Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.289.2024.1.WH

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez serwis z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 maja 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez serwis z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania flotą samochodową oraz usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych, począwszy od zgłoszenia szkody, poprzez zarządzanie naprawami, aż do obsługi rozliczeń.

Klient Spółki (dalej: „Klient”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Klient wykorzystuje samochody użytkowane na podstawie umowy leasingu lub będące Jego własnością.

Spółka oraz Klient zamierzają zawrzeć umowę o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami. W ramach zawartej umowy Klient sceduje na Spółkę uprawnienia z komunikacyjnych polis ubezpieczeniowych, a zewnętrzne serwisy samochodowe będą fakturować za naprawy powypadkowe Spółkę, a nie właściciela/użytkownika samochodów (Klienta).

Następnie - w zależności od wybranej opcji ubezpieczenia samochodu - zakład ubezpieczeniowy wypłaci wartość netto naprawy lub wartość netto naprawy powiększoną o 50% kwoty VAT. Niewypłacona przez ubezpieczyciela kwota VAT - 100% lub 50% - będzie dopłacona do warsztatów samochodowych przez Spółkę. Wypłata odszkodowania przez zakład ubezpieczeń wystąpi do Spółki, która następnie dokona zapłaty do serwisu za zrealizowaną naprawę, lub bezpośrednio do serwisu. Przedmiotowa umowa będzie przewidywać obowiązek zarządzania przez Spółkę procesem likwidacji szkody, jaka może wystąpić na użytkowanych przez Klienta pojazdach.

Na usługę będą składały się m.in. następujące czynności:

  • przyjęcie informacji o zaistniałej szkodzie od Klienta,
  • zgłoszenie przez Spółkę szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń,
  • monitorowanie przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym,
  • weryfikacja użytej technologii oraz zakresu naprawy,
  • weryfikacja dokonania wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela,
  • wypłata wynagrodzenia dla serwisu.

Samochody, do których będą się odnosić usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami, nie zawsze będą własnością Klienta, tj. mogą stanowić własność firmy leasingowej, zaś Klient będzie mógł z nich korzystać wyłącznie jako użytkownik (leasingobiorca) na podstawie zawartej przez wskazane podmioty umowy leasingu.

Przedmiotowe samochody będą wykorzystywane przez Klienta do celów mieszanych (do użytku służbowego oraz prywatnego pracowników) albo wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej (w takim przypadku Klient będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdów spełniającej wymogi, o których mowa w art. 86a ust. 4, 6-8 ustawy VAT).

Samochody, do których będą się odnosić przedmiotowe usługi, będą co do zasady objęte pełnym ubezpieczeniem komunikacyjnym (OC, AC), w wariancie albo od wartości netto albo od wartości netto + 50% VAT, zawartym w ramach umowy generalnej ubezpieczenia własnej polisy albo firmy leasingowej, zaś ubezpieczonym z tego tytułu będzie Klient albo leasingodawca.

W ramach zawartej umowy Klient będzie mógł wybrać 1 z dwóch wariantów świadczonych usług zaproponowany przez Spółkę.

W pierwszym wariancie (dalej: „Wariant 1”) naprawa pojazdów w ramach zawartej umowy będzie odbywała się w rekomendowanej przez ubezpieczyciela sieci autoryzowanych stacji obsługi („serwis ASO”). Wynagrodzenie Spółki za obsługę każdej „szkody” będzie określone jako opłata stała netto, tj. stawka każdej „szkody” będzie taka sama, natomiast Klient będzie zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia Spółce na podstawie wystawionej faktury VAT, której wartość będzie określana na podstawie ilości usuniętych „szkód” w danym okresie rozliczeniowym.

W Wariancie 1 kwestia rozliczeń związanych z realizacją usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami będzie odbywać się w następujący sposób:

1.Powstanie szkody komunikacyjnej u Klienta;

2.Zgłoszenie szkody przez Klienta do Spółki;

3.Zgłoszenie przez Spółkę szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń (dalej: „TU” lub „Ubezpieczyciel”);

4.Sporządzenie kosztorysu naprawy i przekazanie go do Ubezpieczyciela celem akceptacji;

5.Akceptacja kosztorysu przez Ubezpieczyciela;

6.Naprawa uszkodzonego samochodu przez serwis ASO i wystawienie przez serwis ASO faktury za naprawę bezpośrednio na Spółkę;

7.Przedłożenie przez Spółkę faktury Ubezpieczycielowi celem wypłaty odszkodowania;

8.Wypłata odszkodowania przez Ubezpieczyciela - wartości netto wynagrodzenia wskazanego w fakturze (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo odpowiednio wypłaty wartości netto wynagrodzenia oraz połowy podatku VAT wskazanych w fakturze (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT):

a)na rzecz Spółki lub

b)bezpośrednio - na rzecz serwisu.

9.Zapłata przez Spółkę serwisowi:

a)W przypadku wypłaty odszkodowania z TU do Spółki - Kwoty netto wynagrodzenia za naprawę samochodu oraz pozostałej części odpowiadającej kwocie podatku VAT (wskazanego w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT).

b)W przypadku wypłaty odszkodowania z TU do serwisu ASO - pozostałej części wynagrodzenia za naprawę samochodu odpowiadającej kwocie podatku VAT (wskazanego w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT).

10.Wystawienie przez Spółkę na rzecz Klienta faktury za usługi zarządzania procesem likwidacji szkód powypadkowych, której wartość będzie stanowiła iloczyn ilości zrealizowanych w danym okresie szkód i stawki określonej w umowie. Kwota netto faktury stanowi przychód podatkowy dla Spółki i jest opodatkowana podstawową stawką VAT.

Drugi wariant świadczenia usług przez Spółkę (dalej: „Wariant 2”) zakłada, że naprawa pojazdów w ramach zawartej umowy będzie odbywała się w rekomendowanych przez Spółkę serwisach. W tym wariancie Klient nie będzie płacił Spółce wynagrodzenia określonego kwotowo. Spółka będzie otrzymywała wynagrodzenie prowizyjne od serwisu, które stanowić będzie procent liczony od wartości netto zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym przez dany serwis napraw pojazdów.

W Wariancie 2 kwestia rozliczeń związanych z realizacją usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami będzie odbywać się w następujący sposób:

1.Powstanie szkody komunikacyjnej u Klienta;

2.Zgłoszenie szkody przez Klienta do Spółki;

3.Zgłoszenie przez Spółkę szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń (dalej: „TU” lub „Ubezpieczyciel”);

4.Sporządzenie kosztorysu naprawy i przekazanie go do Ubezpieczyciela celem akceptacji;

5.Akceptacja kosztorysu przez Ubezpieczyciela;

6.Naprawa uszkodzonego samochodu przez serwis i wystawienie przez serwis faktury za naprawę bezpośrednio na Spółkę;

7.Przedłożenie przez Spółkę faktury Ubezpieczycielowi celem wypłaty odszkodowania;

8.Wypłata odszkodowania przez Ubezpieczyciela - wartości netto wynagrodzenia wskazanego w fakturze (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo odpowiednio wypłaty wartości netto wynagrodzenia oraz połowy podatku VAT wskazanych w fakturze (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT):

a)na rzecz Spółki lub

b)bezpośrednio - na rzecz serwisu.

9.Zapłata przez Spółkę serwisowi:

a)W przypadku wypłaty odszkodowania z TU do Spółki - Kwoty netto wynagrodzenia za naprawę samochodu oraz pozostałej części odpowiadającej kwocie podatku VAT (wskazanego w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT).

b)W przypadku wypłaty odszkodowania z TU do serwisu - pozostałej części wynagrodzenia za naprawę samochodu odpowiadającej kwocie podatku VAT (wskazanego w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT).

10.Wystawienie przez Spółkę na rzecz serwisu faktury za usługi agencyjne (prowizja), której wartość będzie stanowiła procent od wartości zrealizowanych w danym okresie napraw pojazdów. Kwota netto faktury stanowi przychód podatkowy dla Spółki i jest opodatkowana podstawową stawką VAT.

Wnioskodawca w przeszłości otrzymał interpretację indywidualną odnoszącą się do podobnego zdarzenia, tj. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 września 2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.485.2019.1.EK (dalej: „Interpretacja").

W otrzymanej przez Wnioskodawcę Interpretacji organ interpretacyjny wskazał, że „w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na Spółkę przez warsztaty samochodowe, zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, która wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym należy zgodzić się ze Spółką, że przysługuje jej prawo do odliczenia pełnej kwoty zapłaconego przez nią (niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez warsztat samochodowy”. Dalej, organ interpretacyjny wskazał w Interpretacji, że „płacone przez Klienta wynagrodzenie nie jest stricte powiązane z samą naprawą konkretnego pojazdu (konserwacją pojazdu czy też z nabyciem innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu), lecz z szeregiem opisanych świadczeń, składających się na usługę zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarzadzania naprawami. W tym przypadku, w ocenie Organu, art. 86a nie będzie miał zastosowania. Zatem Klientowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Spółkę z tytułu usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami na zasadach ogólnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy”.

Pytania (oznaczone we wniosku nr 1 i 3)

1. Czy w świetle rozważanego zdarzenia przyszłego dotyczącego Wariantu 1 oraz przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią (niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Spółkę przez serwis z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług (niezależnie od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Spółki)?

2. Czy w świetle rozważanego zdarzenia przyszłego dotyczącego Wariantu 2 oraz przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Spółkę przez serwis z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług (niezależnie od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Spółki)?

Państwa stanowisko w sprawie

1. W świetle rozważanego zdarzenia przyszłego dotyczącego Wariantu 1 oraz przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Spółkę przez serwis z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług (niezależnie od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Spółki).

3. W świetle rozważanego zdarzenia przyszłego dotyczącego Wariantu 2 oraz przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Spółkę przez serwis z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług (niezależnie od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Spółki).

UZASADNIENIE

Ad. 1 i ad. 3

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Artykuł 8 ust. 2a ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przy jednoczesnym niewypełnieniu przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy podkreślić, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością. Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczeniu podatku naliczonego.

Ponadto, jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy o VAT, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Na podstawie art. 86a ust. 3 ustawy o VAT, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W świetle art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca planuje świadczyć usługę zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami począwszy od zgłoszenia szkody, poprzez zarządzanie naprawami, aż do obsługi rozliczeń. Spółka planuje świadczyć te usługi w dwóch wariantach różniących się kwestią płatności za usługi przez Klienta oraz możliwością otrzymywania przez Spółkę wynagrodzenia prowizyjnego od serwisu samochodowego. Powyższa usługa będzie przewidywać bez względu na wariant obowiązek zarządzania przez Spółkę procesem likwidacji szkody, jaka może wystąpić na użytkowanych przez Klienta pojazdach, w tym: przyjęcie informacji o zaistniałej szkodzie od Klienta, zgłoszenie przez Spółkę szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń, monitorowanie przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym, weryfikację użytej technologii oraz zakresu naprawy, dokonanie rozliczenia odszkodowania oraz wynagrodzenia serwisu.

W Wariancie 1 Klient będzie płacił Spółce wynagrodzenie ryczałtowe uzależnione od ilości zrealizowanych napraw (na wynagrodzenie z tego tytułu nie będzie miała wpływu wartość zaistniałej szkody oraz wartość naprawy). Spółka otrzyma wynagrodzenie w stawce „za szkodę” określonej w umowie, którego wartość będzie zależna od ilości zrealizowanych napraw.

Natomiast w Wariancie 2 Spółka nie będzie otrzymywała wynagrodzenia od Klienta, natomiast otrzyma wynagrodzenie prowizyjne od serwisu za zrealizowane przez serwis naprawy. Wynagrodzenie prowizyjne będzie uzależnione od wartości zrealizowanych przez serwis napraw.

W ocenie Wnioskodawcy nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że usługi zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami pojazdów samochodowych na rzecz Klienta, nie są usługami związanymi z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów, a zatem nie zaliczają się do wyjątków, o których mowa w art. 86a ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym, zapłacony przez Spółkę podatek VAT wynikający z faktur wystawianych przez warsztaty samochodowe będzie podlegał odliczeniu przez Spółkę od podatku należnego w pełnej zapłaconej wysokości (na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług w zależności od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Spółki, która następnie zapłaci serwisowi.

Potwierdzenie prawa do odliczenia VAT w podobnych sytuacjach można znaleźć w interpretacjach organów podatkowych. W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS” lub „Organ podatkowy”) 18 lutego 2021 r., sygn. 0114-KDIP4- 3.4012.656.2020.1.KM, został przedstawiony stan faktyczny, w którym spółka w związku ze świadczeniem usług w zakresie zarządzania flotą ponosiła różnego rodzaju wydatki związane m.in. z zakupem, wymianą oraz przechowywaniem opon, które ponoszone były na rzecz współpracujących zakładów wulkanizacyjnych. Ponadto, w związku ze świadczeniem usług zarządzania flotą, Spółka koordynowała proces likwidacji szkód wraz z rozliczaniem kosztów likwidacji zgłoszonej szkody oraz ponosiła wydatki, w tym przede wszystkim związane z nabyciem usług zakładów naprawczych (serwis, części zamienne lub naprawa), które ponoszone były na rzecz współpracujących warsztatów naprawczych. Spółka wskazywała, że z tytułu świadczenia usług zarządzania flotą przysługiwało jej comiesięczne wynagrodzenie. Ponadto, Spółka wprost wskazała, że dokonywała alokacji bezpośredniej wydatków poniesionych na rzecz warsztatów naprawczych/zakładów wulkanizacyjnych do sprzedaży opodatkowanej VAT wynikającej z świadczenia usług zarządzania flotą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według podstawowej stawki 23%.

W tym stanie faktycznym, organ podatkowy potwierdził, że „w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na Spółkę dokumentujących wydatki poniesione na nabycie towarów i usług związanych bezpośrednio i wyłącznie ze świadczeniem usług zarządzania flotą, zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z okoliczności sprawy Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wskazane wydatki są związane bezpośrednio ze świadczeniem usług zarządzania flotą, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Podobne stanowisko zajął Organ interpretacyjny w interpretacji z 7 maja 2021 r. sygn. 0111- KDIB3-1.4012.93.2021.5.ICZ. W tym przypadku DKIS również wskazał na prawidłowość stanowiska w zakresie możliwości pełnego odliczania VAT z faktur za naprawy samochodów objętych usługą zarządzania usługami likwidacji szkód pojazdów. DKIS podkreślił między innymi, że „Jak wynika z powołanych przepisów, w niniejszej sprawie ograniczenie wynikające z art. 86a ustawy nie będzie miało zastosowania, bowiem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wyłącznie odliczenia podatku w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby świadczonych usług zarzadzania flotą, nie przeznaczonych do wykorzystywania w związku z Jego pojazdami samochodowymi w Jego działalności gospodarczej.(...) Wnioskodawca w związku ze świadczeniem usług kompleksowego zarządzania flotą samochodów osobowych poszczególnych firm (Klientów) rozważa poszerzenie pakietu usług dla niektórych klientów także o naprawy powypadkowe samochodów. W ramach tych usług nastąpi wykonanie szeregu czynności polegających na: zleceniu przez Wnioskodawcę wykonania naprawy przez zewnętrzny warsztat samochodowy, wystawieniu faktury przez warsztat na Wnioskodawcę, wypłacie odszkodowania przez zakład ubezpieczeniowy (kwota netto naprawy + 50% VAT), dopłata 50% kwoty VAT przez Wnioskodawcę na rzecz warsztatów samochodowych. Zatem w analizowanej sprawie pomimo, że część należności za usługę naprawy samochodów jest finansowana przez Zakład ubezpieczeń (w ramach wypłaty odszkodowania) to Spółka jest nabywcą wskazanej usługi. Nabycie usługi naprawy samochodów jest dokumentowane fakturą wystawioną na Spółkę. Ponadto, Spółka nabywa wskazaną usługę do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług zarządzania flotą, którą wykonuje na rzecz Klienta. Spółka za świadczenie usługi pobiera od Klienta miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie.

Tym samym, w niniejszej sytuacji, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości kwoty VAT z faktur jakie będę wystawiane przez warsztaty samochodowe za naprawy powypadkowe samochodów osobowych klientów Spółki objętych nowymi umowami o usługi zarządzania flotą pojazdów, bowiem będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Organ interpretacyjny przesądził zatem, że zarządzenie tego typu usługami nie spełnia przesłanek wyłączających możliwość pełnego odliczenia VAT określonych w art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, tj. nie jest związane z eksploatacją i używaniem samochodów.

Niemniej jednak, żaden przepis ustawy nie określa, co oznacza termin „eksploatacja” oraz „używanie”, a więc zwykły podatnik może mieć znaczne trudności w zdecydowaniu, czy usługi, które świadczy na rzecz klientów są związane z tymi terminami, a zatem czy nie przysługuje mu prawo pełnego odliczenia VAT naliczonego w związku z tymi usługami.

Słownik języka polskiego PWN definiuje „eksploatację” jako użytkowanie maszyn, urządzeń itp., maksymalne wykorzystanie kogoś albo czegoś. Natomiast „używanie” to m.in. zastosowanie czegoś jako środek, narzędzie, skorzystanie z czyichś usług, z czyjejś pomocy.

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny wyłączenie, o którym mowa w art. 86a ust. 2 pkt 3 dotyczy tych „wydatków, które łączą się ściśle z użytkowaniem samochodu jako środka transportu lub są następstwem takiego użytkowania. Przykładowo będą to zakupy różnego rodzaju wyposażenia do samochodu. Nie można jednakże powyższego ograniczenia rozumieć w ten sposób, że podatek od każdej usługi, której przedmiotem jest określony pojazd samochodowy, podlega ograniczeniom w odliczaniu.

Przykładowo zatem podatek od zakupu usługi analizy emisji spalin będzie podlegać ograniczeniom (jest związany ściśle z eksploatacją), ale podatek od usługi naniesienia reklamy na samochód nie powinien podlegać ograniczeniom (chociaż przedmiotem usługi był samochód, to jednak usługa ta nie jest związana z eksploatacją czy też używaniem samochodu)” (A. Bartosiewicz [w:] VAT. Komentarz, wyd. XVII, Warszawa 2023, art. 86(a)).

„Zgodnie z definicją przedstawioną w internetowej wersji Słownika Języka Polskiego przez pojęcie "używać" należy rozumieć zastosować coś, jako środek lub zrobić z czegoś użytek. Z powyższej definicji wynika, iż używanie pojazdu oznacza korzystanie z niego jako przedmiotu służącego za środek transportu. Tym samym, koszty używania pojazdu są to koszty bezpośrednio związane z jego eksploatacją, które występują przy każdej podróży samochodem osobowym” (Pismo Izby Skarbowej w Łodzi z 22 czerwca 2011 r., sygn. IPTPB3/423-40/11-3/KJ).

A zatem można uznać, że eksploatacja to zespół czynności związanych z użytkowaniem samochodu zgodnie z jego przeznaczeniem. Przeznaczeniem pojazdów samochodowych jest przede wszystkim wykorzystywanie ich jako środka transportu służącego do pomocy w przemieszczaniu się. Czynności zarządzania likwidacją szkód na pojazdach nie można uznać w świetle tych definicji za związane z eksploatacją lub używaniem samochodu, bo nie odnoszą się one do głównego celu tego pojazdu.

Dodatkowo szereg czynności, jakie są wykonywane w ramach świadczonej przez Spółkę usługi mogłyby mieć zastosowanie do każdego innego przedmiotu, gdyż nie są one powiązane bezpośrednio akurat wyłącznie z samochodami.

W związku z powyższym Spółka uważa, że jej także przysługuje prawo do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez warsztat samochodowy od podatku VAT należnego, gdyż tak jak wskazano w cytowanej interpretacji jest to wydatek związany bezpośrednio ze świadczoną przez nią usługą zarządzania likwidacją szkód.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy,

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy,

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy,

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art.15 ust. 1 ustawy o VAT. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług zarządzania flotą samochodową oraz usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych, począwszy od zgłoszenia szkody, poprzez zarządzanie naprawami, aż do obsługi rozliczeń. Zamierzają Państwo zawrzeć z Klientem umowę o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami. W ramach zawartej umowy Klient sceduje na Państwa uprawnienia z komunikacyjnych polis ubezpieczeniowych, a zewnętrzne serwisy samochodowe będą fakturować za naprawy powypadkowe Państwa, a nie właściciela/użytkownika samochodów (Klienta). W zależności od wybranej opcji ubezpieczenia samochodu - zakład ubezpieczeniowy wypłaci wartość netto naprawy lub wartość netto naprawy powiększoną o 50% kwoty VAT. Niewypłacona przez ubezpieczyciela kwota VAT - 100% lub 50% - będzie dopłacona do warsztatów samochodowych przez Państwa. Wypłata odszkodowania przez zakład ubezpieczeń wystąpi do Spółki, która następnie dokonają zapłaty do serwisu za zrealizowaną naprawę, lub bezpośrednio do serwisu. Przedmiotowa umowa będzie przewidywać obowiązek zarządzania przez Państwa procesem likwidacji szkody, jaka może wystąpić na użytkowanych przez Klienta pojazdach. W ramach zawartej umowy Klient będzie mógł wybrać 1 z dwóch wariantów świadczonych usług zaproponowany przez Państwa. W pierwszym wariancie naprawa pojazdów w ramach zawartej umowy będzie odbywała się w rekomendowanej przez ubezpieczyciela sieci autoryzowanych stacji obsługi. Wynagrodzenie Spółki za obsługę każdej „szkody” będzie określone jako opłata stała netto, tj. stawka każdej „szkody” będzie taka sama, natomiast Klient będzie zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia Spółce na podstawie wystawionej faktury, której wartość będzie określana na podstawie ilości usuniętych „szkód” w danym okresie rozliczeniowym. Drugi wariant świadczenia usług przez Państwa zakłada, że naprawa pojazdów w ramach zawartej umowy będzie odbywała się w rekomendowanych przez Państwa serwisach. W tym wariancie Klient nie będzie płacił Państwu wynagrodzenia określonego kwotowo. Będą Państwo otrzymywać wynagrodzenie prowizyjne od serwisu, które stanowić będzie procent liczony od wartości netto zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym przez dany serwis napraw pojazdów.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Państwa wątpliwości dotyczą tego czy, w świetle rozważanego zdarzenia przyszłego dotyczącego Wariantu 1 oraz przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią (niesfinansowanego przez ubezpieczyciela) podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Spółkę przez serwis z tytułu wykonanych usług naprawy samochodu, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług (niezależnie od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Spółki) oraz czy w świetle rozważanego zdarzenia przyszłego dotyczącego Wariantu 2 oraz przepisów ustawy oVAT, Spółka będzie uprawniona do odliczenia pełnej wysokości zapłaconego przez nią podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych na Spółkę przez serwis ztytułu wykonanych usług naprawy samochodu, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług (niezależnie od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Spółki).

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy w pierwszej kolejności wskazać, że w niniejszej sprawie nie będzie miało zastosowania ograniczenie wynikające z art. 86a ustawy, ponieważ Państwa wątpliwości dotyczą wyłącznie odliczenia podatku w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby świadczonych usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami pojazdów samochodowych na rzecz Klienta, nieprzeznaczonych do wykorzystywania w związku z Państwa pojazdami samochodowymi w Państwa działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W analizowanej sprawie są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Zamierzają Państwo zawrzeć zKlientem umowę o świadczenie usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych i zarządzania naprawami. Na usługę będą składały się m.in. nastepujące czynności: przyjęcie informacji o zaistniałej szkodzie od Klienta, zgłoszenie przez Państwa szkody do likwidacji we właściwym zakładzie ubezpieczeń, monitorowanie przebiegu likwidacji szkody w zakładzie naprawczym, weryfikacja użytej technologii oraz zakresu naprawy, weryfikacja dokonania wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela, wypłata wynagrodzenia dla serwisu. Zarówno w przypadku Wariantu 1, jak i Wariantu 2 wypłata odszkodowania przez Ubezpieczyciela - wartości netto wynagrodzenia wskazanego w fakturze (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo odpowiednio wypłaty wartości netto wynagrodzenia oraz połowy podatku VAT wskazanych w fakturze (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT) bedzie następować na rzecz Spółki lub bezpośrednio - na rzecz serwisu. Zapłata przez Spółkę serwisowi: w przypadku wypłaty odszkodowania z TU do Spółki - Kwoty netto wynagrodzenia za naprawę samochodu oraz pozostałej części odpowiadającej kwocie podatku VAT (wskazanego w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT). W przypadku wypłaty odszkodowania z TU do serwisu ASO - pozostałej części wynagrodzenia za naprawę samochodu odpowiadającej kwocie podatku VAT (wskazanego w wystawionej przez warsztat samochodowy fakturze) niesfinansowanej przez ubezpieczyciela, tj. odpowiednio: kwotę pełnego podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto) albo połowę podatku VAT (w przypadku wyboru ubezpieczenia w wariancie: od wartości netto + 50% VAT).

Zatem w analizowanej sprawie pomimo, że część należności za usługę naprawy samochodów będzie finansowana przez Ubezpieczyciela (w ramach wypłaty odszkodowania) to Państwo będą nabywcą wskazanej usługi. Nabycie usługi naprawy samochodów będzie dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa przez serwis. Ponadto, będą Państwo nabywać wskazaną usługę do czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych izarządzania naprawami, które będą Państwo wykonywać na rzecz Klienta. Za świadczenie usług w Wariancie 1 będą pobierać Państwo od Klienta wynagrodzenie, które będzie określane jako iloczyn zrealizowanych w danym okresieszkód i stawki określonej w umowie. Natomiast w Wariancie 2 będą Państwo otrzymywać od serwisu wynagrodzenie ustalane procentowo od wartości zrealizowanych w danym okresie napraw pojazdów.

Tym samym, w analizowanym przypadku zarówno w Wariancie 1, jak i Wariancie 2 będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia całości kwoty VAT z faktur jakie będę wystawiane przez serwis z tytułu wykonywanych usług naprawy samochodu, zarówno w przypadku dokonania zapłaty za część oraz całość wykonanych przez serwis usług w zależności od tego, czy TU dokona bezpośredniej wypłaty odszkodowania do serwisu, czy do Państwa, którzy następnie zapłacą serwisowi, ponieważ będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00