Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.398.2024.3.AK

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do świadczenia wdowiego otrzymywanego z USA

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 lipca 2024 r. (wpływ 4 lipca 2024 r.) oraz pismem z 30 kwietnia 2024 r. (wpływ 8 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od grudnia 2009 r. po osiągnięciu wieku 60 lat otrzymuje Pani od Administracji Ubezpieczeń Społecznych w USA (Social Security Administration) świadczenie wdowie, rentę wdowią (Widows Benefits) po zmarłym mężu w USA w grudniu 2006 r. Mąż posiadał obywatelstwo polsko-amerykańskie. W Polsce natomiast otrzymuje Pani świadczenia emerytalne z ZUS.

Świadczenie wdowie z SSA z USA jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym w przypadku śmierci członka rodziny, ma charakter socjalny i wypłacane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Uzależnione było od zdarzenia losowego - śmierci męża, a nie od stażu pracy, który stanowi podstawę do wypłaty emerytury. Od danego świadczenia w USA potrącany jest podatek 25,5%. Podatek ten potrącany jest z uwagi na polskie obywatelstwo i stałe miejsce zamieszkania w Polsce (poza USA).

Świadczenie wdowie przesyłane jest na konto w banku (…), który co miesiąc potrąca składkę zdrowotną i wystawia roczny PIT-11 jako dochód, traktując to świadczenie jak wypłatę Pani wypracowanej emerytury. Zauważyć należy, że nie jest to Pani wypracowana renta czy emerytura, ponieważ nigdy nie przebywała Pani i nie pracowała Pani na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i nie jest związane z nabyciem uprawnień emerytalnych ani rentowych w USA.

Jest Pani zainteresowana interpretacją przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na postawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 oraz zdarzeń przyszłych.

Na potwierdzenie przywołuje Pani następujące interpretacje indywidualne:

-z dnia 22 kwietnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.124.2024.2.AKR;

-z dnia 2 czerwca 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.292.2023.2.SV;

-z dnia 14 czerwca 2023 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.276.2023.1.ENB.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy otrzymywane świadczenie wdowie, świadczenie rodzinne z USA korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie (zaprezentowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pani ocenie, otrzymywane świadczenie wdowie z USA korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jest świadczeniem rodzinnym nie związanym z nabyciem przez Panią uprawnień do świadczeń emerytalnych czy rentowych w USA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak stanowi art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W opisie sprawy wskazała Pani, że od grudnia 2009 r., tj. po osiągnięciu wieku 60 lat otrzymuje Pani od Administracji Ubezpieczeń Społecznych w USA (Social Security Administration) świadczenie wdowie, rentę wdowią (Widows Benefits) po zmarłym mężu w USA w grudniu 2006 r. Pani mąż posiadał obywatelstwo polsko-amerykańskie. Ww. świadczenie wdowie jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym w przypadku śmierci członka rodziny, ma charakter socjalny i wypłacane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. Świadczenie wdowie przesyłane jest na konto w banku, który co miesiąc potrąca składkę zdrowotną i wystawia roczny PIT-11 jako dochód, traktując to świadczenie jak wypłatę Pani wypracowanej emerytury. Zauważa Pani, że nie jest to Pani wypracowana renta czy emerytura, ponieważ nigdy nie przebywała Pani i nie pracowała Pani na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki i nie jest związane z nabyciem uprawnień emerytalnych ani rentowych w USA. W Polsce natomiast otrzymuje Pani świadczenia emerytalne z ZUS.

Powzięła Pani wątpliwość czy otrzymywane przez Panią świadczenie wdowie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego w Polsce na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 tej Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Jak stanowi art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie jednak jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzam, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie rodzinne otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednak, w sytuacji gdy – jak wskazała Pani we wniosku – świadczenie wdowie z SSA z USA jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym w przypadku śmierci członka rodziny, ma charakter socjalny i wypłacane jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, to jest ono zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, otrzymane świadczenie wdowie jako świadczenie rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA, wypłacane przez amerykańską administrację Social Security Administration podlegało w latach 2019-2023 zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Powyższe ustalenia będą miały również zastosowanie do ww. świadczenia wypłacanego w latach kolejnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00