Wyrok NSA z dnia 19 marca 2024 r., sygn. II GSK 1649/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółka w A., A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 stycznia 2023 r. sygn. akt VI SA/Wa 1945/22 w sprawie ze skargi A. Spółka w A., A. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 13 maja 2022 r. nr ULC-KOPP/0262-12457/05/18 w przedmiocie stwierdzenia naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów dotyczących praw pasażerów oraz nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. Spółka w A., A. na rzecz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, Sąd pierwszej instancji) wyrokiem z dnia 10 stycznia 2023r., VI SA/Wa 1945/22, oddalił skargę A. Spółka z siedzibą w A (dalej: spółka, skarżąca) na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (dalej: Prezes ULC, organ) z 13 maja 2022 r. nr ULC-KOPP/0262-12457/05/18 w przedmiocie stwierdzenia naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U.UE.L 2004 nr 46 poz. 1, dalej: rozporządzenie nr 261/2004/WE) oraz nałożenia kary pieniężnej.
Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Dnia 6 listopada 2018 r. do Prezesa ULC wpłynęła skarga złożona przez pasażera – K. J. (dalej: uczestnik). Istotą żądania było stwierdzenie naruszenia przez skarżącą, jako przewoźnika lotniczego, przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE poprzez niewywiązanie się przez nią z obowiązków ciążących w wypadku opóźnienia lotu. Skarga dotyczyła lotu (była to podróż łączona) z 24 września 2018 r. na trasie Warszawa (WAW) - Hanoi (HAN) via Dubaj (DXB), na który uczestnik miał potwierdzoną rezerwację. Pierwszy odcinek podróży Warszawa(WAW) - Dubaj(DXB), lotem nr EK180, był opóźniony o ponad 26 godzin. Uczestnik ostatecznie poleciał tym opóźnionym lotem, otrzymując wcześniej pomoc w postaci posiłków i zakwaterowania w hotelu. Uczestnik oświadczył jednocześnie, że nie otrzymał informacji o swoich prawach jako pasażer.