Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.406.2024.2.MS2

Przychody, które Wnioskodawca uzyskuje ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 1 kwietnia 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą jako specjalista informatyk, zajmujący się zarządzaniem, doradztwem i wykonawstwem w zakresie procesów testowych oprogramowania, jak również zapewniania i egzekwowania kontroli jakości systemów informatycznych oraz procesów wdrożeniowych aplikacji komputerowych. Do końca roku 2022, cały dochód uzyskiwany z prowadzonej działalności opodatkowany był zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) w stawce opodatkowania wynoszącej 8,5%. Wysokość oprocentowania ryczałtu została wybrana na podstawie pozytywnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Płocku nr 0114-KDIP3-2.4011.679.2021.2.MT. W roku 2023 i 2024, cały dochód uzyskiwany z prowadzonej działalności opodatkowany był i jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) w stawce opodatkowania wynoszącej 12%.

W związku z tym, iż Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) nie ustanowiła dedykowanego kodu odpowiadającego przybliżonej specyfice działalności, którą Pan się zajmuje i będzie zajmować a latach w 2023 - 2024 roku, wystąpił Pan do GUS z prośbą o nadanie odpowiedniego numeru PKWiU na podstawie wykonywanych usług.

29 stycznia 2024 roku otrzymał Pan od Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informacje, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wymienione poniżej usługi mieszczą się w grupowaniach:

1. PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” - kod główny.

2. PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” - kod dodatkowy.

Pełny zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej na rok 2024, polega głównie na usłudze konsultingowej, która skupia się na tworzeniu i realizowaniu polityki i strategii testowych oprogramowania dla organizacji, prowadzących do podnoszenia dojrzałości procesów informatycznych w obszarze kontroli i zapewniania jakości oprogramowania oraz wspierania współpracy działów ds. testów oprogramowania oraz działów zapewniania jakości oprogramowania.

Zakres narzędzi wspierających testowanie oprogramowania obejmuje grupę narzędzi (aplikacji komputerowych) do zarządzania testami oraz narzędzia wspierające automatyzację testów, które wymagają przeprowadzenia ustrukturyzowanego procesu selekcji, wdrożenia, skonfigurowania oraz ich zarządzania zgodnie z wymaganiami klienta.

Do pozostałych Pana zadań w ramach kontraktu na rok 2024 należą:

  • Projektowanie i automatyzacja testów regresyjnych przy użyciu dedykowanych narzędzi (aplikacji komputerowych) bez wykorzystania języków programistycznych;
  • Planowanie, projektowanie i wykonywanie testów manualnych dla aplikacji komputerowych;
  • Definiowanie procesów testowych, ról, narzędzi informatycznych i metryk dla zespołów zajmujących się testowaniem oprogramowania, w zakresie utylizacji programów wspierających testowanie oprogramowania oraz programów zapewniających oczekiwaną jakość oprogramowania;
  • Zapewnianie, aby praktyki zarządzania jakością były przejrzyste oraz spójne z celami strategicznymi organizacji;
  • Analiza dostępnych na rynku rozwiązań informatycznych wspierających procesy testowania oprogramowania oraz wspierających zapewnianie i podnoszenie jakości rozwijanego oprogramowania;
  • Analiza wymagań i specyfikacji procesów dla systemów komputerowych związanych z wsparciem procesów testowania oprogramowania oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta;
  • Identyfikowanie wymagań szkoleniowych oraz przeprowadzanie szkoleń z konfiguracji i użytkowania narzędzi informatycznych wspierających testowanie oprogramowania i automatyzacji testów;
  • Tworzenie dokumentacji technicznej oraz instrukcji dla użytkowników końcowych systemów komputerowych;
  • Zarządzanie pakietem aplikacji komputerów w zakresie wsparcia testowania oprogramowania będącej częścią platformy operacyjnej organizacji;
  • Konfiguracja i zarządzanie środowiskami testowymi, będącymi częścią technicznej infrastruktury organizacji, w skład której wchodzi sprzęt informatyczny, sieć komputerowa, oprogramowanie oraz procedury do zarządzania i monitoringu tychże środowisk testowych;
  • Wsparcie merytoryczne, szkolenia dla Kierowników Testów oraz Specjalistów ds. Jakości Oprogramowania / Testerów w zakresie optymalizacji oraz podnoszenia dojrzałości istniejących procesów testowych i jakości oprogramowania, oraz użycia systemów informatycznych związanych z testowaniem oprogramowania;
  • Wykorzystywanie platformy informatycznej do poszerzania i wymiany wiedzy w zakresie promocji dobrych praktyk dotyczących testowania oprogramowania, kontroli i zapewniania jakości oprogramowania dla osób związanych z zarządzaniem i wykonywaniem testów;
  • Definiowanie, analizowanie i optymalizowanie miar jakościowych implementowanego oprogramowania przez jednostki programistyczne i wdrożeniowe.

Zadania, które będą realizowane w ramach kontraktu, nie są związane z programowaniem, rozbudową i implementacją oprogramowania, a dotyczą analizy, konfiguracji, rekomendacji i szkoleń z wybranych narzędzi informatycznych wspierających testowania i zapewnianie jakości oraz wsparcia w procesach wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w optymalizacji procesów dla zespołów zajmujących się manualnym i automatycznym testowaniem aplikacji i systemów informatycznych.

Aktualnie w roku 2024 rozlicza się Pan wg 12%-owej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z podanym profilem działalności i wyznaczonymi kodami PKWiU przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi uważa Pan za właściwy sposób rozliczania na 8,5%-owej stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust.1 pkt.5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając świadomość, że z tej formy opodatkowania nie może skorzystać każdy przedsiębiorca, uważa Pan jednak, że może ona być zastosowana do niektórych usług informatycznych, sklasyfikowanych w dziale 62 PKWiU, które wyłączone są z opodatkowania ryczałtem 12%.

Formalne wymagania dot. zastosowania ryczałtu podatkowego są spełnione, ponieważ w roku 2023 nie uzyskał Pan przychodów powyżej 2 000 000 Euro wynikających z prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

Dodatkowo informuje Pan, iż jako przedsiębiorca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:

  • nie osiąga i nie będzie Pan osiągać w roku 2024 przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
  • nie wytwarza i nie będzie Pan wytwarzać w roku 2024 wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
  • w roku 2024 jako przedsiębiorca nie uzyska przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy (2023) i nie będzie Pan ich wykonywał w roku podatkowym (2024) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,
  • nie uzyskuje i nie uzyska Pan w roku 2024 przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), ani z publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), ani przychodów z pobierania oprogramowania w trybie on-line,
  • nie uzyskuje i nie uzyska Pan w roku 2024 przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),
  • Pana przychód w roku 2024 nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z przepisami dotyczącymi ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.).

Na pytanie Organu, czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, odpowiedział Pan: „Nie posiadam”.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychód ze wspomnianej działalności usługowej, związanej z oprogramowaniem, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego, wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust.1 pkt.5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, prawidłowe jest zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu do przychodów z działalności związanej z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0.

Zważywszy, że żaden inny przepis nie stanowi inaczej - przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług mogą korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 - 4 oraz 6 - 8 ustawy. Jako że nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem, tym samym uważa Pan, że do wyliczania kwoty należnego podatku dochodowego z tytułu przychodu od usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 prawidłowe jest zastosowanie stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się:

1)PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
  • usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
  • usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
  • usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

2)PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,- systemy zabezpieczające.

3)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 1 kwietnia 2021 r. prowadzi Pan  jednoosobową działalność gospodarczą jako specjalista informatyk, zajmujący się zarządzaniem, doradztwem i wykonawstwem w zakresie procesów testowych oprogramowania, jak również zapewniania i egzekwowania kontroli jakości systemów informatycznych oraz procesów wdrożeniowych aplikacji komputerowych. W roku 2023 i 2024 cały dochód uzyskiwany z prowadzonej działalności opodatkowany był i jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) w stawce opodatkowania wynoszącej 12%. W ramach tej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, które sklasyfikowane są według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.). Wskazał Pan, jaki jest Pana zakres zadań w ramach tych usług. Podał Pan także, że przedmiotem Pana działalności nie jest świadczenie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan uzyskuje ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00