej ustawy, dowodami, o których mowa powyżej są dokumenty:

1) przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2)  potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju

-jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Ponadto, w myśl art. 22a ust. 9 ustawy VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1)  korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka będzie posiadała przed dniem złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy następujące dokumenty w związku z tym modelem sprzedaży dotyczące miesiąca, za który składana będzie deklaracja:

1)faktury zakupu,

2)dokumenty magazynowe w Polsce dotyczące przyjęcia towaru,

3)zamówienia od Klientów,

4)faktury sprzedaży,

5)dokument zatytułowany przesunięcie magazynowe, z którego wynika:

a)data jego sporządzenia,

b)miejsce przesunięcia (z magazynu w Polsce do magazynu w Niemczech),

c) nr rejestracyjny środka transportu, którym nastąpi przewóz towarów z magazynu w Polsce do magazynu w Niemczech,

d)towary transportowane z Polski do Niemiec (nazwa, ilość, cena sprzedaży),

e)miejsce załadunku w Polsce oraz adres magazynu w Niemczech,

6) raporty dostaw generowane w systemie (...), potwierdzające, że towar dotarł do odbiorcy w Niemczech,

7)potwierdzenia zapłaty za towar.

Tym samym, Spółka będzie w stanie powiązać nabycie w Polsce konkretnego towaru z konkretnym transportem do Niemiec oraz z konkretną dostawą do Klienta w Niemczech. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, posiadana przez nią dokumentacja spełnia wymogi dokumentacyjne, o których mowa w art. 22a ust. 7 ustawy VAT i należy stwierdzić, że jest ona wystarczająca do rozliczania VAT z tytułu WSTO na terytorium Niemiec.

Podobny pogląd prezentują organy podatkowe, m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2022 r. 0112-KDIL1-3.4012.154.2022.1.MR.

Ad 4.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy VAT, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

W myśl art. 13 ust. 4 pkt 2 ustawy VAT przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy przemieszczenie towarów następuje w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

Z uwagi na fakt, że – jak stwierdzono w odpowiedzi na Pytanie 1 – model sprzedaży stanowił będzie WSTO – Spółka nie powinna rozpoznawać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z terytorium kraju na terytorium Niemiec.

Jak stwierdził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2018 r. (0115-KDIT1-3.4012.322.2018.2.AT) „(...) dostawa towarów stanowiąca sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju winna być dokonana w ramach wysyłki lub transportu na rzecz konkretnego podmiotu (klienta), będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej niemającym obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub też niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej”. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, z uwagi na fakt, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym:

1)w Niemczech dojdzie do czynności wyłącznie o charakterze technicznym /przeładunkowym zanim towar trafi do Klienta – nie dojdzie do przerwania ciągłości transportu;

2)czynność, o której mowa w pkt 1 jest z góry planowana,

3)przemieszczenie następuje w ramach sprzedaży dla konkretnego Klienta (Klient będzie znany w momencie gdy towar będzie opuszczał magazyn);

-sprzedaż dokonywana przez Spółkę stanowi WSTO i Spółka nie powinna przemieszczenia towarów rozpoznawać jako nietransakcyjnej WDT.

Na marginesie, Spółka wskazuje, że znana jest jej interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 13 lipca 2018 r. (0111-KDIB3-3.4012.119.2018.2.JS), w której to Organ uznał przemieszczenie towarów za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jednakże interpretacja ta została wydana w innym stanie faktycznym, a niżeli zdarzenie przyszłe będące przedmiotem niniejszego wniosku.

W szczególności przedstawiony w tejże interpretacji indywidualnej stan faktyczny dotyczył sytuacji, w której Wnioskodawca wysyła własny towar do magazynu w Niemczech gdzie będzie on magazynowany w oczekiwaniu na zamówienie. Dopiero po otrzymaniu zamówienia towar był wysyłany z magazynu w Niemczech. Tymczasem w zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku magazyn na terytorium Niemiec pełni rolę przeładunkową, gdzie trafia towar nie w celu jego magazynowania i oczekiwania na klienta, lecz już trafiając na ten magazyn znany jest jego odbiorca. Magazyn ten służy jedynie umożliwienia pobrania towaru niemieckiemu oddziałowi firmy kurierskiej.

Ad 5.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Wobec powyższego zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia z tytułu nabycia towarów sprzedawanych na terytorium Niemiec.

Ad 6.

Z uwagi na fakt, że WSTO nie będzie rozliczane w ramach procedury szczególnej OSS należy je raportować w JPK­_VAT w części ewidencyjnej i deklaracyjnej ze znacznikiem WSTO.EE (§ 10 ust. 4 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988 ze zm.). Przy tym, dopuszczalne jest ujęcie tej sprzedaży jednym dokumentem zbiorczym w postaci dowodu wewnętrznego (§ 10 ust. 6 tego rozporządzenia).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim – rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020 str. 7 z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego – rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a) podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c) podmiotem niebędącym podatnikiem

– pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Według art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2) towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3) suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

W myśl art. 22a ust. 3 ustawy:

Dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.

Jak wynika z przywołanych przepisów wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość ma miejsce jeżeli towary są wysyłane lub transportowane m.in. przez dostawcę lub na jego rzecz z jednego państwa członkowskiego (nie musi to być Polska) do innego państwa członkowskiego, a dostawa towarów musi być dokonywana na rzecz:

˗podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w przypadku których nie występuje opodatkowanie tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,

˗każdej innej osoby niebędącej podatnikiem.

Przedmiotem WSTO mogą być towary wyprodukowane w UE lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE i które znajdują się na jej terytorium i są dostarczane nabywcom w UE. WSTO nie stosuje się w odniesieniu do:

˗ nowych środków transportu,

˗ towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,

˗ dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków, towarów używanych – jednak tylko wówczas, gdy podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy.

Co do zasady miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku WSTO jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy – czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji gdy są spełnione warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów. Przy czym podatnik uprawniony do stosowania ww. zasady szczególnej może z niej zrezygnować (przez złożenie stosownego zawiadomienia) i rozliczać dostawy na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 22a ust. 7 ustawy:

Warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W myśl art. 22a ust. 8 ustawy:

Dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:

1) przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2) potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju

– jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie do art. 22a ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Ww. przepisy określają warunki, które muszą być spełnione aby opodatkować WSTO w kraju

konsumenta.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) zamierza rozpocząć sprzedaż towarów osobom fizycznym. Podstawowym segmentem sprzedaży Spółki będzie sprzedaż towarów obywatelom Niemiec. Towary nie będą wyrobami akcyzowymi, nowymi środkami transportu, ani też nie będą towarami montowanymi na terytorium Niemiec. Wśród produktów sprzedawanych przez Spółkę nie będzie dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków, ani towarów używanych, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy VAT. W celu realizacji sprzedaży klientom z Niemiec (osobom fizycznym, które nabywają od Spółki towar jako podmioty niebędące podatnikami podatku od wartości dodanej i osoby te nie będą zarejestrowane do transakcji wewnątrzwspólnotowych), Spółka nabędzie środek transportu, zawrze umowę najmu magazynu znajdującego się w Niemczech oraz zawrze umowę z niemieckim oddziałem firmy kurierskiej (prawdopodobnie (...)). Model sprzedaży w tym zakresie będzie wyglądał następująco:

1) po otrzymaniu zamówienia od klienta z Niemiec na terytorium Polski nastąpi konfekcjonowanie towaru: zapakowanie, oklejenie i zaadresowanie na konkretnego adresata w Niemczech,

2) towar zostanie przetransportowany z Polski do wynajętego magazynu w Niemczech,

3) z tego magazynu firma (...) oddział DE odbierała będzie towary przeznaczone do doręczenia klientom Spółki,

4) towar na magazynie będzie składowany poniżej 24 godzin, ponieważ jednym z kluczowych aspektów sprzedaży e-commerce jest czas dostawy do klienta.

Spółka będzie posiadała przed dniem złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy dokumenty w związku z tym modelem sprzedaży dotyczące miesiąca, za który składana będzie deklaracja, które jednoznacznie będą potwierdzały doręczenie towaru do nabywcy. Spółka będzie w stanie powiązać nabycie w Polsce konkretnego towaru z konkretnym transportem do Niemiec oraz z konkretną dostawą do Klienta w Niemczech. Spółka posiada siedzibę na terytorium Polski, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz na moment dokonywania transakcji będzie zgłoszona do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jednocześnie Spółka będzie zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech. Spółka nie zamierza składać zgłoszenia do procedury OSS.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności wskazania, czy model sprzedaży klientom na terytorium Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO) oraz czy w związku posiadanymi dokumentami będzie miał prawo do opodatkowania ww. sprzedaży na terytorium Niemiec.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy podkreślić, że z wniosku wynika, iż transakcje sprzedaży towarów dokonywane będą przez Spółkę na rzecz podmiotów wymienionych w art. 2 pkt 22a ustawy (tj. osobom fizycznym, które nabywają od Spółki towar jako podmioty niebędące podatnikami podatku od wartości dodanej i osoby te nie będą zarejestrowane do transakcji wewnątrzwspólnotowych).Wysyłka tych towarów będzie odbywać się od Spółki z terytorium Polski. Z wniosku wynika, że towary są w pierwszej kolejności transportowane przez Spółkę do punktu przeładunkowego, następnie przez firmę kurierską działającą na rzecz Spółki towary są transportowane z punktu przeładunkowego do Klientów Spółki. Zatem Spółka jako dostawca uczestniczy w transporcie/wysyłce towarów do Klientów na terytorium Niemiec. Tym samym należy uznać, że opisane dostawy stanowią wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy.

Spółka złoży w ustawowym terminie zawiadomienie o zamiarze opodatkowania opisanych we wniosku transakcji podatkiem od wartości dodanej na terytorium Niemiec oraz złoży do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego (również w ustawowym terminie) także potwierdzenie zarejestrowania na terytorium Niemiec. W tym miejscu należy podkreślić, że z powołanego wyżej art. 22a ust. 3 ustawy wynika, że dostawca, do którego ma zastosowanie art. 22a ust. 1 ustawy, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że Spółka zakłada, iż wartość WSTO przekroczy w ciągu roku 10 000 EUR. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie miejscem dostawy towarów na rzecz podmiotów wymienionych w art. 2 pkt 22a ustawy, dokonywanych w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy – będzie państwo członkowskie zakończenia wysyłki, tj. w przedmiotowej sprawie terytorium Niemiec.

Jednakże, mając na uwadze art. 22a ust. 7 ustawy, należy podkreślić, że warunkiem uznania dostawy towarów w ramach WSTO za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy towarów, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Ww. artykuł wskazuje również, że dowodami tymi mogą być dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju oraz dokumenty potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju – jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Co istotne, zgodnie z art. 22a ust. 9 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa powyżej, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie oraz dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Zauważyć zatem należy, że ustawa nie wskazuje obligatoryjnych rodzajów dokumentów stanowiących podstawę do potwierdzenia, że towary zostały dostarczone do konsumenta zamieszkałego na terytorium innego niż Polska kraju UE.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Spółka będzie posiadała przed dniem złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy następujące dokumenty, dotyczące miesiąca, za który składana będzie deklaracja:

1)faktury zakupu,

2)dokumenty magazynowe w Polsce dotyczące przyjęcia towaru,

3)zamówienia od Klientów,

4)faktury sprzedaży,

5)dokument zatytułowany przesunięcie magazynowe, z którego wynika:

a)data jego sporządzenia,

b)miejsce przesunięcia (z magazynu w Polsce do magazynu w Niemczech),

c)nr rejestracyjny środka transportu, którym nastąpi przewóz towarów z magazynu w Polsce do magazynu w Niemczech,

d)towary transportowane z Polski do Niemiec (nazwa, ilość, cena sprzedaży),

e)miejsce załadunku w Polsce oraz adres magazynu w Niemczech,

6)raporty dostaw generowane w systemie (...), potwierdzające, że towar dotarł do odbiorcy w Niemczech,

7)potwierdzenia zapłaty za towar.

Spółka będzie w stanie powiązać nabycie w Polsce konkretnego towaru z konkretnym transportem do Niemiec oraz z konkretną dostawą do Klienta w Niemczech.

Z posiadanej przez Państwa dokumentacji dotyczącej dostaw towarów, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

 W konsekwencji dowody jakimi dysponuje Spółka, tj. raporty dostaw, jak również potwierdzenia zamówień, potwierdzenia zapłaty za towar oraz faktury sprzedaży, będą spełniały wymogi stawiane w art. 22a ust. 7-ust. 9 ustawy.

Jednocześnie Spółka wskazała, że będzie zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech oraz, że nie zamierza składać zgłoszenia do procedury VAT OSS.

W konsekwencji miejscem opodatkowania opisanych dostaw towarów będzie państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, tj. terytorium Niemiec.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że:

1.Model sprzedaży klientom na terytorium Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO).

2.Spółka może opodatkować sprzedaż klientom z Niemiec na terytorium Niemiec.

3.Dokumenty posiadane są wystarczające do rozliczania VAT z tytułu sprzedaży z terytorium kraju na terytorium Niemiec.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, nr 2 i nr 3 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy Spółka powinna wykazywać wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w związku z przemieszczeniem towarów z terytorium kraju na terytorium Niemiec.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Natomiast według art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Powołany powyżej art. 13 ust. 3 ustawy rozszerza pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych tj. dokonywanych pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami o czynności dokonywane przez ten sam podmiot w ramach przemieszczenia własnych towarów z przedsiębiorstwa w Polsce do działalności w innym kraju Unii Europejskiej. W takim przypadku dostawca pełni jednocześnie rolę nabywcy tych towarów.

Przy tym należy zaznaczyć, że przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku, gdy występuje chociażby jedna z przesłanek negatywnych określonych w art. 13 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z art. art. 13 ust. 4 ustawy:

Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy:

1) towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz;

2) przemieszczenie towarów następuje w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość;

3) towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego wykonywanego na terytorium Unii Europejskiej z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów;

4) towary mają być przedmiotem eksportu towarów przez tego podatnika;

5) towary mają być przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonanej przez tego podatnika, jeżeli przemieszczenie towarów następuje na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, do którego dokonywana jest ta wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

6) towary mają być przedmiotem wykonanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju na rzecz tego podatnika usług polegających na ich wycenie lub wykonaniu na nich prac, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju;

7) towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w celu świadczenia usług przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, który przemieścił lub na rzecz którego przemieszczono te towary;

8) towary mają być czasowo używane przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła;

9) przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zatem, przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, co do zasady, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, a w przypadku przemieszczenia własnych towarów z Polski do innego kraju UE wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy.

Wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów na terytorium Polski odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w kraju, do którego towar jest transportowany.

W myśl art. 13 ust. 4 pkt 2 ustawy, przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy przemieszczenie towarów następuje w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość.

Jak rozstrzygnięto w niniejszej interpretacji, model sprzedaży na rzecz Klientów z Niemiec przedstawiony przez Spółkę, będzie stanowił wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO). Tym samym, ww. sprzedaż na rzecz Klientów, w wyniku której towary są transportowane na terytorium Niemiec, nie będzie stanowiła wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13. ust. 3 ustawy.

W konsekwencji, Spółka nie powinna wykazywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w związku z przemieszczeniem towarów z terytorium kraju na terytorium Niemiec.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 jest prawidłowe.

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów sprzedawanych osobom fizycznym na terytorium Niemiec.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy:

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów, bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Podkreślić również należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W analizowanej sprawie, Spółka posiada siedzibę na terytorium Polski i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Nabywane przez Spółkę towary wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych tj. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz osób fizycznych w Niemczech. Nabyte przez Spółkę towary będą zatem wykorzystywane do dalszej dostawy, która będzie podlegała opodatkowaniu poza Polską. Wnioskodawca wskazał również, że podatek związany z nabyciem na terytorium Polski towarów, służących do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych na terytorium Niemiec, mógłby być odliczony, gdyby sprzedaż ta wykonywana była na terytorium Polski.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy wskazać, że w przypadku gdy nabyte w Polsce towary będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych poza Polską (wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość na rzecz osób fizycznych), Spółce – na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy – będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

W związku z powyższym, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów sprzedawanych osobom fizycznym na terytorium Niemiec.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również wskazania, czy Spółka powinna wykazać sprzedaż klientom na terytorium Niemiec w JPK_VAT.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W myśl art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Jak stanowi art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Elementy JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.) oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT, w formie JPK_V7M i JPK_V7K.

W pkt I załącznika do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do deklaracji”, w pkt 4.1. wskazano, iż w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. Dotyczy to również dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy.

Przy tym, w JPK_VAT przewidziano dwa pola, w których wykazuje się sprzedaż opodatkowaną poza granicami kraju, tj. K_11 i P_11.

W polu K_11 wykazuje się wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostaw towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, w stosunku do których podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Natomiast w polu P_11 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju – wykazaną w K_11.

Zatem, w deklaracji podatkowej należy wykazać m.in. sprzedaż, która ma miejsce poza terytorium kraju. Zaznaczyć należy, że fakt zarejestrowania się podatnika dla celów podatku VAT w państwach, w których dokonywana jest dostawa towarów, nie jest tożsamy z prowadzeniem działalności gospodarczej na terytorium tego kraju.

W analizowanej sprawie, sprzedaż przez Spółkę towarów na rzecz Klientów, będzie stanowiła wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, a ww. sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu na terytorium Niemiec, tj. państwa członkowskiego, w którym towary będą znajdowały się w momencie zakończenia wysyłki. Ponadto, od nabyć związanych z dostawą towarów poza granicami kraju Spółce będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawne, należy wskazać, że wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość, których wysyłka lub transport rozpoczyna się w Polsce, opodatkowana w państwie członkowskim innym niż Polska, stanowi dostawę towarów poza terytorium kraju. W przypadku takiej dostawy w pliku JPK_VAT z deklaracją jest wykazywana tylko wysokość podstawy opodatkowania (w części ewidencyjnej JPK_VAT z deklaracją pozycja K_11 – wysokość podstawy opodatkowania wynikająca z dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju; w części deklaracyjnej pozycja P_11 – wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju). Dodatkowo, podatnicy zobowiązani do składania JPK_VAT z deklaracją są zobowiązani do oznaczania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość towarów, które w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, oznaczeniem „WSTO_EE”.

W związku z powyższym, Spółka będzie miała obowiązek wykazywać sprzedaż na rzecz Klientów, która podlega opodatkowaniu na terytorium Niemiec w polu P_11 i K_11 w części deklaracyjnej i ewidencyjnej pliku JPK_VAT.

Podsumowując, należy stwierdzić, że Spółka powinna wykazać sprzedaż klientom na terytorium Niemiec w pliku JPK_VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 6 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00