Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.129.2024.3.END
Czy w związku z otrzymaniem od Fundatora mienia w postaci praw udziałowych (partnership interest) w special limited partnership (Societe en commandite specjale, „SCSp”) z siedzibą w Luxemburgu, Fundacja będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem dywidendy od Spółki, która wypracuje zyski w ramach Inwestycji kapitałowych oraz czy przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT uznane za prowadzenie „działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:
- Fundacja będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem dywidendy od Spółki, która wypracuje zyski w ramach Inwestycji kapitałowych,
- przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT uznane za prowadzenie „działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 7 maja 2024 r. oraz z 26 czerwca 2024 r. (wpływ tych samych dni). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Fundacja Rodzinna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) jest fundacją rodzinną, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej
(Dz. U. poz. 326 z późn. zm.: „UFR”). Fundacja została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w (...).
Fundator wniósł do Fundacji, na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji mienie o wartości wyższej niż ustawowe minimum 100 000 zł. Celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.
Fundacja otrzyma od Fundatora mienie w postaci praw udziałowych (partnership interest) w special limited partnership (Societe en commandite specjale, „SCSp”) z siedzibą w Luxemburgu (dalej: „Spółka”). Spółka prowadzi działalność pod firmą (…) i jest rejestrowana w luksemburskim rejestrze handlowym pod numerem(…). Zarówno adres jak i siedziba Spółki znajduje się w Luksemburgu.
Na chwilę składania niniejszego wniosku Spółka nie jest w stosunku do Fundacji lub Fundatorów podmiotem powiązanym w rozumieniu ustawy o CIT. Według prawa Wielkiego Księstwa Luksemburg („Luksemburg”), spółka typu SCSp nie posiada osobowości prawnej. Spółka SCSp co do zasady nie jest podatnikiem podatku dochodowego, chyba że wspólnik prowadzący sprawy SCSp (tzw. general partner, odpowiednik polskiego komplementariusza) ma więcej niż 5% praw do zysków Spółki. W takim przypadku, zgodnie z prawem Luksemburga SCSp podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (podatek dochodowy municipal bussines tax). W przypadku Spółki warunek ten będzie spełniony najpóźniej w momencie, w którym Fundacja nabędzie prawa udziałowe (partnership interest) w Spółce. Innymi słowy, najpóźniej w dniu nabycia przez Fundację praw udziałowych, Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, czyli nie będzie podmiotem transparentnym podatkowo.
Według prawa Luksemburga spółka typu SCSp jest odrębnym od wspólników podmiotem i nabywa prawa oraz zaciąga zobowiązania we własnym imieniu i na własną rzecz. SCSp jest właścicielem swojego majątku a nie jej wspólnicy. Wspólnikom przysługują prawa udziałowe, tj. partnership interest, które mogą mieć postać shares. SCSp jest zarządzana przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności, którym jest General Partner.
Spółka prowadzi wyłącznie działalność w zakresie inwestycji kapitałowych („Inwestycje kapitałowe”). Inwestycje kapitałowe dokonywane są za pośrednictwem biura maklerskiego, w którym Spółka założyła specjalny rachunek maklerski. W ramach Inwestycji kapitałowych nabywane i zbywane są jednostki uczestnictwa w zagranicznych funduszach inwestycyjnych, nabywane i zbywane są akcje w spółkach notowanych na giełdach zagranicznych i polskich, nabywane i zbywane są obligacje korporacyjne oraz zakładane także są lokaty pieniężne. Taki sam stan będzie trwał także od momentu, gdy Fundacja stanie się wspólnikiem Spółki.
Spółka osiąga wyłącznie zyski z Inwestycji kapitałowych, tj. nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie jest wspólnikiem spółki osobowej niebędącej podatnikiem podatku dochodowego.
Od momentu, gdy Fundacja stanie się wspólnikiem Spółki art. 5 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania. Fundacja zrealizuje swoje prawo do udziału w zyskach Spółki poprzez wypłatę dywidendy.
W uzupełnieniu wniosku, na pytania organu, wskazali Państwo, że:
1. Na jakich zasadach i jakiemu opodatkowaniu od wypracowanego dochodu podlegała Spółka SCSp (lub jej wspólnicy), w której prawa udziałowe otrzymają Państwo od fundatora, zanim SCSp zostanie objęta podatkiem, o którym mowa we wniosku tzw. municipal bussines tax?
Według wiedzy Wnioskodawcy Spółka będzie transparentna podatkowo dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym w Luksemburgu, natomiast opodatkowaniu podatkiem dochodowym będą podlegali jej wspólnicy - w zależności od ich statusu, w przypadku fundatora będzie to polski rezydent podatkowy opodatkowany podatkiem PIT od całości swoich dochodów w Polsce.
2. Na jakich zasadach i jakiemu opodatkowaniu od wypracowanego dochodu podlegać będzie Spółka SCSp (lub jej wspólnicy), w której prawa udziałowe otrzymają Państwo od fundatora, poza podatkiem municipal bussines tax, którym zostanie objęta?
Spółka będzie podlegać tylko opodatkowaniu ww. podatkiem municipal bussines tax. Jednak ww. okoliczność przesądzi o tym, że zdaniem Wnioskodawcy spółka uzyska status spółki w rozumieniu polskiej ustawy o CIT i nie będzie podmiotem transparentnym podatkowo w rozumieniu Ustawy CIT. Spółka nie będzie podatnikiem innego podatku dochodowego w Luksemburgu.
3. Czy objęcie Spółki SCSp, w której prawa udziałowe otrzymają Państwo od fundatora, podatkiem municipal bussines tax, spowoduje, że Spółka SCSp przestanie być również transparentna podatkowo dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu, tym samym z podatku dochodowego od osób prawnych w Luksemburgu rozliczać się będzie Spółka SCSp, a nie jej wspólnicy?
Tak. Z tym, że Spółka nie stanie się podatnikiem żadnego innego podatku dochodowego od osób prawnych lecz będzie tylko podatnikiem podatku municipal bussines tax, który jest pobierany wyłącznie na rzecz miasta i gminy Luksemburg.
4. Czy opłacany przez Spółkę SCSp podatek, o którym mowa we wniosku, tzw. municipal bussines tax, stanowi podatek, który został wymieniony jako komunalny podatek handlowy od zysków i od kapitału obrotowego, w art. 2 ust. 1 lit. b pkt 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Luksemburgu 14 czerwca 1995 r., zmienionej Protokołem sporządzonym w Luksemburgu 7 czerwca 2012 r., zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Luksemburg 7 czerwca 2017 r.?
Tak.
Pytania
1) Czy Fundacja będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem dywidendy od Spółki, która wypracuje zyski w ramach Inwestycji kapitałowych?
2) Czy przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT uznane za prowadzenie „działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
- Fundacja będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem dywidendy od Spółki, która wypracuje zyski w ramach Inwestycji kapitałowych,
- przystąpienie przez Fundację do Spółki nie może być na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT uznane za prowadzenie „działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
W ocenie Wnioskodawcy, Fundacja może zostać wspólnikiem w Spółce i będzie to wprost zgodne z literalnym brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 UFR. Skoro przystąpienie do Spółki jest działalnością gospodarczą fundacji rodzinnej niewykraczającą poza zakres określony UFR, to w takim przypadku Fundacja nie traci prawa do zwolnienia podatkowego określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
W świetle powyższych przepisów, artykuł 6 ust. 7 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania w stosunku do Fundacji.
Co istotne, z przepisu art. 4a pkt 21 lit. d) w zw. z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o CIT wynika, że Spółka stanowi jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną, podlegającą w państwie swojej rezydencji opodatkowaniu od całości uzyskiwanych dochodów, zatem zastosowanie wobec niej znajdą przepisy ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 4a pkt 14 ustawy o CIT „Ilekroć w ustawie jest mowa o: spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21.”
Zgodnie art. 4a pkt 21 lit. d) ustawy o CIT „Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to: spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.”
Art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT stanowi, że „Przepisy ustawy mają również zastosowanie do: 2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.”
Według prawa Luksemburga spółka typu SCSp jest odrębnym od wspólników podmiotem i nabywa prawa oraz zaciąga zobowiązania we własnym imieniu i na własną rzecz. SCSp jest właścicielem swojego majątku a nie jej wspólnicy. Wspólnikom przysługują prawa udziałowe, tj. partnership interest, które mogą mieć postać shares. SCSp jest zarządzana przez wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności, którym jest General Partner.
Wobec powyższego, opisana w zdarzeniu przyszłym Spółka jest spółką w rozumieniu art. 4a pkt 21 lit. d) ustawy o CIT a tym samym nie jest spółką niebędącą osobą prawną w rozumieniu art. 4a pkt 14 ustawy o CIT.
Mając na uwadze, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie jest podmiotem transparentnym podatkowo, to w stosunku do zysków uzyskanych przez Fundację ze Spółki, nie znajdzie zastosowania art. 5 ustawy o CIT. Przychody Spółki będą jej przychodami a nie przychodami Fundacji. Zatem źródło pochodzenia zysków wypracowanych przez Spółkę jest irrelewantne z punktu widzenia prawa Fundacji do udziału w zyskach Spółki.
Innymi słowy, z punktu widzenia Fundacji nie będzie miało znaczenia to, jakich transakcji dokonywać będzie Spółka, czy będą to Inwestycje kapitałowe, transakcje towarowe czy jakiekolwiek inne. Tak długo, jak Fundacja otrzyma dywidendę ze Spółki, to podlega ona zwolnieniu z opodatkowania od CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Jako przejaw tzw. dozwolonej działalności fundacji rodzinnej uznać należy przystępowanie oraz uczestnictwo w polskich i zagranicznych spółkach handlowych. Ten warunek również zostanie w przedmiotowej sprawie spełniony - Spółka działając w formie prawnej SCSp funkcjonuje jako spółka, przewidziana w prawie spółek Luksemburga.
Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym fundacje rodzinne mogą przystępować oraz uczestniczyć w spółkach handlowych, będących podatnikami CIT, potwierdzają m.in.
następujące interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
a) z dnia 5 stycznia 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.551.2023.2.PP,
b) z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.506.2023.2.AW,
c) z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.413.2023.2.AR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy:
- Fundacja będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem dywidendy od Spółki, która wypracuje zyski w ramach Inwestycji kapitałowych,
- przystąpienie przez Fundację do Spółki może być na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT uznane za prowadzenie „działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”.
Zgodnie z przywołanymi wyżej przepisami regulującymi dozwoloną działalności fundacji rodzinnej (art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr), fundacja rodzinna może przystępować i uczestniczyć jedynie w tych spółkach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Dla ustalenia zakresu dozwolonej działalności fundacji rodzinnej istotne znaczenie ma nie tylko podobieństwo podmiotów pod względem ich struktury i prawnych podstaw funkcjonowania, ale także podobieństwo w kwestiach podatkowych.
Wskazać także należy, że ustawodawca w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr nie użył ogólnego sformułowania „spółka”, którym mogłaby zostać objęta ewentualnie także spółka transparentna podatkowo, ale użył bardziej szczegółowego określenia „spółka handlowa”, dokonując tym samym zawężenia, co do kręgu podmiotów objętych tym przepisem.
Należy zauważyć, że spółki handlowe, do których może przystąpić fundacja rodzinna (z pominięciem spółki partnerskiej, w której partnerami mogą być wyłącznie osoby fizyczne) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT. Również spółka jawna, do której przystąpi fundacja rodzinna staje się podatnikiem podatku CIT, o czym stanowi art. 1 ust. 7 ustawy o CIT, dodany ustawą o fundacji rodzinnej.
Powyższe pozwala na stwierdzenie, że fundacja rodzinna może przystępować i uczestniczyć jedynie w tych spółkach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że spółka SCSp, do której przystąpi Fundacja Rodzinna będzie podlegać podatkowi o nazwie municipal bussines tax. Opodatkowanie spółki SCSp tym podatkiem będzie wynikać z tego, że wspólnik prowadzący jej sprawy (tzw. general partner, odpowiednik polskiego komplementariusza) będzie posiadać więcej niż 5% praw do zysków spółki. Spółka będzie podlegać tylko opodatkowaniu ww. podatkiem municipal bussines tax. Spółka nie będzie podatnikiem innego podatku dochodowego w Luksemburgu. Spółka nie stanie się podatnikiem żadnego innego podatku dochodowego od osób prawnych lecz będzie tylko podatnikiem podatku municipal bussines tax, który jest pobierany wyłącznie na rzecz miasta i gminy Luksemburg.
Z powyższego wynika, że Spółka luksemburska SCSp do której przystąpi Fundacja Rodzinna nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a jedynie podatku municipal bussines tax.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Luksemburgu z 14 czerwca 1995 r. (t. j. Dz. U. z 1996 r. nr 110, poz. 527) zmodyfikowana przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Luksemburg dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369):
Do aktualnie istniejących podatków, których dotyczy konwencja, należą w szczególności w Luksemburgu:
1) podatek od dochodu osób fizycznych;
2) podatek od dochodu osób prawnych;
3) podatek specjalny od wynagrodzeń członków rad nadzorczych;
4) podatek od majątku;
5) komunalny podatek handlowy od zysków i od kapitału obrotowego,
(zwane dalej „podatkami luksemburskimi”).
Jak wynika z Państwa uzupełnienia podatek municipal bussines tax to podatek, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. b pkt 5 ww. UPO, zatem nie jest to podatek dochodowy, bo z takim mamy do czynienia w przypadku podatków wymienionych w art. 2 ust. 1 lit. b pkt 1 i 2 UPO (tj. podatku od dochodu osób fizycznych oraz podatku od dochodu osób prawnych),
Tym samym nie można twierdzić, że luksemburska spółka SCSp jest podatnikiem podatku dochodowego. Państwa ocena w tym zakresie jest błędna. Spółka SCSp zobowiązana jest wyłącznie do zapłaty podatku municipal bussines tax, który jest pobierany na rzecz miasta i gminy Luksemburg i stanowi komunalny podatek handlowy od zysków i od kapitału obrotowego, a nie podatek dochodowy.
Zatem municipal bussines tax stanowi inną należność niż podatek dochodowy, która jest odrębna od należności z tytułu podatku dochodowego, co potwierdza brzmienie UPO, bowiem podatek dochodowy został wymieniony w odrębnych punktach niż komunalny podatek handlowy od zysków i od kapitału obrotowego, do którego uiszczania zobowiązana będzie luksemburska spółka SCSp.
W konsekwencji luksemburska spółka SCSp, do której przystąpi Fundacja Rodzinna nie stanie się podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a obowiązek zapłaty innej daniny publiczonprawnej – w analizowanej przypadku komunalnego podatku handlowego od zysków i od kapitału obrotowego nie czyni spółki SCSp podatnikiem podatku dochodowego, bowiem charakter podatku municipal bussines tax jest odmienny od podatku dochodowego.
Tym samym dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu otrzymania dywidendy od Spółki nie będącej podatnikiem podatku dochodowego, która wypracuje zyski w ramach inwestycji kapitałowych nie będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Przystąpienie Fundacji Rodzinnej do Spółki nieposiadającej statusu podatnika podatku dochodowego wykracza poza zakres dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej w myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. Zatem, dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu przystąpienia i uczestnictwa w Spółce SCSp nie będzie objęty, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych. W Państwa sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie wynikające z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT.
Okoliczność, że spółka SCSp prowadzi wyłącznie działalność w zakresie inwestycji kapitałowych nie wpływa na wyżej dokonaną ocenę.
Zatem Państwa stanowisko, że:
- Fundacja będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem dywidendy od Spółki, która wypracuje zyski w ramach Inwestycji kapitałowych,
- przystąpienie przez Fundację do Spółki nie może być na podstawie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT uznane za prowadzenie „działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej”
należało uznać za nieprawidłowe.
Wykładnia dokonana przez organ znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, tytułem przykładu należy wskazać na orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 marca 2024 r. sygn. akt III SA/Wa 2753/23, w którym wskazano:
Zatem, skoro ustawodawca formułując przepisy o fundacji rodzinnej odnoszących się do tzw. dozwolonej działalności użył takich sformułowań jak „tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych”, a następnie „a także uczestnictwa w tych spółkach” zgodzić się należy z organem, który uznał, że przepis ten należy wykładać w ten sposób, że odnosi się on tylko do spółek handlowych z siedzibą w kraju albo za granicą (osób prawnych). Domniemanie, że chodzi o jakiekolwiek spółki jest nieuprawnione. Organ interpretując ww. przepis, a w szczególności użyte przez ustawodawcę sformułowanie „podmiotowo podobnym charakterze” opierał się na wskazaniu ustawodawcy, że chodzi nie o jakiekolwiek spółki, ale o spółki handlowe (podatników podatku dochodowego od osób prawnych, a nie o podmioty transparentne, w których podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy).
Analogiczne stanowisko wyrażone jest w orzeczeniach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 kwietnia 2024 r. sygn. akt III Sa/Wa 152/24, WSA w Warszawie z 24 kwietnia 2024 r. sygn. akt III Sa/Wa 164/24, a także w WSA w Łodzi 16 kwietnia 2024 r. sygn. akt I SA/Łd 113/24, w którym wskazano:
Dlatego też - jak należy uznać - w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR chodzinie o jakiekolwiek spółki, ale o spółki handlowe (podatników podatku dochodowego od osób prawnych, a nie o podmioty transparentne, w których podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy), dlatego też fundacja rodzinna w ramach dozwolonej działalności (art. 5 UFR) może przystępować i uczestniczyć jedynie w spółkach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (…).
Oceny tej nie zmienia sam tylko fakt, że skarżąca prowadziłaby w ramach spółki cywilnej działalność określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2 UFR.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right