Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.245.2024.1.MM
1. Czy w związku z tym, że z tytułu pełnionej funkcji Członkowie RN Spółki nie otrzymają od Spółki wynagrodzenia, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT? 2. Czy w sytuacji, w której z tytułu pełnionej funkcji Członkowie Zarządu Spółki nie otrzymają od Spółki wynagrodzenia, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
1.Czy w związku z tym, że z tytułu pełnionej funkcji Członkowie RN Spółki nie otrzymają od Spółki wynagrodzenia, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT;
2.Czy w sytuacji, w której z tytułu pełnionej funkcji Członkowie Zarządu Spółki nie otrzymają od Spółki wynagrodzenia, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką specjalizującą się głównie w działalności gastronomicznej i restauracyjnej. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym (w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „ustawa o CIT”) i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od wszystkich osiąganych przez siebie dochodów.
Jedynym wspólnikiem Spółki jest spółka XYZ (dalej: „XYZ S.A.”). Spółka oraz XYZ S.A. funkcjonują w ramach szerszej grupy spółek powiązanych ze sobą kapitałowo i organizacyjne (dalej jako „Grupa XYZ”). Wszystkie spółki wchodzące w skład Grupy XYZ wspólnie realizują określone na poziomie Grupy XYZ cele związane z (...) działalnością turystyczną.
Organami Wnioskodawcy jest Zarząd, Rada Nadzorcza oraz Zgromadzenie Wspólników. Zgodnie z postanowieniami umowy Spółki, Członkowie RN są powoływani uchwałą wspólników, na kadencję trwającą 3 lata. Członkowie Zarządu są z kolei powoływani przez RN także na kadencję wynoszącą 3 lata.
Spółka planuje wprowadzić następujący model współpracy z członkami Rady Nadzorczej i ich wynagradzania:
1)Spółka zakłada, że w przyszłości w skład Rady Nadzorczej Spółki mogą być powołane osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub współpracujące na podstawie kontraktów menadżerskich/innych tytułów z XYZ S.A. lub innymi spółkami z Grupy XYZ (dalej: „Członkowie RN Spółki”).
2)Zgodnie z funkcjonującą w Grupie XYZ wewnętrzną polityką zatrudniania i wynagradzania (dalej: „wewnętrzna polityka”), oprócz wykonywania czynności bezpośrednio na rzecz danej spółki z Grupy XYZ wynikających z umowy o pracę lub kontraktu menadżerskiego/innego tytułu, jednym z obowiązków Członków Rady RN może być także pełnienie roli członka rady nadzorczej w innej wybranej spółce/spółkach z Grupy XYZ co zostanie odpowiednio uwzględnione w wypłacanym im bezpośrednio przez daną spółkę z Grupy XYZ wynagrodzeniu z tytułu umowy o pracę lub kontraktu menadżerskiego/innego tytułu.
3)W rozważanym modelu Członkowie RN Spółki nie będą otrzymywać od Spółki świadczeń pieniężnych oraz niepieniężnych z tytułu pełnienia funkcji w radzie nadzorczej Spółki.
Jednocześnie Spółka planuje wprowadzić następujący model współpracy z Członkami Zarządu:
1)Do Zarządu Spółki mogą być powoływane między innymi osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub współpracujące na podstawie kontraktów menadżerskich lub na podstawie innych tytułów z XYZ S.A. lub innymi spółkami z Grupy XYZ (dalej: „Członkowie Zarządu Spółki spoza Spółki”).
2)Do Zarządu Spółki mogą być też powołane między innymi osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub współpracujące na podstawie kontraktów menadżerskich/innych tytułów ze Spółką (dalej: „Członkowie Zarządu Spółki związani ze Spółką”).
Osoby te w dalszej części wniosku będą nazywane łącznie „Członkami Zarządu Spółki”.
3)Zgodnie z funkcjonującą w Grupie XYZ, wewnętrzną polityką, oprócz wykonywania czynności bezpośrednio na rzecz danej spółki z Grupy XYZ wynikających z umów o pracę lub kontraktów menadżerskich/innych tytułów, jednym z obowiązków Członków Zarządu Spółki może być także pełnienie funkcji członka zarządu w wybranej spółce z Grupy XYZ, co zostanie odpowiednio uwzględnione w wypłacanym im bezpośrednio przez daną spółkę z Grupy XYZ wynagrodzeniu z tytułu umowy o pracę lub kontraktu menadżerskiego/innego tytułu.
4)W rozważanym modelu Członkowie Zarządu Spółki nie będą otrzymywać od Spółki odrębnego wynagrodzenia za pełnienie funkcji w zarządzie Spółki.
Pytania
1. Czy w związku z tym, że z tytułu pełnionej funkcji Członkowie RN Spółki nie otrzymają od Spółki wynagrodzenia, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
2. Czy w sytuacji, w której z tytułu pełnionej funkcji Członkowie Zarządu Spółki nie otrzymają od Spółki wynagrodzenia, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Spółki, Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w sytuacji, w której Członkowie RN Spółki nie otrzymają od Spółki wynagrodzenia.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów (...).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów (...) jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT przychodami (...) są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...).
Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o CIT wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:
1.jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2.jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3.jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;
4.w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W ustawie o CIT nie zdefiniowano pojęcia "nieodpłatne świadczenie". W związku z tym należy odwołać się do jego potocznego rozumienia. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, słowo „nieodpłatny” oznacza coś niewymagającego opłaty. Również w orzecznictwie podejmuje się próbę zdefiniowania nieodpłatnego świadczenia. Zgodnie z uchwałą Składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 listopada 2002 r. (sygn. akt FPS 9/02) nieodpłatnym świadczeniem są wszystkie zdarzenia gospodarcze i prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Definicję tą podtrzymano w innej uchwale Składu Siedmiu Sędziów NSA z 16 października 2006 r. (sygn. II FPS 1/06) wskazując, że pojęcie to obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Mając zatem na względzie brzmienie przepisów oraz orzecznictwo można stwierdzić, że do nieodpłatnego świadczenia opodatkowanego na gruncie ustawy o CIT dochodzi, gdy:
- nie występuje ekwiwalent lub świadczenie wzajemne, jakie świadczący miałby otrzymać za swoje świadczenia na rzecz drugiego podmiotu,
- konsekwencją świadczenia jest uszczuplenie majątku świadczącego i zwiększenie majątku otrzymującego, mające konkretny wymiar finansowy.
Odnosząc się do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że pełnienie funkcji przez Członków RN Spółki, bez wynagrodzenia z tego tytułu bezpośrednio od Spółki nie będzie świadczeniem nieodpłatnym w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Przede wszystkim należy wskazać, że przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1467, dalej: „KSH”) nie wprowadzają wymogu obligatoryjnego wynagradzania za wykonywanie funkcji przez członka rady nadzorczej. W konsekwencji Spółka ma dowolność w kwestii podjęcia decyzji, czy członek rady nadzorczej otrzyma za pełnienie swojej funkcji wynagrodzenie, czy też nie.
Fakt, że Członkowie RN Spółki nie otrzymają od Spółki bezpośrednio wynagrodzenia, nie oznacza jeszcze, że dojdzie w tym przypadku do uszczuplenia majątku Członków RN Spółki. Członkowie RN Spółki będą bowiem otrzymywać wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę lub kontraktów menadżerskich/innych tytułów zawartych z XYZ S.A. (czyli spółką „matką” Spółki), czy inną spółką z Grupy XYZ, np. spółką „siostrą”.
Zgodnie z polityką wewnętrzną pracownicy XYZ S.A./innych spółek z Grupy XYZ lub osoby współpracujące z XYZ S.A./z innymi spółkami z Grupy XYZ na podstawie kontraktu menadżerskiego/innej umowy w ramach swoich obowiązków mogą zasiadać również w organach wybranych spółek z Grupy XYZ (w tym również w organach Spółki). Równocześnie te osoby z tytułu pełnienia tych funkcji w spółkach z Grupy XYZ nie pobierają odrębnych świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych. Wynagrodzenie za pełnienie tych funkcji jest już zawarte w wynagrodzeniu z tytułu umowy o pracę/w ramach kontraktu menadżerskiego/innej umowy.
W konsekwencji Członkowie RN Spółki otrzymają wynagrodzenie za pełnienie swojej funkcji, ale nie w formie bezpośredniego wynagrodzenia otrzymanego od Spółki, lecz w ramach wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę lub kontraktu menedżerskiego/innej umowy zawartej z XYZ S.A. lub inną spółką z Grupy XYZ. Nie można więc uznać, że dojdzie do uszczuplenia ich majątku podczas wykonywania usług dla Spółki, ani że wykonywanie tych funkcji odbędzie się bez ekwiwalentu na ich rzecz.
Odnośnie Członka RN zatrudnionego lub współpracującego z XYZ S.A. należy wskazać, że Członkowie RN Spółki nie realizują de facto świadczeń na rzecz Spółki, lecz pełnią nadzór właścicielski nad Spółką z ramienia XYZ S.A. Rada Nadzorcza jest co prawda organem Spółki, niemniej jej zadaniem jest stały nadzór nad Spółką, czyli de facto reprezentowanie i zabezpieczanie interesów udziałowców Spółki. W efekcie członkowie Rady Nadzorczej wykonują swoje obowiązki głównie w interesie jej udziałowców. XYZ S.A. jest bezpośrednim udziałowcem Spółki. Wynik finansowy XYZ S.A. będzie uzależniony również od wyniku finansowego Spółki. Z tego względu XYZ S.A. poprzez delegowanie swoich pracowników/współpracowników do Spółki zabezpiecza de facto swój interes.
Odnośnie Członka RN Spółki zatrudnionego lub współpracującego z inną spółką z Grupy XYZ należy wskazać, że XYZ S.A. jest większościowym lub 100% udziałowcem innych spółek w Grupie XYZ. W efekcie, delegowanie do Spółki, której głównym udziałowcem jest XYZ S.A. w funkcji Członka RN osoby zatrudnionej lub współpracującej w innej spółce z Grupy XYZ, jest de facto realizacją interesów XYZ S.A., jak również całej Grupy XYZ oraz wspólną realizacją określonych na poziomie Grupy XYZ celów związanych z szeroko rozumianą działalnością turystyczną.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki nieodpłatne pełnienie funkcji Członków RN Spółki przez osoby współpracujące na podstawie umowy o pracę lub kontraktów menadżerskich/innych tytułów z XYZ S.A. lub inną spółką z Grupy XYZ nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT z następujących względów:
-uzyskane przez Spółkę świadczenie nie będzie następować kosztem Członków RN Spółki;
-pełnienie funkcji przez Członków RN Spółki nie będzie skutkować uszczupleniem ich majątku;
-członkowie RN Spółki otrzymają ekwiwalent w postaci wynagrodzenia, jakie otrzymają od XYZ S.A. lub innej spółki z Grupy XYZ z tytułu umowy o pracę/na podstawie kontraktu menadżerskiego/z innego tytułu.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w szeregu interpretacji, w tym między innymi w:
-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2020 r., znak 0114-KDIP2-2.4010.87.2020.1.JG/RK;
-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2022 r., znak 0111-KDIB1-2.4010.705.2021.1.ANK;
-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 września 2023 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.369.2023.1.KM.
Ad. 2
Zdaniem Spółki, Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w sytuacji, w której Członkowie Zarządu Spółki nie otrzymają od Spółki odrębnego wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji.
W zakresie Członków Zarządu Spółki, jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, zgodnie z funkcjonującą w Grupie XYZ, wewnętrzną polityką, oprócz wykonywania czynności bezpośrednio na rzecz danej spółki z Grupy XYZ wynikających z umów o pracę lub kontraktów menadżerskich/innego tytułu, jednym z obowiązków Członków Zarządu Spółki może być także pełnienie funkcji członka zarządu w wybranej spółce/spółkach z Grupy XYZ, co zostanie odpowiednio uwzględnione w wypłacanym im bezpośrednio przez tę inną spółkę z Grupy XYZ wynagrodzeniu z tytułu umowy o pracę/kontraktu menadżerskiego/z innego tytułu.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów (...).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów (...) jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT przychodami (...) są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...).
Zgodnie z art. 12 ust. 6 ustawy o CIT wartość świadczeń w naturze, w tym nieodpłatnych świadczeń, ustala się:
1.jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2.jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3.jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu;
4.w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W ustawie o CIT nie zdefiniowano pojęcia „nieodpłatne świadczenie”. W związku z tym należy odwołać się do jego potocznego rozumienia. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, słowo „nieodpłatny” oznacza coś niewymagającego opłaty. Również w orzecznictwie podejmuje się próbę zdefiniowania nieodpłatnego świadczenia. Zgodnie z uchwałą Składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 listopada 2002 r. (sygn. akt FPS 9/02) nieodpłatnym świadczeniem są wszystkie zdarzenia gospodarcze i prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Definicję tą podtrzymano w innej uchwale Składu Siedmiu Sędziów NSA z 16 października 2006 r. (sygn. II FPS 1/06) wskazując, że pojęcie to obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Mając zatem na względzie brzmienie przepisów oraz orzecznictwo można stwierdzić, że do nieodpłatnego świadczenia opodatkowanego na gruncie ustawy o CIT dochodzi, gdy:
-nie występuje ekwiwalent lub świadczenie wzajemne, jakie świadczący miałby otrzymać za swoje świadczenia na rzecz drugiego podmiotu,
-konsekwencją świadczenia jest uszczuplenie majątku świadczącego i zwiększenie majątku otrzymującego, mające konkretny wymiar finansowy.
Zgodnie z art. 201 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek Handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”), zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. W art. 201 § 3 KSH wskazano z kolei, że do zarządu mogą być powołane osoby spośród wspólników lub spoza ich grona. Ponadto, w myśl art. 201 § 4 KSH członek zarządu jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Użyte w tym przepisie sformułowanie "powołanie" jest określeniem ogólnym i obejmuje każdą formę prowadzącą do nawiązania stosunku organizacyjnego do pełnienia funkcji, a członkowie zarządu mogą pełnić swoje funkcje w oparciu o akt powołania, umowę o pracę lub umowę o zarządzanie.
Zgodnie z przepisami KSH dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością uchwała wspólników może ustalać zasady wynagradzania członków zarządu, w szczególności maksymalną wysokośćwynagrodzenia, przyznawania członkom zarządu prawa do świadczeń dodatkowych lub maksymalną wartość takich świadczeń. Wynagrodzenie członków zarządu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub innej umowy określa organ albo osoba powołana uchwałą zgromadzenia wspólników do zawarcia umowy z członkiem zarządu. Przepisy KSH zatem nie obligują Spółki do wypłacania wynagrodzenia członkom zarządu.
W zakresie Członków Zarządu Spółki spoza Spółki, zdaniem Wnioskodawcy nie może być mowy o nieodpłatnym świadczeniu na rzecz Spółki w sytuacji, gdy osoby pełniące funkcje członków zarządu w Spółce będą zatrudnione w ramach umowy o pracę lub będą współpracować na podstawie kontraktu menadżerskiego z XYZ S.A. (tj. udziałowcem Spółki) lub ewentualnie z inną spółką z Grupy XYZ (np. spółką „siostrą”) i w zakresie swoich obowiązków będą otrzymywać wynagrodzenie od XYZ S.A. lub innej spółki z Grupy XYZ. Pełnienie funkcji w Spółce przez pracowników/współpracowników XYZ S.A. lub innej spółki z Grupy XYZ zostanie uwzględnione w wypłacanym wynagrodzeniu przez te spółki.
Dodatkowo, XYZ S.A., jako jedyny udziałowiec Spółki, ma prawo i obowiązek kierować sprawami Spółki. Jako osoba prawna nie może jednak samodzielnie i bezpośrednio wykonywać zadań zarządczych. Dlatego też konieczne jest oddelegowanie do Spółki pracowników/współpracowników XYZ S.A. lub innej spółki z Grupy XYZ, którzy niejako będą reprezentować jedynego udziałowca Spółki w wykonaniu jego zadań. Osoby wyznaczone do pełnienia funkcji zarządczych, będą realizować cele gospodarcze Spółki, XYZ S.A, jak i całej Grupy XYZ. Ponadto powołanie do Zarządu Spółki osób będących jednocześnie pracownikami lub współpracownikami XYZ S.A. lub innych spółek z Grupy XYZ umożliwi wykorzystanie wiedzy o procesach gospodarczych i doświadczenia w zarządzaniu spółkami z Grupy, co przełoży się na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę.
Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, nie może być mowy o nieodpłatnym świadczeniu na rzecz Spółki również w tej sytuacji, gdy Członkowie Zarządu Spółki związani ze Spółką nie otrzymają od Spółki odrębnego wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie. Te osoby będą pełnić funkcję w zarządzie Spółki w ramach obowiązków wynikających z umów o pracę/kontraktów menadżerskich/innych umów zawartych ze Spółką. Pełnienie funkcji w zarządzie Spółki zostanie uwzględnione w wypłaconym przez Spółkę wynagrodzeniu z tytułu umowy o pracę/kontraktów menadżerskich/innych tytułów. Dodatkowo powołanie własnych pracowników/współpracowników Spółki do pełnienia funkcji w zarządzie Spółki jest nakierowane na realizowanie celów gospodarczych Spółki oraz umożliwi wykorzystanie praktycznej wiedzy o procesach gospodarczych i potrzebach Spółki w zarządzaniu nią.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki pełnienie funkcji Członków Zarządu Spółki przez Członków Zarządu Spółki spoza Spółki oraz przez Członków Zarządu Spółki związanych ze Spółką nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT z następujących względów:
-Członkowie Zarządu Spółki spoza Spółki za pełnienie funkcji w Spółce otrzymają ekwiwalent w postaci wynagrodzenia, jakie otrzymają od XYZ S.A. lub innej spółki z Grupy XYZ z tytułu umowy o pracę/na podstawie kontraktu menadżerskiego/na podstawie innego tytułu,
-Członkowie Zarządu Spółki związani ze Spółką za pełnienie funkcji w Spółce otrzymają ekwiwalent w postaci wynagrodzenia, jakie otrzymają od Spółki z tytułu umowy o pracę/na podstawie kontraktu menadżerskiego/na podstawie innego tytułu,
-uzyskane przez Spółkę świadczenie nie będzie następować kosztem Członków Zarządu Spółki;
-pełnienie funkcji przez Członków Zarządu Spółki nie będzie skutkować uszczupleniem ich majątku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanych:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right