Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2024 r., sygn. I OSK 135/23

Dnia 28 lutego 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) Sędzia NSA Marek Stojanowski po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 15 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Bk 646/22 w sprawie ze skargi T. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 22 lipca 2022 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, wyrokiem z dnia 15 listopada 2022 r. (sygn. akt II SA/Bk 646/22) - orzekając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: "p.p.s.a.") - oddalił skargę T. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 22 lipca 2022 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza [...] z dnia 8 lipca 2022 r. znak [...] o odmowie przyznania T. K. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad dziadkiem J. B..

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł T. K., zaskarżając go w całości i podnosząc zarzuty naruszenia prawa materialnego, tj.:

a) art. 17 ust. 1a w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych - poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na pominięciu systemowej wykładni tego przepisu, która powinna obejmować wyrażoną w Konstytucji zasadę równości, sprawiedliwości społecznej, a także konstytucyjny nakaz ochrony i opieki nad rodziną, zgodnie z którą T. K. - jako osoba zobowiązana do świadczeń alimentacyjnych w dalszym stopniu - ale faktycznie sprawująca opiekę nad dziadkiem J. B. powinien otrzymać świadczenie pielęgnacyjne,

b) art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych - poprzez błędną jego wykładnię polegającą na dokonaniu jedynie wykładni językowej tego przepisu i uznanie, że osoby obowiązane w pierwszej kolejności do świadczeń alimentacyjnych mogą zostać pominięte przy przyznawaniu świadczenia pielęgnacyjnego tylko w sytuacji, gdy legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, co jest z sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości, sprawiedliwości społecznej, a także konstytucyjnym nakazem ochrony i opieki nad rodziną, co powinno skutkować dokonaniem wykładni powyżej wymienionego przepisu skutkującej uznaniem, iż także inne obiektywne sytuacje uniemożliwiające sprawowanie opieki powinny być akceptowane przez organy pomocy społecznej, jak chociażby fakt niemożliwości sprawowania opieki z powodów zdrowotnych przez córkę J. B. tj. S. K. nad nim i dodatkowo niemożliwości poniesienia kosztów opieki nad nim z powodu licznego zadłużenia, co powinno skutkować przyznaniem świadczenia pielęgnacyjnego na rzecz osoby faktycznie sprawującej opiekę tj. wnuka - T. K..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00