Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.302.2024.2.KW
Opodatkowanie Fundacji Rodzinnej (zbycie ogółu praw i obowiązków komplementariusza i komandytariusza).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- Fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie przychodów przypadających na nią przy podziale zysku Spółki, otrzymywanego przez nią jako komandytariusza Spółki - jest prawidłowe;
- przystąpienie przez Fundację do Spółki jako komandytariusz może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT- jest prawidłowe;
- Fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie przychodów przypadających na nią przy podziale zysku Spółki, otrzymywanego przez nią jako komplementariusza Spółki - jest prawidłowe;
- przystąpienie przez Fundację do Spółki jako komplementariusz może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie “działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT - jest prawidłowe;
- Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w Spółce - jest prawidłowe;
- zbycie przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w Spółce wykracza poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji będzie opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania Fundacji Rodzinnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 10 lipca 2024 r. (wpływ 10 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w organizacji (obecnie jako A. dalej: Wnioskodawca lub Fundacja) powstałą (…) bieżącego roku (2024). Fundacja została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 - zwana dalej "UFR" lub "Ustawa o fundacji rodzinnej"). Fundatorem jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Na poczet funduszu założycielskiego Fundacji zostały wniesione wkłady w łącznej kwocie (…) zł.
Jednym z wkładów do Fundacji jest ogół praw i obowiązków przynależnych fundatorowi jako komplementariuszowi spółki komandytowej.
Beneficjentami fundacji będą poza fundatorem członkowie jego najbliższej rodziny. Fundacja będzie działała na podstawie przepisów UFR. Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.
Celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.
Fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Fundacja nabyła ogół praw i obowiązków w spółce komandytowej (dalej: Spółka). Fundacja zamierza zostać komandytariuszem w Spółce, jednak nie wyklucza również pozostania w roli komplementariusza.
Fundacja jako wspólnik spółki komandytowej będzie otrzymywała zysk z tytułu przysługującego jej udziału w zysku Spółki. Spółka ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT). Spółka nie posiada relacji handlowych z krajami stosującymi szkodliwą konkurencję podatkową w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
A., w przesłanym uzupełnieniu przedstawiła, iż zasady reprezentacji fundacji rodzinnej w organizacji określa art. 23 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej:
Art. 23. [Fundacja rodzinna w organizacji]
1. Z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji.
2. Nazwa fundacji rodzinnej w organizacji zawiera dodatkowe oznaczenie "w organizacji".
3. Fundacja rodzinna w organizacji zarządza we własnym imieniu posiadanym majątkiem i zapewnia jego ochronę, w szczególności nabywa prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciąga zobowiązania, pozywa i jest pozywana.
4. Fundacja rodzinna w organizacji jest reprezentowana przez fundatora lub pełnomocnika powołanego przez fundatora albo w przypadkach wskazanych w ustawie - przez zarząd.
5. Odpowiedzialność osób, o których mowa w ust. 4, wobec fundacji rodzinnej ustaje z chwilą zatwierdzenia ich czynności uchwałą zarządu, a w przypadku czynności zarządu - z chwilą zatwierdzenia jego czynności. Podmiot uprawniony do zatwierdzenia czynności zarządu określa statut.
6. Do fundacji rodzinnej w organizacji w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące fundacji rodzinnej.
Pytania
1.Czy Fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie przychodów przypadających na nią przy podziale zysku Spółki, otrzymywanego przez nią jako komandytariusza Spółki?
2.Czy przystąpienie przez Fundację do Spółki jako komandytariusz może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT?
3.Czy Fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie przychodów przypadających na nią przy podziale zysku Spółki, otrzymywanego przez nią jako komplementariusza Spółki?
4.Czy przystąpienie przez Fundację do Spółki jako komplementariusz może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT?
5.Czy Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w Spółce?
6.Czy zbycie przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w Spółce wykracza poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji będzie opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Pytania 1,2,3,4
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Oz. U. poz. 326).
Zgodnie z art 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej:
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże stosownie do art. 6 ust. 6-8 u.p.d.o.p.:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
W świetle art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
2. najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3. przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Według art 24r. ust. 1 Ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że fundacja rodzinna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednak, co do zasady korzysta ona ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
Powyższe zwolnienie nie ma charakteru bezwzględnego w związku z czym nie ma zastosowania m.in. do działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Wśród wymienionych tam zakresów działalności gospodarczej jest m.in. działalność polegająca na przystępowaniu do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
A zatem, należy ustalić czy zakres ww. normy prawnej obejmuje także spółkę komandytową.
Podkreślić należy, że spółkę komandytową regulują przepisy z ustawy - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm.). W myśl art. 1 Kodeksu spółek handlowych:
§ 1 Ustawa reguluje tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych.
§ 2 Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.
Ponadto stosownie do art. 4 § 1 pkt 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) spółka osobowa - spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną;
2) spółka kapitałowa - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną i spółkę akcyjną.
Należy także zwrócić uwagę na fakt, że spółki handlowe, do których może przystąpić fundacja rodzinna, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT. Również spółka jawna, do której może przystąpić fundacja rodzinna staje się podatnikiem CIT, o czym stanowi art. 1 ust. 7 Ustawy o CIT.
Zatem wszystkie ze spółek, do których może przystąpić fundacja rodzinna - spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna - są podatnikami CIT.
Zatem mając na uwadze powyższe okoliczności należy stwierdzić, że spółka komandytowa jest spółką handlową.
Tym samym, przystąpienie przez Fundację Rodzinną do Spółki Komandytowej nie wykracza poza zakres określony w art. 5 ufr. Bez znaczenia pozostaje rodzaj działalności wykonywanej przez Spółkę Komandytową.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy wskazać należy, że dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu udziału w zysku Spółki, przypadający na Fundację Rodzinną jako komandytariusza lub komplementariusza Spółki będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem dochód ten nie powinien być objęty sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r Ustawy o CIT.
Pytania 5.6
Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w spółce komandytowe, które to prawa i obowiązki zostaną przez Fundację rodzinną nabyte w drodze nieodpłatnego wniesienia przez fundatora.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwabia się od podatku CIT fundację rodzinną. Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 7 Ustawy CIT zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Z kolei art. 24r ust. 1 Ustawy CIT stanowi, że w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19 Ustawy CIT, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Jak wynika z powyższego w przypadku prowadzenia przez fundację rodzinną działalności gospodarczej innej niż wskazana w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja ta zobowiązana jest do opodatkowania osiągniętych dochodów z takiej działalności według stawki podatku CIT w wysokości 25% podstawy opodatkowania.
W świetle powyższego dla ustalenia czy fundacja rodzinna jest zwolniona z CIT z tytułu zbycia mienia niezbędne jest ustalenie czy zbycie to następuje w ramach działalności gospodarczej mieszczącej się w zakresie czy też wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:
1. zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2. najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3. przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4. nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5. udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6. obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7. produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, bodowi lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8. gospodarki leśnej.
Jak wynika z powyższego przepisu fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie między innymi zbywania mienia, nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, jak i przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Jeśli chodzi o zbywanie mienia, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w tym zakresie, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia.
W tym kontekście należy zwrócić jednak uwagę na art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej, zgodnie z którym to przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy o fundacji rodzinnej, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy o fundacji rodzinnej. Mając zatem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zbywaniu mienia w postaci papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze oraz praw wynikających z przystąpienia lub uczestnictwa w spółkach handlowych, funduszach inwestycyjnych, spółdzielniach lub podmiotach o podobnym charakterze, nawet jeśli te prawa zostały nabyte przez fundację rodzinną wyłącznie w celu ich dalszego zbycia. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2023 r„ Znak: 0111-KDIB1-2.4010.450.2023.2.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych oraz podmiotów o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
W konsekwencji powyższego zbycie przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków z uczestnictwa w spółkach komandytowej (spółce handlowej), stanowi działalność gospodarczą fundacji rodzinnej mieszczącą się w zakresie art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Tym samym w takim przypadku nie znajdzie zastosowania przepis art. 6 ust. 7 Ustawy CIT. który wyłączałby zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT. W konsekwencji nie dojdzie do opodatkowania transakcji na gruncie art. 24r Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr,
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy CIT,
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT,
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy CIT.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 i 9 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) m.in. w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż dla Fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Fundacja została powołana na podstawie aktu założycielskiego. Fundatorem jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Na poczet funduszu założycielskiego Fundacji zostały wniesione wkłady w łącznej kwocie (…) zł. Jednym z wkładów do Fundacji jest ogół praw i obowiązków przynależnych fundatorowi jako komplementariuszowi spółki komandytowej. Beneficjentami fundacji będą poza fundatorem członkowie jego najbliższej rodziny. Celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz. Fundacja nabyła ogół praw i obowiązków w spółce komandytowej (dalej: Spółka). Fundacja zamierza zostać komandytariuszem w Spółce, jednak nie wyklucza również pozostania w roli komplementariusza. Fundacja jako wspólnik spółki komandytowej będzie otrzymywała zysk z tytułu przysługującego jej udziału w zysku Spółki.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy:
- Fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie przychodów przypadających na nią przy podziale zysku Spółki, otrzymywanego przez nią jako komandytariusza Spółki;
- przystąpienie przez Fundację do Spółki jako komandytariusz może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie "działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT;
- Fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie przychodów przypadających na nią przy podziale zysku Spółki, otrzymywanego przez nią jako komplementariusza Spółki;
- przystąpienie przez Fundację do Spółki jako komplementariusz może być na podstawie art. 6 ust. 7 Ustawy CIT uznane za prowadzenie działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT.
Zauważyć należy, że aby odpowiedzieć na Państwa pytania należy w pierwszej kolejności ocenić, czy przystąpienie przez Fundację do Spółki komandytowej jest zgodne z przepisem art. 5 ufr, gdyż działalność prowadzona przez fundację rodzinną odpowiadająca działalności wskazanej przez ustawodawcę w ww. przepisie zwolniona jest z opodatkowania na postawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop; z kolei działalność wykraczająca poza ramy przepisu art. 5 ufr podlega opodatkowaniu zgodnie ze wskazaniem art. 6 ust. 7 updop według zasad wskazanych w przepisie 24r updop.
Jak już wyżej wskazano, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie:
przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Stosowanie do art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18):
Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.
Z powyższego przepisu wynika, że spółka komandytowa jest spółką handlową.
Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych (w tym spółki kapitałowej), funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).
Tym samym, mając na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, w tym także spółek komandytowych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia. Podkreślić należy, że zbywanie ogółu praw i obowiązków m.in. w spółce komandytowej nie mieści się w zakresie art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.
Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może więc przystępować do spółek handlowych (w tym spółki komandytowej) i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że przystąpienie przez fundację rodzinną do spółki komandytowej mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, i to nie zależnie od tego czy fundacja rodzinna będzie przystępowała w charakterze komplementariusza czy komandytariusza.
Ponadto, skoro przystąpienie przez fundację rodzinną do spółki komandytowej mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr to fundacja będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w zakresie przychodów przypadających na nią przy podziale zysku Spółki, niezależnie czy otrzyma go jako komplementariusz czy komandytariusz tej Spółki. Dochód ten nie będzie objęty sankcyjną 25% stawką podatku, o której mowa w art. 24 ust. 1 ustawy CIT.
Tym samym, prawidłowe jest Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1-4 przyjmujące, że:
- przystąpienie przez Fundację Rodzinną do Spółki Komandytowej nie wykracza poza zakres określony w art. 5 ufr. Bez znaczenia pozostaje rodzaj działalności wykonywanej przez Spółkę Komandytową.
- dochód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu udziału w zysku Spółki, przypadający na Fundację Rodzinną jako komandytariusza lub komplementariusza Spółki będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem dochód ten nie powinien być objęty sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym na podstawie art. 24r Ustawy o CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1-4 należało uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia czy:
- Fundacja rodzinna będzie zwolniona z CIT z tytułu zbycia przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w Spółce;
- zbycie przez Fundację rodzinną ogółu praw i obowiązków w Spółce wykracza poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji będzie opodatkowane zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT.
Jak już wskazano wyżej, przystąpienie przez Fundację rodzinną do spółki komandytowej mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.
Mając na względzie przywołany wyżej art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr w zw. z art. 5 ust. 3 ufr, należy stwierdzić, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, w tym także spółek komandytowych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.
Na gruncie ustawy CIT za udział (akcję) uważa się również ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3 (art. 4a pkt 16 ustawy o CIT).
Wobec powyższego stwierdzić należy, że zbycie ogółu praw i obowiązków komandytariusza/komplementariusza w spółce komandytowej otrzymanych od Fundatora przez fundację rodzinną mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.
W konsekwencji, przychód fundacji rodzinnej ze zbycia ogółu praw i obowiązków komandytariusza/komplementariusza w spółce komandytowej nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, a co za tym idzie stawka, o której mowa w art. 24r ust. 1 ww. ustawy nie znajdzie zastosowania.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5-6 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).