Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.234.2024.2.AS/AP
Brak zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ust. 1 do kosztów usług IT.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie braku zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ust. 1 do kosztów:
- utrzymania serwerów i zapewnienia do nich dostępu;
- usług związanych z zapewnieniem funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
- utrzymania oraz eksploatacji systemów informatycznych;
- zapewnienia wsparcia serwisowego użytkownikom systemów informatycznych w ramach funkcjonowania tak zwanego Service Desk;
- przywracania sprawności po awariach infrastruktury informatycznej
- jest prawidłowe;
- wdrażania narzędzi do tworzenia raportów, narzędzi kampanii, narzędzi automatyzacji;
- zapewnienia funkcjonowania infrastruktury w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienia bezpieczeństwa danych przesyłanych i udostępnianych w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienia komunikacji pomiędzy biurami Spółki a bazą danych Grupy;
- dostarczania i zapewnienia funkcjonowania modułów przetwarzania danych;
- automatyzacji procesowania danych
- jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ust. 1 do kosztów usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. z siedzibą w (...) (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Spółka działa w ramach międzynarodowej grupy podmiotów powiązanych (dalej jako: Grupa) zajmującej się analizą danych klientów z wykorzystaniem tak zwanej metodologii data science. Podmioty działające w ramach Grupy zajmują się zbieraniem danych dotyczących zachowań konsumentów, a następnie przetwarzaniem ich w taki sposób, aby dane te mogły być wykorzystane w celu zwiększenia sprzedaży przez producentów i sklepy.
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z). W praktyce usługi oferowane przez Spółkę obejmują przede wszystkim analizę danych dotyczących zachowań konsumenckich (tak zwana komercjalizacja danych). Dzięki raportom tworzonym przez Wnioskodawcę odbiorcy usług, do których należą m.in. przedsiębiorstwa zajmujące się handlem i dystrybucją różnego rodzaju dóbr (żywność, kosmetyki) do konsumentów, są w stanie wdrażać rozwiązania marketingowe w jak największym stopniu dopasowane do potrzeb klientów. Do usług świadczonych przez Spółkę należy również tworzenie planów marketingowych oraz organizowanie akcji promocyjnych.
Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka nabywa różnego rodzaju usługi informatyczne (dalej jako: „Usługi informatyczne” lub „Usługi IT”) od podmiotu powiązanego B. Limited mającego siedzibę w Wielkiej Brytanii (dalej jako: „Podmiot powiązany”). Usługi nabywane są na podstawie zawartej w 2010 roku i przedłużonej w 2015 roku umowy. Podmiot wystawiający fakturę na rzecz Wnioskodawcy jest podmiotem należącym do Grupy, który nabywa usługi IT od innego podmiotu z Grupy, a następnie odsprzedaje je do Spółki.
Usługi IT nabywane przez Spółkę obejmują:
- utrzymanie serwerów i zapewnienie do nich dostępu;
- usługi związane z zapewnieniem funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
- utrzymanie oraz eksploatację systemów informatycznych;
- zapewnienie wsparcia serwisowego użytkownikom systemów informatycznych w ramach funkcjonowania tak zwanego Service Desk;
- przywracanie sprawności po awariach infrastruktury informatycznej;
- wdrażanie narzędzi do tworzenia raportów, narzędzi kampanii, narzędzi automatyzacji;
- zapewnienie funkcjonowania infrastruktury w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienie bezpieczeństwa danych przesyłanych i udostępnianych w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienie komunikacji pomiędzy biurami Spółki a bazą danych Grupy;
- dostarczanie i zapewnienie funkcjonowania modułów przetwarzania danych;
- automatyzację procesowania danych.
Spółka nie posiada wystarczającej kadry wykwalifikowanej w zakresie zagadnień informatycznych oraz zaplecza technicznego w postaci sprzętu informatycznego i oprogramowania, aby wymienione wyżej usługi były wykonywane przez nią we własnym zakresie. Ponadto należy zauważyć, że Usługi IT są świadczone przez Podmiot powiązany nie tylko na rzecz Spółki, lecz również na rzecz innych podmiotów wchodzących w skład Grupy, co ma na celu zachowywanie jednolitych standardów w obszarze funkcjonowania systemów służących do obsługi danych w ramach całej Grupy oraz zapewnienie bezpieczeństwa przechowywanych danych.
Pytanie
Czy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z nabywanymi od Podmiotu powiązanego Usługami IT podlegają ograniczeniom w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z nabywanymi od Podmiotu powiązanego Usługami IT nie podlegają ograniczeniom w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Do 31 grudnia 2021 r. obowiązywał dodatkowo art. 15e ustawy o CIT zobowiązujący podatników do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów koszty:
a)usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 (tj. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, licencje, prawa własności przemysłowej i know-how);
c)przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze
- poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych (o których mowa w art. 11 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku / w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku) lub podmiotów z tzw. rajów podatkowych (tj. podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 9a ust. 6 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku / podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku), w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają limit będący sumą 5% wartości wskaźnika tzw. podatkowej EBITDA (kwota odpowiadająca nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych i odsetek) oraz kwoty 3 mln zł (art. 15e ust. 12 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.).
Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie od Podmiotu powiązanego Usług IT bezsprzecznie nie stanowią opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o CIT. Koszty te niewątpliwie nie są również kosztami przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze. Dla rozstrzygnięcia wątpliwości Wnioskodawcy istotne jest zatem określenie, czy nabywane przez Spółkę Usługi IT świadczone przez Podmiot powiązany zaliczają się do katalogu usług wymienionych w punkcie a art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w szczególności czy Usługi IT nie stanowią usług doradczych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych lub świadczeń o podobnym charakterze.
Według obowiązującego orzecznictwa analizując dany przepis należy skupić się w pierwszej kolejności na jego literalnym brzmieniu. Zasadę pierwszeństwa wykładni językowej w prawie podatkowym potwierdził NSA w wyroku z 5 maja 2023 r.: „Standardy wykładni prawa podatkowego, w szczególności w zakresie pozostającym poza wpływem prawa unijnego, wskazują na pierwszeństwo wykładni językowej oraz subsydiarność pozostałych zasad wykładni prawa: systemowej i funkcjonalnej. Poprawna wykładnia art. 15e ust. 1 u.p.d.o.p. wymaga zatem w pierwszej kolejności dokonania wykładni językowej tego przepisu, a następnie skonfrontowania jej rezultatu z wykładnią funkcjonalną i systemową. Lista usług wymienionych w powołanym przepisie ma charakter otwarty, co wynika z posłużenia się w nim odniesieniem do „innych świadczeń o podobnym charakterze” do wymienionych usług, a po drugie do przyjęcia opisowego sposobu określenia usług objętych limitowaniem. Ze względu na brak wskazanych odniesień do klasyfikacji PKWiU poszczególnych rodzajów usług wskazanych w art. 15e ust. 1 u.p.d.o.p. należy sięgnąć do językowych definicji tych pojęć”.
Zgodnie z wykładnią literalną pojęcie „doradztwo” oznacza „udzielanie fachowych porad”
(www.sjp.pwn.pl). Usługi IT nabywane przez Spółkę nie obejmują udzielania porad, obejmują one przede wszystkim czynności mające na celu - jak wskazano w opisie stanu faktycznego -zapewnienie dostępu do narzędzi informatycznych oraz właściwego funkcjonowania narzędzi i systemów informatycznych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę. Może dojść do sytuacji, w której pracownicy Podmiotu powiązanego podczas wykonywania usług serwisowych udzielą użytkownikom sprzętu zatrudnionym przez Spółkę porad dotyczących jego prawidłowej eksploatacji, jednak istotą świadczonych usług jest udzielenie instrukcji. Czyli są to czynności o charakterze wykonawczym (technicznym), a nie doradczym.
Natomiast „zarządzać” to, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „1. «wydać polecenie» 2. zarządzać «sprawować nad czymś zarząd»”, z kolei „kontrola” to „1. «sprawdzanie czegoś, zestawianie stanu faktycznego ze stanem wymaganym» 2. «nadzór nad kimś lub nad czymś», 3. pot. «instytucja lub osoba sprawująca nad czymś nadzór»”. Zakres usług IT wyszczególniony w opisie stanu faktycznego nie zawiera czynności wskazujących na to, że usługi te obejmują czynności o charakterze zarządczym lub nadzorczym.
Z kolei „przetworzyć” oznacza „przekształcić coś twórczo”; „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”; „opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową”. Przetwarzanie danych oznacza zatem ich przekształcanie, opracowywanie. W ramach świadczonych usług IT Podmiot powiązany zajmuje się dostarczaniem i zapewnieniem funkcjonowania modułów wykorzystywanych do przetwarzania danych, jednocześnie nie zajmuje się ich przetwarzaniem. Usługi dostarczane przez Podmiot powiązany nie polegają na opracowywaniu i przetwarzaniu danych czy też przekształcaniu istniejących zbiorów danych, nie można zatem stwierdzić, że są to usługi przetwarzania danych. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 lutego 2024 r., znak 0114-KDIP2-2.4010.574.2018.9.S.RK.
Rozważenia wymaga również kwestia, czy wymienione w opisie stanu faktycznego Usługi IT nie są świadczeniami o podobnym charakterze, o których mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
Jak wynika z analizy linii interpretacyjnej dotyczącej przepisu będącego istotą niniejszego wniosku oraz analogicznego zapisu zastosowanego w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT (np. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 listopada 2018 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.436.2018.1.JKT czy też wyrok NSA z 5 lipca 2016 r., sygn. II FSK 2369/15), o występowaniu świadczenia o podobnym charakterze należy mówić wówczas, gdy dane świadczenia są równoległe pod względem prawnym do świadczeń wprost wymienionych w przepisie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego w przepisie, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron.
Usługi świadczone przez Podmiot powiązany polegają na bieżącym wsparciu IT, zapewnieniu funkcjonowania systemów, wykonywaniu czynności technicznych. Niewątpliwie nie stanowią zatem świadczeń o podobnym charakterze do usług wskazanych wprost w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., nie wynikają z nich bowiem takie same prawa i obowiązki dla stron.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Usługi IT wskazane w opisie stanu faktycznego z uwagi na swój wykonawczy i techniczny charakter nie stanowią usług doradczych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych bądź świadczeń o podobnym charakterze. Spółka pragnie wskazać, że stanowisko, zgodnie z którym tego rodzaju usługi nie podlegają ograniczeniu w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., znajduje jednoznaczne potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2023 r., znak 0111-KDIB2-1.4010.212.2019.8.BJ;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 czerwca 2023 r., znak 0114-KDIP2-2.4010.214.2023.1.RK;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2018 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.33.2018.1.BS.
Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, że nabywane od Podmiotu powiązanego Usługi IT nie stanowią usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń ani świadczeń o podobnym charakterze i jako takie nie podlegają ograniczeniu w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., ponieważ zarówno ich cel, jak i charakter, różnią się znacząco od celu i charakteru usług objętych przywołanym przepisem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ust. 1 do kosztów:
- utrzymania serwerów i zapewnienia do nich dostępu;
- usług związanych z zapewnieniem funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
- utrzymania oraz eksploatacji systemów informatycznych;
- zapewnienia wsparcia serwisowego użytkownikom systemów informatycznych w ramach funkcjonowania tak zwanego Service Desk;
- przywracania sprawności po awariach infrastruktury informatycznej
- jest prawidłowe;
- wdrażania narzędzi do tworzenia raportów, narzędzi kampanii, narzędzi automatyzacji;
- zapewnienia funkcjonowania infrastruktury w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienia bezpieczeństwa danych przesyłanych i udostępnianych w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienia komunikacji pomiędzy biurami Spółki a bazą danych Grupy;
- dostarczania i zapewnienia funkcjonowania modułów przetwarzania danych;
- automatyzacji procesowania danych
- jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Z treści wniosku wynika, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki. Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka nabywa różnego rodzaju usługi informatyczne (usługi IT) od podmiotu powiązanego. Usługi IT nabywane przez Spółkę obejmują:
- utrzymanie serwerów i zapewnienie do nich dostępu;
- usługi związane z zapewnieniem funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
- utrzymanie oraz eksploatację systemów informatycznych;
- zapewnienie wsparcia serwisowego użytkownikom systemów informatycznych w ramach funkcjonowania tak zwanego Service Desk;
- przywracanie sprawności po awariach infrastruktury informatycznej;
- wdrażanie narzędzi do tworzenia raportów, narzędzi kampanii, narzędzi automatyzacji;
- zapewnienie funkcjonowania infrastruktury w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienie bezpieczeństwa danych przesyłanych i udostępnianych w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienie komunikacji pomiędzy biurami Spółki a bazą danych Grupy;
- dostarczanie i zapewnienie funkcjonowania modułów przetwarzania danych;
- automatyzację procesowania danych.
Przedmiotem Państwa wątpliwości zgłoszonych we wniosku jest kwestia ustalenia, czy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z nabywanymi od Podmiotu powiązanego Usługami IT podlegają ograniczeniom w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty:
1)usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
2)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7,
3)przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze
- poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16a-16m, i odsetek.
Z kolei zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:
a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
- ten sam inny podmiot lub
- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
c)spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
d)podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.
Dyspozycją przepisu art. 15e ust. 1 ustawy o CIT objęte są te podmioty, które są podmiotami powiązanymi oraz świadczą usługi wymienione w tym przepisie. Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
W tym miejscu należy zauważyć, że pojęcia: usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, które są objęte ograniczeniem na podstawie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostały zdefiniowane w powołanej ustawie. Wobec braku w ustawie powyższych definicji należy, posiłkowo odwołać się do wykładni językowej tych pojęć.
W konsekwencji poszczególne usługi wymienione w art. 15e ustawy o CIT można zdefiniować następująco:
- usługi doradcze - zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego wyd. PWN (sjp.pwn.pl) [dalej: SJP] zwrot „doradczy” to inaczej „służący radą, doradzający”, natomiast czasownik „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”, doradztwo jest zatem udzieleniem porad w zakresie postępowania w obszarze konkretnej materii,
- usługi badania rynku - zgodnie z definicją słownikową zwrot „badać” oznacza „poznawać coś za pomocą analizy naukowej”, natomiast pojęcie „rynek” odnosi się do „całokształtu stosunków handlowych i gospodarczych”, „badanie rynku” należy więc rozumieć jako „poznawanie całokształtu stosunków gospodarczych za pomocą analizy naukowej”,
- usługi reklamowe - zgodnie z utrwalonymi poglądami „reklamę” stanowi „rozpowszechnianie informacji o towarach, usługach, miejscach i możliwościach nabycia towarów lub korzystania z określonych usług” mające na celu zachęcenie potencjalnego klienta do zakupu oferowanych usług czy towarów. Najczęściej są to więc usługi marketingowe czy szeroko pojęta promocja,
- usługi zarządzania i kontroli - zgodnie z SJP „zarządzić” oznacza „wydać polecenie” lub „zarządzać” - „sprawować nad czymś zarząd”, „kontrola” to, „sprawdzanie czegoś, zestawianie stanu faktycznego ze stanem wymaganym”, „nadzór nad kimś lub nad czymś”,
- usługi przetwarzania danych - zgodnie z SJP „przetworzyć” oznacza „przekształcić coś twórczo”, „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”, „opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową”. W związku z powyższym, istotą usług przetwarzania danych jest nie tylko zebranie, lecz ich opracowanie i kompletna obróbka danych celem późniejszego wykorzystania,
- usługi ubezpieczenia - zgodnie z SJP ubezpieczenie to zobowiązanie umowne zawarte z odpowiednią instytucją w celu otrzymania odszkodowania za straty przewidziane w umowie,
- usługi gwarancji i poręczenia - zgodnie z SJP gwarantowanie to pewnego rodzaju umowa określająca odpowiedzialność osoby trzeciej za zobowiązania dłużnika wobec wierzyciela, natomiast poręczać zgodnie z definicją słownikową oznacza „wziąć na siebie odpowiedzialność za kogoś lub za coś”.
Należy również mieć na uwadze, że zawarty w przepisie art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, katalog świadczeń skutkujących ograniczeniem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów można podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią świadczenia wyraźnie nazwane, drugą tworzą świadczenia mające podobny charakter do świadczeń nazwanych. W tej drugiej grupie mieszczą się świadczenia posiadające cechy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale posiadające również elementy charakterystyczne dla świadczeń innych od skonkretyzowanych w tym przepisie.
Jednocześnie, aby dane świadczenie mogło zostać uznane za objęte art. 15e ust. 1 ustawy o CIT konieczne jest ustalenie jego związku z usługami wymienionymi w tym przepisie. Decydujące znaczenie dla klasyfikacji danego świadczenia ma przy tym treść postanowień umowy oraz charakter czynności faktycznie wykonywanych przez taki podmiot.
Biorąc pod uwagę wnioski płynące z analizy przedstawionych uregulowań prawnych oraz opis analizowanej sprawy stwierdzić należy, że w stosunku do nabywanych przez Spółkę usług informatycznych takich jak utrzymanie serwerów i zapewnienie do nich dostępu, usług związanych z zapewnieniem funkcjonowania infrastruktury informatycznej, utrzymanie oraz eksploatacja systemów informatycznych, zapewnienie wsparcia serwisowego użytkownikom systemów informatycznych w ramach funkcjonowania tak zwanego Service Desk, przywracanie sprawności po awariach infrastruktury informatycznej - nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, bowiem cel i zakres tych usług jest odmienny od usług zawartych w tym przepisie. Nie ma bowiem podstaw do uznania nabywanych przez Spółkę ww. usług informatycznych za usługi doradztwa, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania, czy też usług przetwarzania danych. Nie mogą być one również uznane za świadczenia podobne do usług wskazanych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Brak jest w ww. przypadkach wątpliwości, że usługi te nabywane od podmiotu powiązanego nie są podobne do wskazanych w analizowanym przepisie usług, nie posiadają one bowiem żadnych cech wspólnych z ww. świadczeniami.
Odnosząc się natomiast do kolejnych nabywanych usług informatycznych, tj. wdrażanie narzędzi do tworzenia raportów, narzędzi kampanii, narzędzi automatyzacji, zapewnienie funkcjonowania infrastruktury w ramach bazy danych Grupy, zapewnienie bezpieczeństwa danych przesyłanych i udostępnianych w ramach bazy danych Grupy, zapewnienie komunikacji pomiędzy biurami Spółki a bazą danych Grupy, dostarczanie i zapewnienie funkcjonowania modułów przetwarzania danych, automatyzacji procesowania danych - należy stwierdzić, że znajdzie do nich zastosowanie ograniczenie wynikające z art. 15e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W omawianej sytuacji wyjaśnienia wymaga dodatkowo kwestia usług „raportowania”, wskazać należy, iż Słownik definiuje to pojęcie jako składanie raportu o wykonaniu zadania lub o stanie czegoś; zdawanie sprawy z czegoś, meldowanie o czymś.
Ponadto Słownik posługuje się trzema znaczeniami słowa „przetwarzać”, jednak w odniesieniu do danych najsłuszniejsze będzie przyjęcie, iż przetwarzać to opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową. Aby zatem mogło dojść do raportowania, koniecznym jest uprzednie zebranie danych, ich opracowanie i przetworzenie (techniką komputerową) w sposób żądany przez adresata, którym najczęściej jest organ zarządzający. Przedłożone w wyniku raportowania przetworzone dane pozwalają organowi zarządzającemu na podejmowanie na ich podstawie decyzji dotyczących prowadzonego przedsięwzięcia lub nawet całego przedsiębiorstwa. Opracowanie i zebranie informacji w celu ich raportowania spełnia więc przesłanki wskazujące na podobieństwo tej czynności do przetwarzania danych w rozumieniu art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Istotą usług przetwarzania danych jest pozyskanie przez zlecającego określonych informacji mających zastosowanie w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Przetwarzanie danych stanowi przekształcanie treści i postaci danych wejściowych metodą wykonywania systematycznych operacji w celu uzyskania wyników w postaci z góry określonej. Przez przetwarzanie danych zwyczajowo rozumie się bieżącą działalność informatyczną związaną z poddawaniem danych procesom przekształcenia w celu np. zasilania bazy danych, tworzenia raportów, tabel, formularzy np. umów itp. (por.: Greg Wilson ,,Przetwarzanie danych dla programistów”, Wydawnictwo Helion 2006 r.). Przetwarzanie danych dotyczy zarówno operacji w systemach informatycznych, jak i papierowych kartotekach.
Powyższe wskazuje zatem, że koszty usług informatycznych, takie jak wdrażanie narzędzi do tworzenia raportów, narzędzi kampanii, narzędzi automatyzacji, zapewnienie funkcjonowania infrastruktury w ramach bazy danych Grupy, zapewnienie bezpieczeństwa danych przesyłanych i udostępnianych w ramach bazy danych Grupy, zapewnienie komunikacji pomiędzy biurami Spółki a bazą danych Grupy, dostarczanie i zapewnienie funkcjonowania modułów przetwarzania danych, automatyzacji procesowania danych – stanowią koszty, o których mowa w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT tj. koszty usług przetwarzania danych oraz świadczeń o podobnym charakterze. W konsekwencji koszty ww. Usług podlegają ograniczeniu w zaliczaniu ich do kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15e ust. 1 ustawy CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie braku zastosowania ograniczenia wynikającego z art. 15e ust. 1 do kosztów:
- utrzymania serwerów i zapewnienia do nich dostępu;
- usług związanych z zapewnieniem funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
- utrzymania oraz eksploatacji systemów informatycznych;
- zapewnienia wsparcia serwisowego użytkownikom systemów informatycznych w ramach funkcjonowania tak zwanego Service Desk;
- przywracania sprawności po awariach infrastruktury informatycznej
- jest prawidłowe;
- wdrażania narzędzi do tworzenia raportów, narzędzi kampanii, narzędzi automatyzacji;
- zapewnienia funkcjonowania infrastruktury w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienia bezpieczeństwa danych przesyłanych i udostępnianych w ramach bazy danych Grupy;
- zapewnienia komunikacji pomiędzy biurami Spółki a bazą danych Grupy;
- dostarczania i zapewnienia funkcjonowania modułów przetwarzania danych;
- automatyzacji procesowania danych
- jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right