Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.405.2024.2.JK

Ustalenie proporcji w Fundacji Rodzinnej

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 26 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 lipca 2024 r. (wpływ 17 lipca 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania:

A

2) Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

B

Opis zdarzenia przyszłego

A (dalej jako: „Wnioskodawca”) oraz B (dalej jako: „Zainteresowany”) (łącznie jako: „Wnioskodawcy”) są małżeństwem, w którym panuje ustrój rozdzielności majątkowej.

Wnioskodawcy planują wspólne utworzenie fundacji rodzinnej z siedzibą w Polsce (dalej jako: „Fundacja”). Status fundatora będzie posiadać zarówno Wnioskodawca, jak i Zainteresowany. Fundacja zostanie utworzona oraz zarejestrowana na podstawie przepisów ustawy z dn. 26 stycznia 2023 roku o fundacji rodzinnej (dalej jako: „Ustawa o FR”). Wnioskodawcy zdecydowali się na stworzenie Fundacji w celu wykreowania odpowiednich warunków prawnych i gospodarczych dalszego budowania oraz zachowania majątku rodzinnego dla przyszłych potrzeb rodziny, jak również materialnego wsparcia beneficjentów.

Stosownie do treści art. 17 Ustawy o FR, Wnioskodawca oraz Zainteresowany, jako fundatorzy, na poczet pokrycia funduszu założycielskiego zamierzają wnieść do majątku Fundacji rodzinnej następujące składniki:

a)pieniądze (tj. środki własne Wnioskodawcy oraz środki własne Zainteresowanego pochodzące ze źródeł opodatkowanych już podatkiem dochodowym);

b)nieruchomości, w których Wnioskodawca oraz Zainteresowany posiadają udziały we współwłasności, jak również będące odrębną własnością każdego z Wnioskodawców;

c)udziały Wnioskodawcy oraz udziały Zainteresowanego w spółkach kapitałowych;

d)ogół praw i obowiązków posiadanych przez Wnioskodawcę w spółkach osobowych oraz ogół praw i obowiązków posiadanych przez Zainteresowanego w spółkach osobowych.

Fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 Ustawy o FR.

Beneficjentami Fundacji będą zarówno fundatorzy (tj. Wnioskodawca oraz Zainteresowany), jak również ich wspólni zstępni - czyli osoby zaliczane do najbliższej rodziny fundatorów (tzw. „grupa zero”). Statut Fundacji będzie regulował sytuację beneficjenta, w szczególności warunki wypłaty świadczenia pieniężnego bądź niepieniężnego przez Fundację. Będą to świadczenia, o których mowa w art. 2 ust.2 ustawy o FR oraz w rozumieniu art. 20 ust. 1g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „Ustawa o PIT”).

Wyżej wymienione świadczenia, wypłacane na rzecz beneficjentów Fundacji, będą zatem finansowane z majątku przekazanego wyłącznie przez Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego jak również z zysków Fundacji.

Początkowo mienie Fundacji rodzinnej będzie stanowić majątek (składniki majątku) wniesione przez Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego na pokrycie funduszu założycielskiego, a w przyszłości również potencjalnie dodatkowe mienie wniesione przez Wnioskodawcę lub Zainteresowanego.

W uzupełnieniu wniosku podano, że majątek na poczet pokrycia funduszu założycielskiego zostanie wniesiony w formie darowizny.

Pytania

1)Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, na skutek wniesienia mienia do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego przez obu Wnioskodawców, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełniane przez Fundację na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT?

2)Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku po jej utworzeniu przez Wnioskodawców, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełniane przez fundację rodzinną na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust.1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie:

Ad. 1.

Na skutek wniesienia mienia do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego przez obu Wnioskodawców, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełniane przez Fundację na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 157 ustawy o PIT.

Ad. 2.

W przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku po jej utworzeniu przez jednego z Wnioskodawców, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełniane przez Fundację na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 157 ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska ad. 1 i ad. 2

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego fundatora lub przez fundację rodzinną, przy czym mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny lub spadku przez:

a)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora,

b)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Jak wskazał ustawodawca w uzasadnieniu projektu ustawy o fundacji rodzinnej określenie proporcji jest konieczne, ponieważ część otrzymanego przez beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) świadczenia od fundacji rodzinnej odpowiadająca proporcji przypadającej na tego fundatora lub beneficjenta zaliczanego do tzw. „grupy zero” tego fundatora w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Natomiast ust. 2 przywołanego art. 29 wskazuje, że proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Literalna wykładnia powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje, że wpływ na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej, mają relacje rodzinne pomiędzy fundatorem (fundatorami) a osobą wnoszącą mienie do fundacji rodzinnej.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawcy (fundatorzy) są w związku małżeńskim i każdy z nich niezależnie i z własnego majątku wniesie do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, a w przyszłości potencjalnie także dodatkowe mienie.

W związku z faktem, że każdy z Wnioskodawców (fundatorów) jest jednocześnie małżonkiem drugiego Wnioskodawcy (fundatora), wniesienie mienia do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego przez każdego z Wnioskodawców będzie, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, uważane za wniesione przez fundatora.

W konsekwencji, na skutek wniesienia mienia do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego przez obu Wnioskodawców, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną, bowiem nie ma majątku wniesionego do Fundacji przez osobę inną niż małżonek fundatora.

W rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnianie przez fundację rodzinną na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust.1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT.

Uznanie, że „mieniem wniesionym przez fundatora” nie jest mienie jego małżonka (drugiego fundatora), automatycznie powodowałoby, że beneficjent będący fundatorem nie skorzysta z pełnego zwolnienia z PIT, co jest jawnie sprzeczne z celem ustawy i istotą instytucji: fundacji rodzinnej.

Przepisy ustawy o FR jasno (jednoznacznie) definiują, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej przez fundatora, jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo jest traktowane jako mienie wniesione przez fundatora. Brak wyraźnego wyłączenia mienia wniesionego przez innych fundatorów, którzy jednocześnie są małżonkami lub członkami rodziny, sugeruje, że takie mienie również powinno być objęte tym samym traktowaniem. Przepisy te nie wprowadzają żadnych ograniczeń co do liczby fundatorów, którzy mogą jednocześnie wnosić mienie do fundacji rodzinnej.

Przyjęcie interpretacji, że mienie wniesione przez małżonka lub inne osoby związane relacją rodzinnej wspólnoty jest traktowane jako mienie wniesione przez fundatora, ma istotne konsekwencje praktyczne. Pozwala to na skuteczniejsze zarządzanie majątkiem rodzinnym oraz wykorzystanie jego potencjału w celu zaspokojenia potrzeb beneficjentów. Ograniczenie zakresu zwolnienia z podatku dochodowego dla takiego mienia mogłoby utrudnić realizację celów fundacji rodzinnej i uniemożliwić jej efektywne funkcjonowanie.

W związku z powyższymi argumentami, w ocenie Wnioskodawców, na skutek wniesienia mienia do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego przez obu Wnioskodawców, a także potencjalnego wniesienia mienia przez któregokolwiek z Wnioskodawców już na etapie funkcjonowania fundacji rodzinne proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnianie przez Fundację na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 157 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Na podstawie natomiast art. 5a pkt 50 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326):

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Jednakże, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Artykuł 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Tymczasem, stosownie do art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie natomiast z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 596 ze zm.):

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Stosownie zaś do zawierającego spis mienia art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3.Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5.Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Traktujący o podmiotach wnoszących mienie do fundacji artykuł 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi z kolei, że:

1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

a)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

b)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

O ww. proporcji stanowi art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej, zgodnie z którym:

1)Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2)Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

  • fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
  • a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa wart. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji

relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.

Zatem, prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego:

1)Na skutek wniesienia mienia do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego przez obu Wnioskodawców, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełniane przez Fundację na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2)W przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku po jej utworzeniu przez jednego z Wnioskodawców, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosić będzie w stosunku do każdego z Wnioskodawców 100 % mienia wniesionego przez fundatora do 0 % mienia wniesionego przez fundację rodzinną i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełniane przez Fundację na rzecz Wnioskodawców i beneficjentów, będących w stosunku do Wnioskodawców (fundatorów) osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00