Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.406.2024.2.KP

Renta wdowia z USA.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lipca 2024 r. (wpływ 10 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani obywatelką Polski, na stałe zamieszkałą w Polsce i tu rozlicza się Pani z podatków.

Pani mąż, J.N., miał stały pobyt w USA i pracował tam czasowo. Po uzyskaniu wieku emerytalnego otrzymał w USA emeryturę, którą pobierał aż do śmierci, tj. (…) 2016 r.

Pani od 2011 r. na podstawie decyzji Social Security Administration w USA otrzymywała świadczenie małżeńskie. Zostało ono przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA.

85% całkowitej kwoty świadczenia wypłacanego do Polski podlegało opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%, co w praktyce oznaczało potrącanie 25,5% od całkowitej kwoty świadczeń. Potwierdza to zaświadczenie Generalnego Konsulatu Amerykańskiego w (…) z (…) 2011 r. Zostało ono wydane wówczas na Pani prośbę w związku z żądaniem Banku (…) w (…). Po uzyskaniu ww. zaświadczenia bank nie wystawiał Pani na koniec roku żadnej informacji o dochodach i zaliczkach na podatek dochodowy więc nie płaciła Pani z tego tytułu podatku dochodowego w Polsce.

Od czasu śmierci męża w (…) 2016 r. sytuacja się zmieniła, ponieważ nie pobiera już Pani świadczenia małżeńskiego natomiast w zamian za to nabyła Pani uprawnienia do otrzymywania świadczenia wdowiego z USA, które zostało Pani przyznane przez Social Security Administration w (…) 2016 r. Zostało ono przyznane również na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA. W związku z wpływem na Pani rachunek przelewu pieniężnego z Social Security Administration, Bank (…) w (…) w piśmie z (…) 2016 r. zwrócił się do Pani o dostarczenie dokumentacji o przyznaniu i rodzaju otrzymanego świadczenia oraz zaświadczenia z konsulatu amerykańskiego potwierdzającego charakter otrzymywanych płatności i pobieranym podatku w celu prawidłowego rozliczenia ich przez bank. W związku z tym, na Pani prośbę, dnia (…) 2016 r. Konsulat Generalny USA w (…) wydał zaświadczenie, że Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration) wypłaca Pani od (…) 2016 r. świadczenie wdowie. W zaświadczeniu jest również informacja, że 85% całkowitej kwoty świadczenia wypłacanego do Polski podlega opodatkowaniu federalnym podatkiem dochodowym w stawce 30%, co w praktyce oznacza potrącanie 25,5% od całkowitej kwoty świadczeń od każdorazowej wypłaty. Dodatkowo bank w Polsce co miesiąc potrąca składkę zdrowotną w wysokości 9% na ubezpieczenie zdrowotne i odprowadza ją do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od (…) 2016 r. Bank (…) wystawia Pani PIT-11, w rubrykach 50 i 51 wskazuje kwotę świadczenia wdowiego jako świadczenie emerytalno-rentowe, natomiast w rubryce 52 wskazuje kwotę 0,00, co w praktyce oznacza, że Pani dochód z tytułu świadczenia wdowiego podlega opodatkowaniu.

Do roku 2022 nie zdawała Pani sobie z tego sprawy, ponieważ wypełnianie zeznań podatkowych zlecała Pani osobie, która jest księgowym a w wyniku rozliczenia podatku otrzymywała Pani jeszcze zwrot podatku. Sytuacja zmieniła się w 2022 r., gdy w wyniku zmiany przepisów podatkowych okazało się, że przy rozliczaniu PIT-36 za 2022 r. system naliczył dopłatę podatku w wysokości (…) zł.

Na koniec 2023 r. otrzymała Pani również z banku PIT-11 wypełniony w ten sam sposób, co oznacza dla Pani w praktyce znów dopłatę do podatku dochodowego za rok 2023.

Nadmienia Pani, że w Polsce pobiera Pani również własną emeryturę, którą Pani wypracowała pracując w Polsce.

Księgowy wytłumaczył Pani, że konieczność dopłaty do podatku jest wynikiem pobierania przez Panią świadczenia rentowego z USA. Wtedy uświadomiła Pani sobie, że świadczenie, które jest wypłacane przez Social Security Administration z USA zostało przez Bank (…) błędnie zakwalifikowane, bo nie jest ono w istocie świadczeniem emerytalno-rentowym lecz świadczeniem wdowim.

W związku z tym, w (…) 2024 r. wysłała Pani wniosek do Banku (…) z prośbą o zmianę błędnej kwalifikacji Pani świadczenia – nie jako emerytalno-rentowego lecz jako świadczenie wdowie, które powinno być zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dołączyła Pani również stosowne dokumenty, tj.:

1)pismo z Generalnego Konsulatu Amerykańskiego Dział Świadczeń Federalnych z dnia (…) 2016 r.

2)rozliczenie Social Security Administration z USA za 2023 r.

W związku z oczekiwaniem na decyzję nie rozliczyła Pani PIT-36 za rok 2023, ponieważ oczekiwała Pani na wyjaśnienie sprawy przez bank.

W odpowiedzi na Pani pismo bank złożył wyjaśnienie, że w PIT-11 w poz. 50 i 51 wykazuje kwotę emerytur i rent zagranicznych w wysokości wpływającej na konto. W dalszej części pisma bank informuje, że jeśli nie zgadza się Pani z kwalifikacją świadczenia dokonaną przez bank, powinna Pani dostarczyć bankowi interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wydanej na Pani wniosek o kwalifikację rodzaju pobieranego przez Panią świadczenia.

Pobierane przez Panią od (…) 2016 r. świadczenie wdowie jest świadczeniem rodzinnym otrzymywanym przez Panią na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA.

Zwraca się Pani z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości skorzystania przez Panią ze zwolnienia od opodatkowania pobieranego świadczenia od roku 2019, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

 Czy pobierane przez Panią świadczenie wdowie, które jest świadczeniem rodzinnym przyznanym na podstawie amerykańskich przepisów federalnych o świadczeniach rodzinnych i wypłacane przez amerykańską Social Security Administration, może być zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych i na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, otrzymywane przez Panią świadczenie wdowie przyznane na podstawie amerykańskich przepisów federalnych o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych podlega również przepisom o świadczeniach rodzinnych w Polsce, ponieważ ma charakter rodzinny i nie jest związane z nabyciem przez Panią uprawnień emerytalnych ani rentowych w Stanach Zjednoczonych.

W związku z tym uważa Pani, ze według art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pani świadczenie powinno być zwolnione z opodatkowania w Polsce i nie powinna Pani być zobowiązana do wykazywania tego świadczenia w zeznaniach podatkowych.

Według Pani oceny, Bank (…) w (…) 2016 r., tj. po śmierci Pani męża J.N. źle zakwalifikował pobierane przez Panią świadczenie jako emeryturę-rentę zagraniczną i w konsekwencji źle wypełniał rozliczenie podatkowe PIT-11.

Pani zdaniem, Bank (…) nie powinien potrącać składek na podatek w Polsce ani wykazywać Pani świadczenia jako emerytury-renty zagranicznej.

Pani świadczenie jest już opodatkowane w Stanach Zjednoczonych. Ten podatek jest potrącany ze względu na Pani obywatelstwo polskie oraz fakt, że zamieszkuje Pani na stałe w Polsce.

Pani świadczenie jako świadczenie wdowie zostało przyznane w USA, ma charakter świadczenia rodzinnego, powinno więc podlegać przepisom o świadczeniach rodzinnych w Polsce, ponieważ ma charakter rodzinny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też, do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, jest Pani obywatelką Polski mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Otrzymuje Pani rentę po zmarłym mężu wypłacaną z Social Security Administration w USA. Renta ta stanowi świadczenie rodzinne przyznane na podstawie regulacji o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych. W USA od tego świadczenia jest potrącany podatek w wysokości 25,5%. Bank w Polsce, do którego wpływa to świadczenie z USA wystawia Pani PIT-11 wykazując świadczenie wdowie jako emeryturę/rentę zagraniczną.

W związku z otrzymywaniem przez Panią świadczenia ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma Umowa z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178).

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania wskazanego świadczenia (świadczenie wdowie). Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu wskazanego świadczenia (renta po zmarłym mężu) wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. Umowy, zgodnie z którym, państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, osobie mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem, wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz obowiązujący stan prawny, należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, świadczenie otrzymywane przez Panią ze Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega opodatkowaniu w Polsce.

Jednocześnie jednak, skoro otrzymywana renta wdowia jest świadczeniem rodzinnym, przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, w latach 2019-2023 nie była Pani zobligowana do wykazywania ww. świadczenia w rozliczeniu rocznym, ponieważ świadczenie wdowie, jako zwolnione w Polsce z opodatkowania, nie podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym. Powyższe ustalenia będą miały również zastosowanie do ww. świadczenia wypłacanego w latach kolejnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00