Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.349.2024.1.SJ
Obliczenie wysokości podstawy daniny solidarnościowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obliczenia wysokości podstawy daniny solidarnościowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Przedsiębiorca prowadzący samodzielną działalność gospodarczą pod firmą: X, zwany dalej podatnikiem, przedsiębiorcą, stroną lub wnioskodawcą, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania posadzek na zlecenie.
Strona jest podatnikiem czynnym VAT, w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych oraz jest zarejestrowany od lat jako podatnik VAT UE.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, strona była zobowiązana do opłacania od uzyskanego w 2023 r. dochodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podatek dochodowy od osób fizycznych wg stawki liniowej w wysokości 19%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych strona opłacała miesięcznie. Także w przyszłych latach podatkowych podatnik zamierza opłacać od uzyskanego dochodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki podatkowej w wysokości 19%. Wnioskodawca w roku podatkowym 2024 jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Strona jest zdania, iż będzie zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych w następnych latach podatkowych.
Strona na podstawie prowadzonych w 2023 r. ksiąg rachunkowych ustaliła, iż za rok podatkowy 2023 r. uzyskała dochód w wysokości ... Powyżej wymieniony dochód podatnik wskazał w pozycji 66 zeznania (PIT-36L) o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2023 r., które to zeznanie podatnik w dniu 18 kwietnia 2024 r. wysłał za pośrednictwem poczty do Urzędu Skarbowego, dalej organ podatkowy, który jest dla podatnika właściwy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, określając iż jest to podstawa opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2023.
W złożonym zeznaniu podatkowym strona powiększyła podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych za rok 2023 o kwotę ..., tj. o kwotę wierzytelności zaliczonych do kosztów uzyskania w roku podatkowym 2023, które nie opłaciła do dnia 18 kwietnia 2024 r., dalej nieopłacone wierzytelności, do dnia złożenia zeznania podatkowego, w terminie określonym w art. 26i ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nieopłaconych wierzytelności w terminie 90 dni od dnia zapłaty. Także w przyszłych latach podatkowych podatnik przewiduje, że będzie miał niepłacone ww. wierzytelności na dzień złożenia zeznania podatkowego. Niepłacone wierzytelności dotyczyły nabytych przez podatnika materiałów budowlanych wykorzystanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej i także w przyszłości nieopłacone wierzytelności będą dotyczyły wydatków zaliczonych przez stronę do kosztów uzyskania przychodu.
Strona jest także podatnikiem daniny solidarnościowej za rok 2024. W złożonej w dniu 18 kwietnia 2024 r. deklaracji (DSF-1) - deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej za 2024 r., dalej deklaracji DSF -1, podatnik w pozycji 29 ww. deklaracji wskazał, iż dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym za rok 2023 jest to kwota faktycznie uzyskanego dochodu z działalności gospodarczej, powiększona o nieopłacone wierzytelności. Ustalając podstawę do opodatkowania daniną solidarnościową podatnik ww. kwotę pomniejszył na podstawie art. 30h ust. 2 p.d.o.f. o kwotę 1 000 000 zł.
Pytania
1.Czy na podatniku przy ustalaniu podstawy naliczania daniny solidarnościowej za rok podatkowy 2024, o której to podstawie mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spoczywał obowiązek doliczenia do dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w roku podatkowy 2023, nieopłaconych do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelności, o których mowa w art. 26i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które to wydatki zostały przez stronę zaliczone do kosztów uzyskania przychodu?
2.Czy na podatniku w przyszłości przy ustalaniu podstawy naliczania daniny solidarnościowej za dany rok podatkowy, o której to podstawie mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie spoczywał obowiązek doliczenia do dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej za dany rok podatkowy, nieopłaconych do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelności, o których mowa w art. 26i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które to wydatki będą przez stronę zaliczone do kosztów uzyskania przychodu?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
Wskazać należy, iż ustawodawca enumeratywnie wymienił w art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o jakie kwoty zwiększa się lub pomniejsza się podstawę do naliczania daniny solidarnościowej. Pośród tych zwiększeń lub zmniejszeń, nie wymienia się wierzytelności nieopłaconych. Dlatego też reasumując powyższe należy uznać, iż na podatniku przy ustalaniu podstawy naliczania daniny solidarnościowej za rok podatkowy 2024, o której to podstawie mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie spoczywał obowiązek doliczenia do dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023, wartości nieopłaconych do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelności, o których mowa w art. 26i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które zostały przez stronę zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Ad 2
Wskazać należy, że ustawodawca enumeratywnie wymienił w art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o jakie kwoty zwiększa się lub pomniejsza się podstawę do naliczania daniny solidarnościowej. Pośród tych zwiększeń lub zmniejszeń, nie wymienia się wierzytelności nieopłaconych. Z uwagi na powyższe na podatniku w przyszłości przy ustalaniu podstawy naliczania daniny solidarnościowej za dany rok podatkowy, o której to podstawie mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie spoczywał obowiązek doliczenia do dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej za dany rok podatkowy, nieopłaconych do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelności, o których mowa w art. 26i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które będą w przyszłości przez stronę zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
Zgodnie z art. 30h ust. 2 ww. ustawy:
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,
2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
- odliczone od tych dochodów.
Zgodnie z art. 30h ust. 3 ww. ustawy:
Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1) rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2) zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa
- których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
Stosownie do art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z powyższych przepisów, do zapłaty daniny solidarnościowej są zobowiązane osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są zobowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty tej daniny.
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:
a)w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia itd.),
b)art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),
c)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz
d)art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)
-pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz składki, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).
Z przedstawionych przez Pana we wniosku informacji wynika, że na podstawie prowadzonych w 2023 r. ksiąg rachunkowych ustalił Pan, że za rok podatkowy 2023 r. uzyskał dochód w wysokości ... Powyżej wymieniony dochód jest podstawą opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2023. W złożonym zeznaniu podatkowym powiększył Pan podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych za rok 2023 o kwotę ... gr, tj. o kwotę wierzytelności zaliczonych do kosztów uzyskania w roku podatkowym 2023, które nie opłaciła do dnia 18 kwietnia 2024 r. (dzień złożenia przez Pana zeznania podatkowego w Urzędzie Skarbowym), dalej nieopłacone wierzytelności, do dnia złożenia zeznania podatkowego, w terminie określonym w art. 26i ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nieopłaconych wierzytelności w terminie 90 dni od dnia zapłaty. Także w przyszłych latach podatkowych przewiduje Pan, że będzie miał niepłacone ww. wierzytelności na dzień złożenia zeznania podatkowego. Niepłacone wierzytelności dotyczyły nabytych przez podatnika materiałów budowlanych wykorzystanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej i także w przyszłości nieopłacone wierzytelności będą dotyczyły wydatków zaliczonych przez stronę do kosztów uzyskania przychodu. Jest Pan także podatnikiem daniny solidarnościowej za rok 2024. W złożonej w dniu 18 kwietnia 2024 r. deklaracji (DSF-1) - deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej za 2024 r., dalej deklaracji DSF -1, podatnik w pozycji 29 ww. deklaracji wskazał, iż dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym za rok 2023 jest to kwota faktycznie uzyskanego dochodu z działalności gospodarczej, powiększona o nieopłacone wierzytelności. Ustalając podstawę do opodatkowania daniną solidarnościową ww. kwotę pomniejszył Pan na podstawie art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 1 000 000 zł.
Powziął Pan wątpliwość czy przy ustalaniu podstawy naliczania daniny solidarnościowej za rok podatkowy 2024 spoczywał na Panu obowiązek doliczenia do dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023, wartości nieopłaconych do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelności, o których mowa w art. 26i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 26i ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podstawa obliczenia podatku ustalona zgodnie z art. 26 ust. 1, art. 30c ust. 2 lub art. 30ca ust. 3 oraz po uprzednim odliczeniu kwot określonych w art. 26e, art. 26ga, art. 26gb, art. 26h-26hd i art. 52jb:
1) może być zmniejszona o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, która nie została uregulowana lub zbyta, przy czym zmniejszenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie;
2) podlega zwiększeniu o zaliczaną do kosztów uzyskania przychodów wartość zobowiązania do zapłaty świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, które nie zostało uregulowane, przy czym zwiększenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.
Podstawa obliczenia daniny solidarnościowej uwzględnia ściśle określone odliczenia od dochodu i nie są one tożsame z odliczeniami przysługującymi podatnikowi w zeznaniu rocznym.
W powołanym powyżej art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie została wymieniona tzw. „ulga za złe długi”.
Zatem z uwagi na fakt, że ulga na złe długi nie została wymieniona w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie może Pan jej uwzględnić przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.
Istotne jest przy tym, że art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji dochodu, tylko wskazuje podstawę obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1. Jednym z elementów tej podstawy jest dochód wyliczony w sposób określony w tym przepisie – dla potrzeb określenia podstawy obliczenia podatku. Natomiast definicję dochodu ustawodawca zawarł w art. 9 ust. 2 omawianej ustawy, w myśl którego:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Reasumując, odliczenie w zeznaniu PIT-36L ulgi na złe długi nie oznacza, że ulga ta ma również wpływ na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Odliczenie to nie znajduje się w katalogu możliwego do zastosowania odliczenia od dochodu, znajdującym się w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym ulga ta nie zmniejsza podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.
W związku z powyższym, przy ustalaniu podstawy naliczania daniny solidarnościowej za rok podatkowy 2024, o której to podstawie mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie na Panu spoczywał obowiązek doliczenia do dochodu uzyskanego z tytułu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023, nieopłaconych do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelności, o których mowa w art. 26i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które to wydatki zostały przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Podobny obowiązek będzie również spoczywał na Panu do przyszłych dochodów, o których mowa we wniosku.
W związku z tym Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W interpretacji dokonaliśmy wyłącznie oceny prawnej Pana stanowiska w zakresie objętym zadanym pytaniem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right