Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.271.2024.2.AW
Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług (m. in. biegłego sądowego) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 18 i 29 czerwca 2024 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, obecnie (na dzień złożenia niniejszego wniosku) nieprowadzącą działalności gospodarczej. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.). Posiada Pan wykształcenie z zakresu finansów i ekonomii, jest absolwentem kierunku finanse i rachunkowość na uczelni ekonomicznej.
W najbliższym czasie planuje Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą, która opierać się będzie na świadczeniu szeregu usług na rzecz różnych podmiotów gospodarczych (spółek) oraz osób fizycznych. Nie posiada Pan żadnych uprawnień zawodowych oraz zdanych egzaminów zawodowych, mieszczących się w definicji wolnych zawodów (zarówno na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak również na podstawie ustawy kodeks spółek handlowych). Jest Pan wpisany na listę biegłych sądowych prowadzonych przez Prezesa Sądu Okręgowego w (...) w dziedzinie ekonomia i finanse w podanym poniżej zakresie.
Pana przyszła działalność gospodarcza to:
a)Działalność biegłego sądowego ze specjalizacją ekonomia i finanse z zakresu:
–badania materializacji stanu niewypłacalności, określenia momentu wystąpienia przesłanek do ogłoszenia upadłości na potrzeby postępowań w przedmiocie odpowiedzialności członków zarządu, zgodnie z art. 299 kodeksu spółek handlowych oraz członków zarządu spółek prawa handlowego w związku z art. 116 ordynacji podatkowej oraz w związku z art. 21 i art. 373 prawa upadłościowego, a także momentu stanu zagrożenia niewypłacalnością w kontekście art. 300-302 kodeksu karnego;
–szacowania wartości szkody wierzycieli w postępowaniach z zakresu art. 299 kodeksu spółek handlowych a także w kontekście art. 373 prawa upadłościowego;
–orzeczenia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej;
–oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw, finansów w tym: analizy finansowej, analizy sprawozdań finansowych;
–ekonomicznej analizy prawa;
–ekonomii śledczej;
–oceny zdolności upadłościowej i likwidacyjnej przedsiębiorstw;
tj. usług świadczonych na zlecenie sądów powszechnych, prokuratur oraz innych organów na terenie kraju.
b)Współpraca z kancelarią (...). Profil działalności kancelarii skupia się na:
(…)
Biorąc pod uwagę swoje doświadczenie w zakresie finansów i ekonomii podejmie się Pan współpracy z podmiotem, poprzez bieżące działania wspierające kancelarię w zakresie:
–postępowań restrukturyzacyjnych prowadzonych przez doradców restrukturyzacyjnych w szczególności poprzez wsparcie przy tworzeniu dokumentacji, działaniach administracyjnych oraz arkuszy kalkulacyjnych zawierających dane takie jak: wykazy majątku, spisów wierzycieli, zestawień z liczbami i wykresami, tekstów w programie Word oraz bieżącej obsługi postępowań restrukturyzacyjnych w systemie Krajowego Rejestru Zadłużonych (systemie elektronicznym) poprzez sprawdzanie poprawności oddanych głosów, pobierania kart do głosowania i zapisywania ich na dysku, sporządzania zestawień oddanych głosów,
–opinii eksperckich w zakresie odpowiedzialności członków zarządów za szkodę, niewypłacalności spółek, poprzez wykonywanie potrzebnych zestawień dotyczących faktur, tabel zawierających spisy zobowiązań, należności, przepisywania sprawozdań finansowych do arkuszy excel,
–zajmowania się sprawami administracyjnymi biura, w tym: umawiania szkoleń i spotkań dla członków zarządu.
Wszelka dokumentacja zarówno w postępowaniach restrukturyzacyjnych, opiniach, jak również na innych dokumentach, sygnowana jest wyłącznie podpisami członków zarządu spółki (…), wszystkie czynności delegowane są bezpośrednio przez członków zarządu spółki, dla której świadczyłby Pan usługi. Nie ma Pan licencji doradcy restrukturyzacyjnego oraz nie występuje w tym podmiocie gospodarczym w roli biegłego sądowego, związany jest z działem analiz ekonomicznych spółki, a spółka posiada również osobny dział prawny. Pana nazwisko w żaden sposób nie będzie widniało na dokumentach stworzonych przez podmiot. Dodatkowo wskazał Pan, że pomiędzy Panem a spółką nie istnieją/nie będą istniały powiązania osobiste, czy gospodarcze. Nie będzie Pan wspólnikiem/udziałowcem w Spółce, na rzecz której świadczy/będzie świadczył usługi ramach działalności gospodarczej ani nie pełni/nie będzie pełnił u niej funkcji zarządczych. Poza usługami opisanymi we wniosku, nie wykonuje Pan/nie będzie wykonywał na rzecz ww. Spółki innych usług.
c)Przygotowywanie wniosków o upadłość gospodarczą dla spółek kapitałowych w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz klientów, tj. sporządzanie dokumentów koniecznych do złożenia wniosku o upadłość gospodarczą zgodnie z wymogami ustawy prawo upadłościowe i sporządzanie analiz dla klientów indywidualnych, pod którymi to dokumentami podpisywać się będą klienci.
d)Przygotowywanie wniosków o upadłość konsumencką w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz klientów, tj. sporządzanie dokumentów koniecznych do złożenia wniosku o upadłość konsumencką zgodnie z wymogami ustawy prawo upadłościowe i sporządzanie analiz dla klientów indywidualnych, pod którymi to dokumentami podpisywać się będą klienci.
e)Sporządzanie opinii eksperckich na zlecenie przedsiębiorców, członków zarządów spółek kapitałowych, menagerów w zakresie odpowiedzialności za zobowiązania i niewypłacalności oraz w identycznym zakresie w jakim wpisany jest na listę biegłych sądowych, jako biegły prywatny z zakresu ekonomii i finansów w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz klientów. W ramach swojej działalności planuje Pan sporządzać na rzecz klientów opinie działając jako biegły prywatny, w ramach czego będzie się podpisywał swoim imieniem i nazwiskiem.
Planuje Pan wybrać formę opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczył Pan, iż będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Uzupełnienie
Pana zdaniem, przedmiotowe czynności zawierają się w następujących kodach:
a)czynności z zakresu pełnionej funkcji biegłego sądowego ze specjalizacją ekonomia i finanse: 74.90.19.0 PKWiU / 74.90.Z PKD Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
b)współpraca z kancelarią (...):
–82.11.10.0 PKWiU / 82.11.Z PKD Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;
–82.19.13.0 PKWiU / 82.19.Z PKD Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura;
–74.90.19.0 PKWiU / 74.90.Z PKD Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
c)przygotowywanie wniosków o upadłość gospodarczą: 74.90.19.0 PKWiU / 74.90.Z PKD Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
d)przygotowywanie wniosków o upadłość konsumencką: 74.90.19.0 PKWiU / 74.90.Z PKD Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
e)sporządzanie opinii eksperckich dla klientów prywatnych:
–70.22.20.0 PKWiU / 70.22.Z PKD Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
–74.90.19.0 PKWiU / 74.90.Z PKD Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
W zakresie dokładnych czynności/zadań wykonywanych w ramach świadczenia usługi na rzecz kancelarii (…), wskazał Pan, że czynności będą obejmowały:
a)W zakresie postępowań restrukturyzacyjnych:
–przygotowywanie arkuszy excel, w których znajdować się będą spisy wierzytelności zawierające nazwę, kwoty wierzytelności, adresy wierzycieli,
–przygotowywanie w arkuszach excel kart do głosowania w postępowaniach restrukturyzacyjnych,
–przygotowywanie planów restrukturyzacyjnych w tym wykresów i tabel opisujących działalność podmiotu podlegającego restrukturyzacji, opisy branży w której działa dłużnik,
–tworzenie testów prywatnego wierzyciela, które są wymagane przez ustawę, ukazujące potencjalne zaspokojenie w postępowaniu upadłościowym, poprzez przygotowywanie symulacji zaspokojenia,
–analiza przesłanych przez wierzycieli kart do głosowania pod względem poprawności,
–opracowywanie potrzebnych tabel w arkuszach excel zawierających tabele związane z przychodami, kosztami, wykazami majątku, symulacjami postępowania.
Wszelkie czynności bazują na wcześniej przygotowanych dokumentach przez klientów kancelarii. Ich efektem jest kompleksowe wsparcie w czasie trwania postępowań restrukturyzacyjnych w tym przygotowywanie koniecznej dokumentacji w tym określonych w ustawie prawo restrukturyzacyjne.
b)Przygotowywanie dokumentacji do opinii eksperckich:
–opisy stanów faktycznych w zakresie poszczególnych opinii,
–przygotowywanie arkuszy excel zawierających dane ze sprawozdań finansowych,
–przygotowywanie tabel i wykresów odnoszących się do danej sprawy, w tym zestawienia struktur terminowych zobowiązań, struktur terminowych należności, tytułów egzekucyjnych, tytułów wykonawczych, potencjalnych przyszłych przychodów.
c)Przygotowywanie wniosków o ogłoszenie upadłości:
–przygotowywanie załączników do wniosku zgodnie z art. 23 ustawy Prawo upadłościowe.
Wskazał Pan, iż oprócz działalności gospodarczej uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę zawartej na czasie nieokreślony w pełnym etacie na Uniwersytecie (...) w (...).
Dokona Pan złożenia oświadczenia naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec Pana osoby nie będą miały zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przedmiotowe czynności wskazane w lit. a-e mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w „zaistniałym stanie faktycznym”?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, wszystkie wskazane czynności mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W zakresie czynności oznaczonych literą a) wskazał Pan, że biegły sądowy zobowiązany jest do wydania opinii na podstawie Postanowienia Sądu lub Prokuratury o dopuszczenie dowodów z opinii biegłego na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. (Dz. U. z 26 stycznia 2005 r.) oraz dekretu z dnia 26 października 1950 r. o należności świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym (Dz. U. z 28 października 1950 r.) i art. 278 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 1 grudnia 1964 r.). A więc obowiązek wykonania opinii przez biegłego na potrzeby toczącej się sprawy wynika z „postanowienia” wyznaczającego termin sporządzenia opinii pod rygorem kary grzywny, a nie z dobrowolnie zawartej umowy pomiędzy stronami: zleceniodawcą i zleceniobiorcą. Ponadto biegły zobowiązany jest do uczestniczenia w sprawie sądowej, do której wydawał opinię, na podstawie otrzymanego „Wezwania biegłego pod rygorem nałożenia grzywny stawiennictwo osobiste obowiązkowe”. Jeżeli natomiast usługi świadczone przez biegłego sądowego nie stanowią jednocześnie usług doradztwa, lecz tworzą jeden z dowodów mających istotne znaczenie w postępowaniu sądowym, należy uznać, że biegły może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Również sądy uznają, że czynności biegłych nie zaliczamy do usług doradztwa. Tak m.in. Izba Skarbowa w Warszawie sygn. IPPP2/4512-247 /15-2/MJ/DG.
Wskazał Pan, że prawo do wykonywania funkcji biegłego sądowego nabywane jest w określonym trybie i po spełnieniu ściśle określonych warunków wynikających z przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie biegłych sądowych (Dz. U. Nr 15, poz. 133). Biegły sądowy jest osobą, która posiada teoretyczne i praktyczne wiadomości specjalne w danej dziedzinie, potwierdzone stosownym dokumentem i w pełni samodzielnie sporządza zleconą mu opinię (ekspertyzę), kierując się wyłącznie posiadaną wiedzą w tym zakresie. Opinia wydana przez biegłego jest dowodem w postępowaniu sądowym. Przed objęciem funkcji biegły składa przyrzeczenie, że powierzone mu obowiązki wykonywać będzie z całą sumiennością i bezstronnością. Nikt zatem nie powinien mieć wpływu na treść jego pracy (sporządzenia stosownej opinii). Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.
Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Natomiast termin „biegły”, to specjalista w danej dziedzinie, mający dużą wprawę, doświadczenie w jakiejś dziedzinie, a „biegły sądowy” to osoba powołana przez sąd do wydawania opinii w zakresie posiadanych wiadomości fachowych.
Ponadto podkreślił Pan, że biegły sądowy, wydając opinie dla sądu nie wykonuje doradztwa. Biegły nie jest doradcą sądu, gdyż nie jest zaangażowany w orzekanie, a ułatwia jedynie sądowi właściwą ocenę faktów i rozstrzygnięcie sprawy w przedmiocie zagadnień specjalistycznych.
Zgodnie również z Odpowiedzią Ministerstwa Zdrowia (DLU.704.690.2022.MR) biegli, tłumacze, mediatorzy, lekarze sądowi oraz inne osoby, którym sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności w postępowaniu tak cywilnym, jak i karnym nie podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Zgodnie z interpretacją z 3 kwietnia 2024 r. o sygn. akt 0113-KDIPT2-1.4011.73.2024.2.DJD wnioskodawca wskazał, iż czynności, które wykonuje jako biegły mieszczą się w klasyfikacji „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Żadne z czynności nie mieszczą się również w definicji „wolnych zawodów”, gdyż określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
W zakresie czynności oznaczonych literą b) wskazał Pan, iż przedmiotowe czynności, które są odgórnie delegowane przez członków zarządu kancelarii, nie mieszczą się w definicji doradztwa i zawierają jedynie wsparcie w przygotowaniu dokumentów, pod którymi podpisują się członkowie zarządu spółki, posiadający licencję doradców restrukturyzacyjnych oraz jeden z nich wpisany jest na listę biegłych sądowych. Przedmiotowe czynności polegają na sporządzaniu potrzebnych zestawień, arkuszy kalkulacyjnych, które konieczne są do wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego oraz sporządzania opinii eksperckich (zestawienia spłat, struktury zobowiązań, struktury należności). Wszelkie konieczne zestawienia oraz dokumenty będą konsultowane z członkami zarządu kancelarii oraz sygnowane ich nazwiskiem. Pana nazwisko nie będzie znajdowało się na dokumentach dotyczących spółki. Żadne z czynności nie mieszczą się również w definicji „wolnych zawodów”, gdyż Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe znalezione przez Pana interpretacje podatkowe, częściowo tożsame zaistniałe kwestie zaprezentowano w interpretacji o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.194.2024.2.MZ, 0114-KDIP3-2.4011.780.2023.2.AC.
W zakresie czynności oznaczonych literą c) wskazał Pan, iż do tworzenia wniosków o ogłoszenie upadłości gospodarczej nie ma konieczności posiadania specjalnych uprawnień oraz wiedzy prawniczej. Aby stworzyć wniosek o ogłoszenie upadłości gospodarczej oraz upadłości konsumenckiej nie ma konieczności posiadania uprawnień adwokata, radcy prawnego czy też doradcy restrukturyzacyjnego. Pan, jako osoba zajmująca się w przeszłości procesami upadłościowymi, może tworzyć wnioski o ogłoszenie upadłości. Sporządzenie wniosku o ogłoszenie upadłości wymaga jedynie sporządzania odpowiednich zestawień, tj. spisu zobowiązań, majątku oraz pisma uzasadniającego wniosek o ogłoszenie upadłości.
W zakresie czynności oznaczonych literą d) wskazał Pan, iż do tworzenia wniosków o ogłoszenie upadłości konsumenckich nie ma konieczności posiadania specjalnych uprawnień oraz wiedzy prawniczej. Aby stworzyć wniosek o ogłoszenie upadłości gospodarczej oraz upadłości konsumenckiej nie ma konieczności posiadania uprawnień adwokata, radcy prawnego czy też doradcy restrukturyzacyjnego. Pan, jako osoba zajmująca się w przeszłości procesami upadłościowymi, może tworzyć wnioski o ogłoszenie upadłości. Sporządzenie wniosku o ogłoszenie upadłości wymaga jedynie sporządzania odpowiednich zestawień, tj. spisu zobowiązań, majątku oraz pisma uzasadniającego wniosek o ogłoszenie upadłości.
W zakresie czynności oznaczonych literą e), Pana zdaniem, jeżeli czynności dotyczące sporządzania opinii sądowych mogą być wskazywane jako opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% to również sporządzanie opinii eksperckich dla klientów indywidualnych i spółek może być opodatkowane przedmiotową stawką, gdyż czynności mieszczące się w tym zakresie są identyczne, a ostatecznie sporządzana dla klienta opinia wysyłana jest do organów postępowania. Pana zdaniem, przedmiotowe czynności nie mają charakteru doradczego czy porady, a stanowią odzwierciedlenie stanu faktycznego oraz wyrażenie opinii eksperckiej/opinii biegłego prywatnego w oparciu o specjalistyczną wiedzę i doświadczenie na potrzeby postępowania sądowego czy też prokuratorskiego. Nie podlega Pan w tym zakresie kierownictwu klienta lub innej osoby trzeciej, ani nie pracuje w wyznaczonym przez nich czasie i miejscu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
–15% przychodów osiąganych ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że planuje Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą, która opierać się będzie na świadczeniu szeregu usług na rzecz różnych podmiotów gospodarczych (spółek) oraz osób fizycznych. Nie posiada Pan żadnych uprawnień zawodowych oraz zdanych egzaminów zawodowych, mieszczących się w definicji wolnych zawodów (zarówno na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jak również na podstawie ustawy kodeks spółek handlowych). Jest Pan wpisany na listę biegłych sądowych prowadzonych przez Prezesa Sądu Okręgowego w (…) w dziedzinie ekonomia i finanse w podanym poniżej zakresie.
Pana przyszła działalność gospodarcza to:
a)Działalność biegłego sądowego ze specjalizacją ekonomia i finanse z zakresu, tj. usług świadczonych na zlecenie Sądów powszechnych, prokuratur oraz innych organów na terenie kraju – PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”;
b)Współpraca z kancelarią (…), poprzez bieżące działania wspierające kancelarię w zakresie postępowań restrukturyzacyjnych prowadzonych przez doradców restrukturyzacyjnych, opinii eksperckich oraz zajmowanie się sprawami administracyjnymi biura, tj.:
–PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”;
–PKWiU 82.19.13.0 „Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura”;
–PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”;
c)Przygotowywanie wniosków o upadłość gospodarczą dla spółek kapitałowych w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz klientów – PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”;
d)Przygotowywanie wniosków o upadłość konsumencką w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz klientów – PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”;
e)Sporządzanie opinii eksperckich na zlecenie przedsiębiorców, członków zarządów spółek kapitałowych, menagerów w zakresie odpowiedzialności za zobowiązania i niewypłacalności oraz w identycznym zakresie w jakim wpisany jest na listę biegłych sądowych, jako biegły prywatny z zakresu ekonomii i finansów w ramach własnej indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz klientów, tj.:
–PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”;
–PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że jeżeli faktycznie osiągnie Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się odpowiednio w grupowaniach:
–PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
–PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”,
–PKWiU 82.19.13.0 „Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami powielania, oraz
–PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niestanowiących usług doradztwa związanych z zarządzaniem,
zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że będzie Pan spełnić warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym. A zatem nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pan waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right