Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.260.2024.4.JM

Zwolnienie od podatku sprzedaży roślin ozdobnych. Zastosowanie szczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym w związku ze sprzedażą roślin ozdobnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku sprzedaży roślin ozdobnych i zastosowaniaszczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym w związku ze sprzedażą roślin ozdobnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani pismem z 29 kwietnia 2024 r. (wpływ 29 kwietnia 2024 r.), a w w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 czerwca 2024 r. (wpływ 18 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni posiada rezydencję podatkową w Rzeczypospolitej Polskiej i nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni zamierza w 2024 r. podjąć działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych, a konkretnie uprawie roślin ozdobnych, takich jak np. fikusy.

Działalność będzie prowadzona w mieszkaniu Wnioskodawczyni - w miejscu jej zamieszkania, w niewielkim wymiarze - małe i średnie doniczki o łącznej powierzchni do 20 m kw. Wnioskodawczyni kupi nasiona lub młode sadzonki, a następnie będzie uprawiać je i rozmnażać. Wnioskodawczyni zamierza następnie sprzedawać rośliny uprawiane i rozmnożone przez siebie. Przedmiotem sprzedaży mogą być zarówno całe rośliny, jak i część roślin (szczepki, odnóżki). W każdym przypadku, minimalny okres przetrzymywania rośliny, okres jej biologicznego wzrostu będzie znacznie dłuższy niż miesiąc (najczęściej uprawa trwa co najmniej kilka miesięcy), a w żadnym przypadku nie będzie to okres krótszy niż miesiąc. Ceny sprzedawanych roślin będą zróżnicowane. Wnioskodawczyni nie zamierza podejmować żadnej działalności kwalifikującej się do działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z odrębnymi przepisami. W szczególności, rośliny nie będą uprawiane w żadnym wypadku w szklarniach powyżej 25 m kw. (ani ogrzewanych ani nie ogrzewanych), ani w tunelach foliowych powyżej 50 m kw., nie będą uprawiane/rozmnażane metodą in vitro. Wnioskodawczyni nie będzie uprawiać grzybów, grzybni ani entomofagów. Wnioskodawczyni nie zamierza też prowadzić innej niż wyżej opisana uprawa roślin działalności zarobkowej (np. działalności usługowej, handlowej, - poza oczywiście sprzedażą uprawianych roślin). Wnioskodawczyni nie posiada gruntów rolnych. Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na wezwanie organu uzupełnia Pani stan faktyczny wniosku z dnia 5 kwietnia 2024 r. i wskazuje, że Wnioskodawczyni zamierza podjąć opisaną działalność w zakresie sprzedaży sadzonek roślin ozdobnych w roku podatkowym 2024. Wnioskodawczyni nie zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawczyni nie planuje też przekroczyć progu obrotów 200.000 zł. Z jej szacunków wynika, że będzie znacznie poniżej tego progu. Obecne źródła przychodów Wnioskodawczyni to: - świadczenie pielęgnacyjne - 2988 zł miesięcznie - zasiłek pielęgnacyjny - 215,84 zł miesięcznie - świadczenie rodzicielskie - 1000 zł miesięcznie. Odpowiadając na pytanie dotyczące działalności rolniczej - tak, będzie to działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Wnioskodawczyni ma wiedzę na temat uprawy roślin ozdobnych, ponieważ jest to jej hobby. Wnioskodawczyni planuje uprawę w następujący sposób: odcinanie z uprawianych roślin pędów i ukorzeniając je tworzenie nowych sadzonek (co też sprzyjać będzie utrzymaniu prawidłowego kształtu roślin i zapobiegać ich nadmiernemu rozrastaniu się). Rozmnażanie roślin polegać będzie na pobieraniu szczepek (nowych pędów roślin) z roślin doniczkowych i na tworzeniu sadzonek, poprzez ukorzenienie pobranych szczepek. Wnioskodawczyni zamierza również samodzielnie zapylać niektóre rośliny i z otrzymanych w ten sposób nasion wysiewać kolejne rośliny na sprzedaż. Wnioskodawczyni chciałaby też doprecyzować, że w jej ocenie do rozpoczęcia działalności wystarczą rośliny, które ma w mieszkaniu w związku ze swoimi zainteresowaniami. Nie wyklucza natomiast w przyszłości zakupu nasion czy sadzonek, by następnie uprawiać je, rozmnażać i sprzedawać. W każdym przypadku sprzedawane rośliny będą pochodzić z jej własnej uprawy. W każdym przypadku okres biologicznego wzrostu rośliny u Wnioskodawczyni będzie dłuższy niż miesiąc i to znacznie dłuższy. Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać uprawiane sadzonki roślin. Przedmiotem sprzedaży mogą być zarówno całe sadzonki, jak i część roślin (sadzonki cięte). Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie będzie prowadzić innej niż powyższa działalności zarobkowej, w szczególności nie będzie prowadzić działalności handlowej (poza sprzedażą uprawianych w sposób wyżej opisany roślin) oraz działalności usługowej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnej produkcji rolnej. Zgodnie natomiast z ust. 2 tegoż artykułu, działalnością rolniczą jest działalność polegająca m.in. na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja roślin ozdobnych, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej jeden miesiąc od dnia nabycia.

Planowana działalność Wnioskodawczyni w całości mieści się więc w powyższej definicji działalności rolniczej, a nawet kwalifikuje się pod kilka kategorii przesłanek działalności rolniczej. Przede wszystkim Wnioskodawczyni będzie wytwarzać produkty roślinne w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw (pierwsza przesłanka z ww. definicji). Jednocześnie, będzie produkować w ten sposób rośliny ozdobne (kolejna przesłanka). W każdym przypadku minimalne okresy przetrzymywania zakupionych roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynosi znacznie dłużej niż miesiąc (ostatnia z przesłanek). Z kolei, zgodnie z ust. 3 i 3a przytaczanego artykułu, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, hodowla entomofagów. Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy i hodowla w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, a w szczególności uprawy w ogrzewanych tunelach foliowych do 50 m kwadratowych powierzchni. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że planowana działalność Wnioskodawczyni mieści się w przytoczonej powyżej działalności rolniczej, nie mieszcząc się jednocześnie w definicji działów specjalnych produkcji rolnej, gdyż opisana uprawa roślin ozdobnych, jako rodzaj upraw i produkcji nie została objęta treścią Załącznika nr 2 do ustawy o PIT, tj. Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego. Informuje Pani ponadto, że: 40 zł - opłata od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, została uiszczona wraz z wnioskiem z dnia 5 kwietnia 2024 r., 80 zł - opłata od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, została uiszczona wraz z niniejszym pismem, które stanowi uzupełnienie wniosku z dnia 5 kwietnia 2024 r.

Pytania

Czy w związku z planowaną działalnością Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 117 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.)?

Pani stanowisko w sprawie

W odpowiedzi na wyżej postawione pytania, Wnioskodawczyni zajmuje następujące stanowisko: Ad. 1 (we wniosku Ad. 2) Zdaniem Wnioskodawczyni będzie ona mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 117 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 361, dalej: ustawa o VAT).

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 1, 4 i 5 ustawy o VAT, podatnikami są osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, obejmującą wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników. W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1, a przepis ten stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych przypadkach. Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy o VAT obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chód i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych oraz bambusa, a także świadczenie usług rolniczych. Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej uznać należy, że działalność rolnicza mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Nie ulega więc wątpliwości, że Wnioskodawczyni będzie płatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywanych przez rolnika ryczałtowego. Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 tej ustawy. Przez produkty rolne stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy o VAT rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku  dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. ...). Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczących usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2. Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Wskazać należy, że w rozdziale ustawy odnoszącym się do szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych, w art. 117 ustawy o VAT zostało wskazane, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej, dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku: 1) wystawiania faktur; 2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług; 3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust.1; 4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96. Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności. W związku z tym w niniejszej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, która zamierza podjąć działalność w zakresie hodowli i sprzedaży ozdobnych roślin będzie wykonywała działalność rolniczą w rozumieniu ustawy o VAT i tym samym będzie spełniała definicję rolnika ryczałtowego, dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Podobnie jak w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych, Wnioskodawczyni spełnia więcej niż jedną z przesłanek z definicji działalności rolniczej na gruncie tym razem ustawy o VAT, tj. wskazanej w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT. Przede wszystkim Wnioskodawczyni będzie prowadzić produkcję roślinną (pierwsza przesłanka z ww. definicji). Jednocześnie, będzie produkować w ten sposób rośliny ozdobne (druga przesłanka). W konsekwencji Wnioskodawczyni w zakresie sprzedaży ozdobnych roślin doniczkowych jako rolnik ryczałtowy będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 z zw. z art. 117 ustawy o VAT. Z przytoczonych przepisów oraz opisu zdarzenia przyszłego wynika więc, że Wnioskodawczyni będzie korzystać ze zwolnienia VAT jako rolnik ryczałtowy, dokonujący wyłącznie dostawy produktów rolnych. W związku z powyższym należy uznać, że Wnioskodawczyni spełni warunki objęcia zakresem art. 117 ustawy o VAT, zgodnie z którym, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczającej produkty rolne jest zwolniona z obowiązku wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług, składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT oraz dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na mocy art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pani w 2024 r. podjąć działalność polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych, a konkretnie uprawie roślin ozdobnych. Działalność będzie prowadzona w Pani mieszkaniu - w miejscu Pani zamieszkania, w niewielkim wymiarze - małe i średnie doniczki o łącznej powierzchni do 20 m kw. Kupi Pani nasiona lub młode sadzonki, a następnie będzie uprawiać je i rozmnażać. Zamierza Pani następnie sprzedawać rośliny uprawiane i rozmnożone przez siebie. Przedmiotem sprzedaży mogą być zarówno całe rośliny, jak i część roślin (szczepki, odnóżki). W każdym przypadku, minimalny okres przetrzymywania rośliny, okres jej biologicznego wzrostu będzie znacznie dłuższy niż miesiąc (najczęściej uprawa trwa co najmniej kilka miesięcy), a w żadnym przypadku nie będzie to okres krótszy niż miesiąc. Ceny sprzedawanych roślin będą zróżnicowane. Nie zamierza Pani podejmować żadnej działalności kwalifikującej się do działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie z odrębnymi przepisami. Nie zamierza też Pani prowadzić innej niż wyżej opisana uprawa roślin działalności zarobkowej. Nie będzie Pani zobowiązana na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Nie zamierza Pani zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.  

Pani wątpliwości dotyczą m.in. zwolnienia od podatku sprzedaży roślin ozdobnych.

Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 15 ustawy wynika, że przez działalność rolniczą rozumie się m.in. produkcję roślin ozdobnych oraz uprawy w szklarniach. W związku z tym w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy podejmie Pani działalność w zakresie wytwarzania produktów roślinnych, tj. roślin ozdobnych z zakupionych nasion lub młodych sadzonek, które będzie Pni uprawiać i rozmnażać, to taką działalność będzie Pani wykonywała w ramach działalności rolniczej i tym samym będzie spełniała definicję rolnika ryczałtowego, dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w związku z zamiarem realizacji przez Panią dostaw produktów rolnych pochodzących z Pani własnej działalności rolniczej, będzie Pani rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, o ile dobrowolnie nie dokona Pani rejestracji w zakresie VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej oraz o ile nie będzie obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Tym samym Pani stanowisko w części zwolnienia od podatku sprzedaży roślin ozdobnych jest prawidłowe.

W rozpatrywanej sprawie Pani wątpliwości dotyczą także zastosowania szczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym w związku ze sprzedażą roślin ozdobnych.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Wskazać należy, że w Rozdziale 2 Działu XII ustawy zostały zawarte uregulowania w zakresie szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych.

Zgodnie z art. 117 ustawy:

Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1) wystawiania faktur;

2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że przepisy dotyczące rolników ryczałtowych, określone w Dziale XII – Rozdziału 2 ustawy, przewidują szczególne procedury dotyczące dokumentowania transakcji nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego oraz rozliczania podatku od towarów i usług w związku z taką transakcją. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług, składania w deklaracji podatkowych i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

W analizowanej sprawie dla sprzedaży produktów rolnych tj. roślin ozdobnych, które będą pochodziły z Pani działalności rolniczej będzie Pani posiadać w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w związku z ww. sprzedażą, którą będzie Pani realizować jako rolnik ryczałtowy znajdą dla Pani zastosowanie zwolnienia, które wynikają ze szczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym przewidziane w cytowanym art. 117 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko w części zastosowania szczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym w związku ze sprzedażą roślin ozdobnych jest prawidłowe. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnie.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako PPSA).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00