Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.489.2024.1.MS2
Skutki podatkowe dywidendy uchwalonej na podstawie uchwały o wypłacie dywidendy, w zakresie w którym została ona uchwalona lecz niewypłacona.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych dywidendy uchwalonej na podstawie uchwały o wypłacie dywidendy w zakresie w którym została ona uchwalona lecz niewypłacona na jego rzecz, a wypłata nastąpi w późniejszym zakresie do Fundacji Rodzinnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan komplementariuszem w spółkach komandytowych oraz komandytariuszem w innych spółkach komandytowych. Spółki te regularnie osiągają zysk, który wypłacają Panu.
Jednocześnie w związku z planami podzielenia swojego majątku na rzecz swoich spadkobierców jako beneficjentów przy wykorzystaniu instytucji Fundacji Rodzinnej planuje Pan przeniesienie na rzecz założonej przez siebie Fundacji Rodzinnej, wierzytelności o wypłatę dywidendy ze spółek komandytowych, w których jest wspólnikiem, uchwalonych na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników („Uchwała o wypłacie dywidendy”).
Będzie Pan więc uprawniony do wypłaty dywidendy na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy. Ponieważ jednak spółki komandytowe prowadzą różnego rodzaju przedsięwzięcia inwestycyjne, nie dysponują gotówką by Uchwałę o wypłacie dywidendy zrealizować w pełni. Nie otrzyma Pan więc całości lub części dywidendy na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy do momentu przekazania wierzytelności do Fundacji Rodzinnej w zakresie niewypłaconych jeszcze dywidend. Nieotrzymaną przez Pana kwotę dywidendy na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy otrzyma Fundacja Rodzinna.
Pytanie
Czy nie będzie Pan zobowiązany do uregulowania podatku dochodowego w zakresie dywidendy uchwalonej na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy w zakresie, w którym została ona uchwalona lecz niewypłacona na Pana rzecz, a wypłata nastąpi w późniejszym zakresie do Fundacji Rodzinnej?
Pana stanowisko w sprawie
Nie będzie zobowiązany Pan do uregulowania podatku dochodowego w zakresie dywidendy uchwalonej na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy w zakresie, w którym została ona uchwalona lecz niewypłacona na Pana rzecz, a wypłata nastąpi w późniejszym zakresie do Fundacji Rodzinnej. Opodatkowanie po Pana stronie powinno nastąpić jedynie w zakresie faktycznie otrzymanej przez Pana kwoty dywidendy.
Uzasadnienie stanowiska
Uważa Pan, że w Pana przypadku wystarczającym uzasadnieniem Pana stanowiska jest treść art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, gdzie ustawodawca stwierdza, że „Przychodami (…) są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”. Przychodem więc na gruncie tego przepisu nie są więc niezrealizowane wierzytelności dywidendowe takiej jak ta podstała na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy w zakresie w jakim nie została faktycznie zrealizowana i nie zostanie zrealizowana na Pana rzecz. Zastrzeżenia przewidziane w treści tego przepisu nie znajdują do Pana zastosowania, a więc powyższa reguła nie ulega naruszeniu w przypadku Pana sytuacji opisanej w niniejszym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.): wymienia wśród źródeł przychodów:
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7);
- inne źródła (pkt 9).
Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 cyt.:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:
4) dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c) podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d) wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b;
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:
4) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych;
Stosownie do art. 30a ust. 2 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 1-5, 10a i 11a-11f stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Ponadto, zgodnie z obowiązującym od 22 maja 2023 r. art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Z treści wniosku wynika, że jest Pan komplementariuszem w spółkach komandytowych oraz komandytariuszem w innych spółkach komandytowych. Spółki te regularnie osiągają zysk, który wypłacają Panu. Jednocześnie w związku z planami podzielenia swojego majątku na rzecz swoich spadkobierców jako beneficjentów przy wykorzystaniu instytucji Fundacji Rodzinnej, planuje Pan przeniesienie na rzecz założonej przez siebie Fundacji Rodzinnej, wierzytelności o wypłatę dywidendy ze spółek komandytowych, w których jest wspólnikiem, uchwalonych na podstawie uchwał Zgromadzenia Wspólników. Będzie Pan wiec uprawniony do wypłaty dywidendy na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy. Ponieważ jednak spółki komandytowe prowadzą różnego rodzaju przedsięwzięcia inwestycyjne nie dysponują gotówką by Uchwałę o wypłacie dywidendy zrealizować w pełni. Nie otrzyma Pan więc całości lub części dywidendy na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy do momentu przekazania wierzytelności do Fundacji Rodzinnej w zakresie niewypłaconych jeszcze dywidend. Nieotrzymaną przez Pana kwotę dywidendy na podstawie Uchwały o wypłacie dywidendy otrzyma Fundacja Rodzinna.
Istota fundacji polega na tym, że w zamian za wniesiony do fundacji majątek fundator nie otrzymuje żadnego ekwiwalentu. Fundacja nie ma charakteru spółki, ani spółdzielni w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odpowiadając na przedstawione przez Pana pytanie dotyczące skutków podatkowych wypłaty przez Spółkę dywidendy na rzecz Fundacji należy w pierwszej kolejności wskazać na przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.)
Art. 191 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych stanowi:
§ 1. Wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.
W myśl art. 191 § 3 Kodeksu spółek handlowych:
§ 3. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, zysk przypadający wspólnikom dzieli się w stosunku do udziałów.
Zgodnie z art. 193 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
§ 1. Uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku.
Skoro jak wynika z powyżej wskazanych przepisów uprawnionymi do dywidendy są wspólnicy, którym udziały przysługiwały w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku, to fakt wniesienia wierzytelności z tytułu wypłaty dywidendy do Fundacji rodzinnej nie wpływa na zmianę podmiotu uprawnionego do dywidendy. Na gruncie obowiązku podatkowego udziałowca nie ma zatem znaczenia, że dywidenda jest wypłacana osobie trzeciej (fundacji rodzinnej). Obowiązek podatkowy zaktualizuje się wobec udziałowca w dniu wypłaty należnej mu dywidendy, choć trafi ona zamiast do udziałowca, na podstawie jego woli, do Fundacji.
Z powyższego wynika, że skoro Fundacja rodzinna w wyniku dokonanego przez wspólnika Spółki (Fundatora) wniesienia wierzytelności z tytułu zaległego zysku i w konsekwencji związanej z tym następnie "wypłaty" przez Spółkę dywidendy, nie stanie się właścicielem udziałów Spółki, a jedynie nabywa roszczenie obligacyjne do wypłaty dywidendy przyznanej i należnej udziałowcowi (Panu), to powstanie przychód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wobec posiadacza udziałów Spółki, któremu w związku z tym Spółka przyznała prawo do dywidendy, nawet wówczas, gdy scedował on swoje prawo do odebrania z tego tytułu wynagrodzenia na rzecz osoby trzeciej (Fundacji rodzinnej), bez wyzbycia się udziałów Spółki.
Powyższa czynność powoduje, że po stronie udziałowca otrzymującego taką dywidendę dojdzie do powstania przychodu z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
W związku z powyższym Pana stanowisko dotyczące skutków podatkowych wypłaty przez Spółkę dywidendy na rzecz Fundacji należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).