Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.430.2024.2.AWO

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest - nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 19 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca

Opis stanu faktycznego

W roku podatkowym 2023 r. w Pana lokalu mieszkalnym została wykonana wewnętrzna instalacja gazowa.

Lokal znajduje się w budynku jednopiętrowym na parterze. Na piętrze natomiast jest drugi lokal mieszkalny. Bezpośrednio przy jednej ścianie budynku jest budynek parterowy, w którym znajduje się jeden lokal mieszkalny z oddzielnym wejściem. Problem w tym, że w dokumentacji Urzędu Miasta oraz w Księdze Wieczystej, budynki figurują jako jeden budynek wielorodzinny i całość ma nadany numer (…), a poszczególne mieszkania są ponumerowane (odpowiednio): A, B, C.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan natomiast, że:

Dochody uzyskuje Pan z emerytury oraz działalności gospodarczej (...).

Chciałby Pan skorzystać z odliczenia za rok podatkowy 2023 - na zasadzie korekty do PIT-36.

Typ budynku, jak określił Pan we wniosku, to dwa budynki (jednopiętrowy i przylegający bezpośrednio do niego budynek parterowy). Mają jednak tę samą księgę wieczystą i figurują jako jeden budynek wielorodzinny.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytane:

Czy informacja w opisie sprawy:

(…) w dokumentacji Urzędu Miasta oraz w Księdze Wieczystej, budynki figurują jako jeden budynek wielorodzinny (…)

oznacza, że budynek jednopiętrowy i budynek parterowy mają tę samą księgę wieczystą?

Budynek jednopiętrowy stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do treści art. 3 pkt. 2a ustawy Prawo budowlane.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

Czy (a jeśli tak - to który „budynek”):

a) „budynek jednopiętrowy”

b) „budynek parterowy”

c) „budynek wielorodzinny”

stanowibudynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane? Zgodnie z tym przepisem: (…).

Jest Pan współwłaścicielem opisanego we wniosku lokalu mieszkalnego od (...) 2009 r.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytania:

Czy na moment poniesienia wydatku był /jest Pan właścicielem/współwłaścicielem lokalu mieszkalnego, czy budynku mieszkalnego?

Od kiedy – prosimy, żeby podał Pan datę – jest Pan właścicielem/współwłaścicielem opisanego lokalu mieszkalnego (budynku mieszkalnego)?

Na wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej składają się wydatki w wysokości: (...) zł. Faktury na wykonanie tej instalacji zostały wystawione w dniach: (...) 2023 r. oraz (...) 2023 r. przez podatnika od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Faktury zostały wystawione na Pana oraz na Pana żonę (Panią D.D), z którą za podatek od dochodu rozliczają się Państwo razem. Pana żona uzyskuje dochody tytułem umowy o pracę.

Poniesione wydatki mają związek z wykonaniem instalacji gazowej, zainstalowaniem pieca gazowego oraz boilera na ciepłą wodę - wewnątrz budynku, jak również połączenie instalacji na zewnątrz do skrzynki.

Koszty z tym związane zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:

Czy poniesione wydatki nie zostały/zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Nie korzysta Pan z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna).

Poniesione wydatki nie zostały dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani Wojewódzkiego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pytanie

Czy kwotę wydatkowaną na budowę instalacji gazowej może Pan uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odliczeniu tej kwoty od przychodu?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w sytuacji opisanej we wniosku, może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w rozumieniu art.26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawieart. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawieart. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Co równie ważne, w art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarto definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Natomiast, w myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Pana wątpliwość budzi możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie poniesionych wydatków na przedsięwzięcie zrealizowane w nieruchomości, którą charakteryzują następujące przymioty:

typ budynku, jak określił Pan we wniosku, to dwa budynki (jednopiętrowy i przylegający bezpośrednio do niego budynek parterowy),

bezpośrednio przy jednej ścianie budynku jest budynek parterowy, w którym znajduje się jeden lokal mieszkalny z oddzielnym wejściem,

mają tę samą księgę wieczystą,

budynki figurują jako jeden budynek wielorodzinny i całość ma nadany numer (...), a poszczególne mieszkania są ponumerowane (odpowiednio): A, B, C.

Pana lokal znajduje się w budynku jednopiętrowym na parterze,

na piętrze jest drugi lokal mieszkalny.

Z powyższego względu podkreślam, że definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zaznaczam, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej m.in. w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wywodzącej się z art. 84 Konstytucji RP. W konsekwencji, korzystanie z ulg podatkowych jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Stwierdzam więc, że skoro w opisanym przez Pana budynku:

znajdują się trzy lokale mieszkalne,

lokale mają tę samą księgę wieczystą i figurują jako jeden budynek wielorodzinny,

to nie ma Pan prawa do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w podanym we wniosku zakresie. Ustawa pozwala bowiem na skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane w przypadku realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Nieuprawnione jest więc rozszerzanie prawa do tej ulgi w stosunku do nieruchomości, które nie wypełniają warunków wskazanych w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Co równie istotne, odpowiadając na pytanie:

Czy poniesione wydatki nie zostały/zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

- wskazał Pan, że koszty z tym związane zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślam, że na podstawie art. 26h ust. 5 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Z tego też powodu, skoro uwzględni Pan opisane wydatki w kosztach podatkowych, to - zgodnie z wyżej wskazaną regulacją i bez względu na charakter/typ nieruchomości, w której zrealizował Pan przedsięwzięcie termomodernizacyjne - prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie Panu (już) przysługiwało.

Jak już bowiem wyjaśniono, nie ma możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe Podatnika.

Z wyżej wskazanych względów, przedstawione przez Pana stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00