Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.265.2024.2.DP
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na organizację imprezy plenerowej.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na organizację „(…)”.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 lipca 2024 r. (wpływ 8 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), statutu zatwierdzonego uchwałą Rady (…) oraz wpisaną do Księgi Rejestrowej Instytucji Kultury prowadzonej przez Burmistrza (…).
Wnioskodawca prowadzi działalność podstawową w zakresie upowszechniania kultury, sztuki oraz zachowania dziedzictwa kulturowego. Do zadań Wnioskodawcy należy m.in.: rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych, wychowanie przez sztukę - edukacja kulturalna, tworzenie warunków dla funkcjonowania amatorskiego ruchu artystycznego, wspieranie profesjonalnej i amatorskiej działalności artystycznej, organizowanie działalności środowiskowej w zespołach, kołach i klubach zainteresowań, tworzenie warunków dla rozwoju kultury i sztuki regionalnej, organizacja wystaw i spotkań o charakterze edukacyjnym i rekreacyjnym. Wnioskodawca prowadzi też działalność gospodarczą w celu finansowania działalności statutowej. Prowadzenie działalności gospodarczej może odbywać się przez prowadzenie szkoleń, warsztatów i zajęć edukacyjnych, prowadzenie usług kserograficznych, prowadzenie kina, organizowanie imprez rozrywkowych i artystycznych, koncertów, przedstawień teatralnych, widowisk oraz innych form estradowych.
Działalność statutowa Wnioskodawcy finansowana jest z dotacji podmiotowych na dofinansowanie działalności bieżącej, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, z dotacji celowych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z dotacji celowych na realizację wskazanych zadań i programów, także ze środków uzyskanych z prowadzonej działalności, ze środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Wnioskodawca nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a - jak wynika ze statutu - uzyskane z ww. źródeł przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną.
Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną oraz nieodpłatną. VAT naliczony rozlicza w następujący sposób:
- w całości odlicza podatek naliczony VAT tylko wówczas gdy nabywane towary i usługi służą wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych,
- nie dokonuje odliczenia naliczonego podatku VAT wówczas gdy nabywane towary i usługi służą wykonywaniu czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi,
- stosuje częściowe odliczenie podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu, których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej konkretnej działalności.
Wnioskodawca stosuje proporcję i prewspółczynnik. Prewspółczynnik, na podstawie art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT, ustalony jest według wzoru określonego w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), na 2024 r. został wyliczony na podstawie wykonania za 2023 r. i wynosi 39 %. Proporcja ustalona na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT wynosi 95%.
Wnioskodawca będzie organizatorem imprezy plenerowej, masowej pod nazwą „(…)”. Impreza odbędzie się na terenach przyległych do budynku Wnioskodawcy, które stanowią własność Gminy i są oddane Wnioskodawcy na mocy umowy użyczenia zawartej pomiędzy stronami. W ramach tego wydarzenia będą odbywać się koncerty muzyczne, przeglądy zespołów artystycznych działających przy Wnioskodawcy oraz występy KGW, turnieje sportowe, konkursy dla dzieci i dorosłych, animacje dla dzieci itp.
Wnioskodawca zawrze z podmiotem zewnętrznym - Agencją umowę dotyczącą realizacji organizacji autorskich koncertów. Agencja będzie zobowiązana ponadto do zapewnienia artystom ochrony, garderób, miejsca noclegowego. Wnioskodawca będzie ponosić także inne następujące koszty: wynajmu nagłośnienia i oświetlenia scenicznego, wynajmu przenośnych toalet z serwisem, opieki medycznej, druku plakatów, ulotek, materiałów promujących imprezę, wynajmu firmy sprzątającej, ubezpieczenia imprezy, zakupu art. spożywczych, środków czystości, gadżetów reklamowych, usług gastronomicznych i hotelowych, ochrony mienia i osób, wynajmu namiotów, koszty zużycia energii elektrycznej i wody, pokazu sztucznych ogni, wynajmu animatorów dla dzieci, nagród przeznaczonych na zorganizowane konkursy. Faktury dokumentujące te wydatki będą wystawione na Wnioskodawcę.
Podczas trwania imprezy Wnioskodawca będzie odpłatnie świadczył następujące usługi:
- wynajmie współorganizatorowi imprezy tereny przy (...) pod zorganizowanie (…),
- wynajmie zainteresowanym podmiotom zewnętrznym miejsca pod stoiska targowe prezentujące oferty firm,
- będzie świadczyć usługi reklamowe w postaci najmu powierzchni reklamowej pod banery reklamowe a także prezentować sponsorów przez prowadzących imprezę,
- udostępni podmiotowi zewnętrznemu powierzchnie parkingu i terenów zielonych pod ustawienie urządzeń rozrywkowych (Wesołe Miasteczko),
- wydzierżawi należącą do Wnioskodawcy arenę wielosezonową na sprzedaż gastronomiczną,
- obciąży dzierżawców zryczałtowaną kwotą za zużycie energii elektrycznej oraz wody. Nie będzie istniała możliwość zamontowania subliczników energii elektrycznej oraz wody i nie będzie możliwości wyodrębnienia dokładnej ilości energii elektrycznej przeznaczonej na zorganizowanie imprezy,
- będzie możliwość skorzystania z płatnych toalet znajdujących się w budynku Wnioskodawcy (jednocześnie Wnioskodawca zapewni uczestnikom imprezy korzystanie z bezpłatnych toalet przenośnych),
- będzie pobierał „opłaty wpisowe” na turniej tenisa ziemnego jako imprezy towarzyszącej,
- sprzeda Agencji za ustaloną kwotę bilety wstępu na wydzieloną strefę biletowaną VIP.
(…) są wydarzeniem przeznaczonym dla mieszkańców miasta i gminy i generalnie wstęp na imprezę będzie nieodpłatny. Teren, na którym odbędzie się impreza będzie ogrodzony zgodnie z przepisami dotyczącymi imprez masowych. Natomiast tuż obok sceny będzie wydzielona strefa VIP. Wejście do niej będzie strzeżone a dostęp będą miały jedynie osoby posiadające specjalne bilety VIP. Ta strefa będzie oddzielona od reszty imprezy barierkami. Bilety VIP Agencja nabędzie od Wnioskodawcy i to ona będzie je sprzedawała dla uczestników imprezy chętnych do uzyskania dodatkowego przywileju w postaci możliwości bezpośredniego kontaktu z artystami, możliwości uzyskania autografu, czy zdjęcia z artystą. Przewidywana liczba miejsc VIP to około 200 miejsc. Teren, na którym będą zorganizowane (…), będzie więc podzielony na ogólnodostępną niebiletowaną część imprezy i wydzieloną biletowaną strefę VIP.
Poprzez organizację „(…)”, na którą będą ponoszone koszty, Wnioskodawca będzie realizować zadania statutowe. Obok celu statutowego realizowany będzie cel zarobkowy, współfinansujący cele statutowe. Działalność gospodarcza (dzierżawa terenu, usługi reklamowe itp.) mają za zadanie wspomóc organizację i finansowanie imprezy.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Zakup towarów i usług nabywanych do zorganizowania imprezy będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (wynajem terenu pod stoiska handlowe, stoiska reklamowe, obiekty rekreacyjne - Wesołe Miasteczko, sprzedaż biletów na wydzieloną strefę biletowaną VIP) i do czynności niepodlegających opodatkowaniu (impreza plenerowa, masowa o charakterze kulturalnym niebiletowana z wyjątkiem strefy biletowanej VIP).
Zakup towarów i nabywanych usług nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku.
Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków odrębnie do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu, a co za tym idzie nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przypisania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawca nie będzie posiadał odrębnych faktur dokumentujących wydatki związane bezpośrednio i wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi (wynajem terenu pod stoiska handlowe, stoiska reklamowe, obiekty rekreacyjne - Wesołe Miasteczko) i odrębnych faktur dokumentujących czynności niepodlegające opodatkowaniu.
Pytanie
Czy od wydatków poniesionych na organizację „(…)” Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia naliczonego podatku VAT z zachowaniem prewspółczynnika na podstawie art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT w związku z par. 4 rozporządzenia Ministra Finansów.
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT z zachowaniem prewspółczynnika na podstawie art. 86 ust. 2 i n. ustawy o VAT w związku z par. 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów.
Zakup towarów i usług nabywanych do zorganizowania imprezy będzie wykorzystywany do:
- zarówno czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu i będą to: koszty zużycia wody i energii elektrycznej, druk ulotek i plakatów, na których widnieć będą sponsorzy i reklamodawcy, wynajem firmy sprzątającej, wynajem toalet przenośnych, zakup środków czystości, opieka medyczna. Nie będzie istniała możliwość, bezpośredniego ich przyporządkowania odrębnie do celów opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie posiadał odrębnych faktur dokumentujących wydatki wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu,
- czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT (wynajem artystów, wynajem nagłośnienia i oświetlenia scenicznego, zakup art. spożywczych (słodycze dla dzieci), zakup gadżetów reklamowych, pokaz sztucznych ogni, wynajem animatorów dla dzieci, zakup nagród na zorganizowane konkursy, usługi gastronomiczne i hotelowe dla artystów.
Wszystkie nabywane towary i usługi będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT, ale „towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.
Zdaniem Wnioskodawcy, który prowadzi też działalność gospodarczą, trudno jest wykluczyć stwierdzenie, że czynności statutowe świadczone na rzecz lokalnej społeczności nie mają związku z działalnością gospodarczą, a podejmowanie takiej aktywności nie powinno być przesłanką do uznania, że Wnioskodawca prowadzi działalność niebędącą działalnością gospodarczą.
Ponadto Wnioskodawca poprzez odpłatne świadczenie usług dzierżawy powierzchni pod działalność rozrywkową, usług reklamy i promocji sponsorów, odpłatnych toalet itp. będzie generował obrót opodatkowany VAT, a więc będzie dokonywać dostawy towarów lub świadczyć usługi opodatkowane, które nie będą tylko związane z działalnością niestanowiącą działalności gospodarczej. Wygenerowane obroty są wystarczającą podstawą do uzasadnienia, że wydatki związane z organizacją (…) Wnioskodawca wykorzystuje zarówno do działalności gospodarczej jak i działalności innej niż działalność gospodarcza.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu VAT), z którymi te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania bezpośredniej alokacji. Jeśli takie wyodrębnienie nie jest możliwe, będzie miał zastosowanie art. 86 ust. 2a ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy o VAT mówi, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika jest niemożliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zasada wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do tego rodzaju sprzedaży, z którym są związane.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy - pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona),
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne oraz art. 90 ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 4 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucji kultury,
P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.
Aby odliczyć podatek naliczony podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności:
- opodatkowanej podatkiem VAT,
- niepodlegającej opodatkowaniu.
W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (tzw. prewspółczynnik).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury i zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Prowadzą Państwo działalność podstawową w zakresie upowszechniania kultury, sztuki oraz zachowania dziedzictwa kulturowego
W ramach swojej działalności wykonują Państwo czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnione od podatku i czynności nieodpłatne.
Będą Państwo organizatorem plenerowej imprezy masowej pod nazwą „(…)”. W ramach tego wydarzenia będą odbywać się koncerty muzyczne, przeglądy zespołów artystycznych działających przy Wnioskodawcy oraz występy KGW, turnieje sportowe, konkursy dla dzieci i dorosłych, animacje dla dzieci itp.
Zawrą Państwo z podmiotem zewnętrznym - Agencją - umowę dotyczącą organizacji autorskich koncertów.
Podczas imprezy będą Państwo odpłatnie świadczyć następujące usługi:
- wynajem terenu: współorganizatorowi pod zorganizowanie (…), podmiotom zewnętrznym pod stoiska targowe, parkingi i urządzenia rozrywkowe,
- usługi reklamowe (najem powierzchni pod bannery i prezentacja sponsorów),
- dzierżawa areny wielosezonowej na sprzedaż gastronomiczną,
- dostawa energii elektrycznej oraz wody na rzecz dzierżawców (opłata ryczałtowa),
- odpłatne udostępnianie toalet w budynku,
- sprzedaż biletów do strefy VIP na rzecz Agencji.
(…) są wydarzeniem przeznaczonym dla mieszkańców miasta i gminy i generalnie wstęp na imprezę będzie nieodpłatny. Teren, na którym odbędzie się impreza, będzie ogrodzony zgodnie z przepisami dotyczącymi imprez masowych.
Natomiast tuż obok sceny będzie wydzielona strefa VIP, gdzie wstęp będą miały jedynie osoby posiadające bilety VIP. Bilety VIP nabędzie od Państwa Agencja, która będzie organizować autorskie koncerty i to ona będzie je sprzedawać zainteresowanym uczestnikom imprezy.
Poniosą Państwo m.in. koszty: wynajmu nagłośnienia i oświetlenia scenicznego, wynajmu przenośnych toalet z serwisem, opieki medycznej, druku plakatów, ulotek, materiałów promujących imprezę, wynajmu firmy sprzątającej, ubezpieczenia imprezy, zakupu artykułów spożywczych, środków czystości, gadżetów reklamowych, usług gastronomicznych i hotelowych, ochrony mienia i osób, wynajmu namiotów, koszty zużycia energii elektrycznej i wody, pokazu sztucznych ogni, wynajmu animatorów dla dzieci, nagród przeznaczonych na zorganizowane konkursy. Faktury dokumentujące te wydatki będą wystawione na Wnioskodawcę.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do częściowego odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych na organizację „(…)”.
Z przepisów wynika, że aby odliczyć podatek naliczony, podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).
We wniosku wskazali Państwo, że towary i usługi, które zostaną zakupione w związku z realizacją imprezy, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, oraz nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku. Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania wydatków odrębnie do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W takiej sytuacji do wyliczenia podatku naliczonego znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 2a i nast. ustawy, z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).
Zatem będzie przysługiwało Państwu - na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy − prawo do odliczenia części podatku naliczonego od poniesionych przez Państwa wydatków na organizację „(…)” z zastosowaniem proporcji, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Przy czym, prawo do odliczenia podatku VAT, będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right