Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.102.2024.4.BD,0114-KDIP3-1.4011.408.2024.5.AC

Otrzymanie wsparcia rzeczowego (sprzętu komputerowego) na podstawie zawartej umowy darowizny w ramach programu „Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia z wykorzystaniem narzędzia centralnego (e-Gabinet+)”.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wsparcia rzeczowego w postaci sprzętu komputerowego na podstawie zawartych umów darowizn w ramach programu „(…)”. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 12 lipca 2024 r. (wpływ 16 lipca 2024 r.) oraz 15 lipca 2024 r. (wpływ dodatkowej opłaty).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jako podmiot leczniczy w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991). W Rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonym przez Wojewodę (…), Pana działalność została wpisana pod nazwą (…). W ramach tego podmiotu istnieje 5 Zakładów leczniczych:

1) (…),

2)(…) ,

3)(…),

4)(…),

5)(…).

Dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w oparciu o Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów w formie podatku liniowego na podstawie PIT-36L.

Wziął Pan udział w realizowanym przez Ministerstwo Zdrowia projekcie „(…)” (Nabór nr (…)). Na podstawie 5 zawartych umów (tożsamych w zakresie dotyczącym Pana obowiązków), które nazwane zostały jako „umowy darowizny” (dotyczących 5 zakładów leczniczych (…)) otrzymał Pan sprzęt komputerowy o łącznej wartości (…) zł.

Z zawartych przez Pana umów wynikają następujące jego zobowiązania:

1)sprzęt będzie wykorzystywany w zakresie i celu, o którym mowa w ust. 1, przez okres określony w Umowie uczestnictwa (ust. 1 stanowi: „Sprzęt jest darowany w zakresie i celu jego wykorzystania w związku z udziałem w projekcie pn. „(…)”, określonym we wniosku o dofinansowanie projektu nr (…), którego Beneficjentem jest Minister Zdrowia,

2)w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wykonywaniu postanowień Umowy, Darczyńca zleci ich usunięcie w wyznaczonym terminie, co Obdarowany zobowiązuje się niezwłocznie wykonać,

3)Obdarowany zobowiązany jest do współpracy z Darczyńcą, w tym do niezwłocznego informowania o wystąpieniu zdarzeń mogących mieć wpływ na sposób oraz jakość realizacji Przedmiotu Umowy,

4)Obdarowany zobowiązany jest do wspierania Darczyńcy w ewentualnych działaniach związanych z realizacją Przedmiotu Umowy,

5)Obdarowany zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania Darczyńcy o sukcesji uniwersalnej, przekształceniu formy prawnej, w ramach której działa, zawarciu, rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia lub o powstaniu innej podstawy prawnej w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z wykorzystaniem Sprzętu,

6)Obdarowany zobowiązuje się ponosić wszelkie koszty związane z utrzymaniem i korzystaniem, w tym koszty i opłaty związane z eksploatacją Sprzętu,

7)Obdarowany z dniem zawarcia Umowy nabywa prawo do rękojmi i gwarancji na Sprzęt.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wszystkie umowy zostały zawarte  (…) 2023 r. Umowy te są identyczne, z podziałem tylko na poszczególne placówki (…).  W umowach znajduje się zapis: „Umowa zostaje zawarta i wchodzi w życie z dniem jej podpisania przez ostatnią ze Stron, z mocą obowiązywania od daty dokonania odbioru sprzętu, wskazanej w protokole zdawczo-odbiorczym”, gdzie data protokołów zdawczo-odbiorczych na laptopy to (…) 2023 r., a na urządzenia wielofunkcyjne to (…) 2023 r.

Pytania

1.Czy w związku z otrzymaniem sprzętu jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku od darowizny?

2.Czy otrzymany sprzęt należy potraktować jako przychód w prowadzonej działalności gospodarczej i winien Pan rozliczyć ten przychód w ramach stosowanej przez Pana formy opodatkowania?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przekazanie sprzętu komputerowego ma charakter umowy darowizny i jest Pan zobowiązany uiścić podatek o darowizny na podstawie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wynikające z zawartych umów obowiązki nie niweczą charakteru umowy jako darowizny. Jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku od darowizny.

Otrzymany sprzęt komputerowy nie podlega opodatkowaniu jako przychód w związku  z prowadzoną Podatkową Księgą Przychodów i Rozchodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny i polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”. Z tego względu, celem ustalenia tej definicji, należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.  Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.). 

W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak stanowi natomiast art. 890 § 1 i § 2 cyt. Kodeksu:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie to ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia  w zamian za uczynioną darowiznę.

Do zawarciu umowy darowizny podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Stosownie do treści art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Jak wynika z treści art. 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje, przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 5 733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku,  w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

W myśl art. 14 ust. 1-3 cyt. ustawy:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III – innych nabywców.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 4 omawianej ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, kwoty wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu,  o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1,  z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 1-3.

Zgodnie z powyższym przepisem, Minister Finansów zmienił określone w art. 15 ust. 1 skale podatkowe. Aktualne skale podatkowe znajdują się w rozporządzeniu Ministra Finansów  z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz. U. z 2023 r. poz. 1226).

Stosownie do § 2 pkt 3 ww. rozporządzenia:

Skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wynoszą:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

11 833

12%

11 833

23 665

1420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł

23 665

3313 zł 20 gr i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku  w okresie wskazanym powyżej, wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wziął Pan udział w realizowanym przez Ministerstwo Zdrowia projekcie „(…)”. Na podstawie 5 zawartych umów, które nazwane zostały jako „umowy darowizny” otrzymał Pan sprzęt komputerowy (wsparcie rzeczowe o łącznej wartości (…)).

Wobec tego, mając na uwadze opis stanu faktycznego – z którego jednoznacznie wynika, że otrzymał Pan tytułem darowizny wsparcie rzeczowe w postaci sprzętu komputerowego – oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że zgodnie z cytowanym wyżej art. 1 ust. 1 ww. ustawy podatkiem od spadków i darowizn nabycie przez Pana ww. sprzętu tytułem darowizny podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn według analizowanych wyżej przepisów tej ustawy.

Z racji tego, że wartość otrzymanego tytułem darowizny sprzętu komputerowego przekroczyła kwotę wolną określoną w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków  i darowizn (jako, że darczyńcą jest podmiot zaliczony do III grupy podatkowej), to powstał  u Pana obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn i obowiązek złożenia zeznania (druk SD-3) o nabyciu rzeczy tytułem tej darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny.

Natomiast, w zakresie Pana wątpliwości czy otrzymany sprzęt należy potraktować jako przychód w prowadzonej działalności gospodarczej i winien Pan rozliczyć ten przychód w ramach stosowanej przez Pana formy opodatkowania stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Jak zostało wskazane na wstępie podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wynika z art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Jednak, aby zastosowanie mogły znaleźć postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konkretnej sytuacji, u podatnika musi powstać przychód. Następnie przychód ten musi mieścić się w katalogu źródeł przychodów zdefiniowanych w ustawie podatkowej. Dodatkowo przychód ten nie może podlegać wyłączeniu od opodatkowania – stosownie do przepisów art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a który uzyskany został przez nich w sposób nieodpłatny, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego. Przy czym zaznaczyć należy, że wyłączeniu temu podlega jedynie nabycie na podstawie jednego z tytułów wskazanych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, które faktycznie miało miejsce.

Z treści wniosku wynika, że otrzymał Pan tytułem darowizny wsparcie rzeczowe w postaci sprzętu komputerowego.

Skoro zatem otrzymane przez Pana darowizny w postaci sprzętu komputerowego podlegają opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, jako darowizny, to tym samym na mocy zacytowanego przepisu ww. art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymany sprzęt komputerowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że sprzęt komputerowy otrzymany przez Pana w formie darowizny nie będzie stanowił przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Pana stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00