Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.228.2024.1.MW
Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości 1 i Nieruchomości 3.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży Nieruchomości nr 1 oraz Nieruchomości nr 3, natomiast w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży Nieruchomości nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), która nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz dla której nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 28 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży Nieruchomości 1 i Nieruchomości 3 wpłynął 28 maja 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) z siedzibą w (…) (dalej - „Wnioskodawca”, (…) „Podatnik”) jest czynnym podatnikiem VAT. Podatnik posiada poniższe nieruchomości:
Nieruchomość Nr 1 - Działka nr (…) o powierzchni (...) ha (…), prowadzona przez Sąd Rejonowy w (…). Zgodnie z aktem notarialnym z 2013 r. jest to działka zabudowana budynkiem (warsztat ...) oraz budowlą (zbiornik do paliw płynnych). Stan nieruchomości od zakupu w 2013 roku - bez zmian - nie dokonywano zmian ani modernizacji. Nie powstała również żadna nowa zabudowa. Zgodnie z aktem notarialnym nabycie nastąpiło jako czynność zwolniona z VAT.
Nieruchomość Nr 2 - Działka nr (…)o powierzchni (...) ha, (…) prowadzona przez Sąd Rejonowy w (…). Zgodnie z aktem notarialnym z 2013 r. jest to działka niezabudowana. Stan nieruchomości od zakupu w 2013 roku nie uległ zmianie. Nie powstała żadna nowa zabudowa. Na terenie działki brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla Nieruchomości 2 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Informacja z aktu notarialnego zakupu - „część ceny była zwolniona z podatku VAT, natomiast pozostała część ceny zawiera należny podatek VAT w stawce 23%”.
Nieruchomość nr 3 - Działka nr (…) o powierzchni (...) ha (…) prowadzona przez Sąd Rejonowy w (…). Zgodnie z aktem notarialnym z 2013 r. jest to działka niezabudowana. Stan nieruchomości od zakupu w 2013 roku nie uległ zmianie. Nie powstała żadna nowa zabudowa. Na terenie działki jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zgodnie z którym na niezabudowanych terenach mogą być lokalizowane jako czasowe: kioski, stragany i parterowe pawilony usługowe (... - o powierzchni użytkowej do (...) m2), nieuciążliwe obiekty gospodarcze i urządzenia gospodarki komunalnej, zaplecza budów itp. Informacja z aktu notarialnego zakupu - „część ceny była zwolniona z podatku VAT, natomiast pozostała część ceny zawiera należny podatek VAT w stawce 23%”.
Nieruchomości 1,2 i 3 były nabywane w 2013 roku jako tereny z przeznaczeniem na prowadzenie eksploatacji kruszyw, tj. kwarcu i w takim celu (…) nabył Nieruchomości 1, 2, 3, które objęte były i są w dalszym ciągu czynną koncesją na wydobywanie kwarcu - tj. eksploatacja i sprzedaż kruszyw. Przy czym z uwagi na m.in. brak dostępu do drogi publicznej eksploatacja nie była prowadzona, toteż nie było przychodów z tego tytułu, przy czym sprzedaż kruszyw podlegałaby opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca nie posiada dokumentów księgowych z 2013 roku, ze względu na miniony okres czasu 9 lat - nie przechowuje ich, więc nie jest w stanie zweryfikować czy VAT był odliczany. Jednak ze względu na fakt, że eksploatacja nie była prowadzona to prawdopodobnie VAT nie był odliczany. Patrząc natomiast przez pryzmat „prawa do odliczenia” to mając na uwadze, że te Nieruchomości miały być wykorzystywane do eksploatacji jednak finalnie do tego nie doszło ze względu na brak dostępu do drogi publicznej to kwestia przysługiwania prawa do odliczenia VAT jest wątpliwa i w ocenie Wnioskodawcy należałoby uznać, że takie prawo nie przysługiwało.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż Nieruchomości Nr 1 podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
3.Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż Nieruchomości Nr 3 podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż tej nieruchomości powinna być opodatkowana stawką 23%, bowiem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że jest możliwość zabudowy na tej działce co powoduje, że zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie jest możliwe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunty niezabudowane, jak i zabudowane spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zatem, zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie stanowią one terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.
Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 lub 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu), których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT oraz wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
W tym miejscu należy wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Posiada Pan m.in. Nieruchomości:
- Nr 1 - działkę nr (…) o powierzchni (...) ha. Jest to działka zabudowana budynkiem (warsztat z kuźnią, transformatornia, budynek administracyjno-socjalny) oraz budowlą (zbiornik do paliw płynnych). Wskazał Pan, że stan nieruchomości od zakupu w 2013 r. nie uległ zmianie, nie dokonywano zmian ani modernizacji. Nie powstała również żadna nowa zabudowa. Zgodnie z aktem notarialnym nabycie nastąpiło jako czynność zwolniona z VAT;
- Nr 3 - działkę nr (…) o powierzchni (...) ha - jest to działka niezabudowana. Wskazał Pan, że stan nieruchomości od zakupu w 2013 roku nie uległ zmianie. Nie powstała żadna nowa zabudowa. Na terenie działki jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zgodnie z którym na niezabudowanych terenach mogą być lokalizowane jako czasowe: kioski, stragany i parterowe pawilony usługowe ((...) - o powierzchni użytkowej do (...) m2), nieuciążliwe obiekty gospodarcze i urządzenia gospodarki komunalnej, zaplecza budów itp. Wskazał Pan na podstawie informacji z aktu notarialnego zakupu, że część ceny była zwolniona z podatku VAT, natomiast pozostała część ceny zawiera należny podatek VAT w stawce 23%”.
Nieruchomości 1 i 3 nabył Pan w 2013 roku jako tereny z przeznaczeniem na prowadzenie eksploatacji kruszyw, tj. kwarcu i w takim celu (…) nabył Nieruchomości 1 i 3, które objęte były i są w dalszym ciągu czynną koncesją na wydobywanie kwarcu - tj. eksploatacja i sprzedaż kruszyw. Przy czym z uwagi na m.in. brak dostępu do drogi publicznej eksploatacja nie była prowadzona, toteż nie było przychodów z tego tytułu, przy czym sprzedaż kruszyw podlegałaby opodatkowaniu VAT.
Pana wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy sprzedaż Nieruchomości nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy, w pierwszej kolejności należy rozważyć kwestię pierwszego zasiedlenia budynków i budowli posadowionych na Nieruchomości nr 1. Wskazał Pan, że nabył nieruchomość w 2013 r. Jest to działka zabudowana budynkiem (warsztat z kuźnią, transformatornia, budynek administracyjno-socjalny) oraz budowlą (zbiornik do paliw płynnych). Wskazał Pan, że stan nieruchomości od zakupu w 2013 r. nie uległ zmianie, nie dokonywano zmian ani modernizacji. Tym samym należy uznać, że sprzedaż Nieruchomości nr 1 nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków i budowli znajdujących się na Nieruchomości nr 1 upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
W konsekwencji dostawa Nieruchomości nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa gruntu, na którym są posadowione budynki i budowla również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.
Wobec zastosowania zwolnienia do sprzedaży opisanej we wniosku Nieruchomości nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Pana wątpliwości w zakresie objętym pytaniem nr 3 dotyczą ustalenia, czy sprzedaż Nieruchomości nr 3 będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Jak wynika z opisu sprawy, dla Nieruchomość nr 3 jest niezabudowana, na jej obszarze ustanowiony został miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym na niezabudowanych terenach mogą być lokalizowane jako czasowe: kioski, stragany i parterowe pawilony usługowe (... - o powierzchni użytkowej do (...) m2), nieuciążliwe obiekty gospodarcze i urządzenia gospodarki komunalnej, zaplecza budów itp.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że Nieruchomość nr 3 w momencie sprzedaży będzie stanowić teren budowlany, zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy. W rezultacie, sprzedaż nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Odnośnie zaś zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy należy zauważyć, że Nieruchomość nr 3 była nabyta z przeznaczeniem na prowadzenie eksploatacji kruszyw, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Baz znaczenia pozostaje tu fakt, że ze względu na inne okoliczności finalnie nie doszło do eksploatacji kruszyw na przedmiotowej działce. W związku z tym, w omawianej sprawie, zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy sprzedaży Nieruchomości nr 3, również nie będzie miało miejsca, ponieważ nie zostały spełnione warunki przedstawione w tym przepisie, tj. nieruchomość nie była wykorzystywana wyłącznie na cele zwolnione z podatku VAT.
Opisana przez Pana dostawa Nieruchomości nr 3 będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.
Tym samym, dostawa Nieruchomości nr 3 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki.
W związku z powyższym, Pana stanowisko, że dostawa Nieruchomości nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (pytanie nr 1), a dostawa Nieruchomości nr 3 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki podatku i nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 3), należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy lub świadczenia usług, która od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży Nieruchomości nr 1 oraz Nieruchomości nr 3, natomiast w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży Nieruchomości nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), która nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz dla której nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right